woensdag 9 juli 2014

Mastspoor

Eric van Staten was eigenaar van de 858, maar kon er totaal geen snelheid in krijgen. Veel frustratie waardoor hij de jollenklasse heeft verlaten. Zonde, was niet nodig geweest als de regels wat meer up to date waren bijgesteld. Wat bleek de oorzaak: het mastspoor. Het is een beetje ingewikkeld verhaal met lateraalpunt en zeilpunt: houd het maar op iets meer druk op het roer. Het komt erop neer de mast een cm naar voren of naar achteren in het mastspoor te verstellen, wat een wereld van verschil blijkt te zijn. Daarom een prima voorstel van de TC. Zorg voor een kleine extra verstelmogelijkheid. Rypke de Jong had deze truc al eerder ontdekt. Een mastblokje van een cm. Vastzetten met velpon. Geen klassecontroleur kon er iets van zeggen. Daarom: een extra tolerantie van 1 cm naar voren en 1 cm naar achteren is een uitstekend voorstel. Jeroen de Groot wil ter versteviging een extra stukje beslag toestaan. Is prima. Maar zonder kan ook, alleen heb je door de enorme krachten wat meer kans op beschadiging.