zaterdag 29 februari 2020

Lakken international12


De Franse jolzeiler Nicholas Camphuis stuurde mij een mail: "mijn klassieke jol moet nodig gelakt worden. Graag tips!" Een jol lakken kun je heel goed zelf doen, het is alleen veel werk. Zeker de binnenkant. Alleerst goed schoonmaken, met een ontvetter. Vervolgens droog schuren met wit schuurpapier korrel 180 of 220. Kale plekken met dunne lak voorbehandelen. Als je de onderkant van de jol onderhanden wilt nemen, kun je twee dingen doen: draaien en omgekeerd op twee bokken leggen. Of rechtop op 2 bokken en via de hijsketting de jol een beetje op één kant leggen, zodat je gemakkelijk de onderkant kunt schuren en lakken. De laatste heeft mijn voorkeur. Bijkomend voordeel: geen stof in de lak. Je lakt de jol immers bovenhands.

Een gemakkelijke lak is epifanes bootlak op alkyd basis. Ook bij lage temperaturen eenvoudig te verwerken. De bolle glans doet het altijd goed. Hout is gevoelig voor zonlicht. Donker hout verkleurt op den duur, het wordt daardoor geler. Met een goed UV filter in de lak, vertraag je dit proces. Ook daarom is het belangrijk iedere twee jaar de boot te lakken.
Het nadeel van epifanes is dat het niet krasbestendig is. Lakken op polyurethaan basis zijn harder. Bijvoorbeeld deze van de Ijssel. Wat lastiger te verwerken, maar prima lak als je wat meer ervaring hebt. De laatste tijd gebruik ik ook 2-component lakken. Bijvoorbeeld deze double coat van de ijssel. Botenbouwers gebruiken ook veel 2-component lakken. Bij een renovatie kun je ook kiezen voor een 2-componenten kleurlak: mahonie, teak of eiken.
Maar terug naar Nicholas: eerst maar gewoon Epifanes gebruiken voor je klassieke 12voetsjol c.q. International12. Als je het zelf doet, bespaar je veel geld en het geeft ook veel voldoening. Epifanes is een Nederlands product, maar goed verkrijgbaar in veel landen.
Eerdere publicatie over lakken 12voetsjol, gepubliceerd in 2013 op deze blog.