vrijdag 18 juli 2014

Live blog NK zuidlaardermeer





27 Juli
Nederlands kampioenschap 12voetsjol 2014
1 Pieter Bleeker / Geja van Ommen
2 Wim Bleeker / Marcel Bleeker
3 Huib Ozinga / Marianne Blomhert
4 Jeroen de Groot / Damy Jansen
5 Hans van der Kooy
6 Bob Heineken / Linda Honderd

De laatste 2 wedstrijden zijn onder moeilijke omstandigheden verzeild. Winkracht bft 2, maar erg grote winddraaiingen tot wel 30 graden. Wim Bleeker zeilde in de wedstrijd 6 fraai naar een 2e plaats. Alleen Pieter en Wim konden in de laatste wedstrijd nog kampioen worden. Pieter lag na het eerste rak 25e en Wim 22e. Pieter maakte een zeer extreme slag die erg gelukkig uitviel. Van 25 naar 3 in 1 kruisrak en daardoor het kampioenschap.

Einduitslag Dutch championship 12footdinghy 2014

De mooiste NK foto's van Bob van der Pol

NK foto's van Reinhard Schroeder

foto's van Bob Heineken


26 juli
5 wedstrijden verzeild. Zondag nog 2 wedstrijden en dan is de nieuwe Nederlands Kampioen 2014 bekend. Huib Ozinga, Wim Bleeker en Pieter Bleeker hebben de beste papieren. Jeroen de Groot en Hans van der Kooy hebben ook nog kansen. Froukje Romkes is de beste vrouwelijke jollenzeilster op 6. In wedsrijd 3 behaalde ze een fraaie 2e plaats. Direct achter Bob Heineken, die wat moeilijk op gang kon komen. Na de 5e wedstrijd een diner in het clubhuis van ZZ. Met een optreden van Wim Bleeker (accordeon) en Bert Bos als voordrachtkunstenaar. Met ondersteuning van het regio Noord koor.



totaal resultaat NK2014 met 40 deelnemers: NK2014

25 juli
Twee wedstrijden verzeild met bft 2. Tussenstand



De derde wedstrijd werd twee keer afgeblazen met een valse start. Daarna kwam er een donkere lucht aan. Het wedstrijdcomitee heeft besloten de 3e wedstrijd af te lasten. Daarna tijd voor het happy hour en de BBQ in het gezellige clubhuis van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer.


20 juli
routebeschrijving naar Zeilvereniging Zuidlaardermeer

Vanaf de A7 (Groningen/Winschoten/Nieuweschans):
Neem de afslag Foxhol/Slochteren (Afslag 40)
Rij richting Foxhol, u komt over een brug.
Ga gedurende 4 km rechtdoor, u komt een aantal rotondes tegen,
Ga de eerste rotonde na de kerk (dit is de derde rotonde) rechtdoor.
Ga na ca 100m rechtsaf (eerste weg na de rotonde)
Volg deze kronkelende weg gedurende 1 km, u bent bij het clubgebouw van de Zeilvereniging Zuidlaarmeer.

Vanaf de A28 (Assen/Zwolle):
Neem afslag Tynaarlo/Zuidlaren (Afslag 35) en volg richting Zuidlaren
U komt door Zuidlaren, volg de weg, zodat u Zuidlaren weer uitrijdt.
U rijdt langs het water, door de Groeve
Als u de Groeve uit bent is er na ca. 1 km een kleine afslag naar links (ca 100m voor een rotonde)
Volg de kronkelende weg gedurende 1 km, u bent bij het clubgebouw van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer.

Met de routeplanner: Kropswolde, Meerweg 58 geeft nog het beste resultaat.


zondag 13 juli 2014

Houtsoorten

Het verschil tussen een jol van mahoniehout en Russisch lariks? Volgens de lithouwse botenbouwer Aidis Jascevicius 2000 euro. Fout mahoniehout is toegestaan en Goed Lariks niet. Dat klopt niet en zou in de komende Tc vergadering moeten worden aangepast. Eigenlijk zou je alle houtsoorten moeten toestaan, zolang een kale jol maar 104 kg gewicht heeft. Een veel grotere bedreiging is het gebruik van zware houtsoorten onderin het schip en lichte bovenin. Deze jollen zullen in golven superieur zijn. In Italie hebben ze daarom een slingerproef. Vooral om polyester jollen gelijke snel te krijgen, maar ook houten. In de finnjol doen ze het anders, zet een jol met zijn spiegel onder tegen een muur, onder een bepaalde hoek. Als hij valt is hij afgekeurd, blijft hij staan goedgekeurd.
Maar eerst de houtsoorten: mijn voorstel zou zijn, alle houtsoorten toestaan op 1 "houtsoort" na: polyester. Dat is echt taboe.

Persbericht NK zuidlaardermeer


Regiocommissaris Sjouke Dijkstra heeft een persbericht opgesteld.
Het doel is het Nederlands kampioenschap op het zuidlaardermeer bij Groningen te promoten.


PERSBERICHT KORT ​De Twaalfvoetsjollenclub​11-7-2014​
Nationaal kampioenschap 12-voetsjol op het Zuidlaardermeer!

Op 25,26 en 27 juli a.s. organiseert Zeilvereniging Zuidlaardermeer het nationaal kampioenschap van de 12-voetsjollenklasse.
Voor de betreffende zeilvereniging ZZ een bijzondere eer omdat de 12-voetsjol juist in dit jaar haar 100 jarig jubileum viert!
De springlevende 12-voetsjol en oudste nationale eenheidsklasse is een sierlijk houten overnaads zeilsloepje met een zeiloppervlak van 9.5 m2 en is in deze eeuw nooit echt veranderd.
Lang geleden een internationale, zelfs tweemaal een olympische klasse, nu nog steeds voor beginners en geoefende wedstrijdzeilers een plezier en uitdaging om in te zeilen.
De maat en de snelheid van de 12-voetsjol zijn ideaal voor Nederland: een relatief kleine plas is al geschikt als wedstrijdbaan en een jol kan ook ruimer water aan.
Momenteel staan er meer dan 230 gecertificeerde jollen geregistreerd. Ieder jaar worden nieuwe boten gebouwd, maar er zijn ook veel oude en zelfs hoogbejaarde jollen. Door strenge naleving van de klassenvoorschriften kan een oude jol het in een wedstrijd uitstekend opnemen tegen een nieuwe.
Men zeilt een jol in z’n eentje of met z’n tweeën. Mannen en vrouwen, licht- of zwaargewicht, groot en klein, jong en oud , ze komen allemaal aan hun trekken.

Sinds 1960 bestaat De Twaalfvoetsjollenclub, de organisatie die de klasse eerst door een moeilijke periode heen loodste en nu de krachtige bron en animator is van het zeilen in de jol. Er zijn klassenevenementen zoals het Pinksterweekend en de Grouster wedstrijden. Ook tijdens de Kaagweek, de Sneekweek en het Nederlands Kampioenschap, komen grote grote velden aan de start. Tijdens het eeuwfeest in het laatste weekeinde van juli bij Loosdrecht verschenen maar liefst 171 jollen aan de start! Ook verscheen tijdens dit jubileumfeest een jubileumboek: “Twaalfvoetsjol, 100 jaar klasse” met een schat aan documentatie en rijk geïllustreerd met honderden foto’s en afbeeldingen.
Dit jaar zal het voor de wedstrijdzeilers een eer zijn om tijdens het jubileumjaar het Nationale Kamioenschap op het Zuidlaardermeer in de wacht te slepen.
Er worden zo’n 40 deelnemende jollen verwacht.
Onder hen de noordelijke cracks Pieter Bleeker uit Groningen ( 3 maal kampioen) en Jeroen de Groot uit Foxhol en tevens bouwer van genoemde kampioensjollen uit het Noorden ( 2 maal kampioen). Zij zullen het opnemen tegen de Wim Bleeker uit Assen die in 2013 het kampioenschap voor zich opeiste.
Het is echter niet op voorhand een noordelijk onderonsje.
Ook uit het westen maken gerenommeerde cracks hun opwachting. Zo hebben Duuk Dudok van Heel, Bob Heineke, Fred Knitel al laten zien in topvorm te zijn en ook zij zijn er op gebrand de competitie met de noordelijke cracks aan te gaan.

woensdag 9 juli 2014

Mastspoor

Eric van Staten was eigenaar van de 858, maar kon er totaal geen snelheid in krijgen. Veel frustratie waardoor hij de jollenklasse heeft verlaten. Zonde, was niet nodig geweest als de regels wat meer up to date waren bijgesteld. Wat bleek de oorzaak: het mastspoor. Het is een beetje ingewikkeld verhaal met lateraalpunt en zeilpunt: houd het maar op iets meer druk op het roer. Het komt erop neer de mast een cm naar voren of naar achteren in het mastspoor te verstellen, wat een wereld van verschil blijkt te zijn. Daarom een prima voorstel van de TC. Zorg voor een kleine extra verstelmogelijkheid. Rypke de Jong had deze truc al eerder ontdekt. Een mastblokje van een cm. Vastzetten met velpon. Geen klassecontroleur kon er iets van zeggen. Daarom: een extra tolerantie van 1 cm naar voren en 1 cm naar achteren is een uitstekend voorstel. Jeroen de Groot wil ter versteviging een extra stukje beslag toestaan. Is prima. Maar zonder kan ook, alleen heb je door de enorme krachten wat meer kans op beschadiging.

Leidsel

Jeroen de Groot heeft in zijn nieuwste jol een ingewikkelde constructie gemaakt om het leidsel hanteerbaarder te maken. Via beslag en een elastiek gaat het leidsel naar voren. Ik vind dat jammer en daarnaast is het ook niet nodig. Je kunt het leidsel het beste aan de wegering vastmaken ter hoogte van het middenbankje. Het leidsel zit boven vast aan de onderkant van de gaffel en onder aan de wegering. Door met je hand het leidsel beet te pakken en naar achteren te trekken, gaat een overstag manoeuvre altijd goed. Simpel en doeltreffend. Waarom moderniteiten als het ook gewoon klassiek kan. Bovendien is deze constructie goedkoper.

Roeiriemen

Roeiriemen zijn sinds 2003 niet meer verplicht. In het jubileumboek heeft Dick in 't Hooft opgemerkt dat de jol is ontmand. Ik ben het met Dick eens. Roeiriemen zijn onlosmakelijk met een jol verbonden. Voor de komende TC vergadering zal ik daarom voorstellen de roeiriemen weer als verplichte inventaris aan te merken. Voor de jollenzeilers die het lastig vinden hun roeiriemen onder uit de jol te halen in geval een noodsituatie. Naast de verplichte roeiriemen kan een houten peddel optioneel zijn. Voor de mensen die echt niet zonder kunnen. Kost een kilo meer gewicht, maar dan kun je alle kanten op.