woensdag 16 december 2015

Friendship series 2016



De internationale kalender voor klassieke houten 12voetsjollen wordt de Friendship series genoemd. Dit zijn de plannen voor 2016:
1 Duitsland, Baldeneysee bij Essen, 9, 10 april 2016
2 Nederland, Kaag, 14,15 en 16 mei 2016
3 Engeland, Noordzee bij Lowestoft 22,23 en 24 juli 2016

Op de foto de prijsuitreiking van de Baldeneysee wedstrijden 2015: De oudste deelnemer (Fred Udo), de jongste deelnemer (Marcel Bleeker), de deelnemer met de oudste jol (Sjouke Dijkstra met de 588). In het midden de Duitser Eckhard Schleuffer met zijn zoon als beste nieuwkomers.
De O-jol zeiler Roland Franzmann is 1 van de organisatoren van de Baldeneysee en belooft ons gratis bier vooraf bij een deelname van 20 of meer. Dit is zijn welkomst mail:

Der Ruhrpokal und das Deutschland Event der 12 Fuß-Dinghys steigt am 9. + 10.04.2016! Wenn ihr 20 Boote oder mehr an den Start bringt, gibt es Freibier bereits beim Anlegen!! Frohe Weihnachten und ein gesundes 2016!!!!!!!

De Friendship series zijn alleen voor houten jollen in de klassieke stijl. Moderne houten jollen uit Italie kunnen ook meedoen, mits ze bereid zijn 3 verstelmogelijkheden niet te gebruiken: gaffel, giek en mastvoet.



zondag 6 december 2015

Technische vergadering 14 februari 2016


Op 14 februari wordt door het watersportverbond een technische vergadering georganiseerd. Alle meetbriefhouders krijgen een uitnodiging. Over alle 41 voorstellen zal worden gestemd.
Weet je niet wat je moet kiezen, helpt misschien bijgaand stemadvies.

The picture above one of the so called Dirvana files from Turkey: the original drawings of the 12footdinghy, made in Italy about 1930 and after that bought by the chairman of the Turkish sailing federation and professor Suleiman Dirvana. His son Edhem Dirvana has given these drawings as a gift to the Dutch Twaalfvoetsjollenclub in 2007. An example of the worldwide popularity of this wooden boat. The Dutch wooden dinghy style is close to the original drawings of the designer George Cockshott in 1913. Everybody in the world recognise the Dutch style as the classic wooden dinghy standard. At 14 february 2016 a technical meeting will be organised by the Dutch Watersport Assocation. Also foreigners with a dinghy have a vote, if you are the owner of a Dutch certificate. Some rules will change. Be aware if you are building now a dinghy in the Dutch style.

zondag 29 november 2015

Regio Noord vergadering


De regio Noord is traditiegetrouw bijeengekomen in de kegelclub "de letste Stuver" in Goutum bij Leeuwarden. Regio commissaris Sjouke Dijkstra heeft samen met de leden van de regio Noord het seizoen 2015 geevalueerd. Het plotselinge overlijden van de actieve jollenzeiler Berend Brijder op 83 jarige leeftijd heeft iedereen overvallen. Het afgelopen jaar heeft hij nog goed gepresteerd op de Sneekweek. De familie heeft zijn drankvoorraad aan de jollenclub geschonken. Met een neut in de hand werd Berend herdacht.
De jaarprijs van de regio Noord werd voor de 5e achtereenvolgende keer uitgereikt aan zijn schoonzoon Erik van der Meer.

Een verslag met alle besluiten en acties zal nog naar de leden van de regio Noord worden gestuurd.

Bert Hamminga heeft de vergadering ook bezocht en op zijn eigen bekende wijze het filosofische licht doen schijnen op de ontwikkelingen in het Noorden, de snelheidsverschillen tussen plastic en houten jollen en andere wetenswaardigheden. klik op verslag Bert.

zondag 22 november 2015

Engeland Lowestoft 22-24 juli 2016


Noteer de datum alvast in je agenda: 22,23 en 24 juli 2016 Friendship wedstrijden in Lowestoft, Engeland. Zie google maps. De wedstrijden zullen worden gevaren op de Noordzee voor de haven van Lowestoft. Mark Duffield is onze Engelse contactpersoon. Hij heeft jol GBR50, gemaakt door goodwoodboat van Stephen Beresford. Van deze jol is zelfs een uitzending van 3,5 minuut op de Engelse Televisie geweest. Mark is een lid van de historische Engelse zeilvereniging Great Yarmouth Yacht Club en zal de organisatie oppakken samen  met de Royal Norfolk and Suffolk Yachtclub te Lowestoft. Omdat we op de Noordzee varen zal op elke 10 jollen 1 reddingsboot met pomp aanwezig zijn. Bij slecht weer kunnen we eventueel uitwijken naar de Oulton Broad. Huib en Anneke Ozinga bevelen het Wherryhotel aan, pal gelegen aan de Oulton Broad. In 2013 is de Europese klassieke jollenvloot ook in Engeland geweest: West-kirby (zie foto), in 2016 dus naar Lowestoft. Moderne houten Italiaanse jollen kunnen met een dispensatie meedoen, mits ze 3 verstelmogelijkheden niet gebruiken (mastvoet, gaffel en giek). Een klassiek zeil plus gaffel kan ter beschikking worden gesteld. De overkoepelende organisatie (international 12footdingy class organisation, 12footcwc en de twaalfvoetsjollenclub) rekent op een deelname van ca. 25 jollen. In West-Kirby deden jollenzeilers uit 9 verschillende landen mee. Dat is nu ook de verwachting. De overtocht van Hoek van Holland naar Harwich kan het beste deze winter geboekt worden. Meer informatie volgt later.

vrijdag 13 november 2015

Friendship series


And the winner is....Reinhard Schröder uit Duitsland. zie de uitslagen van de Friendship series 2015, waarbij jollenzeilers uit 11 verschillende landen mee deden.
- Germany. 11,12 April. Baldenysee
- Netherlands. 23,24,25 May. Kaag
- France. 11,12 july. Lac des Settons
Bij het berekenen van de uitslagen telden de volgende regels: 3 wedstrijdseries, geen aftrek. De Kaag als belangrijkste wedstrijd (50 jollen aan de start) telt mee bij een gelijke uitslag. Een DNC wordt "gestraft" met 25 punten, ofwel de helft van het aantal jollen dat bij de Kaag aan de start is verschenen.
De Friendship series is voor houten jollen volgens het klassieke systeem, zoals dat in Nederland en vele andere landen de standaard is. In landen waar een Italiaanse licentie geldt of helemaal geen regels zijn vastgelegd, belist de 12footcwc organisatie over deelname, in nauw overleg met het bestuur van de Twaalfvoetsjollenclub. Het alternatieve internationale circuit zijn de Cockshottseries. Hier gelden de Italiaanse regels, waarbij snelle plastic- en gepimpte houten jollen mogen meedoen. Boven windkracht 4 wordt er niet meer gezeild. Veel deelnemers met een klassieke jol beschouwen het als een gezellige tourtocht. Voor een echte wedstrijd kun je beter terecht bij de Friendship series. De plannen voor 2016 zijn Duitsland (Baldeneysee), Nederland (kaag) en Engeland (Great Yarmouth). Op de bovenste foto de Duitse jollenzeilers Eckhard Scheufler met zijn zoon en rechts de uitstekende en sportieve zeiler Reinhard Schröder, tijdens de wedstrijden op de Baldeneysee. Op de foto hieronder de Friendship wedstrijden in Frankrijk op het Lac des Settons met op de voorgrond Romain Berard en Laurent Tremois uit Frankrijk met FRA 38 en daarachter Nicky Arnoldus uit Canada in de 340.

vrijdag 6 november 2015

Pentekening 1925


Juli 2015 heb ik mijn laser verkocht aan een echte watersportfamilie. Bij de aflevering kwamen we in gesprek en zo kregen we het ook over 12voetsjollen. Daar hebben wij nog een hele oude pentekening van, werd mij verteld. Ik heb daar en foto van gemaakt. Het zijn onmiskenbaar 12voetsjollen tijdens een wedstrijd. Het moet ongeveer 1925 zijn geweest, met behulp van de zeilnummers is dat een inschatting. Er staat ook een naam onder de tekening, maar helaas niet goed leesbaar. Het ging er toen ook al ruig aan toe. Naast de ton, zie je nog net een zeil en een mast in het water. Omslaan hoorde er toen ook al bij. Zonder drijfvermogen, waardoor de boot diep in het water stak en moeilijk te verslepen was. Mooie tekening van het verleden. Zie hier de tekening in origineel formaat.

naschrift: Het blijkt geen pentekening te zijn, maar een Litho. De maker is M.Ehrenstein. Met dank aan Wietske van Soest, Jan en Fokje Hak. Via facebook groep Twaalfvoetsjollenclub wisten zij dit te melden.

zaterdag 31 oktober 2015

Keith Mitchell


Niet alleen in Europa heeft het klassieke gedachtengoed rond de 12voetsjol de overhand gekregen, ook in de VS zijn er liefhebbers. Keith Mitchell is een Amerikaanse botenbouwer, die de tekeningen van het Nederlandse watersportverbond heeft gekocht en vervolgens een prachtige jol heeft gebouwd. De jol is nu bijna roeiklaar, volgend jaar zeilklaar. Veel mensen hebben het bouwproces van Keith gevolgd. Dat waardeerde hij zeer.
Lees daarom zijn persoonlijke boodschap. Keith heeft ook een blog , waarin hij nauwgezet het bouwproces beschrijft. Ook de foto's geven een goede indruk hoe een 12voetsjol moet worden gebouwd. Keith woont en werkt in San Francisco, maar is nu inclusief zijn bijna afgebouwde jol verhuisd naar New York. In het verleden zijn 12voetsjol zeilers ook naar de USA geweest voor een zeilwedstrijd. Tonnie Surendonk kan hier veel over vertellen. Misschien een idee voor de toekomst: Jollen in een container, een vakantie in Amerika plus internationale wedstrijden volgens de spelregels van de Friendship series. Op de komende algemene ledenvergadering in Januari 2016 van de Twaalfvoetsjollenclub bestaat er gelegenheid hierover van gedachten te wisselen. Keith is ook een actief promoter van de 12footcwc. De internationale klasse organisatie voor houten klassieke 12voetsjollen. Zowel de blog 12footnews als de 12footcwc.org website hebben door hem veel volgers gekregen in de USA. Te zien in de statistieken.

maandag 5 oktober 2015

Houtskoolcup 3-4 oktober


Op de foto Peter Caldenhoven op weg naar de startlijn. Wel prachtig najaars weer (een Indian summer), maar geen wind. Op de Zaterdag werden alle wedstrijden daarom afgelast. Op zondagmorgen gingen de 3 klassen: Pampus, Solo en 12voetsjollen naar de startlijn. Er werd ook nog gestart, maar na een kwartier was de wind compleet op.
Sommigen pakten daarop de roeiriemen, een voordeel van een klassieke jol en roeiden zo een paar kilometer naar de kant. Op de rechterfoto onze penningmeester Rieks Reyers met aan de helmstok zijn zoon Pieter (10). Jong geleerd is oud gedaan. In een interview gaf Pieter aan dat hij de 12voetsjol een hele leuke boot vond. Je kunt er zelfs mee roeien. In de middag werd er toch nog een wedstrijd uitgeperst. 49 jollen hadden ingeschreven. 37 kwamen nog op tijd aan de startlijn. De overige 12 konden kwamen te laat, het terras was te aanlokkelijk.
In een mooie wedstrijd konden de senior lichtweer specialisten zoals Tonny Surendonk en Jan Sonnenberg goed meekomen. Winnaar van de ene wedstrijd werd Wim Bleeker met een straatlengte voorsprong. Bert Bos lag lang tweede, maar moest in het laatste voor de windse rak Karel de Boer, Fred Knitel en Hans Nieuwland voor laten gaan. Het zeilseizoen 2015 is voorbij. Het winterseizoen begint weer, tijd voor onderhoud aan de jollen.

Pieter Prins in de 355, de jol waar zijn vader Hans Prins in 1983 Nederlands Kampioen in is geworden.
Houtskoolcup uitslagen en foto's

maandag 21 september 2015

Klassenevenement GWS 19-20 sept


Op de foto de voorzitter Bert Bos in actie. Maar liefst 31 jollen hebben deelgenomen aan het klassenevenement Grou. Een record aantal. Winnaar werd Wim Bleeker. Erik van der Meer en Fred Knitel volgden met een 2e en 3e plaats. Prachtig zeilweer met windkracht 3-4. Van de 31 jollen wisten 15 jollen uit de regio's Westen en Loosdrecht het Noorden te vinden.


In cafe Amicaal werd het traditionale jollendiner georganiseerd met dit keer een lopend buffet. Voor de muzikale omlijsting heeft het duo "Bert en Wim" gezorgd. Er gaan alweer geluiden op een mannenkoor van de 12voetsjollenclub op te gaan richten. Er schijnt veel talent te zijn. Tijdens het diner is alvast geoefend.

Wim Bleeker heeft dit jaar bijna alles gewonnen wat er maar te winnen viel. En nu ook het klassenevenement GWS.
de uitslagen van het klassenevenement GWS, 19-20 september.
Een indruk van de sfeer. zie de foto's in dropbox

zondag 13 september 2015

155e hardzeildagen Frisia


Voor de 155e keer zijn de hardzeildagen op Grou verzeild. Vroeger een evenement voor beroepschippers met skutsjes, die 1 keer per jaar de strijd met elkaar aangingen. Georganiseerd door de cafehouders in Grou, waarbij het wedden gemeengoed was. De zeilvereniging Frisia is hieruit voortgekomen en bestaat maar liefst 150 jaar. Wie nu nog wil wedden in de 12voetsjol klasse zal al zijn geld op Wim Bleeker zetten, de nationaal kampioen. En op dit moment bijna onverslaanbaar. Maar Erik van der Meer kwam een heel eind. Door scherp te starten ging hij er elke keer als een haas vandoor. In de 2e en 3e wedstrijd ontstond een waar gevecht tussen Erik en Wim. Met loefpartijen en meeklappen in het kruisrak. Uiteindelijk moest Erik zich met een paar meter verschil gewonnen geven. In totaal deden 18 jollen mee. Een mooie opkomst voor de noordelijke jollenvloot.
de uitslagen
op de foto rechts de kerktoren van het dorp Grou aan de oevers van het Pikmeer. zie ook de kaart op google maps. 19 en 20 september wordt hier het klassenevenement gezeild door de zeilvereniging GWS. Er staan al 22 jollen op de lijst, je kunt je nog inschrijven. zie ook twaafvoetsjollenclub site. zie de site van de GWS zeilvereniging. Let vooral op de klassieke GWS schouwen met sprietzeil. Een prima gezelschap voor liefhebbers van klassieke schepen.


vrijdag 11 september 2015

Schweriner Holzbootregatta


Reinhard en Annette Schroeder hebben met hun 12voetsjol meegedaan aan de Schweriner Holzbootregatta. De jol misstaat niet in dit klassieke gezelschap. Wij zijn als 12footcwc reisbureau van de twaalfvoetsjollenclub altijd op zoek naar nieuwe, interessante lokaties voor internationale wedstrijden. Dit is een optie voor 2016. Ten oosten van Hamburg. klik op schwerin en je ziet de lokatie.


dinsdag 8 september 2015

Ireland championships 12footdinghy



written by Vincent Delany
The championships took place in Dun Laoghaire on 30th. August under the burgee of the Royal St. George Yacht Club. It is a number of years since a Class Championship was held in Ireland, but since the class centenary in West Kirby in 2013 there is a serious revival of the class, not only in Ireland but also on inshore and lake venues on continental Europe.

Why do two classes have a combined championship? The answer is that the International 12 Foot Dinghy was the one-design boat used in the 1920 and 1928 Olympics. Following these events there was a growth of interest in the class in Britain and in Ireland, and many boats were built in the 1930s. In Dublin Bay in the 1960s there was a suggestion that the International 12 Foot Dinghies as an open boat were taking too much water over the bow, so the Dublin boats were modified by moving the mast further aft, adding a small jib, and a foredeck. Today, the Int. 12s and DBSC 12s race against each other on an equal footing. The boats can be sailed singled handed or with a second person as a crew.

Race one was held inside Dun Laoghaire Harbour in a 4 knot northerly wind, which was unstable and soon started to veer towards the east. George Millers Pixie sailed a perfect race to take the gun from Scythian sailed by Andrew Johnston, and Albany sailed by Tim and Gail Varian.

The wind had settled in the east for race two. Again, Pixie led the fleet from the start and progressively increased her lead from the bunch behind. At the finish it was Pixie followed by Mark and Matthew Delany in Cora who managed to hold Scythian astern. After the two races, crews took their boats ashore for a liquid lunch.

In the afternoon, racing was in Seapoint Bay, the traditional home for the 12 Foot Dinghies in the 1930s. The wind had increased to about 8 knots from the south east with a flat sea. By this stage the fleet were growing in confidence and beginning to put pressure on the dominant Pixie. At the finish it was Pixie, Cora and Scythian who were able to maximize benefit from the ebbing tide.

The final race was run on a larger course with more rounds of the course. Would Pixie be able to win again? Initially Scythian sailed very well, and on the offwind leg she had better speed than Pixie. Then on the second beat the two boats entered a tacking match. At one stage Scythian crossed ahead of Pixie and by the time they reached the windward mark these two had pulled well clear of the rest of the fleet. However Pixie recovered the lead by clever tactics, and she worked hard on the offwind leg and took her fourth win to lift the historic CORA TROPHY.

Analysis: Although the DBSC boats are potentially faster upwind, they appear to have less power than the International 12s on the off-wind legs. At the end of the day the three podium places were taken by the international 12s. The top two boats were sailed single handed which gave them a power to weight ratio advantage in the light winds over the crewed boats.

Results
1st Pixie IRL 11 George Miller
2nd Scythian AUS 1 Andrew Johnston
3rd Cora IRL 8 Mark & Matthew Delany




donderdag 27 augustus 2015

Annabelle Westerhof


Annabelle Westerhof in actie als bemanning in de 12voetsjol van haar vader Emiel. De foto is genomen in 2014 tijdens de wedstrijden op de Mooie Nel vlak bij Haarlem. Annabelle zeilt net als haar jongste broer Thomas zeer succesvol in de Optimist. Op dit moment wordt het wereldkampioenschap Optimist in Polen gehouden.

Op de foto hiernaast staat Annabelle helemaal rechts in het het team van Nederland. De eerste wedstrijd in Polen eindigde ze als tweede. De 101 jarige sportieve en klassieke houten 12voetsjol en de moderne Optimist gaan heel goed samen.

maandag 24 augustus 2015

Jollen evenement Turkije


Op de foto Edhem Dirvana met achter hem het prachtige wedstrijdwater van Bozburun. Samen met Sanem en Rifat organiseren zij ook dit jaar weer een 12voetsjol uitstapje voor de liefhebbers op 16-18 oktober. Andere jaren werd het evenement in Istanbul georganiseerd op de zee van Marmaris. Ditmaal zuidelijk in Bozburun. Hieronder de tekst van de uitnodiging geschreven door Sanem Sevinc (sanemsevinc at gmail.com). De afstand van Dalaman naar Bozburun is groot. Gezamenlijk boeken van een vliegreis is verstandig en dan een taxibus nemen. Prachtig gebied in Turkije. Een aanrader.


Dear dinghy friends,

We are pleased to announce the details of the Turkey leg of this year’s 12footdinghy Series.

The races will take place on the weekend of October 16-18 in Bozburun, Turkey. As usual, participants will be expected to arrive on Thursday and leave on Monday. Edhem and his team will be coordinating the organization.

Upon arrival at Dalaman, you will have two options to travel on to Bozburun. You may either take local transport (Havas) to Marmaris, where we will pick you up to take to Bozburun or transportation can be arranged from Dalaman Airport directly to Bozburun, for a fee of 100EUR/car.

You have a few option for accommodation. Edhem’s place –Bozburun Yacht Club- can host guests in 100EURp/night or 200EURp/night rooms. www.bozburunyatkulubu.com/
Baldan Suit, Dolfin Butik Otel and Pembe Yunus are other options for accommodation.
The race fee is again 80EUR and gala dinner will be at Bozburun Yacht Club for 90EURp/couple.

Please RSVP your participation no later than Friday, September 25 and do not hesitate to contact us for any questions.

We look forward to welcoming you at this exquisite location for yet another joyous event.

Turkish Dinghy Team

dinsdag 18 augustus 2015

Windverklikkers


Waar komt de wind vandaan. Als zeiler wil je dat graag weten. Hiermee kun je het zeil de optimale stand geven t.o.v. de wind. Om precies te zijn de schijnbare wind. De ware wind plus de bootsnelheid (geeft ook wind) zorgt uiteindelijk voor een resultante: de schijnbare wind. En dat geeft je vaantje boven op de mast ook aan. De 112 op de foto heeft een bijzondere constructie, een windvaan boven op de gaffel. In Italie vaart niemand met een windvaan, wel met draadjes wol in de beide wanten. Wat ook wel gebeurt is dat onderaan de mast twee windvanen dwars op de mast worden gemonteerd. 1 voor bakboord en 1 voor stuurboord. Hans Reyers vaart altijd zo, maar persoonlijk vind ik het niet zo'n mooi gezicht: geen klassieke uitstraling. Het oog wil ook wat. Een windvaan boven op de mast heeft mijn voorkeur. Maar om de upwash (winddraaiingen rond de gaffel) te omzeilen heb ik een knik in de vaan gemaakt. hij steekt ca. 10cm naar voren. Veel jolzeilers hebben enorme constructies gemaakt om de vaan voor de mast te krijgen. Het kan, maar als je de mast wilt vervoeren is het wel een kwetsbaar ding. Ook kan het gemakkelijk door je dekkleed prikken. Tell-tales dan in het zeil (zie ook de 112). Veel zeilers zijn daar gek op. Aan loef moet hij naar beneden wijzen. Aan lei strak tegen het zeil. Zeilmakerij Molenaar heeft ook wel tell tales aan het achterlijk bevestigd. Kun je goed zien dat de wind in een rechte lijn het zeil verlaat en dat het zeil in de juiste stand staat t.o.v. de schijnbare wind. Iets tussen 10 en 15 graden. Een vlak zeil 15 graden, een bol zeil 10 graden m.a.w. een bol zeil verder naar binnen trekken met de schoot. En een vlak zeil iets verder naar buiten. Nog een tip: de pet. Topzeilers gaan ervanuit dat je met je hoofd de wind kunt voelen en dragen daarom geen pet. Dat verstoort alleen maar. In elk geval is het iets wat tussen de oren kan gaan zitten. Mijn voorstel: alleen maar een windvaan boven op de mast en voor de rest gewoon op gevoel zeilen. Tijdens de Jolly Midweek heb ik vernomen, dat er veel behoefte is aan jollen kennis. Daarom in het vervolg wat artikelen over techniek en tactiek. Rolf van den Baumen heeft ooit de beruchte uitspraak gedaan: "ik ga apen niet leren klimmen". Mijn credo: Hoe meer zielen hoe meer vreugd. En daar hoort het delen van kennis bij. Als iemand een leuk artikel gepubliceerd wil hebben over de jol, stel ik graag deze blog daarvoor ter beschikking.

a positive reaction from England, Martin Royle. Here his feedback

Hello Pieter,

I have just been catching up with your blog & read the article on wind vanes with interest. I am a firm believer in tell tales on each shroud & those to the forward third of the sail above the window. I use a length of cheap supermarket shopping bag cut to suit & simply tied onto the shroud above the lashings. These are so light that they are very sensitive to air movement & are also always in your line of sight for reference.
I also fitted a burgee, initially as boat 112 in your photo @ the top of the bent yard. But I found that it was not reliable due to the slope away from the vertical & its distance from its centre of rotation (the mast), also made it less reliable. So, I fitted it to the mast head & cranked it forward as you describe to avoid the movement of the yard & halyard.
Finally I have been playing with a HAWK wind vane attached to the mast below the Boom jaws. This works well to windward but less so off wind, probably as the wind path is so confused that low down?
If a burgee could be made to work as on 112, it would be easier to see than mine @ the mast head.
To windward I sail very much using the tell tales on the sail, waiting for the weather one to start lifting indicating sailing too high, then bear away a little, checking the leeward one does not lift, which indicates sailing too low on the beat.

Regards,

Martin.

vrijdag 14 augustus 2015

Jolly midweek Loosdrecht


Op 11, 12 en 13 augustus is een bijzonder evenement georganiseerd op de Loosdrechtse plassen. Zeer geschikt voor jolzeilers, die wat minder ervaren zijn. Op de foto Marjolijn de Ru in jol 705. Ze deed mee in de silverfleet. Vantevoren werd iedereen ingedeeld, om van elkaar te leren. Iemand van de goldfleet werd als mentor aan iemand van de silverfleet gekoppeld. In totaal 44 jollen.
's avonds was er een gezamenlijk maaltijd in het clubhuis van de Vrijbuiter voor zeer schappelijke prijzen. En daarna een sloepentocht door het natuurgebied van de Loosdrechtse plassen. Een tussenstop werd ingelast bij de bootbouwschool van de secretaris Patricia Scherpel. Gebak en koffie gingen er tijdens alle gesprekken goed in.
In totaal zouden er 6 wedstrijden worden verzeild. 2 per dag. Op de dinsdag is er maar 1 wedstrijd verzeild, vanwege te weinig wind. Woensdag weer 2 wedstrijden met een prima zeilwind van bft 3. En de donderdag stond er nog wat meer wind.
Er kon ook geruild worden van boot. De 112 van Bert Hamminga is een Belgische jol uit 1920. Bert had wat problemen met de snelheid en had al adviezen gekregen een nieuwe boot te kopen. Helemaal niet nodig. Ik vond het een voorrecht in zo'n "museumboot" te mogen zeilen: echt klassiek. zie foto. Bert had een vrij vlak Kort&smits zeil erop staan. Beetje de neerhaler aan. De schoot wat losser en aan de wind opeens een prima snelheid. Bert blijft nu genieten van deze oude dame en kan weer goed meekomen. Toch mooi dat zoiets in onze klasse nog kan. Genieten de jolly midweek. Een aanrader.
De winnaar is Fred Knitel geworden. zie de uitslagen
foto s Jolly Midweek genomen door Geja van Ommen
jolly midweek aankondiging op de twaalfvoetsjollenclub site
jolly midwek verslag 2015
.
De Twaalfvoetsjol weer een jeugdklasse? In de silvergroep Floyd Verbruggen aan de helmstok met zijn opa Frits Verbruggen als bemanning richting een fraaie 6e plaats.



maandag 10 augustus 2015

Sciez 8-9 augustus

Op het meer van Geneve zijn internationale wedstrijden georganiseerd door Steve Crook en Pierrot Lefinot. Deelnemers uit 7 landen hebben meegedaan. Totaal 14 jollen. Vanuit Nederland Fred Udo, Nicolette Arnoldus en Jurry Rooyakkers. Vanuit Duitsland Reinhard Schroeder. Hij berichtte mij dat de sfeer erg goed was. Prachtige foto s van grote klassieke schepen. Wel jammer dat het twee dagen bladstil was. De wedstrijd die wel doorging werd ontsierd door de gebruikelijke grote snelheidsverschillen met de 2 plastic en 2 moderne houten italiaanse jollen. Winnaar werd de italiaan Fabio Mangione. Toen Reinhard aan hem vroeg wat hij van het snelheidsverschil vond, kwam het bekende verhaal dat alle oude jollen modern opgepimpt zouden moeten worden. Reinhard is ook vrij een Italiaanse jol te kopen. Een goedkoop advies, omdat je dan in Nederland niet mee kan doen vanwege de regels van het watersportverbond. In Nederland is altijd discussie mogelijk. Zie ook het verhaal hieronder van Patricia. In Italie is terug gaan naar echt klassiek helaas niet bespreekbaar vanwege het beleid. Ook niet een klein beetje. In het huishoudelijk reglement van de AICD staan sancties als de belangen van de AICD (de Italiaanse klassenorganisatie) worden geschaad. Bert Bos heeft dat op internet ontdekt. Een soort jollen-inquisitie met straffen als royement. Van Italiaanse vrienden heb ik gehoord dat verlies van de startlicentie als een reële mogelijkheid wordt ervaren vanwege de nauwe Italiaanse banden tussen AICD, FIV en zelfs de ISAF. Ketters worden niet geduld. Gelukkig is het in Nederland beter voor elkaar. Discussie is altijd mogelijk. Bijvoorbeeld tijdens de jolly midweek met 44 gelijkwaardige klassieke jollen op de Loosdrechtse Plassen, zodat echte wedstrijden mogelijk zijn. Naast de fun uiteraard. Dat gaat heel goed samen. Een verslag volgt.

woensdag 29 juli 2015

Bracciano 2015



written by Patricia Surendonk

Bracciano 2015 Coppa Franco Pizzarello
Coppa Italia and Trofeo Dinghy Classico

With 4 helmswomen (!) we arrived in Bracciano on the 16th of July, looking forward to a great sailing weekend ahead.
All of us have been in Bracciano before and what especially attracts us here is the fact that everything is located at the sailing club. This is where all participants are, talking, waiting, busy with their dinghies before the moment arrives to leave for the regatta to start. Even Saturdaynight’s dinner was being served there which gave a very nice atmosphere !

My mother Tonny Surendonk, Anjo Klinkenberg and Nicky Arnoldus were participating in fiberglass dinghies. I was very honoured to sail Casmaran, the wooden dinghy of Fabio Mangione, which is a very well equipped boat.

As you all know we Dutch do not have many trimming options in our dinghies.
During the Bombola d’Oro I sailed beautiful Scignoria. Both boats gave me the opportunity to experience the possibilities of trimming a dinghy. Being able to adjust the sail and thus adjusting your dinghy to changing weatherconditions is something I really appreciate. I like sailing alone but being fairly light in weight, this is not often the case in the Netherlands. More trimming options would make this possible more often.

Another very pleasant thing is the main sheet block. We, Dutch women, all agreed to that. In our Dutch dinghies we are used to keeping our sheet in our hands during the whole race. Can you imagine how your hands feel after a race ?!

In the Netherlands we are used to different weatherconditions with often much more wind than in Italy as we sail up to 6 Beaufort. This means that our dinghies have to deal with those conditions. Despite that I have seen some interesting options in the Italian dinghies which would be nice to have in the Dutch. This is ofcourse my personal opinion which differs from some other Dutch sailors who have a longing for authentic. Luckily we Dutch like discussion and I think in the long run this will bring us further.

Also on behalf of the other Dutch women, who were in Bracciano, I would like to thank you for your incredible hospitality and kindness to lend us dinghies and help us out !

I hope to see you soon on Italian (and Dutch) waters !

Bon vento !


maandag 27 juli 2015

Wim Bleeker nederlands kampioen 2015


Wim en Marcel Bleeker Nederlands Kampioen 2015. Tweede Jeroen de Groot en Damy Jansen. In de laatste 50 meter voor de finish van de laatste en zesde wedstrijd is het kampioenschap beslist. Door een kleine windraaiing pakte Emiel Westerhof de eerste plaats net voor voor Jeroen de Groot. Tegelijkertijd ging Wim Bleeker van 4 naar 3. Dat was net voldoende voor de eindoverwinnning.
einduitslag
Een moeilijk kampioenschap voor de organisatie en wedstrijdleider Hans Juray om 44 jollen een waardig kampioenschap te laten varen. Op de vrijdag geen wind en op de zaterdag windkracht 10. Vrijdagavond zijn er 2 wedsrijden uitgeperst en op de zondag nog 4. De zes wedstrijden waren spannend en de uitslag gevarieerd.
naast Jeroen de Groot en Wim Bleeker was aanvankelijk ook Bob Heineke nog in de race. In de laatste 2 wedstrijden liet hij het afweten met als resultaat dat de PIP kampioen van 2015 genoegen moest nemen met een vijfde plaats. Huib Ozinga (3e) en Emiel Westerhof (4e) konden Bob daarom nog passeren.
Het beste vrouwenteam waren de zussen Sabine en Froukje Romkes. zij eindigden heel fraai op de zesde plaats
Pieter Bleeker eindigde in 2014 op de eerste plaats, maar moest het nu doen met de twaalfde plaats. Dat gaf recht op de Roderick van Voorst tot Voorst prijs. Deze gaat naar de jolzeiler die op de 12e plaats eindigt. Illustere namen staan op deze prijs: Hein Daniels, Hans van der Kooy, Huib Ozinga, Bob van der Pol, Hans Reyers, Fred Knitel, Karel de Boer en Erik van der Meer. Een hele eer als je naam aan dit gezelschap wordt toegevoegd. Zo ben je kampioen en zo eindig je op de 12e plaats. Het kan verkeren in de klassieke houten jol, de oudste eenheidsklasse ter wereld.

Fraaie fotos's van het NK 2015.
De organiserende vereniging was watersportvereniging de Braassemermeer. klik op de foto van Wim en Marcel voor meer info.

foto s gemaakt door Bob van der Pol



Wim and Marcel Bleeker in the NED869 Trupial: Dutch champion 2015.
On the background the women team: Sabine and Froukje Romkes

woensdag 22 juli 2015

Voorbeschouwing NK 2015


Op de foto Jeroen de Groot (l) en Bob Heineke. Zware jongens, boven de 100kg, en zeer getalenteerde zeilers: Kanshebbers voor het komende Nederlands kampioenschap 12 voetsjol van vrijdag 24 juli tot en met zondag 26 juli. In totaal doen 44 jollen mee, waarvan 3 buitenlanders: Elena Gazenser en Reinhard schroeder uit Duitsland en Nicky Arnoldus voor Canada. Een voorbeschouwing over de kanshebbers en de jollen waar zij in gaan zeilen. 

Duuk Dudok van Heel was 4 keer wereldkampioen in de flying junior klasse en in 2006 Nederlands kampioen 12voetsjol in een van der Meer jol. Taktisch nog altijd heel sterk, maar de jaren beginnen wel te tellen

Fred Knitel oogt nog als een jonge god, maar is al 66 jaar. Wel heel fanatiek. Tijdens het TV kijken traint hij de beenspieren in een hangbank. Hij is sterk met harde wind en zeilt ook in een van der Meer jol

Joep Brinkman. Vele malen Nederlands kampioen. Woont en werkt in Berlijn en daarom niet meer vaak te vinden op de Nederlandse meren. Heeft ook een snelle van der Meer jol.

Jeroen de Groot (43) is een succesvolle botenbouwer en zeiler. Zijn jollen zijn in de afgelopen 14 jaar, dat hij jollen bouwt, 5 keer kampioen geworden. Hij zelf werd daarnaast twee keer kampioen in de 657, een de Vlijt jol van 50 jaar oud. Dit jaar doet hij mee in een eigen gebouwde jol: 877. zwakke punt: Bob Heineke zeilt in een Lamme jol. De zakelijke druk is erg hoog.

Bob Heineke (26) is de PIP kampioen van 2015 en vastbesloten de NK titel 12voetsjol aan zijn ere lijst toe te te voegen. Hij zeilt in de 880 een prachtige jol gemaakt door Lamme. Zwakke punt: als de druk erg hoog wordt is het moeilijk voor hem rustig te blijven.

Wim Bleeker heeft in 2013 en 2014 bijna alles gewonnen wat er maar te winnen valt. Zeilt in een de Groot jol. Zwakke punt: Doet niet meer aan training, maar gaat gewoon op vakantie: overmoed komt voor de val?

Henk Wittenberg heeft de laser verruild voor de 12 voetsjol en is de grote onbekende. Zeilt samen met zijn vrouw Rina de Nooijer. Een mogelijke black horse. 

Reinhard Schroeder uit Duitsland werd in 2013 bijna Nederlands kampioen. Door een protest ging dat niet door. Zeilt in een de Groot jol. 

Huib Ozinga is ook niet meer de jongste, maar weet alles van het wedstrijdreglement. Vooral sterk met zachte wind.

Emiel Westerhof zeilt in een Rypke de Jong jol met de naam Walvisch. En zo ziet deze jol er ook uit. Maar wel snel. Emiel is goed in vorm en zeker een kanshebber. Zwakke punt: altijd vooraan, maar nog nooit kampioen en dat geeft druk.

Misschien heb ik namen vergeten. Als je vind, dat je ook op deze lijst thuis hoort, laten even weten. Graag met redenen omkleed.
Na elke dag zal ik proberen een live verslag via mijn smartphone op internet te publiceren. Lees daarom deze blog voor het laatste nieuws.

Karel de Boer is wedstrijdsecretaris en stuurde mij nog een rectificatie. Buitenlanders moeten een Nederlands meetcertificaat hebben, de start licentie mag uit het eigen land komen. Dat is geldig.
Een voorbeeld. de Italiaan Giorgio Pizzarello heeft een van der Meer jol met een geldig meetcertificaat. Zijn Italiaanse startlicentie is voldoende om mee te mogen doen voor de titel Nederlands kampioen. Er is wel een probleem, alle moderne Italiaanse frivoliteiten zal hij dan wel moeten verwijderen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn: waar een wil is, is een weg.

maandag 20 juli 2015

Pictures Lac des Settons


Op de foto de Franse jollenzeiler met de Nederlandse naam Nicolas Camphuis, genomen op het Lac des Settons tijdens de eerste wedstrijd op 11 juli. De windkracht was bft 5: een stevige wind dus
Nog nooit hebben 16 jollen aan een evenement in Frankrijk meegedaan: een record. En dan ook nog uit 9 verschillende landen. Iedereen had alleen maar positieve geluiden over de onderlinge sfeer, de gezelligheid, de leuke wedstrijden, het mooie zeilweer, de prima organisatie. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden hoe een Friendship evenement wordt beleefd.
pictures lac des settons 2015
In een vorig blogartikel zijn de uitslagen vermeld.
In het jollenbulletin zal een uitgebreid artikel verschijnen over dit internationale evenement.
De internationale Friendship wedstrijden worden georganiseerd door de 12footcwc organisatie en zijn uitsluitend bedoeld voor houten jollen. De internationale Cockshott serie wordt door de Italiaanse AICD georganiseerd en is vooral gericht op het promoten van plastic jollen.

The FRA38 from the French classic dinghy lover Romain Berard and his crew Laurent Tremois.

Wat schrijven anderen over het lac des settons evenement?
bijdrage Bert Hamminga

maandag 13 juli 2015

Results lac des settons

Lac des settons


7 regatta's have been sailed at lac des settons at 11,12 july. Windforce between bft 5 and 1.
Sailors from many different countries take part.
1 Pieter Bleeker 12 pnt. Netherlands
2 Reinhard Schroeder 20 pnt. Germany
3 Willem de boer 29 pnt. Friesland
4 Patricia Surendonk, 33 pnt. Netherlands
5 Nicky Arnoldus, 35 pnt. Canada
6 Bert Bos, 38 pnt. Netherlands
7 Martin Trompert, 43 pnt. Netherlands
8 Hans Pleijsier, 57 pnt. Netherlands
9 Bert Hamminga, 57 pnt. Uganda
10 Chris Visser, 61 pnt. Netherlands
11 Frederic de Rutte, 70 pnt. Swiss
12 Steve Crook, 74 pnt. England
13 Romain Berard, 78 pnt. France
14 Andre Thomas Johnston / George Miller, 88 pnt. Ireland
15 Nicolas Camphuis, 89 pnt, France
16 Pierre Lambert, France

The BBQ, the dinner. The event was perfect organized by the French organization under the umbrella of the 12footcwc.org class organization for classic wooden dinghies only. Thanks to Jack Salingarde , Romain Berard and Nathalie Aubin.

In 2016 probably the same event in Ireland. The 12footcwc got an invitation from the Irish delegation. In 1925 there was for the first time an international worldcup event in Ireland. In 2016 for the second time.

donderdag 2 juli 2015

Nederlands Kampioenschap 24-26 juli

Het Nederlands Kampioenschap 2015 zal op 24 t/m 26 juli worden verzeild op de Braassemmermeer. Zie ook de website van de twaalfvoetsjollenclub

De Willem de Vries Lentsch beker uit 1928 gaat dan naar de Nederlandse Kampioen 2015. Op de beker staan vele beroemde 12voetsjolzeilers met hun naam vermeld, zoals de Wit, Bohre, Huijbers en natuurlijk Daan Kachgelland: de gouden medaille winnaar in de O-jol van 1936. Hij heeft ook altijd 12-voetsjol gezeild.


Willem de Vries Lentsch was de Nederlandse 12voetsjolzeiler op de Olympische spelen van Amsterdam in 1928 en heeft deze beker ooit ter beschikking gesteld.

De voorbereidingen bij de deelnemers NK2015 zijn in volle gang, waarbij alvast de nodige psychologische speldeprikjes worden uitgedeeld. Wie niet meer sterk is, moet slim zijn. Wim Bleeker is een kanshebber en als zijn oudere broer heb ik geprobeerd hem alvast wat zenuwachtig te maken door deze prikkelende foto te sturen via whatsapp.

``Trainingskamp Princenhof....``

Wim pareerde deze aanval heel goed door deze foto te sturen. Mijn eerste psychologische truc is hierdoor mislukt, maar er volgen nog meer.

``trainingskamp Assen....``

Andere kanshebbers waar je je geld op kunt zetten: Jeroen de Groot, Bob Heineke,, Emiel Westerhof (in grote vorm), Martijn van der Pol, Duuk Dudok van Heel, Huib Ozinga, Fred Knitel de Duitser Reinhard Schroeder en de Canadese Nicky Arnoldus. En uiteraard zal er ongetwijfeld ook weer een onbekende Dark Horse opstaan. Op de beker staat internationale 12voetsjollenklasse. En feitelijk is het dat ook nog steeds. Ook buitenlanders kunnen immers meedoen, mits in het bezit van een Nederlandse licentie en lid van een Nederlandse watersportvereniging.

Het echte trainingskamp voor het NK zal 11/12 juli op het Lac des Settons plaats gaan vinden. 17 deelnemers uit diverse landen doen mee. Naast de training is het ook gewoon een vakantie. Mocht je op het laatste moment besluiten mee te gaan, mail even naar Romain Berard of bel mij op mijn mobiel.

zaterdag 20 juni 2015

Rencontre Lac des Settons 11-12 july


Low prices and French hospitality. Experienced sailors will be there, so you can learn a lot about sailing in classic dinghies. Jack Salingarde and Romain Berard have sent detailed information about the Lac des Settons event, 11-12 july. If you have a WOODEN dinghy ( Italian or Dutch style) you are welcome. Sent an email to Pieter or Romain for more information.
Storing the dinghies at the nautical base (named Activital). See picture above. The beach is made of concrete. Use your trolley, road trailer or take something with you to protect the bottom of your dinghy: a carpet or a foam mattress is an advise.
inscribing money: 20 euro for the whole event. This is include the BBQ at friday 10 july. You can pay cash 10 july.
Saturday afternoon there will be organised a touring event to discover the lake. At Saturday and Sunday also some fun races. Probably four.
Saturday evening 11 july is a dinner: 25 euro each person.The price giving ceremoney is about 15:00hr Sunday.
The organisation expect about 25 dinghies from 7 different countries.
How to drive to lac des settons? Write this in your car navigation system: "Camping Plage du Midi, Montsauche-les-Settons, France"



See the two arrows. The arrow beneath is the camping Plage du Midi. The arrow above: here is a beach where you can store your dinghy.

Have a look on Google maps for an impression and some pictures of the lake
lac des settons

the program

Veuillez trouver ci-dessous le programme pour la Rencontre dinghy 12 pieds bois qui aura lieu du 11 au 12 juillet 2015 au Lac des Settons :

Vendredi 10
- A partir de 14h00 : accueil à la base nautique.
- 18h00 : BBQ

Samedi 11
- 10h00 : préparatifs,
- 10h30 : départ sur l'eau,
- 14h00 : rallye pour découvrir le Lac.
- 18h00 : dinner

Dimanche 12 :
- 9h30 : préparatifs,
- 10h00 départ sur l'eau,
- Surprises et distractions à suivre dans la journée,
- 15h00 : distribution de lots souvenirs aux participants et pot de l'amitié.

La sécurité sera assurée.

Venez découvrir le Lac des Settons le plus "voiliers et plaisirs aquatiques" situé en plein cœur du Parc Naturel du Morvan !!

How to find an hotel or camping? See this blog article, written in Dutch. Use the translate button at the right side.
info lac des settons

vrijdag 5 juni 2015

prijs - prestatie


Ab Ekels maakt op dit moment veel reklame voor 12voetsjollen. Dat is goed, want het ontwerp van de 12voetsjol is meermalen bekroond als een van de mooiste scheepsontwerpen ooit. Ab maakt echter geen reklame voor houten 12voetsjollen, maar voor de plastic afsplitsing. Dat mag, we leven gelukkig in een vrij land, iedereen heeft recht op zijn mening en zijn eigen klasse. Maar Ab gebruikt o.a. het argument, dat in Italie de betere zeilers altijd in een plastic jol zeilen. Dat is geen nieuws maar eigenlijk heel logisch: plastic jollen zijn veel lichter, hebben meer trimmogelijkheden en zijn dus veel sneller. Maar ook dat de prijs-prestatie verhouding plastic versus hout in het voordeel van plastic uitvalt in de verhouding 1:2. Een plastic jol kost ca. 13.000 euro, een houten twee keer zo veel. Ab vergeet te vermelden, dat er ook nieuwe houten jollen van 14.000 of 15.000 euro te koop zijn: in Litouwen en Turkije. En ook niet dat een houten jol een leven lang meegaat, en dat je met een 90 jaar oude jol kampioen kunt worden. Maar wat hij ook niet vermeld is dat een plastic jol maar tot windkracht 4 zeilbaar is. Natuurlijk kun je er met 2 man, ook bij windkracht 6 in zeilen, maar dan heb je in 1 weekend wel een plastic jol aan gort gevaren en kun je weer een nieuwe kopen. De prijs-prestatie verhouding komt dan heel anders te liggen. Lilia jollen (zie foto) zijn gemakkelijk sterker te maken, daar hebben ze in Italie ook plannen voor. Probleem is alleen dat ze dan veel zwaarder en dus langzamer worden. Net zo zwaar als de oer-hollandse plastic afsplitsing de beusichemse jollen, waar ook helemaal geen snelheid inzit. Onze Duitse vrienden van Flotte Nord weten daar inmiddels alles van. De Italianen hebben dat "sterker en zwaarder maken" uiteraard liever niet, want in Italie waait het bijna nooit hard en is het dus niet nodig. Als deze versteviging wel doorgevoerd wordt door Lilia i.v.m. betere export mogelijkheden naar de rest van Europa, krijg je de situatie dat in Italie nog meer versnippering ontstaat. Het is nu al niet te doen een eerlijk Italiaans kampioenschap te organiseren. Daarna helemaal niet meer:nog minder standaardisatie, nog meer versnippering en dus uiteindelijk minder plezier. In Nederland mogen we de handen dicht knijpen met 250 jollen, die allemaal dezelfde snelheid hebben.
Ab verspreidt dus misleidende informatie. Dat kan twee oorzaken hebben: Vanuit Italie wordt gepusht het Italiaanse plastic gedachtengoed ook hier te promoten of Ab heeft een tekort aan intelligentie. Dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk. Dus blijft het eerste argument over.