12footnews

International 12 foot dinghy

dinsdag 4 november 2014

Winnen is geen geluk


Winnen is geen geluk. Geschreven door de bekende wedstrijdzeiler Fred Imhoff. Hier te bestellen. De prijs is ongeveer 15 euro. Een aanrader. Ik had altijd gedacht dat het nederlands kampioenschap in 2007 en 2014 door geluk was komen aanwaaien, maar na het lezen van dit boek, denk ik er nu heel anders over :-). Tijdens de Sneekweek werden de nummers 2 verrast met dit boek. Fred (75) reikte deze prijs zelf uit, hij zeilt tegenwoordig in de 2.4 klasse. Wat heb ik ervan geleerd? De jol vooral rechtop zeilen is erg belangrijk. Hoe krijg je dat voor elkaar? De positie van de mast in het mastblok. Normaal staat dit vast, maar wat houd je tegen met een kapbeitel een centimeter speling te creeren. Ten opzichte van "vroeger" staat mijn mast meer naar achteren: ongeveer 1 cm onderin. Daardoor heb ik meer druk op mijn roer en kan de jol meer rechtop worden gevaren. Vooral bij weinig wind is het gunstig de mast verder naar achteren te zeilen. Daarnaast is psychologie belangrijk. De eerste 10 bij het NK maken elkaar niet veel. Degene die de zenuwen het beste onder controle kan houden en relaxt kan varen is in het voordeel. Misschien was dat in 2014 wel mijn geluk, waarbij het trainingskamp in Frankrijk op het Lac des Settons in de week voorafgaand, samen met sparring partner Bert Bos, ook heeft bijgedragen.