Erio Tamburin probeert zijn prachtige klassieke Lilia jol met Italiaans nummer 1555 te verkopen. Deze jol heeft een Italiaanse meetbrief, maar zelfs voor een relatief laag bedrag is deze jol in Italie onverkoopbaar. De reden: nieuwe AICD houten jollen zijn ca. 25kg lichter. Plastic jollen zelfs nog meer. Touren met deze jol is uiteraard geen probleem, maar in AICD wedstrijden is deze jol kansloos. Net zoals alle originele houten jollen, waaronder de grote vloot Nederlandse klassieke 12voetsjollen. Een aantal Nederlandse deskundigen proberen een potentiele koper advies te geven of deze jol, kan worden voorzien van een Nederlandse meetbrief. Als dat lukt is het een goede koop. Als het niet lukt kan deze jol altijd nog meedoen aan de Friendshipseries. Ze voldoet immers aan de Copenhagen rules. Dat er voor deze jol in Italie geen belangstelling meer is, wordt verklaard in deze wetenschappelijke analyse van Bert Hamminga over de invloed van gewicht. Veel Nederlanders hebben wedstrijden gezeild in Italie. Uit de praktijk bleek al dat er vooral bij weinig wind grote snelheidsverschillen zijn. Bij harde wind was het verschil kleiner. Bert Hamminga heeft dat nu wetenschappelijk aangetoond.
woensdag 6 februari 2019
Italian dinghy 1555
Erio Tamburin probeert zijn prachtige klassieke Lilia jol met Italiaans nummer 1555 te verkopen. Deze jol heeft een Italiaanse meetbrief, maar zelfs voor een relatief laag bedrag is deze jol in Italie onverkoopbaar. De reden: nieuwe AICD houten jollen zijn ca. 25kg lichter. Plastic jollen zelfs nog meer. Touren met deze jol is uiteraard geen probleem, maar in AICD wedstrijden is deze jol kansloos. Net zoals alle originele houten jollen, waaronder de grote vloot Nederlandse klassieke 12voetsjollen. Een aantal Nederlandse deskundigen proberen een potentiele koper advies te geven of deze jol, kan worden voorzien van een Nederlandse meetbrief. Als dat lukt is het een goede koop. Als het niet lukt kan deze jol altijd nog meedoen aan de Friendshipseries. Ze voldoet immers aan de Copenhagen rules. Dat er voor deze jol in Italie geen belangstelling meer is, wordt verklaard in deze wetenschappelijke analyse van Bert Hamminga over de invloed van gewicht. Veel Nederlanders hebben wedstrijden gezeild in Italie. Uit de praktijk bleek al dat er vooral bij weinig wind grote snelheidsverschillen zijn. Bij harde wind was het verschil kleiner. Bert Hamminga heeft dat nu wetenschappelijk aangetoond.