donderdag 31 oktober 2019

12fots dinghy Noorwegen


Ik kreeg een Email bericht van de Noor Helge Stokstad met wat vragen over de 12voetsjol. Op zijn blog doet hij verslag van een onderzoek naar de "12fots dinghy". Leuk verhaal. Vertaal zijn blogartikel van Noors naar Engels en daarna is het goed te lezen. Hij twijfelt tussen een plastic ITA of een houten NED jol. En dat blijft altijd een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten. Niet alle feiten in zijn verhaal kloppen, maar het geeft wel een aardig beeld hoe men in het buitenland tegen onze museumboot aankijkt.

De Noorse zeiler Henrik Robert, zilveren medaille winnaar Olympische Spelen 1928, 12voetsjol.

woensdag 30 oktober 2019

LEH 2019 Belgie


De afsluiting van het seizoen is al 4 jaar eind oktober in Belgie. Het lac l'eau d'heure, een groot stuwmeer in de buurt van Cerfontaine. Een evenement samen met de Euro Moth en de OK jol.
Een kleine groep deze keer, maar dat heeft als voordeel dat je op elkaar aangewezen bent. En dat bevordert weer de gezelligheid.
De foto's en de film van LEH 2019 laten dat ook zien.
Bert Hamminga zou ook aanwezig zijn, maar probeerde op de vrijdag een zware trailer tegen te houden die op de slipway plotseling het water in dreigde te gaan. Dat had hij beter niet kunnen doen, het leverde hem 5 dagen ziekenhuis op in Charleroi.
Leen van Willegen was in topvorm en ging er met de hoofdprijs vandoor: een grote fles Belgisch Bier. twee en drie: zie de foto.

donderdag 24 oktober 2019

De hak van de kielbalk


Veel nieuwe jollen hebben tegenwoordig een rechte hak.


De tekening van de jol is altijd maatgevend


Een Schalk Jol met ronde hak. Zo heurt 't eigenlijk. En wees eerlijk, wel zo klassiek.


Door Pieter Bleeker: op persoonlijke titel

Michiel Woort van het Watersportverbond heeft een vooraankondiging gedaan voor een technische vergadering van meetbriefhouders in november 2019. Gaan we het weer hebben over de zwaardkast...zucht. En dat het heel belangrijk is dat de 30 jol eigenaren die nog geen bezoek hebben gebracht aan een botenbouwer toch echt de zwaardspleet van hun jol dienen te laten uitveilen a 200 euro per stuk. Of een geheel nieuwe zwaardkast a 2000 euro. Ongeveer 10 jol eigenaar hebben dat al laten doen, door persoonlijke druk van een overijverige klassencontroleur van de Twaalfvoetsjollenclub. Hoewel het niet over de uitrusting ging, maar de romp. Blijkbaar vond het watersportverbond dat allemaal geen probleem. Totale kosten ca. 5000 euro. Mij persoonlijk heeft het 800 euro gekost, omdat mijn zwaardspleet van de 824 door vochtwerking totaal niet aan de norm voldeed van 11mm (in droge en natte toestand!!). En of het nu 100% voldoet aan de norm, is ook nog maar de vraag. Afhankelijk welke meetpunten worden gehanteerd en ook daar is discussie over tussen watersportverbond en twaalfvoetsjollenclub.
De volgende technische clash, zal daarom niet lang op zich laten wachten. De hak van de jol. Veel jollen hebben tegenwoordig een rechte hak zie foto. Voor botenbouwers is dat aantrekkelijk, een kwart cirkel maken in de roestvrij stalen strip is lastig. Maar dit gemak is in feite een overtreding, want op de tekening staat duidelijk aangegeven dat een ronde hak is voorgeschreven. En de tekening is altijd maatgevend. Alle (nieuwe) jollen met een rechte (moderne) hak zijn nu kwetsbaar voor een technisch protest, bijv. tijdens het NK op Langweer in 2020. Een aanpassing van de hak kost ongeveer 200 euro.
Het gaat natuurlijk allemaal om niets, want heeft zowel de natuurlijke vernauwing van de zwaardspleet of een rechte hak merkbare invloed op de snelheid? Nee, natuurlijk niet. Hopelijk komt het gezonde verstand bij iedereen terug en gaan we het gewoon weer over gezellige wedstrijden hebben in onze museumboten. En als dat binnen de twaalfvoetsjollenclub niet meer lukt door een inquisitie houding van enkelen, is er gelukkig een alternatief: de international 12 association. De normen van de Copenhagen rules zijn op de traditie gestoeld uit 1913 en kennen, net als vroeger een ruime marge, zodat iedere houtliefhebber binnenboord blijft. Het is de bedoeling van de initiatiefnemer (admiraal Bert Hamminga) vanaf nu nationale klassen organisaties en individuele leden te werven. Internationale meetbrieven zullen t.zt. ook worden uitgereikt, hiervoor is inmiddels een ultra moderne 3D scanner aangeschaft. Het wordt in elk geval weer een spraakmakende winter, voordat het nieuwe seizoen 2020 begint. In de jollen community is altijd wat te doen.


Een Belgische Annemans jol uit 1928. De hak is vernieuwd, maar door van der Meer weer in originele staat gebracht. Zie het gelakte deel.







zaterdag 12 oktober 2019

Kaag steeds internationaler


Als een evenement het predicaat Friendshipseries krijgt van de International12 assocation is de komst van vele buitenlandse jolzeilers gegarandeerd.
In 2019 was de Kaag weer uitverkoren. En dus werd alles in het werk gesteld om Japanners, Turken, Engelsen, Fransen, Zwitsers en Duitsers aan de start te laten verschijnen. Dat er in het buitenland heel goed in klassieke jollen wordt gezeild bewees de Turk Anil Cetin (zie foto), de overall winnaar. Wim van 't Hogerhuis heeft een mooi artikel geschreven in het Kaag bulletin.
zie blad 1
zie blad 2
kaag2019 uitslagen
Of de Kaag in 2020 weer een friendship evenement gaat worden, is op dit moment onzeker. Ierland en Belgie zijn concurrenten.