zondag 27 oktober 2024
Lac de l Eau d Heure 2024
door Anjo Klinkenberg. Zie foto boven, samen met Leen van Willigen in de 840
Zie ook het foto album
en hier een video van Luc Kerremans
De officiƫle uitslagen
Lac de l'Eau d'Heure is een prachtig stuwmeer ten zuiden van Charleroi in BelgiĆ«. Vorig jaar had ik ingeschreven voor dit Friendship evenement, maar werd het afgelast wegens de extreme weersomstandigheden. Luc Kerremans van de B48 had toen al een Landall huisje gehuurd voor 6 personen en regelde dat de betaling hiervoor kon worden doorgeschoven naar dit jaar. Ik besloot dus te gaan. De heenreis heb ik in twee delen opgeknipt met een tussenstop in Minderhout, waar onze zoon met zijn gezin woont. Met de jol achter de auto donderdagmiddag 17 oktober vertrokken, daar aangekomen en gelogeerd en de volgende ochtend na de koffie weer verder. Omstreeks 12.00 uur vrijdag 18 oktober aangekomen in Froidchapelle waar Leen van Willigen, Luc Kerremans en Marie-Ange al gearriveerd waren. Pieter Bleeker en Geja waren er al met de camper. Richard Reurslag en Rinette en Tony Peeters arriveren ook in de middag en schuiven bij ons aan in het clubhuis van SNEH dat geheel gerund wordt door de leden. Het Landall-huisje is vanaf 16.00 uur beschikbaar voor ons (Luc en Marie-Ange, Tony, Leen, Anjo) en ’s-avonds gaan we met elkaar eten in een restaurant in Cerfontaine waar maxi-steaks werden geserveerd en de wanden met allerlei foto’s en attributen ter ere van de kannoniers waren behangen. De wedstrijden starten de volgende dag om 13.00 uur, zaterdag 19 oktober. De 5 jollen starten als laatste klasse na de OK-jollen (28) en de Moth Europes (33). De windverwachting is 9 knopen met uitschieters naar 20, dus voor mij alleen veel te veel. Leen heeft zich als bemanning aangemeld en dit heb ik in dank aanvaard. We zeilen zaterdag drie wedstrijden achter elkaar en er is telkens sprake van een voorhoedestrijd tussen de 888 (Pieter) en de 840 (Anjo) en een achterhoedestrijd tussen de B48 (Luc), 170 (Richard) en B46 (Tony)! We zeilen een trapezium met een innerloop waarin twee kruisrakken zitten. Als de wind iets wegzakt heeft de 888 voordeel, maar trekt de wind flink aan dan gaat de 840 met bemanning iets sneller. De eerste wedstrijd wordt gewonnen door de 840 en de tweede en de derde door de 888. Zaterdagavond is er een drie gangen-diner voor ca 60 personen in het clubhuis SNEH voor de deelnemers. Er is gekookt door de leden. Soep vooraf, dan pastei met rijst en een rijst- of vruchtentaartje toe. Chapeau voor deze presentatie vanuit een mini-keukenvoorziening! Na een goede nachtrust is de eerste start op zondag om 10.00 uur. De wind is ca 10 knopen met uitschieters naar 25. Waar voor de OK-jollen en de Moth Europes verschillende keren een algemene en individuele terugroep op het startschip getoond werd, gedragen de vijf jollen zich voorbeeldig bij de start en geen enkele wedstrijd wordt er te vroeg gestart. In de derde wedstrijd wordt de 888 1e en de 840 2e. In de vierde wedstrijd ligt de 888 na het eerste kruisrak voorop en lijkt het even of Tony voor de wind de 840 als tweede boot gaat inhalen. De wind trekt weer aan en in het tweede kruisrak raakt Tony de aansluiting kwijt, de 840 pakt het voordeel van de bemanning en finished uiteindelijk als eerste. Tony vindt het mooi geweest en gaat terug naar de haven. Ook de vijfde wedstrijd wint de 840 en hiermee is de strijd beslecht voor de einduitslag. Dat bijna alle jollen de vijf wedstrijden helemaal hebben uitgevaren met de uitschieters van de wind tot ca 25 knopen is een prestatie op zich, die gemeld mag worden!
De einduitslag is als volgt:
1. 840 Anjo Klinkenberg en Leen van Willigen
2. 888 Pieter Bleeker
3. 170 Richard Reurslag
4. B46 Tony Peeters
5. B48 Luc Kerremans en Marie Ange
Alle deelnemers een prijs: een fles Fagnes Belgisch bier. Richard Reurslag (foto) is een groot liefhebber. De Fagnes bieren zijn ook via hun website te bestellen. Aanrader.
zondag 13 oktober 2024
Noordelijke prijzen
Geschreven door Gerrit Klugkist
Prijzen. We hebben overal prijzen voor, wie het snelst is, wie het verst is wie het hoogst is, wie het slimst is en ja dan kan de jollenclub niet achterblijven. Maar waarom krijgt nummer 1 de hoofdprijs, je doet mee aan een spel wat je leuk vindt en dan ben je het snelst af, is het afgelopen terwijl je eigenlijk wel wat langer aan dat leuke spelletje had willen meedoen. Zo zou nummer laatst eigenlijk de eerste prijs moeten krijgen hij geniet het langst van dat leuke spel. Helaas zo zit de wereld niet in mekaar, nummer 1 gaat er met het grote geld vandoor en de rest heeft het nakijken. Daar hebben die slimme Noordelijke jollenzeilers wat op bedacht, onder de eerste prijzen kunnen we niet onderuit maar we stellen extra prijzen beschikbaar voor de snelste stijger (hard lopers zijn dood lopers) bij ons de skreppers prys, de zet-hem-op-prijs voor beginners die er nog niks van bakken maar toch leuk mee doen (alle begin is moeilijk), de noordelijke competitieprijs, wie over een heel jaar aan de meeste wedstrijden meedoet met een bovengemiddeld resultaat( meestal iemand met veel tijd en een partner die hem of zij de vrijheid geeft) en dan hebben we nog de promotie prijs nog die is voor degene die het meest heeft bijgedragen aan de bekendheid en of welzijn van de club en dat is iemand die van een borreltje houdt omdat de prijs meestal een fles Beerenbug van de Wd. Joustra is aangeboden door Jaap Sonnenberg. Als we dan toch namen noemen, de Skreppers prys is aangeboden door Gerard Wuring. , de-zet-hem-op-prijs door Max Breuning, zonder hem had de jollenclub regio Noord, misschien niet eens meer bestaan. De jaarprijs Noordelijke Competitie is in het leven geroepen door Simon Schermerhorn: ontwerp en realisatie. De rvs-midzwaardjes zijn gemaakt door Ton v.d. Toolen, het houten blok is gemaakt en gelakt door Rypke de Jong. Zie voor alle details over de Noordelijke jaarprijs de website van Simon Schermerhorn.
Prijzen zijn er vooral om het kaf van het koren te scheiden, maar uiteindelijk ook weer niet heel belangrijk.
Gerrit Klugkist 814.