maandag 23 februari 2015

Nederlandse beesten


De hooligans van Feyenoord hebben veel vernielingen aangericht in Rome voor de voetbal wedstrijd tegen AS Roma. Italiaanse kranten gebruikten de titel "Nederlandse beesten" Daarbij verwijzend naar 1527 toen tienduizenden soldaten, Rome plunderden.Een Italiaanse kwaliteitskrant keurde deze titel af. In Nederland worden ook niet alle Italianen als maffiosi afgeschilderd. Slechts  een zekere groep wordt tot de maffia gerekend. 
Nog verder in de geschiedenis had je het stenen tijdperk. De bekende tekenserie de Flintstones gaf een grappig beeld van die tijd: Fred en zijn vrouw Wilma Flintstone in de hoofdrol. Op de jaarlijkse ledenvergadering van de Italiaanse jollenclub, heeft een zekere groep In de AICD de jollen voorkeur van de Nederlanders vergeleken met de Flintstone family
In italie wordt vaak geroepen, dat men respect dient te hebben voor de keuzes in Italie. Je kunt je afvragen of het een teken van respect is de vergelijking met de flintstones te maken. Net of Nederlandse jollenzeilers niet van deze tijd zijn.
Je zal in Italie maar in een houten klassieke jol willen zeilen, terwijl je voorzitter zegt dat je dan in een flintstone boot zeilt. Ik heb voorspeld, dat de houtenjol in italie in 10 jaar zou verdwijnen, maar met deze onhandige uitspraak wordt het ongetwijfeld 2 jaar. 
Op de foto een foto van mij met Carlo Bocchino. In 2010 mocht ik zijn plastic jol lenen en er ook eerste mee worden in Bracciano tijdens de worldcup. Om misverstanden te voorkomen: ik heb niets tegen plastic jollen, prachtige boten. Maar als je ze samen laat varen tegen houten jollen, komen de houten exemplaren uiteindelijk in een museum terecht. Een plastic jol weegt 125 kg, een houten 170 kg, dat zegt genoeg.
In italie hebben ze wel visie door de eerste houten jol de Pirino (een flintstone boot?) alvast in een museum te plaatsen. In nederland blijven we er hopelijk gewoon mee wedstrijd zeilen.  Bij voorkeur zonder aluminium mast, bij elke klasse vaak de volgende stap in het moderniseringsproces. 

Lees het originele artikel in blog flotta romana.

Moderne metamorfosi di Google? Con una ricerca nel web è il primo risultato che si trova.

Non vi impensierite, Mrs. Wilma Flinstones è il soprannome che la nostra Francesca usa quando scrive di storia della vela. La metamorfosi fra vela storica e moderna si adatta bene sia a Francesca sia al nostro Dinghy 12p. Particolarmente all’estero la nostra segretaria è vista come la paladina dei Dinghy 12p in vetroresina, visti da “certi forestieri” ancora come temibili metamorfosi dell’originale di George Cockshott. In Italia il “plasticoni” sono felicemente prodotti da più di trenta anni e proprio grazie al loro successo che il Dinghy 12p di George Cockshott, sia di “vetroresina” sia “tutto di legno”, è vivo e fiorente.

Attenzione Google è crudele. Oggi cliccando “olanda e barcaccia” …… op!

Buon lavoro Francesca, continua così.





woensdag 18 februari 2015

Wedstrijdkalender 2015


De wedstrijdkalender staat inmiddels op twaalfvoetsjollenclub.nl. De website ondergaat op dit moment een renovatie. De nieuwe site zal begin april in de lucht zijn.
Zie ook hier de wedstrijdkalender nederland 2015.
De internationale kalender. zie 12footcwc.
De eerste Friendship wedstrijd zal 11,12 april op de baldeneysee worden verzeild. Er is al veel belangstelling. Het hotel Gastgeb is inmiddels volgeboekt. Leen van Willegen heeft een hotel geboekt in Essen: Hostel Nordstern.
Inschrijven kan nog niet. Maar als het wordt vrij gegeven is hier de website van de Segler Kameradshaft Essen, Ruhrpokal. De Duitse klassieke vloot is deze winter versterkt, ze zullen ook meedoen. Zie hier een vorig blog artikel van het Ruhrpokal evenement 2014, een evenement in het kader van de Friendship series. Hartelijke ontvangst door onze Duitse buren van de SKS, de moderne O-jol en de klassieke 12voetsjol, een prima combinatie voor een gezellig zeilevenement.
Denk ook aan de training op het Zuidlaardermeer op 4 april: training 4 april




donderdag 12 februari 2015

Klassiek hout - modern hout


Op de foto de uitrusting van een Italiaanse dinghy classico. Er zijn 10 verstelmogelijkheden. In Nederland noemen we een jol met deze uitrusting een moderne houten jol. De Nederlandse klassieke jol kent 3 verstelmogelijkheden: zwaardtalie (blauw), halstalie (groen) en neerhaler (rood). Zie foto's hieronder. Alle 3 bevestigd aan een oog op het mastblok. In een moderne houten jol is een rails bevestigd, waarbij de mastvoet vaak ook nog verstelbaar is tijdens de wedstijd. In een klassieke houten jol is er alleen een mastgat. Tijdes de wedstrijd kan de mast niet versteld worden.
Voor tourzeilers is een moderne houten jol minder geschikt. Met zoveel trimtouwen wordt het wel erg ingewikkeld. Wedstrijdzeilers vinden veel verstelmogelijkheden aantrekkelijk. Maar als iedereen een simpele inrichting heeft, geeft dat twee voordelen: de jol blijft echt klassiek zoals George Cockshott het 102 jaar geleden heeft bedoeld (principe 1) . En alle trimmogelijkheden maakt de 12voetsjol ook duurder dan echt noodzakelijk. Houdt de jol zo goedkoop mogelijk (principe 2). Alle trimmogelijkheden leiden tijdens een wedstrijd ook af. Nu is het vooral een taktisch spel. In Italie vindt men het leuker de jol zo snel mogelijk te maken, zodat men nog een heel klein beetje kan concurreren met plastic jollen. Dat is echter een verloren strijd: plastic jollen zijn altijd sneller. Een toekomstvisie: Over 10 jaar varen in Italie uitsluitend plastic jollen en in Nederland uitsluitend houten jollen. Twee foto's hieronder geven een indruk van de uitrusting van een klassieke houten Nederlandse jol.


vrijdag 6 februari 2015

16m2 en Laser


Wat heeft een 16m2 met een Laser gemeen. Heel veel. Als je in beide goed uit de voeten kunt, heb je de ideale voedingsbodem voor successen in de 12voetsjol. De boothandling van een Laser is gelijk aan die van een 12voetsjol. Het taktische inzicht wat je nodig hebt in een 16m2 komt heel goed van pas in een 12voetsjol. Vaak overstag gaan kost vele meters. Net als in een 16m2. Het blijkt ook uit het kampioenenlijstje van de afgelopen jaren en het valt op hoeveel mensen ervaring hebben in de Laser en de 16m2. Heb je ervaring in een 16m2 en/of Laser en wil je overstappen naar een klassieke 12voetsjol, kom je laten voorlichten op Boot Holland of doe mee aan de open dag 4 april. Op de bovenste foto een 16m2 actie foto uit 1986 op het Bergumermeer samen met mijn broer Jan Bleeker in de trapeze.

woensdag 4 februari 2015

Boot Holland 2015


Van 6 tot en met 11 februari wordt in Leeuwarden weer de watersporttentoonstelling Boot Holland georganiseerd. De Twaalfvoetsjollenclub regio Noord zal zorgen voor een stand en een 12voetsjol. Elke dag staan er mensen van de regio Noord, uitleg te geven aan belangstellenden. Speciaal voor de tentoonstelling heeft regio commissaris Sjouke Dijkstra een folder laten drukken over de open dag op 4 april. Als je denkt een 12voetsjol aan te schaffen een aanrader. Je krijgt alle informatie van enthousiaste jolzeilers die het altijd leuk vinden als er nieuwe leden bijkomen. Eventueel kun je ook een 12voetsjol uitproberen aan het Zuidlaardermeer. Er wordt een training georganiseerd voor leden, maar tevens dus een open dag. Op deze manier wil de snelst groeiende klasse organisatie van Nederland nog meer zeilliefhebbers over de streep trekken, die gaan voor de combinatie klassiek en sportief. Lees informatie over de open dag 12voetsjol op 4 april aan het Zuidlaardermeer. zie ook het blogartikel training 4 april