zondag 24 januari 2016

Ledenvergadering twaalfvoetsjollenclub


Zaterdag 23 januari hebben ca. 70 leden de algemene vergadering van de Twaalfvoetsjollenclub bezocht in het clubhuis van de KWVL aan de Loosdrechtse plassen. Op de foto het bestuur met in het midden de voorzitter Bert Bos. Voor meer foto's klik hier.
zoals gebruikelijk werden alle commissies in het zonnetje gezet: de technische commissie, de (web)redactie, het jollenregister en vooral de regiocommissarissen. De twaalfvoetsjollenclub kent drie gelijkwaardige vloten: Regio Noord (Sjouke Dijkstra), Midden (Wim Broer) en Westen (Anjo Klinkenberg). Het Nederlands Kampioenschap is in 2016 aan de regio Midden toegewezen: Loosdrechtse plassen 29-31 juli zeilvereniging de Vrijbuiter. In 2017 is de regio Noord aan de beurt. Tourtochten zullen in 2016 meer aandacht krijgen, ook die in het buitenland. De jaarprijs 2016 is gewonnen door Karel de Boer, tevens aftredend bestuurslid. Het bestuur bestaat nu uit 4 personen: Bert Bos, Rieks Reijers, Patricia Scherpel en Coen Verhaegh. Het bestuur gaat in 2016 op zoek naar een 5e bestuurslid. Het Nederlandse wedstrijdprogramma en ook de buitenlandse kalender (de Friendship series) zullen binnenkort op de site van de Twaalfvoetsjollenclub bekend worden gemaakt. De website twaalfvoetsjollenclub en facebook zijn de officiele communicatie kanalen van het bestuur. Ook worden regelmatig email nieuwsbrieven verstuurd en 2 keer per jaar een papieren glossy. Een aantal personen probeert in Nederland reklame te maken voor plastic jollen. Het bestuur beschouwt plastic jollen als een andere klasse en wenst deze mensen veel succes.

Links Karel de Boer (aftredend bestuurslid) en rechts Coen Verhaegh (bestuurslid)

Karel met zijn bemanning en zoon Jort als winnaars van de jaarprijs 2015
uitslag jaarprijs
122 houten klassieke jollen doen in Nederland regelmatig aan wedstrijden mee. Zes nieuwe jollen worden deze winter afgebouwd en zullen in 2016 aan de start verschijnen
uitslag ladder prijs.
De grootste stijgers en dalers. Let op de 845 en de 824....

vrijdag 22 januari 2016

Friendshipseries Lowestoft 22-24 july


International12 Regatta Lowestoft 22nd 23rd and 24th July 2016.
Great Yarmouth Yacht Club in association with The Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club

Race-Officer- Dr Owen Delany
Beach Master- Mark Duffield and members of the Great Yarmouth Yacht Club
Chairman of the protest Committee- Malcolm Duffield (or such other person suitably qualified)
Commodore- Great Yarmouth Yacht Club-David Bullen
Commodore RNSYC- Ruth Davies
Liaison RNSYC – Paul Jenkins-Vice Commodore RNSYC
Club Manager- Simon Cadle

De Engelse Organisatie is er klaar voor. ca. 25 jollen hebben zich reeds opgegeven. Het is verstandig de veerpont Hoek van Holland - Harwich en een hotel spoedig te boeken.
Mark Duffield is onze gastheer. Hij heeft deze zeer uitgebreide informatie gestuurd
hotel informatie
clubhuis
wedstrijdprogramma

Italiaanse houten jollen kunnen ook meedoen, mits 3 verstelmogelijkheden niet worden gebruikt: mastvoet, giek en gaffel.
Het clubhuis van de Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club is een historisch monument. Ook daar is slaapgelegenheid. Voor campers zijn 4 plaatsen beschikbaar op het jachthaventerrein. Prijzen staan in het document. Bekijk de kaart en foto's op google maps

Er zal worden gevaren op de Noordzee. Bij hoge golven en een harde wind, zal worden uitgeweken naar de Oulton Broad. Een binnenmeer in de buurt van Lowestoft.

Wil je meedoen met je houten jol? Stuur een email naar de webmaster Pieter.

Een week na Lowestoft is het Nederlands Kampioenschap op de Loosdrechtse plassen. Het perfecte trainingskamp om in vorm te komen. De nummers 1 en 2 van het NK 2015 doen mee.

notice of race
inschrijfformulier

maandag 18 januari 2016

mastblok regels 2


Er is veel gedoe over het mastblok. Er zijn 4 mogelijkheden:

1 De TC van de twaalfvoetsjollenclub wil alles conform tekening met een tolerantie van 2 mm. Het watersportverbond heeft aangegeven dat handhaving van deze rigide norm praktisch niet uitvoerbaar is en gaat daarom niet akkoord.
2 De TC van het watersportverbond heeft daarom aangegeven een norm van 5mm te willen invoeren. Het vaste mastgat mag max 41 bij 41 mm zijn.
3 Fred Knitel en Pieter Bleeker hebben een norm voorgesteld van 10mm. Dat geeft ruimte voor het maken van een kleine sleuf. Met behulp van blokjes kun je voor de wedstrijd de mast een beetje verstellen: iets naar voren of naar achteren. Dat heeft veel invloed op de snelheid van de jol door verschuiving van het zeilpunt t.o.v. het lateraalpunt. Dat is te merken aan de druk op het roer. Een jol is hier zeer gevoelig voor: langzame jollen kunnen op deze manier snel worden gemaakt en snelle jollen langzaam. Gaan we toch een beetje de moderne (Italiaanse) kant op. Het kost niets, doet geen afbreuk aan het klassieke karakter van de jol en het wedstrijdzeilen wordt er attractiever door.
4 Een rail i.p.v. een mastgat van 41 bij 41 mm is in italie de standaard. Met twee trektouwen kun je zelfs tijdens de wedstrijd de mastvoet nog verstellen. Jeroen de Groot is als echte wedstrijdzeiler hier een voorstander van. Patricia Surendonk komt vaak in Italie en heeft aangeven dat Nederland met zijn tijd mee moet gaan, als je jongeren wilt interesseren voor de jol. Zij hebben dit supermoderne voorstel niet ingediend, omdat ze weten dat het toch nooit door de ballotage commissie zou komen. Ze hebben daar gelijk in want zelfs voorstel 3 is afgewezen door de TC van de twaalfvoetsjollenclub en het watersportverbond.

Op de technische vergadering van 14 februari kan gestemd worden over optie 1, 2 of 3. Zie voorstel J.2.15. De meerderheid beslist.

donderdag 14 januari 2016

Training 2 april Zuidlaardermeer


Wil je getraind het nieuwe zeilseizoen beginnen en de concurrentie met een glimlach achter je laten? Op 2 april wordt weer een training georganiseerd door de regio Noord van de Twaalfvoetsjollenclub. opgave bij Sjouke Dijkstra, regiocommissaris. Verzamelen 10:00hr bij het clubhuis van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer. Met de routeplanner: Kropswolde, Meerweg 58 geeft nog het beste resultaat. Trainers zijn Jeroen de Groot en Pieter Bleeker. 12:00hr het water op.
Misschien geven twee instructiefilms inspiratie. Het gijpen in een jol.
en het overstag gaan. Stuur een mail als je mee wilt doen. Er zijn geen kosten aan verbonden.

Heb je belangstelling voor een 12voetsjol. Kom dan ook. De organisatie zal proberen een leenjol te organiseren. Ook is het altijd mogelijk met iemand mee te varen. De ideale mogelijkheid kennis te maken met de 12voetsjol en een afgewogen beslissing te nemen voordat je tot aanschaf van een jol overgaat.


maandag 11 januari 2016

12voetsjol regels 1



Bob van der Pol heeft een voorstel gedaan om de stagen niet meer met een strop om de mast te bevestigen maar via een stuk roestvrijstaal beslag. Zie foto onderaan. De bovenste foto is de huidige situatie.

zie de foto's

via dropbox kan ook dezelfde foto's

Zijn argument: met een stalen ring om de mast ontstaan ongelukken. Het staaldraad van de zijstagen wordt geknikt, waardoor het uiteindelijk breekt. De foto's laten dat zien. Een stalen ring is inderdaad een foute oplossing. Zonder een stalen ring, snijdt de staaldraad zich in het hout, maar is dat erg?
Mijn mast gaat al 15 jaar mee en nog nooit problemen gehad. De stalen ring uit de voorschriften halen is wel verstandig en de mast conform tekening maken is een alternatief, wat mijn voorkeur heeft.

Het bezwaar van deze op het oog fraaie constructie, zoals Bob het voorstelt, zijn de extra kosten, een beetje extra gewicht bovenin de mast en het feit dat ze het in 1914 op een klassieke manier hebben opgelost. Kwestie van principes.

Dat is het mooie van democratie: op 14 februari beslist de meerderheid.

Naschrift van Bob: Een niet onbelangrijk punt is dat het huidige ontwerp uit 1914 is gebaseerd op
Katoenen tuigen en uit mijn ervaring uit 1940 toen ook slappe stagen werden
toegepast. De enorm strakke stagen van vandaag zijn niet bevorderlijk voor de masttop.