woensdag 18 september 2019

Belgie 26-27 oktober 2019


Wanneer: 26-27 oktober 2019
Waar: Rue de Oupia 4 bte 1, 6440 Froidchapelle, Belgium. lac de l'Eau d'Heure.
Inschrijven: zeilclub sneh

kosten: inschrijfgeld 30 euro. diner 30 euro. Ter plekke kan cash betaald worden, aangeven op het formulier. Vrijdagavond is er voor 16 euro een zeilersmaaltijd te verkrijgen in het gezellige clubhuis van de sneh. Alleen de fantastische Belgische biertjes zijn al een bezoek waard.
Bij het clubhuis van de SNEH kan in de auto of camper worden overnacht. Huur je liever een huisje of hotel. Geja heeft adressen verzameld. zie logeeradressen. Tip: zoek elkaar op en huur gezamenlijk een huisje. wel zo goedkoop en gezellig. stuur een email naar Pieter voor bemiddeling.
Meer info. zie ook de aankondiging van LEH 2018 en het verslag 2018.

Bovenste foto: tijdens het diner is er altijd live muziek.
Onderste foto: uitzicht op het lac de l'Eau d'Heure

woensdag 11 september 2019

Boot Magazine België


Philippe Royaux, voorzitter van de Belgische klassenorganisatie stuurde een artikel van de journalist Leo Van Dorselaer, hoofdredacteur Boot Magazine België. Philippe is gastheer in 2020 van de Oostende Olympic centennial op 11,12 juli 2020. Een belangrijk Friendship event in 2020, waar al veel belangstelling voor is. Deze wedstrijden worden verzeild onder de Copenhagen rules.
Philippe berichtte ons, dat een zicht op Nederland vanuit het buitenland nooit slecht is. Lees en huiver. Het artikel is te lezen met de volgende 3 links.
blad 1
blad 2
blad 3
De website van de Belgische klassenorganisatie 12voetsjollenclub.be.
Het boot magazine artikel is hier ook te lezen.
Op de foto de aimabele Phillipe met de hoofdprijs van de Oostende Olympic Centennial 2020, een 12voetsjol in een fles. Wie wil deze prijs niet winnen?

dinsdag 10 september 2019

Moderne houten jollen


foto Alix Noël op de Thunersee 2024. Het zeil van een klassieke jol (588) en een moderne houten jol (Sui 13) is duidelijk verschillend.

Door Pieter Bleeker

Moderne houten jollen, plastic jollen en klassieke houten jollen. De laatste staan ook bekend als Nederlandse museumboten. De eerste 2 zijn populair in Italie. In Nederland zijn ook een paar liefhebbers van plastic en moderne houten jollen. Vaak is onbekend wat de consequenties zijn als klassieke jollen moeten worden omgebouwd naar modern hout. Vooral het gewichtsverschil is opvallend. In Italie worden boven bft 4 geen wedstrijden meer gezeild. Dat betekent dat een laag gewicht voordelen heeft en veel snelheidswinst. Nederlandse jollen zijn zwaar gebouwd gemiddeld all-in 175kg. Italiaanse jollen zijn tussen de 125 en 145kg. Heb je ambities je klassieke jol om te bouwen tot een Italiaanse racemachine dan zal je dat ongeveer 5000 euro gaan kosten. Onderstaand lijstje geeft een beeld van je todo lijstje.

nieuw Roer + helmstok. 2 kg ipv 5. Geen beslag op roer.
Beslag op spiegel ipv hak. Minder weerstand.
Kimkielen inkorten tot 50cm of helemaal verwijderen zoals bij plastic jollen.
Nieuwe holle mast. 4kg ipv 8kg.
Nieuwe gaffel met groef.
Nieuw modern zeil met losse broek. Moet elk jaar worden vernieuwd.
Nieuwe superlichte giek.
Mastvoet verstelbaar. Incl 2 curryklemmen.
Verstelbaar bovenlijk gaffel vanuit kuip
Verstelbaar achterlijk zeil, beslag op de giek, bediening vanuit de kuip.
Verstelbare neerhaler vanuit kuip. 2 kanten.
Nieuwe vloerdelen. Licht.
Algehele noodzakelijke gewichtbesparing. Zeker 25kg. (Vgl giorgio pizzarello)
Dolpotten verwijderen: overbodig
Gaten boren overal ivm gewichtsbesparing.
Halfrond op kiel verwijderen
Geen korvijnnagels meer, maar val verstelbaar vanuit kuip
Nieuw 5mm zwaard ipv 6mm. 5kg gewichtbesparing.
Rubber afdichting, onderkant zwaardkast
Metalen wandspanner ipv een touwtje
Electrische pomp met accu

Hoe kom ik aan deze kennis? Mijn helaas overleden goede vriend en jollenliefhebber Giorgio Pizzarello heeft bij van der Meer ooit de 860 laten bouwen. Terug in Italie kwam hij erachter dat deze jol met zowel een Italiaanse als Nederlandse meetbrief veel te langzaam was. Modernisatie was volgens hem de oplossing, ook om te kunnen concurreren met plastic jollen. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het een mission impossible was en heeft toen deze prachtige jol maar weer verkocht.
Wil je persé een Italiaanse moderne houten jol, kun je beter een Columbo jol kopen met een laag gewicht. Of als je echt voor snelheid gaat: een plastic Lilia jol.
wel een tip, ga niet met 2 man in bft 7 zeilen, want dat overleven deze jollen niet.
Gewoon plezier beleven aan je klassieke 12voetsjol (international 12) kan natuurlijk ook. Lijkt me een aanrader.
Voor Giorgio maar ook voor de AICD klassenorganisatie was het een gruwel als er in Italie 2 soorten jollen zouden rondvaren: echte houten klassieke en moderne plastic jollen. De situatie in Italie is de oorzaak van veel ellende bij het zoeken naar een compromis. En ook om te kiezen voor de echt klassieke jol, die bijna iedereen in de wereld kan waarderen als een fraai ontwerp, met veel historie.


Dat er een groot verschil in snelheid is, bewijst deze uitslag van het Thunersee evenement in Zwitserland met 5 Italiaanse moderne jollen (I-classic) en 6 klassieke Nederlandse jollen (Dutch). Het resultaat 1 t/m 5 Italiaanse moderne jollen. 6 t/m 11 Nederlandse klassieke jollen. Zolang dit snelheidsverschil wordt ontkend, heeft het geen zin gezamenlijk aan een wedstrijd te beginnen. Veel beter en gemakkelijker kunnen moderne houten jollen weer teruggezet worden in klassieke stijl. Erg kostbaar hoeft dat niet te zijn.


Tourtocht regio Noord 24-8-2019


14 jollen hebben meegedaan aan de tourtocht over de Oudegaaster Brekken in Friesland. Organisatie door Jeanet Blokland. Geja van Ommen heeft een verslag geschreven. zie ook de foto's.


de afgelegde route. met dank aan Fred Sleutel.