zondag 30 december 2018

Grommer gaffel


De klasseregel 2.5.4
Stroppen:
De plaats van de stroppen op de gaffel: bovenste strop: 1700 mm van binnenkant onderste zwarte-band met een tolerantie van 40 mm in beide richtingen. De afstand van de buitenkant van de bovenste strop tot de gaffel is max. 85 mm. De plaats en de lengte van de onderste strop is vrij, behoudens dat de min. afstand van de toppen van stroppen langs de gaffel gemeten 200 mm is.


De gaffel heeft dus twee stroppen of grommers. De grootzeilval gaat door de bovenste grommer om daarna aan de onderste te worden vastgemaakt. Hierdoor kan het zeil worden gehesen. Het materiaal voor de grommers is vrij: een staaldraad met een splits, een dyneema touwtje met knopen, allemaal toegestaan. Maar deze systemen hebben nadelen: een staaldraad kan kapot gaan door slijtage, een touw met knopen kan rekken, zeker als je 40knopen wind voor de kiezen krijgt zoals bij het Nederlands Kampioenschap op het Alkmaardermeer en het opeens 4mm gaat rekken waarna er zo maar 4 strafpunten kunnen volgen (!!)

Misschien is een zeilband nog wel het beste systeem. Het voordeel is dat zeilband zo dun is, dat het niet kapot gaat door het schuren tegen de mast. En ook rek is te verwaarlozen. Een grommer omtrek van 33cm (2 keer 16,5cm), veroorzaakt een afstand van 85mm tot de gaffel. Deze 85mm is verstandig, omdat alle zeilen hierop ontworpen zijn. Op de foto zie je hoe de beide delen van een grommer, gemaakt van 2cm zeilband, met de hand aan elkaar kan worden genaaid.

woensdag 26 december 2018

Nieuwe schoot nodig?

Vroeger zeilden we met katoenen zeilen en katoenen schoten. Die tijd ligt achter ons. Zeilen zijn altijd van dacron, maar voor schoten is de keuze erg groot. De belangrijkste criteria
1 één schoot voor zowel harde als zachte wind.
2 weinig gewicht, zodat hij voor de wind bij zachte wind, niet door het water gaat slepen.
3 moet lekker in de hand liggen.
hieronder mijn favorieten

ssr-light. de kern bestaat uit PPM (polypropyleen Polyester mix). De mantel uit dyneema met een gripvezel. Ik gebruik 7mm dikte. in totaal 12m. Het voordeel van deze shoot is dat hij geen water opneemt. Het voelt wel wat hard aan, maar met handschoenen aan geen probleem. Ook niet met windkracht beaufort 7 zoals tijdens het NK op alkmaar. Op de weegschaal 29,5 gr. Op zich niet zo belangrijk, maar met bft 1 voor de wind is het wel aantrekkelijk als de schoot niet constant door het water sleept. Gewicht is dan wel belangrijk: het verschil tussen winnen en verliezen. Het voordeel van deze schoot is dat je er dus met harde en zachte wind mee kunt varen. Geen zenuwachtig gedoe meer, als je vlak voor de start van hardweer- naar zachtweerschoot wilt wisselen. Touwwerk koop ik tegenwoordig bij de lijnenspecialist. Deze schoot kost 3,87 euro per m. een 8mm uitvoering kan wellicht ook, maar is gelijk duurder: 4,75 euro per m. Ook in de Laser klasse wordt deze schoot veel gebruikt, waarbij sommigen zelfs voor de 6mm uitvoering kiezen.
Kopen? klik hier op ssr-light


Deze schoot heb ik van Remy Arnoud gekregen als dank voor het uitlenen van mijn jol 824 tijdens het NK op Alkmaar. 8mm dik en ook weer 12m lang. Zowel de kern als de mantel is van polyester gemaakt. Het gewicht is zelfs nog lager dan de SSR, 28,5gr. Maar in natte toestand aanzienlijk zwaarder. Het voelt wel zachter aan en is bovendien een stuk goedkoper 1,47 euro per m.
Kopen?. Klik hier op p-sheet

zondag 16 december 2018

Measure survey


In de Yachtsman van 12 juni 1913 zijn de oorspronkelijke ontwerpen en regels van de "A" class one design dinghy gepubliceerd. Zie hier.
In Japan is de oorspronkelijke naam "A class dinghy" nog steeds in gebruik. In Nederland is dat 12voetsjol geworden. In Engeland "International 12 foot dinghy" of kortweg "International 12".
Na 105 jaar is de 12voetsjol nog steeds springlevend. Wereldwijd is er veel belangstelling. Liefhebbers van klassiek varend erfgoed kunnen de jol waarderen en willen er ook vaak één bouwen.
De vraag die regelmatig gesteld wordt: waar kan ik de tekeningen kopen en wat zijn de klasse regels. Maar ook: moeten buitenlandse jollen persé een Dutch license aanvragen om aan internationale wedstrijden mee te doen. Als je de tekeningen en klasse regels wilt aanvragen: Zie tab Built op 12footcwc.org. Er is ook een Engelse vertaling. Duuk Dudok van Heel en Fred Udo hebben deze klus voor hun rekening genomen. Zie hier de Nederlandse klasse regels vertaald in Engels.
Ook interessant: Bert Hamminga en de Ierse jol historicus Vincent Delaney doen archeologisch onderzoek naar het oorspronkelijke ontwerp van de 12voetsjol en kijken ook naar de verschillen met de huidige ontwerpen en class rules. Zie hier de voorlopige resultaten van hun measure survey.

donderdag 13 december 2018

Friendship calender 2019


Jaap van Hasselt en Alix Noel from France. Copenhagen, Danmark 2018. © Per Heegaard Fotografi.

April 6-7 Essen, Germany: Baldeney See

May 25-26 Oostende, Belgium: Test event for the Olympic memorial 2020,

June 8 – 10 Leyden, The Netherlands: Kaag event open to International 12’s without a Dutch license

July 26-28 Oakham, England: Rutland Waters main event on the 2019 calendar

October 26-27 Charleroi, Belgium: Lac de l’eau d’heure


dinsdag 11 december 2018

Italian dinghy I-1448


Italiaanse jol I-1448. In 1966 gebouwd door Cranchi Brienno met als eerste naam INES. Eigenaar Mazzeri Pierguiseppe. Ongeveer 1980 verkocht naar Nederland. Deze jol kwam niet door de Nederlandse keuring, waarna Geja van Ommen de nieuwe eigenaar werd. Mijn eerste kennismaking met Geja en de klassieke 12voetsjol. Liefde op het eerste gezicht. In Italie werden in die tijd Nederlandse zeilen afgekeurd en hier Italiaanse jollen. Wel jammer natuurlijk en eigenlijk ook nergens voor nodig. Lessen voor de toekomst, als de international 12 foot dinghy binnenkort aan haar wereldwijde opmars begint. Nodig is onafhankelijke regelgeving, die recht doet aan het beschermen van klassiek erfgoed.


Foto's zijn gemaakt op het Leekstermeer, een klein meer naast de stad Groningen in het noorden van Nederland. Datum ca. 1982.


vrijdag 7 december 2018

Doopplechtigheid


Dooplechtigheid in Italie ca. 1935, waarbij zelfs een bisschop is gecharterd. Ook deze traditie is bij de AICD (Italiaanse klasse organiatie) helaas verloren gegaan. Nieuwe AICD jollen worden niet meer gedoopt.

Nederlandse doopbeker voor 12voetsjol 867 van Willem de Boer. Buiten Nederland wordt de term International 12 footdinghy gehanteerd. Elke nieuwe jol krijgt van de Twaalfvoetsjollenclub een zilveren doopbeker met daarin het zeilnummer en de bootnaam gegraveerd. Normaal wordt er Champagne gebruikt, maar Willem heeft hiervoor een fles origneel Sneekermeer water laten komen. Vaak wordt het Pinksterweekend op de Kaag gekozen voor de doopplechtigheid.

Doop plechtigheid jol 888 Bruin Blauwtje. Let op de functie van de doopbeker.

donderdag 29 november 2018

Oostende 2020



In 2020 is het 100 jaar geleden dat de Olympische spelen in Belgie werden georganiseerd. Diverse Belgen van de stad Oostende willen dat graag groots vieren en wat is er dan mooier dat de 12voetsjol ook na 100 jaar weer te zien is. De spuikom van Oostende is ca. 1 kilomer lang, voor de 12voetsjol geen probleem. Bij mooi weer kunnen we op de Noordzee terecht. Een datum is ook al bekend 11-12 juli 2020. Admiraal der CWC, Bert Hamminga heeft hierover afspraken gemaakt.
Hoe ging het er in 1920 aan toe. De volgende links geven een beeld
de Hin familie
Olympische anekdotes 1920
12voetsjol Karekiet van Leon Huybrechts in het museum.



maandag 26 november 2018

De 12voetsjol weer Olympisch?


De Finn jol en de Laser verliezen hun Olympische status, maar er zijn geluiden dat in 2024 de 12voetsjol / "international 12 foot dinghy" weer is te zien op de spelen van Parijs in 2024. Want: oud of jong, man of vrouw, zwaar of licht, in de 12voetsjol kan het allemaal en dit past helemaal bij de nieuwe Olympische principes. Zie het interessante artikel gepubliceerd in Sailweb.

maandag 29 oktober 2018

Belgium 27-28 october


Belgische biertjes, muziek en zeilen. Misschien wel in deze volgorde. De Friendshipseries, georganiseerd door de CWC en de SNEH op het Lac de l'eau d'Heure in het zuiden van Belgie, dichtbij Froidchapelle.
Een evenement van OK jollen en 12voetsjollen. Dat we elkaar wel liggen hebben OK jol zeiler Rod en 12voetsjol zeiler Bert muzikaal aangetoond. Gitaar, blokfluit en zang. Luister naar het prachtige lied california dreaming. Helemaal geimproviseerd, na afloop van een gezellig diner.
en het blues nummer over de 12voetsjol. (druk op de knop rechtsboven voor geluid)
Uiteraard is er ook nog gezeild. De foto 's geven een indruk. Het was koud, alleen op de zaterdag kon er gezeild worden. in totaal 4 wedstrijden en 8 deelnemers. Door diverse oorzaken moesten Jurri Rooyakers, Wim Bleeker en Ed van Cortenberghe verstek laten gaan. Op de zondag is er niet meer gezeild. De harde wind en temperaturen rond het vriespunt zorgden voor pool achtige omstandigheden.
Het gezellige clubhuis, de prima organisatie van de SNEH. Het evenement is voor herhaling vatbaar. In 2019 staat lac de l'Eau d'Heure weer op het programma.
De uitslagen LEH
voor meer foto's en films zie de facebook site van Alix Noel

Luc Ooms en Richard Reurslag.
verslag Geja van Ommen


vrijdag 19 oktober 2018

Adelia en Geja

/
Niew talent ontdekt. Adelia Bleeker (r) als watersport fotograaf en Geja van Ommen (l) als schrijfster. Oordeel zelf.
verslag Kopenhagen door Geja
foto's Kopenhagen door Adelia.
Alix Noel heeft haar foto apparatuur aan Adelia geleend.

dinsdag 9 oktober 2018

Friendshipseries Kopenhagen 18-22 sept


De Turkse laserkampioen Anil Cetin (22) achtervolgt Wim Bleeker (53) tijdens de Vintage Yachting Games voor de kust van Kopenhagen met windsterkte 22 knopen. In totaal hadden 19 deelnemers uit 9 verschillende landen ingeschreven 18-22 september voor de reunie van oud-Olympische klassen. De 12voetsjol was in 1920 en 1928 Olympisch. Wim Bleeker werd in Kopenhagen eerste en kreeg een prijs met de namen van de winnaars van 1920 en 1928 ingegraveerd. Anil Cetin de zilveren medaille en Hans Reijers brons. Naast de international 12 foot dinghy, kwamen ook de Solings en de O-jollen aan de start.
in de pers en op internet is veel aandacht besteed aan deze wedstrijden. Zie onderstaande links.

De mooiste foto's van de Friendshipseries / Vintage Yachting Games in Kopenhagen

Verslag plus uitslagen gemaakt door de VYGO / Rudy den Outer op wikipedia.

Verslag van de Ierse deelnemer Mark Delany

Verslag Bert Hamminga. zie Admiralty report. Engelse taal plus veel foto's.

Film vanuit zijn 12voetsjol gemaakt door Wim Bleeker

Verslag op de site van de twaalfvoetsjollenclub gemaakt door Geja van Ommen.


De japanner Yoichi Komori in actie voor de kust van Kopenhagen. Iedereen had moeite met de harde wind, Yoichi helemaal door zijn geringe gewicht. foto's gemaakt door Adelia Bleeker.

vrijdag 5 oktober 2018

Friendshipseries Belgium 27-28 Oktober


De laatste internationale wedstrijden van het seizoen 2018 worden georganiseerd op het grootste meer van Belgie: Lac l'Eau d'Heure, nabij Cerfontaine. Het adres: Rue de Oupia 4 bte 1, 6440 Froidchapelle, Belgium. Zie google maps en bereken de afstand in kilometers vanaf je huis adres.
Het zijn gezamenlijke wedstrijden met de OK jollen. De foto´s uit 2017 geven een indruk van het wedstrijdwater en de goede sfeer.
Inschrijven kan via de plaatselijke zeilclub SNEH. Klik op Oct 27 en daarna kun je je inschrijven. Er is al veel belangstelling.
In 2017 hadden we last van veel wind, maar normaal gesproken is het ongeveer bft 2 tot 3. Ideaal jollenweer.
Het clubhuis van de SNEH is verwarmd en wordt bediend door vrijwilligers van de club.
Zaterdagavond is er een gezamenlijk diner met de OK jol zeilers en muziek. Een filmpje van de muzikale OK jol zeilers en een saxofoon solo van een bekende 12voetsjol zeiler.
Tijdens de Friendshipseries is het gebruikelijk gezamenlijk een huis te huren. Wel zo goedkoop. Zoek elkaar op en maak afspraken. In dit document vind je alle accomodaties in de buurt van Lac L'Eau d'Heure. De parkeerplaats is gratis toegankelijk voor campers. In de auto slapen doen ook veel zeilers tegenwoordig. Geen probleem in Belgie.
Zoek je iemand die perfect Frans spreekt: Neem contact op met Jurri Rooyakkers, Bert Hamminga of Fred Udo.
De CWC organisatie rekent weer op een grote deelname van houten 12voetsjollen (Engels: International 12 foot dinghy) in de klassieke stijl.

woensdag 3 oktober 2018

Houtskoolcup Loosdrecht 2018


41 inschrijvers voor de Houtskoolcup op 29 en 30 september, het klassenevenement voor de regio Loosdrecht. Altijd leuke wedstrijden samen met de Pampus en de Solo. Prachtig najaarsweer, maar helaas geen wind. De organisatie besloot op de zaterdag al heel snel tot afgelasten. Een terechte beslissing. Op de zondag stond er meer wind, maar wel met grote winddraaiingen. Voor de echt goede zeilers maakt dat uiteraard niet uit zoals Patricia Surendonk die gelijk in punten eindigde met Fred Knitel. Patricia nipt derde, Fred tweede. Wim Bleeker was ook niet super in vorm, maar had geluk dat Sipke Schuurmans er met een UFD uitvloog in de tweede wedstrijd. Op deze manier lukte het hem eerste te worden. Anders was hij na Patrica en Fred op een derde plaats terecht gekomen. Duuk Dudok van Heel en Pieter Bleeker zaten elkaar goed in het vaarwater de tweede wedstrijd en gingen daarom beide de mist in.
zie de uitslagen Houtskoolcup en ook hier uitslagen houtskoolcup
Op de zaterdagavond was er traditiegetrouw weer een jollendinder. Ditmaal met Hollandse stamppot, rookworst en spek. Regio voorzitter Jacqueline Francoys zeilt in de oude boot 745 van de te vroeg overleden crack Cees Douze, heel verdienstelijk naar een 8e plaats. Ze hield een gloedvol betoog over het uitstekende seizoen voor de regio Loosdrecht. Er komen steeds meer zeilers bij. De Houtskoolcup is de laatste wedstrijd van het seizoen in Nederland. De allerlaatste wedstrijd is een internationaal Friendship evenement in Belgie, Lac L'Eau d'Heure 27-28 oktober. Meer informatie bij Pieter Bleeker. Email rechterkolom. Zie ook de website van de zeilvereniging SNEH en klik op 27 OCT.


vrijdag 3 augustus 2018

gewicht en snelheid


Een moderne plastic jol weegt 125kg, een moderne houten jol met Italiaanse licentie 145kg. Een klassieke houten jol met een Nederlandse licentie weegt 175 kg. De lichtste NED jol weegt 165kg, de zwaarste 190kg. Het zijn schattingen gebaseerd op diverse journalistieke informatiebronnen, zoals het wetenschappelijke onderzoek van Bert Hamminga (zie foto). Mijn neef Marcel Bleeker stelde een slimme vraag. Hoeveel invloed heeft het gewicht van een jol op de prestaties en kan dat ook wiskundig worden aangetoond m.b.v. een formule. Bijvoorbeeld de SW factor. Goede vraag, geen gemakkelijk antwoord.
In het algemeen: Een laag gewicht geeft minder vormweerstand van de romp. Er is minder waterverplaatsing nodig. Daarnaast komt een lichte jol veel sneller op gang: de acceleratie is beter. Eigenlijk best wel logisch.
Het mooiste zou zijn een formule, waardoor het allemaal wiskundig is uit te rekenen. Met als eindresultaat de winst in meters voorsprong. Dat gaat echter niet lukken, die formule bestaat niet. Althans ik ken hem niet. Door alle gezamenlijke wedstrijden van de afgelopen 10 jaar zijn wel ervaringen ontstaan, die aantonen dat het gewicht zeker van invloed is op het eindresultaat.
Plastic en houten jollen zijn vooral in halve wind en voor de windse rakken sneller dan klassieke houten NED jollen. Op een rak van 2 kilometer loopt dat op tot een 50 - 75 meter. dat lijkt weinig, maar hiermee worden wedstrijden wel beslist. In de kruisrakken komt het veel meer aan op de kwaliteit van de stuurman en was het snelheidsverschil moeilijker waar te nemen.
Mijn goede Italiaanse vriend Giorgio Pizzarello was ooit in het bezit van een fraaie van der Meer NED jol met zowel een ITA als NED licentie. In Italië liet de snelheid te wensen over. Geen probleem: door overal gaten in te boren kon hij uiteindelijk 25kg gewicht besparen. In Nederland verboden, maar in Italië staat innovatie hoog in het vaandel en is veel toegestaan. Maar ook die gewichtsbesparing van 25kg was nog te weinig om partij te bieden aan plastic jollen.
In Italië wordt geen onderscheid gemaakt in plastic en houten jollen, maar houten jollen zitten zelden vooraan. Zeker bij weinig wind hebben ze geen schijn van kans. Een reden kan zijn dat hout water opneemt en plastic niet. Met name via de onbeschemrde binnenkant van de zwaardkast, waardoor snel vervormingen onstaan. Nog steeds een heftig discussiepunt in de Twaalfvoetsjollenclub. Dit inwateren kan snel 10 tot 15kg uitmaken en verklaart veel.
Vooral bij weinig wind is accelaratie belangrijk. Bij ieder vlaagje moet de boot vooruitspringen. Met een zware jol is dat een moeilijk verhaal, zeker als het verschil in gewicht 40-75kg bedraagt.
Nu bestaat er in Nederland ook verschil in gewicht. De bandbreedte is hier zo’n 25kg. Mijn jol de NED824 is zwaar en weegt in totaal 190kg, maar is wel 4 keer Nederlands kampioen geworden. In België had ik Leen van Willigen aan boord. Samen wogen wij maar liefst 190kg. Een totaalgewicht van jol met bemanning 380kg. Met beaufort 6 waren we echter niet te stoppen. Ook omdat de jol in het aan de windse rak kaarsrecht door het water ging en dat geeft weer veel winst. In het voor de windse rak verloren we, maar dat viel met veel wind weer mee.
Bij beaufort 2 levert weinig gewicht een groot voordeel op. Als het water dan ook nog golvend is helemaal. Plastic jollen kunnen het gewicht ook nog heel laag aanbrengen. Het lateraalpunt komt zo lager te liggen en dat geeft winst in ruw water. Dus niet alleen het totaal gewicht is van belang, ook de plaats in het verticale vlak.
Moraal van het verhaal: een minimum totaalgewicht van 165kg zou goed staan in de Nederlandse regelgeving. Het voorkomt te heftige micro discussies over de gewichten van de diverse onderdelen, zoals roer en mast.
Jaap van Hasselt maakt zich vanuit Frankrijk sterk voor een gezamenlijke wedstrijd van moderne houten ITA jollen en klassieke houten NED jollen. Een sympathiek idee. Als de moderne houten ITA jollen verzwaard worden tot 165kg zijn de kansen weer redelijk gelijk. Twee jerrycans van 10ltr aan boord is zo gepiept. Als dan ook nog de moderne verstelmogelijkheden van ITA jollen worden afgeplakt kan er weer samen genoten worden van een eerlijke wedstrijd. De tijd zal leren of iedereen met een moderne houten jol daartoe bereid is.
De vraag van Marcel, heeft gewicht invloed op de prestaties? Jazeker. Vooral in ruime windse rakken, plane rakken, golvend water en weinig wind (bft 2) is het verschil aanzienlijk. Uit ervaring is dit gebleken. Een goede stuurman kan veel compenseren, maar niet alles. Vraag maar aan de autocoureur Max Verstappen in de formule 1 races.

zie ook een eerder artikel over dit onderwerp



zondag 8 juli 2018

Oostergo 7/8 juli


En wij maar denken dat de Kaag een sjieke club is. Jort Kelder heeft er nog een TV uitzending gemaakt van zijn programma "Hoe heurt 't eigenlijk". Nee, dan de Koninklijke zeilvereniging Oostergo opgericht in 1848. Het bestuur en het wedstrijdcomite altijd in wit overhemd met donkere stropdas. Weer of geen weer. Dat is nog eens traditie. De 12voetsjollen van de regio Noord voelen zich daar wel thuis. Net als de Larken, 16m2 en 30m2. Allemaal klassiek hout, zoals 't heurt. Op de zaterdag de 50e Princenhoftocht van Grou naar Eernewoude, en halverwege een picknick bij de Hooidam brug. Daarna opnieuw starten en weer terug naar Grou. Erik van der Meer was de beste. Net als op de zondag toen er twee gewone wedstrijden werden gevaren. Voor de 171e keer en deze keer met prachtig zeilweer bft 3. Een geslaagd evenement, gecoordineerd door de regiocommissaris Jeanet Blokland. Jessica Brijder is bezig met een comeback in de 766 van haar vorig jaar overleden vader Berend Brijder. In de vierde wedstrijd werd ze derde, na Erik van der Meer en Pieter Bleeker.
zie foto's van het Oostergo weekend
Lees meer over de geschiedenis van de kzv Oostergo

maandag 11 juni 2018

9-10 juni zeilwedstrijden


De regio's Noord, Westen en Loosdrecht van de Twaalfvoetsjollenclub organiseerden tegelijk wedstrijden in het weekend van 9-10 juni. Op Langweer (Noord) kwamen 17 jollen aan de start. Op de Braassem (Westen) 10 en Loosdrecht 40. Op de foto de winnaars van het Holland weekend op het erepodium.
Uitslagen Braassem.
Uitslagen Langweer

Uitslagen Holland weekend Loosdrecht.

vrijdag 1 juni 2018

Friendship event Kaag 2018


50 jollen aan de start en mooi zeilweer. Op de foto Hans Reijers die moeite had zijn jol recht te houden. De editie 2018 van de Friendship series was weer prima georganiseerd. Dankzij een enthousiaste zeilvereniging en de Twaalfvoetsjollenclub die altijd nauw samenwerken. Op het deskundige wedstrijdcomite was niets aan te merken. Ook goed bezocht door buitenlanders uit Duitsland, Engeland en Frankrijk. Zie hier de uitslagen
Uitslagen kaag 2018

De winnaar Wim Bleeker (l) wordt gefeliciteerd door de voorzitter van de Twaalfvoetsjollenclub Bert Bos. Alle foto's zijn gemaakt door Alix Noel.

dinsdag 22 mei 2018

Copenhagen 18-22 september


Bert Hamminga, CWC admiral.
Inschrijven voor de 3e Friendshipserie van het seizoen 2018 is nu mogelijk. Het evenement in Kopenhagen is een revival van de Olympische spelen voor klassen, die vroeger Olympisch waren. De 12voetsjol in zijn klassieke houten uitvoering was in 1920 en 1928 Olympisch en heeft daarom startrechten gekregen. Voor de klassenregels gelden de zogenaamde Copenhagen rules.
Inschrijven en nadere informatie op de blog van Bert Hamminga Copenhagen.
zie ook website 12footcwc
Situatie mei 2018: Copenhagen registrations done + planned: GBR 1 IRL 2 GER 1 FR 1 TUR 1 CAN 1 UG 1 NED 9

zondag 15 april 2018

Frisia 14-15 april 2018


De voorjaarswedstrijden van de zeilvereniging Frisia, opgericht in 1860, trok vroeg in het seizoen al veel 12voetsjollen: dertien. Op de bovenste foto een beeld op de wijde EE, tezamen met het Pikmeer de locatie van Grou.
Een korte film gemaakt tijdens de wedstrijd vlak na het ronden van de eerste ton. In totaal zijn 3 van de 4 wedstrijden verzeild. Alleen de laatste wedstrijd is afgelast vanwege te weinig wind.
Zie hier de uitslagen frisia.
Het Marit Bouwmeester zeilcentrum in Grou is een moderne accomodatie: zie het gebouw op de achtergrond van de onderste foto. Een mooie helling waar de jollen gemakkelijk opgetrokken kunnen worden. Op de foto Henk Wittenberg, Bert Bos en Tjibbe van der Laan.
foto's van frisia 14-15 april.



maandag 9 april 2018

Baldeneysee 2018


Reinhard Schroeder wint de Baldeneysee in Duitsland. 2 Wim Bleeker. 3 Pieter Bleeker. 4 Bert Bos. 5 Henk Wittenberg. Prachtig weer, maar weinig wind waardoor slechts 2 van de 5 wedstrijden konden doorgaan. Totaal deden 16 international 12foot dinghies mee en 26 O-jollen. Zie hier de uitslagen. Het is traditie dat iedereen een zelfgebakken taart meeneemt. De clubgeest in Duitsland is nog steeds erg groot. Daarom zeer schappelijke prijzen en een grote gastvrijheid. De foto's laten zien dat aan de sfeer niets ontbrak. Speciale prijzen voor:
Beste vrouw: Marina de Nooyer
Oudste zeiler: Willem de Boer
Jongste zeiler: Marcel Bleeker
Oudste jol: Ed van Cortenberghe, NED 414, gebouwd in 1937



zondag 18 maart 2018

Regio Noord 17 maart 2018


De regio Noord bijeenkomst is bezocht door 30 jolliefhebbers. Jeanet Blokland is regio commissaris en reikt de aanmoedigingsprijs uit aan Jarig Hofma van de 748. Samen met Siete heeft Jeanet gekozen voor het clubhuis van de friese tjottervloot in Heeg. Prachtige klassieke schepen, nog ouder dan de 12voetsjol en net zo moeilijk te zeilen. Een vrijwilliger vertelde over de geschiedenis en de mogelijkheid tjotters te huren. Interessant voor bedrijven en families.
De vergadering duurde maar een uur, Jeanet leidt vergaderingen altijd strak. Zie de foto's voor een indruk.
De tentoonstelling Boot Holland was een daverend succes. Met dank aan Gerrit Klugkist en Tjibbe van der Laan. Ze kregen hiervoor een fles Joustra Beerenburg.
De training is 31 maart weer op het Zuidlaardermeer o.l.v. Wim Bleeker en Jeroen de Groot. Voor meer info zie training ZZ.
Bert Hamminga, admiraal der CWC, gaf een toelichting op de Friendshipseries. Het begint 7-8 april weer op de Baldeneysee in Duitsland. Er is veel belangstelling.
De oorspronkelijke naam van de 12voetsjol in Engeland is International 12 of international 12 foot dinghy. 18-22 september is de reunie van de Olympische spelen in Kopenhagen. Voor de NOR was een heldere definitie nodig: Wat is nu precies een international 12? De admiraal en de VYGO (organisatie Vintage Yachting games) hebben hierover een knoop doorgehakt. zie definitie international 12 klik op Kopenhagen regels.... Meer info over de Friendshipseries zie CWC.
Leeuwarden is culturele hoofdstad van Europa en het thema is Mienskip (gemeenschap). Het betekent ook mijn schip. De regio kent fanatieke wedstrijdzeilers, maar ook tourzeilers. Daar komt meer aandacht voor volgens Jeanet.
Na afloop van de vergadering en de toelichting over Tjotters was er een gezamenlijke stamppot maaltijd, met worst en spek.



zondag 4 maart 2018

Rypke de Jong


Rypke de Jong is 1 maart 2018 overleden. Hij is 85 jaar geworden en was een markante persoonlijkheid in de regio Noord. Sinds 1945 heeft Rypke alle Sneekweken meegemaakt en ook vaak gewonnen. Alleen de laatste jaren moest hij verstek laten gaan vanwege zijn slechte gezondheid. Naast een goede zeiler, was hij ook een zeer gedreven amateur botenbouwer. In totaal heeft hij 6 houten jollen in zijn garage gebouwd. Zijn eerste jol was de 742, de walvisch. En zo zag die er ook uit, maar wel snel en dat was dan ook het doel. Hij deed het allemaal naast zijn werk als directeur van een woningbouwvereniging. Een ijzeren discipline: 6 uur opstaan, werken en 's avonds tot 1 uur timmeren in de garage. Elke avond weer. En daarnaast natuurlijk nog fanatiek zeilen in de weekenden. Met de steun van zijn vrouw Maaike, met wie hij bijna 60 jaar was getrouwd, was het zijn leven. Hij had vaak een zeer uitgesproken mening over alles en was daardoor geen gemakkelijke man in de omgang. Maar zoals gezegd wel markant. We zullen hem missen en wensen Maaike en zijn familie veel sterkte toe. De uitvaart is 5 maart in Heerenveen om 13:30hr.

woensdag 21 februari 2018

Kopenhagen Friendshipseries 18-22 sept


De CWC, een vriendenclub en promoter van de originele houten klassieke jol is de organisator van de Friendshipseries. Ze zijn door de VYGO erkend als gesprekspartner voor de Vintage Yachting Games. De CWC werkt daarbij nauw samen met de ISAF / KNWV erkende klassenorganisatie Twaalfvoetsjollenclub. Uitsluitend voormalige Olympische klassen mogen deelnemen. In 2018 zal van 18-22 september in Kopenhagen de herinnering aan de Olympische Spelen nieuw leven worden ingeblazen. Na eerdere succesvolle evenementen in Medemblik (2008) en het Comomeer in Italië (2012) , zal de 12-voetsjol zich als voormalig Olympische klasse hierbij aansluiten.
De Vintage Yachting Games wordt om de vier jaar gehouden voor voormalige Olympische klassen. De organisatie verwacht naast deelname van de 12-voetsjol (International 12) ook de volgende klassen: Olympiajol, Europe, 12m Sharpie, Flying Dutchman, Yngling, Soling, Draak, 5.5 Meter. Alleen klassieke houten jollen mogen meedoen, zo staat het ook in de NOR. Tenslotte deden aan de Olympische spelen van 1920 en 1928 ook alleen houten jollen deel. Moderne Italiaanse houten 12voetsjollen krijgen een individuele dispensatie als ze diverse verstelmogelijkheden afplakken en niet gebruiken. Polyester jollen (Fiberglass 12) worden door de VYGO gezien als aparte klasse en zullen dan ook apart starten bij voldoende deelname.
Voor meer informatie zie blogartikel van CWC admiraal Bert Hamminga.
De website van de CWC, classic wood club.

vrijdag 2 februari 2018

Bericht van de TC 1



Van de technische commissie (TC)
12voetsjol klassevoorschrift 2.7.6

Sinds de laatste wijziging van de Klasse voorschriften is een verstelinrichting voor het onderlijk toegestaan .In de tekst van dit artikel 2.7.6 staan geen beperkingen omtrent de uitvoering, behalve dat het klemmetje ter hoogte van het voorste schootblok moet zitten. Veel jollenzeilers vinden dit helemaal niet nodig en gebruiken als vanouds een bindseltje (zie foto met 2 gaten van 10mm). Anderen hebben een constructie met een of meer blokjes of iets anders bedacht, op zich geen probleem. Er kunnen echter wel problemen optreden wanneer, door de constructie, de achterkant van de giek niet meer glad verloopt. Er kan dan bij een boord aan boord situatie een gevaarlijke situatie ontstaan doordat de giek aan de verstaging van een tegenstander blijft haken. De technische commissie verzoekt de jolleneigenaren dit bij hun jol te controleren en zo nodig aan te passen.

Leden van de TC zijn februari 2018:
Pieter Bleeker (voorz)
Frans Smits (secr)
Henk Wittenberg
Willem de Boer
Durk Zandstra


maandag 29 januari 2018

ALV Twaalfvoetsjollenclub


Patricia Scherpel reikt de prijs uit voor het meest originele kerst ontwerp.

Algemene ledenvergadering van de Twaalfvoetsjollenclub op 28 januari in cafe de Vriendschap, Akersloot. Voorzitter Bert Bos kon ca. 65 leden welkom heten. Frans Smits en Bob van der Pol wonnen de Jaarprijs, een model van een houten jol. Marten Trompert kreeg de Pechprijs, de gebroken mast: Zijn jol werd geplet tussen een sluisdeur en een tjalk. Het wedstrijdprogramma is definitief. De internationale CWC Friendshipseries zijn officieel opgenomen in het wedstrijdprogramma van de Twaalfvoetsjollenclub. Zie friendshipseries.
Het nieuwe bestuur bestaat uit Bert Bos (voorz), Jules tenBerge (secretaris), Frans de Bot (penningmeester), Durk Zandstra (wedstrijdsecr) en Jurri Rooyakkers (bestuurslid). De vertrekkende bestuursleden zijn Patricia Scherpel, Coen Verhaegh en Jaap Rouwe. Het bestuur kreeg decharge voor het Jaarverslag, financieel en technisch beleid van 2017.

links voorzitter Bert Bos. daarnaast de webmasters Sjouke Dijkstra en Jan Sonnenberg.


Pieter Bleeker, voorzitter Technische Commissie, legt verantwoording af over het gevoerde technische beleid. Uitgangspunten zijn: alle jollen dezelfde snelheid, zo klassiek mogelijk en lage kosten.

136 jolzeilers staan op het totaaloverzicht jaarprijs2017

vrijdag 12 januari 2018

Happy new year


Een sfeerbeeld van klassieke schepen uit 1887. Mooie nieuwjaarskaart van de Great Yarmouth Yachtclub. De zeilvereniging, die reklame maakt voor de klassieke houten 12voetsjol ("international 12") in Engeland.

woensdag 10 januari 2018

Losse broek


In Italie varen jollen met een losse broek. In Nederland nog op de ouderwetse manier met een rijglijn die het onderlijk van het zeil strak op de giek bevestigd. Een losse broek is modern en een rijglijn ouderwets. Zo wordt door velen gedacht. Maar is dat wel zo? Laatst hebben we met Ryanair gevlogen en heeft Geja een mooie foto van een vliegtuigvleugel gemaakt. Door de kromming van de vleugel ontstaat aan de onderkant een hoge druk, aan de bovenkant een lage druk. Daardoor stort een vliegtuig niet naar beneden. Maar omdat hoge druk automatisch naar lage druk stroomt moet het gebogen gedeelte op het eind dat proces vertragen. Het wordt ook wel geinduceerde weerstand genoemd. Ryanair is niet gek, ze willen zoveel mogelijk brandstof besparen. Vroeger waren vliegtuigvleugels recht. Ongeveer hetzelfde als de losse broek bij een Italiaanse 12voetsjol. Een Nederlandse jol met een rijglijn is vergelijkbaar met het Ryanair toestel. Dus eigenlijk is dat modern. Georg Cockshott had in 1913 al een vooruitziende blik. Bijkomend voordeel, door een losse broek moet je elk jaar een nieuw zeil kopen. Op het meer van Bracciano bij Rome mocht ik 2010 in de groene plastic jol van Carlo Bocchino varen om de World cup. Omdat het tuig 1 jaar oud was, begon het onderlijk van het zeil onbedaarlijk te klapperen. Heel storend en niet bevorderlijk voor de snelheid. Een Nederlands tuig gaat zeker 5 jaar mee. Conclusie: een ouderwetse rijglijn is beter. Voor de snelheid maar ook voor je portemonnee. Bovendien heeft het ook nog een klassieke uitstraling.


Een Italiaanse jol met een losse broek. zie de rode lijn.


2010. Meer van Bracciano. De sympathieke Italiaan Carlo Bocchino en Pieter Bleeker.
Let op de losse broek


De Nederlandse jol van Huib Ozinga met rijglijn. zie de rode lijn en de overeenkomst met de vliegtuigvleugel op de bovenste foto.