maandag 29 januari 2018

ALV Twaalfvoetsjollenclub


Patricia Scherpel reikt de prijs uit voor het meest originele kerst ontwerp.

Algemene ledenvergadering van de Twaalfvoetsjollenclub op 28 januari in cafe de Vriendschap, Akersloot. Voorzitter Bert Bos kon ca. 65 leden welkom heten. Frans Smits en Bob van der Pol wonnen de Jaarprijs, een model van een houten jol. Marten Trompert kreeg de Pechprijs, de gebroken mast: Zijn jol werd geplet tussen een sluisdeur en een tjalk. Het wedstrijdprogramma is definitief. De internationale CWC Friendshipseries zijn officieel opgenomen in het wedstrijdprogramma van de Twaalfvoetsjollenclub. Zie friendshipseries.
Het nieuwe bestuur bestaat uit Bert Bos (voorz), Jules tenBerge (secretaris), Frans de Bot (penningmeester), Durk Zandstra (wedstrijdsecr) en Jurri Rooyakkers (bestuurslid). De vertrekkende bestuursleden zijn Patricia Scherpel, Coen Verhaegh en Jaap Rouwe. Het bestuur kreeg decharge voor het Jaarverslag, financieel en technisch beleid van 2017.

links voorzitter Bert Bos. daarnaast de webmasters Sjouke Dijkstra en Jan Sonnenberg.


Pieter Bleeker, voorzitter Technische Commissie, legt verantwoording af over het gevoerde technische beleid. Uitgangspunten zijn: alle jollen dezelfde snelheid, zo klassiek mogelijk en lage kosten.

136 jolzeilers staan op het totaaloverzicht jaarprijs2017

vrijdag 12 januari 2018

Happy new year


Een sfeerbeeld van klassieke schepen uit 1887. Mooie nieuwjaarskaart van de Great Yarmouth Yachtclub. De zeilvereniging, die reklame maakt voor de klassieke houten 12voetsjol ("international 12") in Engeland.

woensdag 10 januari 2018

Losse broek


In Italie varen jollen met een losse broek. In Nederland nog op de ouderwetse manier met een rijglijn die het onderlijk van het zeil strak op de giek bevestigd. Een losse broek is modern en een rijglijn ouderwets. Zo wordt door velen gedacht. Maar is dat wel zo? Laatst hebben we met Ryanair gevlogen en heeft Geja een mooie foto van een vliegtuigvleugel gemaakt. Door de kromming van de vleugel ontstaat aan de onderkant een hoge druk, aan de bovenkant een lage druk. Daardoor stort een vliegtuig niet naar beneden. Maar omdat hoge druk automatisch naar lage druk stroomt moet het gebogen gedeelte op het eind dat proces vertragen. Het wordt ook wel geinduceerde weerstand genoemd. Ryanair is niet gek, ze willen zoveel mogelijk brandstof besparen. Vroeger waren vliegtuigvleugels recht. Ongeveer hetzelfde als de losse broek bij een Italiaanse 12voetsjol. Een Nederlandse jol met een rijglijn is vergelijkbaar met het Ryanair toestel. Dus eigenlijk is dat modern. Georg Cockshott had in 1913 al een vooruitziende blik. Bijkomend voordeel, door een losse broek moet je elk jaar een nieuw zeil kopen. Op het meer van Bracciano bij Rome mocht ik 2010 in de groene plastic jol van Carlo Bocchino varen om de World cup. Omdat het tuig 1 jaar oud was, begon het onderlijk van het zeil onbedaarlijk te klapperen. Heel storend en niet bevorderlijk voor de snelheid. Een Nederlands tuig gaat zeker 5 jaar mee. Conclusie: een ouderwetse rijglijn is beter. Voor de snelheid maar ook voor je portemonnee. Bovendien heeft het ook nog een klassieke uitstraling.


Een Italiaanse jol met een losse broek. zie de rode lijn.


2010. Meer van Bracciano. De sympathieke Italiaan Carlo Bocchino en Pieter Bleeker.
Let op de losse broek


De Nederlandse jol van Huib Ozinga met rijglijn. zie de rode lijn en de overeenkomst met de vliegtuigvleugel op de bovenste foto.