12footnews

International 12 foot dinghy

zaterdag 31 januari 2015

Gewicht roer


De technische commissie en de klassencontroleurs doen prima werk. Alle lof. Het is heel belangrijk dat alle klassieke jollen dezelfde snelheid hebben. Maar er dreigt nu een verkeerde afslag te worden genomen volgens mij. Wat is het geval: De TC heeft mij gevraagd naar het gewicht van mijn roer. Dat wil ik wel aan de openbaarheid prijs geven. Ik heb 2 roeren: het donkere, beneden op de foto is van zwaar mahonie gemaakt en weegt 5,6 kg en de bovenste van licht mahonie gemaakt is 3,9 kg. Met het zware exemplaar ben ik 3 keer kampioen geworden en met de lichte 1 keer in 2014. Jeroen de Groot had nog wat speciaal hout over van de bekende firma Helder ca. 70 jaar oud en door en door droog. Het roer voldoet aan alle afmetingen en regels. Ik ben helemaal voor het klassieke en vaar daarom nog steeds met 2 roeiriemen. Een principe, maar dat kost me wel 2,7 kg extra. Terwijl er genoeg zeilers zijn, die slechts een lullig peddeltje van 100 gram aan boord hebben. De Italiaan Giorgio Pizzarello heeft het gewicht probleem heel rigoreus aangepakt door 25 kg op zijn van der Meer jol te besparen. Hoe? Alle "oubollige" klassieke beslag eraf schroeven, super lichte boekdellings, holle mast, geen massieve overloop meer, maar een holle buis. En ook slim, overal gaten boren. Een knie is net zo sterk als je het materiaal in het midden er uithaalt. Ik zou de TC willen adviseren meer voor een structurele oplossing te gaan en wat minder voor ad hoc oplossingen. In 2015 wordt misschien iemand kampioen met een niet-massieve overloop of vlonders van balsa hout. En dan? Het totale gewicht van een jol, inclusief alle beslag, rondhouten enz is ongeveer 170 kg. Jeroen de Groot is bezig het totaal gewicht van diverse jollen te meten. Deze lijst zal t.z.t worden gepubliceerd op 12footnews. Het zal schrikken zijn, want de verschillen kunnen wel 20 tot 40kg zijn. En wat is dan het effect van 1 kg roer? En dan praten we nog niet eens over het gewicht van de bemanning. Tussen een Hans van der Kooy en Tonnie Surendonk zit 50kg verschil en toch wordt Hans vijfde op het NK met heel weinig wind. Het effect van een kilo meer of minder kan ook worden overdreven. Mocht het structurele voorstel van een minimum totaalgewicht worden weg gestemd in de meetbriefhouders vergadering, lijkt het mij heel redelijk dat een roer van 3,9 kg is toegestaan, mits er ook 2 roeiriemen aan boord zijn. Een bonus voor de hoeders van het klassieke. Eind maart wordt de meetbriefhouders vergadering gehouden. Er is weer een hoop gespreksstof.