12footnews

International 12 foot dinghy

dinsdag 10 september 2019

Moderne houten jollen

Moderne houten jollen, plastic jollen en klassieke houten jollen. De laatste staan ook bekend als Nederlandse museumboten. De eerste 2 zijn populair in Italie. In Nederland zijn ook een paar liefhebbers van plastic en moderne houten jollen. Vaak is onbekend wat de consequenties zijn als klassieke jollen moeten worden omgebouwd naar modern hout. Vooral het gewichtsverschil is opvallend. In Italie worden boven bft 4 geen wedstrijden meer gezeild. Dat betekent dat een laag gewicht voordelen heeft en veel snelheidswinst. Nederlandse jollen zijn zwaar gebouwd gemiddeld all-in 175kg. Italiaanse jollen zijn tussen de 125 en 145kg. Heb je ambities je klassieke jol om te bouwen tot een Italiaanse racemachine dan zal je dat ongeveer 5000 euro gaan kosten. Onderstaand lijstje geeft een beeld van je todo lijstje.

nieuw Roer + helmstok. 2 kg ipv 5. Geen beslag op roer.
Beslag op spiegel ipv hak. Minder weerstand.
Kimkielen inkorten tot 50cm of helemaal verwijderen zoals bij plastic jollen.
Nieuwe holle mast. 4kg ipv 8kg.
Nieuwe gaffel met groef.
Nieuw modern zeil met losse broek. Moet elk jaar worden vernieuwd.
Nieuwe superlichte giek.
Mastvoet verstelbaar. Incl 2 curryklemmen.
Verstelbaar bovenlijk gaffel vanuit kuip
Verstelbaar achterlijk zeil, beslag op de giek, bediening vanuit de kuip.
Verstelbare neerhaler vanuit kuip. 2 kanten.
Nieuwe vloerdelen. Licht.
Algehele noodzakelijke gewichtbesparing. Zeker 25kg. (Vgl giorgio pizzarello)
Dolpotten verwijderen: overbodig
Gaten boren overal ivm gewichtsbesparing.
Halfrond op kiel verwijderen
Geen korvijnnagels meer, maar val verstelbaar vanuit kuip
Nieuw 5mm zwaard ipv 6mm. 5kg gewichtbesparing.
Rubber afdichting, onderkant zwaardkast
Metalen wandspanner ipv een touwtje

Ben je nog steeds enthousiast dan is het advies een houten Columbo jol te kopen. Of als je echt voor snelheid gaat: een plastic Lilia jol.
wel een tip, ga niet met 2 man in bft 7 zeilen, want dat overleven deze jollen niet.
Gewoon plezier beleven aan je klassieke 12voetsjol (international 12) kan natuurlijk ook.
Lijkt me een aanrader.