De giek en de gaffel beschadigen de mast. In het verleden werd dat opgelost door leer om de mast te bevestigen en met touwtjes aan te snoeren. Nog steeds een prima oplossing. Epoxy plus glasvezel op de kwetsbare plekken aanbrengen, gebeurt ook. Dat lijkt een goede oplossing, maar is het niet. Mijn broer Wim zag opeens zijn mast knikken. Oorzaak: vocht onder de epoxy zorgde voor houtrot. Nog vroeger werd ook wel een koperen bescherming aangebracht. Met kleine spijkers werd dat dan bevestigd. In de jollenklasse zag je het niet veel, maar wel in de 16m2 klasse. Tegenwoordig is plastic regenpijp van 7 cm doorsnee erg populair in de kleuren grijs, wit of bruin. Normaal gesproken hebben we een hekel aan plastic maar in dit geval is de verleiding wel erg groot, want het is een goedkope oplossing. En daarnaast heel effectief om beschadigingen aan de houten mast te voorkomen. Het zagen van een stuk regenpijp kan je het beste met een kapzaag doen. Vervolgens in de lengte richting doorzagen. Bijvoorbeeld ook met de kapzaag. Daarna wordt het wat lastiger, want om de 3 stukken regenpijp er netjes om te krijgen moet aan de voorkant overal een gleuf overblijven van ca. 1 cm. Eerst de pijp om de mast doen op de juiste plaats en dan netjes aftekenen. Vervolgens kun je met een multitool er een strookje afhalen. Daarvoor gebruik ik het oude stuk mast van mijn broer Wim. Gaatjes boren in de hoeken en met kleine schroeven de regenpijp vast maken. Spijkertjes zou ik niet doen. Als je de mast een keer gaat lakken (heel verstandig) kun je de pijpen er ook weer gemakkelijk afhalen.
Denk wel aan regel 2.5.6: maximale lengte van de bescherming is 115cm. Wil je de giek en de gaffel ook beschermen dan ten hoogste over 50cm. Dat laatste doe ik niet, maar het mag dus wel.
Met een multitool er een scheef stukje afhalen, zodat overal een spleet te zien is van ca. 1cm.
Het uiteindelijke resultaat: drie stukken pijp van ongeveer 25-30cmm lengte. Dus ruim binnen de norm van de NL klassenvoorschriften. Zeker in deze gepolariseerde tijden is het verstandig met elk detail rekening te houden, helemaal als je aan het NK 2025 op de Loosdrechtse plassen wilt meedoen.
vrijdag 22 november 2024
maandag 11 november 2024
Supersuck of Andersen zelflozer?
door Pieter Bleeker
Op de foto een Supersuck zelflozer (bailer) in de kampioensjol 657 Chuchubi van mijn neef Marcel Bleeker. Een de Vlijt jol gebouwd in 1969, waarmee Jeroen de Groot twee keer kampioen van Nederland is geworden. De jol heeft dringend een renovatie nodig, de bailer lekt omdat het rubber is vergaan, daarnaast klemt ie, dus nauwelijks meer op een neer te krijgen. Ook de schroeven steken uit en zijn verroest.
De vraag is wat nu: een nieuw rubber bestellen en de bailer renoveren. Kosten van een rubber ongeveer 30 euro per stuk in Engeland bij Seasure. Of radicaal kiezen voor een andere oplossing: een Andersen super medium bailer bijvoorbeeld, kosten ongeveer 95 euro bij Kuipers .
Volgens de reklame loost een Supersuck ook bij lage snelheden beter, vanwege het venturi effect. Zie informatie van Seasure. Maar in de praktijk viel het mij tegen. Een jol vangt aan de wind, zoveel buiswater. Dat kan ook een Supersuck niet voldoende afvoeren. Met als effect veel water boven de vloerdelen en het risico dat je gemakkelijk kapzeist. Ook een nadeel: Supersucks hebben veel onderhoud nodig. Vaak insmeren met vaseline dus. Mocht je een keer vergeten de Supersuck dicht te doen, spuit het water naar binnen. Heel ongemakkelijk als je even niet in de buurt bent, je boot zit gelijk vol water. Het is dus een nieuwe Andersen bailer geworden voor de 657. Een super medium, met montage van binnenuit.
Een super mini Andersen bailer (77 euro) is ook een optie, wel gemakkelijk want deze heeft hetzelfde gat in de romp als de supersuck (40 bij 85 mm). Een supermidi bailer vraagt 43 bij 110 mm. Maar heeft als voordeel dat het meer water kan afvoeren, Een super medium bailer monteren is wel passen en meten. Het past allemaal maar net in een gang. Met behulp van thixothrope epoxy, dikker gemaakt met katoenvezels, kun je veel repareren. Als kit hebben we Sikaflex 291 gebruikt. De bijgeleverde rubbers hebben we niet gebruikt. Omdat een gang 7 mm dik is, kun je ze beter niet gebruiken om de bailers voldoende te laten afzinken. Voor het monteren, Sikaflex kit op de bailer smeren is het beste en daarna de moeren op de 6 bouten vanuit de binnenkant aandraaien. De bouten goed laten verzinken in het vlak.
Het foto album geeft een indruk van het gehele project zelflozer 657. Het uiteindelijke resultaat, de super medium Andersen bailer vanuit de binnenkant gezien Mijn broer Wim Bleeker bezig het gat in de romp op maat te maken voor de nieuwe Andersen bailer
zondag 3 november 2024
Baldeneysee 5-6 april 2025
Het eerste Friendship evenement in 2025: Duitsland, Essen, Baldeneysee 5-6 april 2025, voor O-jollen en klassieke houten 12voetsjollen. Beide klassen hebben een Olympische geschiedenis: De 12voetsjol in 1920 en 1928, de O-jol in 1936. Noteer het weekend van 5-6 april alvast in je agenda. De zeilvereniging Segler Kameradschaft Essen (SKS) organiseert het evenement onder de naam Ruhrpokal. Inschrijven kan binnenkort.
Er staan 5 wedstrijden op het programma, de eerste start is zaterdag 11:00hr. Donderdag is het clubterrein geopend en ben je al welkom. Vrijdagavond is er pizza in het clubhuis. En zaterdag een diner. Inschrijfgeld is meestal 35 euro waar 1 diner bij is inbegrepen van 25 euro. Aanhang kan ook meegenieten, maar betaalt apart 25 euro.
Adres van het clubhuis mbv google maps.
Voor een indruk en informatie zie de foto's van voorgaande jaren. Let op: Het is traditie dat iedere deelnemer een zelfgebakken taart meeneemt, het gehele evenement kan er dan gratis van genoten worden. Er is beperkt plaats voor campers. Aanbevolen hotels in de buurt: Gastgeb.
Zie het kaartje voor de aanbevolen route naar de SKS. Nadere informatie bij Bert Bos, Reinhard Schroeder of Pieter Bleeker. Contact via de website 12footcwc.org.
Ook in 2024 is het evenement georganiseerd. Zie hier het verslag voor een indruk. Dit evenement wil je echt niet missen. Altijd spannende wedstrijden voor liefhebbers van klassieke houten 12voetsjollen. Nog steeds een echte eenheidsklasse! De friendship series zijn al 12 jaar een begrip.
Er staan 5 wedstrijden op het programma, de eerste start is zaterdag 11:00hr. Donderdag is het clubterrein geopend en ben je al welkom. Vrijdagavond is er pizza in het clubhuis. En zaterdag een diner. Inschrijfgeld is meestal 35 euro waar 1 diner bij is inbegrepen van 25 euro. Aanhang kan ook meegenieten, maar betaalt apart 25 euro.
Adres van het clubhuis mbv google maps.
Voor een indruk en informatie zie de foto's van voorgaande jaren. Let op: Het is traditie dat iedere deelnemer een zelfgebakken taart meeneemt, het gehele evenement kan er dan gratis van genoten worden. Er is beperkt plaats voor campers. Aanbevolen hotels in de buurt: Gastgeb.
Zie het kaartje voor de aanbevolen route naar de SKS. Nadere informatie bij Bert Bos, Reinhard Schroeder of Pieter Bleeker. Contact via de website 12footcwc.org.
Ook in 2024 is het evenement georganiseerd. Zie hier het verslag voor een indruk. Dit evenement wil je echt niet missen. Altijd spannende wedstrijden voor liefhebbers van klassieke houten 12voetsjollen. Nog steeds een echte eenheidsklasse! De friendship series zijn al 12 jaar een begrip.