woensdag 17 februari 2021

The Fleet nieuwsbrief

The Fleet is the newsletter of the 12footcwc / International 12 association. Get the latest news about the International 12 foot dinghy in your email box. You can subscribe here:
Type for countrycode for example: NED, GBR, FRA, GER, BEL etc.
after "aanmelden" your data is automatically added to the member database


The newsletter The Fleet was an initiative of Bert Hamminga. Here the archive of all published newsletters till now

The Fleet #1 December 2019
The Fleet #2 April 2020
The Fleet #3 March 2021
The Fleet #4 Mai 2021
The Fleet #5 september 2021
The Fleet #6 March 2022
The Fleet #7 March 2024


Speciaal voor de jolzeilers in Noord Nederland is er nu ook een nieuwsbrief met de naam Nordics. Hier het archief. Abonnee worden? Geef hierboven je naam op met als country-landcode NED.
Door de landcode NED, krijg je zowel the Fleet als Nieuwsbrief Nordics automatisch per email toegestuurd.

Nieuwsbrief Nordics #1 juni 2022
Nieuwsbrief Nordics #2 juli 2022
Nieuwsbrief Nordics #3 augustus 2022
Nieuwsbrief Nordics #4 Oktober 2022
Nieuwsbrief Nordics #5 Maart 2023
Nieuwsbrief Nordics #6 juni 2023
Nieuwsbrief Nordics #7 augustus 2023

dinsdag 9 februari 2021

Voor de wind

8 februari 2021, een webinar georganiseerd door Bert Bos. Spreker, Hero Breuning met als onderwerp "voor de wind" in een 12voetsjol. Aanwezig achter het beeldscherm zo'n 20 jolzeilers. Hero lokte veel discussie uit door te zeggen, dat hij het ook niet precies wist. Dat gaf veel motivatie bij de aanwezigen onder wie de huidige kampioen Arjen Kort en diverse ex-kampioenen. Bert Hamminga heeft na afloop bovenstaande infographic gemaakt, wat de discussie aardig samenvat. Durk Zandstra kwam in de app groep Friendship Nordics met een Oud-Fries gezegde: Foar de Wyn is eltsenien un hurdsiler. Dat is dus de eerste tekening van Bert (links). Plat voor het lapje: sigaartje erbij, lekker relaxt. Veel beter is: binnen de wind varen op de klapgijp. Zet een tell-tale in je want, neerhaler losser en daarna binnen de wind varen. Met als risico dat je gaat slingeren en prachtig om kan slaan naar de verkeerde kant. Tekening 2 en 3 laten de krachten zien die het slingeren veroorzaaken in een jol. Waarom is deze inspannende techniek beter: Het heeft met luchtstroming te maken. Kijk maar eens naar de Pampus, die zetten de mast heel ver voorover voor de wind, dat doen ze niet voor niets. John Oakely heeft dat in de FD klasse ook proefondervindelijk vastgesteld. In een jol kan de mast niet voorover, maar het zeil wel, zelfde effect (tekening 4). Een soort kurketrekker effect van de windstroming laat tekening 5 zien. De giek staat strak tegen het want, maar de bovenkant van het zeil zit voorbij de mast en staat voorover. Net als in de pampus. Heel effectief, maar ook bloedlink. Continu de neerhaler aanpassen dus. Hoe harder het waait, des te meer aantrekken. En bij harde wind ook het zwaard naar beneden doen. De grootste rem voor de wind is echter het roer: dus proberen met losse handen te sturen, niet echt natuurlijk, maar bij wijze van spreken. Een jol zeil je tenslotte met je kont. De gaffel achter de mast, want dan staat je zeil beter, geen vouwen. En je gewicht ter hoogte van de helmstok om de vormweerstand van de romp te beperken. Dat wordt oefenen in het voorjaar! Het was weer een leuke en leerzame webinar avond. Met dank aan Hero Breuning en Bert Bos. Zie de presentatie van Hero.
Gaffel achter de mast, binnen de wind en met "losse handen" varen.

dinsdag 2 februari 2021

John D.A Oakeley

Als je dit boek nog ergens kunt kopen: gelijk doen. Behoorlijk oud: 1970 maar het geeft veel inspiratie. John Oakely was een zeer succesvolle Engelse zeiler in de FD en Soling. Bijna maniakaal hoe hij het wedstrijdzeilen aanvloog. Geen detail werd over het hoofd gezien.   In 1968 was John Oakely wereldkampioen FD. Rodney Pattison, zijn nog iets betere concurrent (2 keer goud en 1 keer zilver op de OS), was een andere Engelse grootheid. In 1968 was ik 13 jaar en een lokale Flits zeiler. Een FD was mijn jongensdroom. Het is er nooit van gekomen, geen geld en daarnaast ben ik vanaf 1970 al feestend ten onder gegaan op de Schildweek. Maar wel een leuke tijd gehad. Als topsporter moet je toch een beetje een kronkel in je hoofd hebben. John beschreef ook de controles in die tijd: zwarte banden zette hij bijvoorbeeld nooit op de giek en de mast. Elke klassencontroleur had weer een andere meetlat en methode. Met behulp van tape verfde hij het op de plek waar de meter het wilde. Dat kon in de FD allemaal vooraf. Gelukkig gaan we in de 12voetsjol wat relaxter met deze materie om ;-)
Schildweek 1974. Deze foto is in scene gezet.  Wim Bleeker was nog te jong voor het feestgedruis. En uiteindelijk ook veel verstandiger.