vrijdag 26 februari 2016

Roeiriemen


Roeiriemen horen bij de 12voetsjol. Geen verplicht onderdeel meer tijdens de wedstrijd, maar de echte liefhebber kan natuurlijk niet zonder. Bovenstaande roeiriemen zijn wat groot voor een 12voetsjol. Ze zijn gemaakt voor de gigs van de KWVL door jachtbouw de Groot. Van Sitka spruce met versteviging van essen hout. In de steel zijn ze hol, waardoor ze verbazend licht aanvoelen.

Mijn roeiriemen zijn van gewoon vuren gemaakt. De lengte is 1,98m, waardoor ze goed op te bergen zijn in een jol. Inmiddels al weer 15 jaar in gebruik en dat is te zien. De betere roeiriemen zijn 2,30m lang. Het staat op het programma ze zelf te gaan maken in mijn garage.

Deze winter wel een paar peddels gemaakt, altijd een leuk cadeau voor de buitenlandse 12voetsjol vrienden.

maandag 22 februari 2016

Friendship series Baldeneysee


Baldeneysee 9 en 10 april. Rolli Franzman, de Duitse O-jol zeiler heeft de volgende uitnodiging gestuurd.
Meldt je aan voor 3 april via wfg-baldeneysee. Het inschrijfgeld bedraagt 30 euro. Op de zaterdagmiddag kuchen mit Kaffee en op de zaterdag een zeilfeest met italiaans buffet.
Zie hier ook de persoonlijke uitnodiging van Reinhard. Inclusief reisafstand en foto's.
Het laatste stukje naar de SKS is weleens lastig. Je rijdt snel verkeerd. zie onderstaande kaart. Het staat ook op de website van de SKS




Zie ook google maps

Welkom op de Baldeneysee: de Duitse organisatie. Links Rolli Franzmann. In het Midden de Duitse 12voetsjol zeiler Reinhard Schroder


maandag 15 februari 2016

Technische regels tot 2020


De vergadering van meetbriefhouders: In totaal 70 stemgerechtigden in het clubhuis van WSV Bovenwater in Lelystad. Rood is tegen. Groen is voor.
In totaal is over 38 voorstellen gestemd. Het eindresultaat: de 12voetsjol is nog meer een echte eenheidsklasse geworden met strakke regels. Daarnaast is een klein beetje modernisering ingevoerd. Na 102 jaar hebben de superconservatieven het verloren van de iets meer verlichte 12voetsjol geesten. De highlights:
1 Bij het NK is 1 bemanning verplicht. Daarbuiten mag gewisseld worden (Je schoonmoeder van 80 kg of je kleinzoon van 25kg)
2 Een peddel is verplicht. Twee roeiriemen mag ook, maar is niet verplicht. De echte puriteinen varen natuurlijk altijd met roeiriemen (zoals uw redacteur).
3 Leidsels mogen op spanning worden gehouden met shockkoord. incl 2 geleideblokjes
4 Een sleeplijn van 8 meter dik 10mm moet vastgemaakt worden aan de voorsteven. Wel zo veilig als je omslaat en wordt weggesleept.
5 Het roer (exlc helmstok) minimaal 5 kg. Sommigen zullen lood in het roer moeten aanbrengen.
6 Afstand roerkop en spiegel max 40mm. Is (nog) geen probleem, maar in de toekomst misschien wel.
7 Onderlijk zeil mag nu verstelbaar worden gemaakt met vertraging en klem ter hoogte van schootblok. Een revolutionaire ontwikkeling in de geschiedenis van de jol.
8 Wil je het zeil reven. Dat kan nu, met een extra touwtje rond de mast. Logisch eigenlijk. Maar wie gaat reven tijdens een wedstrijd?
9 De gaffel mag nu met een lijntje worden geborgd: het touwtje van Leen. 4 jaar geleden afgewezen. Nu toegewezen.
10 Een roestvrijstalen masttopbeslag is nu toegestaan. De wanten sneden te veel in de mast en raakten soms beschadigd.
11 Grondblok met kleminrichting is nu toegestaan. Twee ratelblokken kan ook, maar vooral vrouwen stelden deze constructie met (gevaarlijke?) klem op prijs. een revolutionaire ontwikkeling.
12 opblaasbaar drijfvermogen in de jol blijft verplicht . Piepschuim of i.d. mag niet.
13 De zeilmaker en het verbond zijn verantwoordelijk voor het zeil. Een derde zwarte band is daarom afgewezen. Ingewikkeld verhaal rond de pershuls boven en snijlijn zwarte band.
14 Er komt een max. maat bij voor het zeil: 5050mm om te voorkomen dat men met een grote losse broek gaat zeilen
15 De marllijn is verplicht en mag niet heel los worden gevaren. max 50 cm. slack.
16 Veel discussie over de houtsoorten. dit voorstel wordt voorlopig aangehouden. verdient nadere studie i.v.m. soortelijk gewicht en "fout hout". Over 1 jaar een besluit
17 Planken moeten van gelijke dikte zijn om te voorkomen dat veel gewicht "onderin het schip" komt. In golvend water een voordeel.
18 Okselhoeken moeten een radius hebben van max 2 mm. het volgieten is een ongewenste ontwikkeling. De jol moet klassiek blijven en iedereen dezelfde snelheid.
19 Een mastpoor van 61 bij 41 is toegestaan en mag met houten blokjes worden opgevuld. Een revolutionaire ontwikkeling.
20 Over de overloop ook veel discussie. max 34 cm uitslag gaat de norm worden.
21 Een zwaardsleuf van 18mm? pech gehad: opvullen met rubber mag niet. 11 mm blijft de norm en nu nog strenger ook als het hout gaat werken. Over 4 jaar een nieuwe discussie?

Achter de tafel Jacob Miedema en Michiel Woort namens het verbond en Duuk Dudok van Heel en Adriaan van Liempt namens de TC van de twaalfveotsjollenclub. Een compliment voor het verbond en de TC. Een lange maar uitstekende vergadering. Voor de komende 4 jaar liggen de regels weer vast. Er kan weer gezeild worden. foto Gertjan van der Meer.

woensdag 3 februari 2016

Vergadering meetbriefhouders 14 febr


Het Waterportverbond heeft gewikt en gewogen. Een aantal voorstellen heeft niet de toets der kritiek kunnen doorstaan en staan daarom niet op de agenda van de komende meetbriefhoudersvergadering. Op 14 februari vindt een technische vergadering plaats, waarna veranderingen in de regels worden doorgevoerd. Alle leden van de twaalfvoetsjollenclub zijn door de TC uitgenodigd met voorstellen te komen. Bob van der Pol heeft dat ook gedaan, maar zag dat zijn voorstel niet op de agenda is geplaatst. Zonder opgave van redenen heeft het watersportverbond dit voorstel geschrapt. Inhoudelijk een gemiste kans: Jollen met een bredere zwaardsleuf dan 11 mm ondervinden nadeel. Door twee strookjes rubber is hier gemakkelijk iets aan te doen. Het voordeel: alle jollen dezelfde snelheid. Vroeger in de Vaurien klasse was dit heel gebruikelijk. Het verbond had daar toen geen bezwaar tegen. Nu blijkbaar wel, alleen ontbreekt de argumentatie. Zie hier de brief van Bob van der Pol, de reactie van het watersportverbond en de TC van de Twaalfvoetsjollenclub.
Op de site van het watersportverbond staat in de aanhef dat de belangen van de 440 aangesloten verenigingen worden behartigd. Over de 80 klassenorganisaties geen woord. De naam Twaalfvoetsjollenclub komt niet voor op de site. En dat is jammer want in andere landen hebben klassenorganisaties wel een stem. In Nederland echter niet en daarom hoeft het watersportverbond ook geen verantwoording af te leggen aan klassenorganisaties. In theorie zou het watersportverbond, zonder de twaalfvoetsjollenclub te raadplegen, zelfs kunnen besluiten plastic 12voetsjollen toe te laten. In 1990 zijn de tekeningen van de 12voetsjol, ook zonder de klassenorganisatie te betrekken, veranderd. Hierdoor zijn verschillen ontstaan tussen "oude" en "nieuwe" jollen. Gelukkig heeft dat uiteindelijk niet veel invloed gehad op de snelheid. Transparantie en democratie zijn verbeterpunten. Er zijn gelukkig ook lichtpuntjes: Jacob Miedema zal namens het watersportverbond de technische vergadering op 14 februari gaan voorzitten. Een goede zaak, dat het verbond hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.

agenda technische vergadering 14 februari.

discussie over hetmasttopbeslag

discussie over het mastblok

Mijn persoonlijke ontboezemingen en advies

Adriaan van Liempt heeft het mooi gezegd op de algemene ledenvergadering. De blog 12footnews is een persoonlijke mening. En dat klopt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Gelukkig niet. Wat zou de wereld anders saai zijn.