dinsdag 10 september 2019

Moderne houten jollen


foto Alix Noël op de Thunersee 2024. Het zeil van een klassieke jol (588) en een moderne houten jol (Sui 13) is duidelijk verschillend.

Door Pieter Bleeker

Moderne houten jollen, plastic jollen en klassieke houten jollen. De laatste staan ook bekend als Nederlandse museumboten. De eerste 2 zijn populair in Italie. In Nederland zijn ook een paar liefhebbers van plastic en moderne houten jollen. Vaak is onbekend wat de consequenties zijn als klassieke jollen moeten worden omgebouwd naar modern hout. Vooral het gewichtsverschil is opvallend. In Italie worden boven bft 4 geen wedstrijden meer gezeild. Dat betekent dat een laag gewicht voordelen heeft en veel snelheidswinst. Nederlandse jollen zijn zwaar gebouwd gemiddeld all-in 175kg. Italiaanse jollen zijn tussen de 125 en 145kg. Heb je ambities je klassieke jol om te bouwen tot een Italiaanse racemachine dan zal je dat ongeveer 5000 euro gaan kosten. Onderstaand lijstje geeft een beeld van je todo lijstje.

nieuw Roer + helmstok. 2 kg ipv 5. Geen beslag op roer.
Beslag op spiegel ipv hak. Minder weerstand.
Kimkielen inkorten tot 50cm of helemaal verwijderen zoals bij plastic jollen.
Nieuwe holle mast. 4kg ipv 8kg.
Nieuwe gaffel met groef.
Nieuw modern zeil met losse broek. Moet elk jaar worden vernieuwd.
Nieuwe superlichte giek.
Mastvoet verstelbaar. Incl 2 curryklemmen.
Verstelbaar bovenlijk gaffel vanuit kuip
Verstelbaar achterlijk zeil, beslag op de giek, bediening vanuit de kuip.
Verstelbare neerhaler vanuit kuip. 2 kanten.
Nieuwe vloerdelen. Licht.
Algehele noodzakelijke gewichtbesparing. Zeker 25kg. (Vgl giorgio pizzarello)
Dolpotten verwijderen: overbodig
Gaten boren overal ivm gewichtsbesparing.
Halfrond op kiel verwijderen
Geen korvijnnagels meer, maar val verstelbaar vanuit kuip
Nieuw 5mm zwaard ipv 6mm. 5kg gewichtbesparing.
Rubber afdichting, onderkant zwaardkast
Metalen wandspanner ipv een touwtje
Electrische pomp met accu

Hoe kom ik aan deze kennis? Mijn helaas overleden goede vriend en jollenliefhebber Giorgio Pizzarello heeft bij van der Meer ooit de 860 laten bouwen. Terug in Italie kwam hij erachter dat deze jol met zowel een Italiaanse als Nederlandse meetbrief veel te langzaam was. Modernisatie was volgens hem de oplossing, ook om te kunnen concurreren met plastic jollen. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het een mission impossible was en heeft toen deze prachtige jol maar weer verkocht.
Wil je persé een Italiaanse moderne houten jol, kun je beter een Columbo jol kopen met een laag gewicht. Of als je echt voor snelheid gaat: een plastic Lilia jol.
wel een tip, ga niet met 2 man in bft 7 zeilen, want dat overleven deze jollen niet.
Gewoon plezier beleven aan je klassieke 12voetsjol (international 12) kan natuurlijk ook. Lijkt me een aanrader.
Voor Giorgio maar ook voor de AICD klassenorganisatie was het een gruwel als er in Italie 2 soorten jollen zouden rondvaren: echte houten klassieke en moderne plastic jollen. De situatie in Italie is de oorzaak van veel ellende bij het zoeken naar een compromis. En ook om te kiezen voor de echt klassieke jol, die bijna iedereen in de wereld kan waarderen als een fraai ontwerp, met veel historie.


Dat er een groot verschil in snelheid is, bewijst deze uitslag van het Thunersee evenement in Zwitserland met 5 Italiaanse moderne jollen (I-classic) en 6 klassieke Nederlandse jollen (Dutch). Het resultaat 1 t/m 5 Italiaanse moderne jollen. 6 t/m 11 Nederlandse klassieke jollen. Zolang dit snelheidsverschil wordt ontkend, heeft het geen zin gezamenlijk aan een wedstrijd te beginnen. Veel beter en gemakkelijker kunnen moderne houten jollen weer teruggezet worden in klassieke stijl. Erg kostbaar hoeft dat niet te zijn.