donderdag 21 november 2019

Oostende Olympic Centennial 2020


100 jaar na de Olympische spelen van 1920 zeilen er weer 12voetsjollen in Oostende, België. Van 11,12 juli wordt het Oostende Olympic Centennial 2020 georganiseerd door de klassenorganisatie "Twaalfvoetsjollenclub Belgie", voorzitter Philippe Royaux. België heeft een roemrucht verleden in de 12voetsjol. Klik op Olympische historie, auteur Bert Hamminga i.s.m. Dolph Blusse. 11,12 juli 2020 is het begin van de vakantie, dus erg druk in Oostende. Het is verstandig tijdig onderdak te regelen. zie voor tips de PDF lodging, samengesteld door Geja van Ommen. Op de website van de Twaalfvoetsjollenclub Belgie , is de laatste informatie te vinden. In 2019 heeft een test event plaats gevonden. Zie de foto's. De Noordzee is te gevaarlijk voor de 12voetsjol, daarom zullen de wedstrijden worden verzeild op de spuikom bij de zeilvereniging VVW Inside-Outside. zie google maps. Schietbaanstraat 100, 8400 Oostende, Belgium. De wedstrijden zijn open voor klassieke international 12's of 12voetsjollen, die voldoen aan de Copenhagen rules.
.
De Belgische voorzitter Philippe Royaux met de hoofdprijs: een jol in een fles.
klik hier voor olympic history . De engelse versie. Aan het document wordt nog gewerkt, een groei document. kijk dus regelmatig om de laatste versie te kunnen lezen.

zaterdag 9 november 2019

Bijeenkomst regio Noord


Durk Zandstra heeft de jaarprijs van de regio Noord gewonnen. Hero Nieveen wint de skreppersprijs, de grootste stijger in het klassement. Jeanet Blokland leidde weer zeer professioneel de meeting op 9 november 2019. Een grote opkomst en veel nieuwe gezichten. Er zijn afspraken gemaakt over Boot Holland, de voorjaarstraining op het Zuidlaardermeer, de toertocht en de buitenlandse wedstrijden, Het belangrijkste evenement in 2020 is het Nederlands Kampioenschap op Langweer, waarbij diverse vrijwilligers zich hebben aangemeld. Er kan nog wel een kink in de kabel komen, als het bestuur overdreven zwaar gaat inzetten op de handhaving van de regels. Tijdens de ALV zal de juriste Willeke Zandstra een standpunt verkondigen waar veel jolzeilers het mee eens zijn. Deelname aan de technische vergadering van certificaathouders op 30 november is afhankelijk van de agenda. Volgens Hero, werkt de TC daar nu aan.
Bert Hamminga kon door zijn gebroken been niet deelnemen, maar stuurde nog wel een muzikale groet. Ierse muziek, oefenen voor het Clinkerfest festival 30 mei - 1 juni 2020 in Ierland.
zie hier de foto's

Links regio voorzitter Jeanet Blokland, Rechts de wedstrijdsecretaris Hero Nieveen, zichtbaar blij met de Skrepperprijs.

zaterdag 2 november 2019

Technische vergadering van eigenaren



Door Pieter Bleeker, op persoonlijke titel.

Sjouke Dijkstra heeft mij een aardige mail gestuurd. Pieter, er worden alleen maar meningen en emoties geventileerd. Geen concrete voorstellen waar het bestuur straks de agenda mee kan vullen van de technische vergadering van eigenaren. Hij stelde voor dat ik voor 9 november (regio Noord bijeenkomst) met een concreet voorstel kom en dat ik me na afloop uiteindelijk ook bij de meerderheid van de komende vergadering ga neerleggen. Sjouke is onderwijzer geweest en herkent in mij waarschijnlijk een opstandig Noordelijk karakter. Nou vooruit, Sjouke heeft gelijk. Ik zou graag zien dat punt 1 van de agenda er als volgt gaat uitzien.
"De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe van soepele regels"
Van alle klassen heeft de 12voetsjol, de meeste regels. We hebben er zoveel, dat we nauwelijks meer tijd hebben voor datgene waar het echt om draait, het zeilen van gezellige wedstrijden. Ook keuren we steeds meer boten af, vooral de antieke. In de Optimist klasse speelde hetzelfde: hoosvat 4 ltr i.p.v de regel 5 ltr. Protest. Opzouten. Wat was de oplossing: het aantal regels werd gereduceerd tot alleen datgene wat echt bepalend is voor de snelheid. De rest zijn richtlijnen. Regels kennen straf. Richtlijnen zijn slechts aanbevelingen.
Onze klasse wordt ook wel liefkozend de Bejaarden Optimist genoemd en bij ons speelt precies hetzelfde. De spleetbreedte 1 mm te klein door vocht werking. Protest. Opzouten.
Soepele regels houden een redelijke mate van eerlijkheid in. Voor sommigen is dat niet genoeg. 100% eerlijkheid is de norm. In de laserklasse kan het ook, dus waarom niet in de jollenklasse? Nou heel simpel: alle lasers komen uit één fabriek en zijn van plastic gemaakt. Onze jollen zijn van hout en kennen zowel amateur- als professionele bouwers. Dan ontkom je niet aan ruime toleranties.
In de jollenklasse heerst nu dus nog het principe: hoe meer regels hoe beter. Duuk Dudok van Heel is er voorstander van en heeft zijn steentje bijgedragen. Dat heeft ook wel voordelen hoor. In Italië zijn ze helemaal van God los. Alles is toegestaan: plastic - en houten jollen, die de inrichting van een Flying Dutchman hebben. Het is echt niet leuk, tegen dit soort race machines te zeilen. Het snelheidsverschil is gewoon te groot en dan is het niet eerlijk meer. Ga met je klassieke jol naar Italië en je komt er heel snel achter. Zie ook een vorig blog artikel
Punt 2 van de agenda kan daarom luiden: De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe zo dicht mogelijk bij het ontwerp van 1913 te blijven.
In een eerdere ALV, in 2012, is dat al eens afgesproken, maar het kan nooit kwaad dat nog maar weer eens te bevestigen.
Punt 3 van de agenda: De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe dat de Nederlandse (soepele) regels ook voor het buitenland gaan gelden. Onze tekeningen en klassenregels worden steeds meer een exportproduct en dat kan nooit kwaad. In welke Nederlandse klasse, kun je immers ook leuke wedstrijden zeilen in het buitenland. Maar dan is het wel verstandig wat verder te kijken dan alleen de grenzen van Nederland.
Als bovenstaande drie principes zijn aangenomen, staan alle neuzen weer in dezelfde richting en hebben we een fundering voor onderliggende regels. Het zal nog wel wat werk kosten, maar er loopt genoeg deskundigheid rond in het watersportverbond, twaalfvoetsjollenclub en International 12 association om er daarna iets bruikbaars van te maken.