woensdag 23 december 2020

3D scannen jol Nederland

Op 21 december heeft Bert Hamminga een Nederlandstalige presentatie gegeven over het onderwerp 3D scannen. Ruim 20 jolzeilers hadden daarvoor belangstelling en logden in met een Microsoft teams link. Bijzonder: Bert gaf zijn presentatie vanuit Nairobi, Afrika. Toehoorders kwamen uiteraard uit Nederland, maar ook Canada en België. Technisch ging de presentatie nu beter. Bert Bos hamerde erop dat iedereen de mute (geen geluid) knop indrukte, zodat storende bijgeluiden uitbleven. Het presenteren van een video met geluid is te hoog gegrepen: Microsoft Teams kan dit niet aan. Vandaar nu een gewone powerpoint met mondelinge toelichting door Bert Hamminga. Er gaan veel indianenverhalen c.q. nepnieuws rond over dit onderwerp en de achterliggende gedachten. In de presentatie is dat zelfs voor de grootste criticasters recht gezet. Bert Bos heeft op facebook een verslag webinar 21 december gepubliceerd, dat recht doet aan de doelstellingen van de International 12 Association (I12A), de opvolger van de 12foot classic wood club, die al sinds 2013 de succesvolle Friendship Series organiseert. Wil je een keer meedoen aan een internationale wedstrijd, dat kan als je in een originele houten 12voetsjol c.q. International 12foot dinghy vaart. Zie het Friendship programma 2021.

donderdag 17 december 2020

3D scannen jol

14 december 2020 heeft Bert Hamminga een presentatie gegeven over het 3D scannen van Jollen. In de Engelse taal en voor een internationaal publiek uit 11 verschillende landen. Bert Bos heeft een verslag gemaakt. Op 21 december volgt een webinar in de Nederlandse taal. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op de website van de I12A(International 12 Association). In deze youtube video wordt de presentatie van Bert toegelicht.
Ook het zeil is onderwerp van de studie. Met een recht achterlijk wordt ongeveer 8% bespaart op het oppervlak van het zeil: 108 sqf ipv 100sqf. Deze winter laat ik een experimenteel hardweer zeil maken bij Molenaar. Met recht achterlijk en reefogen. De toekomst van het jol zeilen is m.i. als éénmans boot. Fred Udo verkondigt dit al heel lang. Ook hier: alle goede dingen komen langzaam. En door Corona wordt de noodzaak alleen maar duidelijker.
Elke stip wordt opgemerkt door de 3D handscanner van Bert Hamminga. De stippen in de vorm van een sticker zijn echter kostbaar. Door een kleed te maken met stippen kan hergebruik plaats vinden. Een uitvinding, waarvoor patent zal worden aangevraagd. Ook het Watersportverbond zou hier gebruik van kunnen maken bij het keuren van eenheidsklassen. De Engelse jolzeiler Colin BLewit gaf het aardig weer: een zegen voor de verbondsmeter, een nachtmerrie voor de botenbouwer.
enkele deelnemers van het webinar in beeld.

zondag 22 november 2020

Grommers


Victor van Solinge vroeg mij, hoe om te gaan met de grommers op de gaffel. Positie, materiaal e.d. Er zijn twee grommers, die met de uiteinden minimaal 20 cm uit elkaar moeten zitten (zie tekening gaffel hieronder). De bovenste grommer is het belangrijkste, een afstand van 85mm tot de gaffel is daarbij verplicht. In de laatste klassenvoorschriften is toegestaan dat je een kraal aan de val mag bevestigen om beschadiging te voorkomen. Maar dat moet dan weer worden afgetrokken van de maximaal toegestane 85mm. Hoe je zoiets ooit wil meten, is mij een raadsel, maar bij het NK heb ik wel vaker onaangename verrassingen op dit gebied mogen meemaken. In de begintijd van de jol maakte niemand zich druk om deze maat van de grommer, wat ook goed is te zien op oude foto's. De grommer van staaldraad (de onderste op de bovenste foto) is het meest gangbaar. Probleem is wel dat ze op den duur beschadigen, door het contact met de mastschijf. Hans van der Kooy had een grommer van zeilband gemaakt, maar ook deze beschadigt op den duur. Dyneema is een oersterk materiaal, geschikt voor een grommer. Een shackle (de bovenste 2) kunnen handig zijn. Zeker als je de tolerantie op de gaffel wil gebruiken: 170cm plus of min 40mm. Hiermee kun je het zeil wat hoger bij zachte wind hijsen en wat lager bij harde wind. Met een shackle als grommer ben je dan snel klaar: wel 2 of 3 oogjes op de gaffel maken. Wat me nog het beste bevalt is een dyneema grommer met een gesplitst oog en een metalen kous plus bindsel tegen het beschadigen. Op de onderste foto zie je er drie. Met 2 of 3 steekjes kun je de afstand tot de gaffel zelf bepalen. die 85 mm is trouwens wel aan te raden: alle zeilen worden hierop gesneden. Tijdens een NK heeft de klassencontroleur Tom Erik van Strien (streng doch rechtvaardig) bepaalt dat deze constructie is toegestaan mits het losse eind met een bindsel is vergrendeld, zodat verstelmogelijkheden zijn uitgesloten.


donderdag 19 november 2020

Tell tales

 



Op de whatsapp groep Friendship Nordics van 12voetsjol Noord ontstond een interessante discussie over tell tales. De beeldbel presentatie van Hero Breuning was de aanleiding. Diverse zeilers zoals Sipke Schuurmans, Wim Bleeker, Victor van Solinge, Durk Zandstra, Edwin Burggraaf, Bert Hamminga, Hero Breuning en Marius van der Pas hebben een inhoudelijke bijdrage geleverd. In dit blog artikel de conclusies. Op de foto de 888 met een Molenaar zeil. Deze wordt standaard uitgeleverd met negen tell tales. Zie de pijlen. Drie op ca. 30 cm achter de rondhouten (bb en sb). En drie aan het achterlijk.
1. Materiaal: wollen draadje, reep spinnaker doek of cassette bandje tape (veroorzaakt roestvlekken).
2. Aan de lijzijde moeten alle tell-tales strak naar achteren wijzen. Zo niet heb je geen optimale luchtstroming. Vooral de lijzijde is belangrijk voor de voortstuwing.
3. Aan de loefzijde moeten  de tell tales naar beneden wijzen. Dat is te bereiken door te sturen of door het grootzeil aan te passen aan de windrichting.
4. De drie tell tales in het achterlijk moeten strak naar achteren wijzen
5. Een wollen draadje aan beide zijstagen is ook een prima verklikker. Naast de wimpel boven op de mast. Vooral handig voor de wind, maar ook wel aan de wind.
6. Door de twist in het zeil aan te passen, wordt de stand van de tell/tales ook beïnvloed. En dus de optimale voortstuwing.

Er zijn drie kampen: fanatieke tell tale kijkers. En daarnaast 12voetsjol zeilers, die geen tell tales nodig hebben en alleen maar op hun gevoel afgaan. Misschien is het nog wel het beste af en toe naar je tell-tales te kijken. Tot die laatste groep mag ik ook mijzelf rekenen. Tell tales zijn geen wondermiddel.


Deze foto is direct hierna genomen. Na de ton ben ik afgevallen om snelheid te maken, maar het zeil stond nog te strak. 2 van de 3 tell tales aan lijzijde hangen slap naar beneden. En de achterste 3 tell tales ook. Geen optimale stand van het zeil dus.



dinsdag 17 november 2020

Sneller Zeilen

 

Hero Breuning (foto boven) heeft 16 november een beeldbel presentatie gegeven. Ook wel webinar genoemd. Zie foto hieronder voor een indruk hoe zoiets werkt.


De presentatie van Hero kreeg iedereen op het scherm te zien , met de deelnemers daaronder. Door een digitaal handje op te steken, kon een vraag worden gesteld. In een uur werd de uitgebreide research van Hero op deze manier gedeeld. Heb je de sessie gemist, de presentatie en de video's staan hieronder.  

Presentatie Hero Breuning sneller zeilen
Video aan de wind zeilen in een Laser (voorbeeld)
Video aan de wind zeilen 2 in een Laser (voorbeeld)

Gezien de beperkte tijd, is alleen het aan de wind zeilen behandeld. Het voor de wind zeilen, zal in een volgende sessie aan de orde komen.

Bert Bos heeft een verslag van de bijeenkomst gemaakt .

Er kwam ook een vraag over overstag gaan en gijpen in een 12voetsjol. In dit blog artikel staan instructiefilmpjes van Wim en Pieter Bleeker.

overstag gaan en gijpen

Heb je inspiratie gekregen over dit onderwerp en wil je het delen? Stuur je bijdrage naar de webmaster, wordt het daarna hier gepubliceerd. 

Meer informatie over tell tales naar aanleiding van een discussie op de app groep Friendship Nordics

14 december 2020 zal Bert Hamminga een beeldbel sessie presenteren over het onderwerp 3D scannen van de jol. De uitnodigingen volgen via de geëigende kanalen.




zondag 1 november 2020

Borgen zwaard

 



Steve Crook mailde mij een interessant probleem wat hem was overkomen. Omgeslagen, waarbij de jol helemaal ondersteboven lag met de mast recht naar beneden. In Nederland lukt dat niet, want de meren zijn hier maar ca. 2 a 3 meter diep. Maar de Zwitserse meren kunnen honderden meters diep zijn. Het zwaard viel uit de zwaardkast van Steve naar beneden en dan heb je een groot probleem om hem weer op de plaats te krijgen. De boot ligt vol water, alles drijft weg en dan ook het zwaard nog dat naast de zwaardkast aan een touwtje bungelt. Geen prettig vooruitzicht.

Er zijn twee oplossingen dit probleem te tackelen. Maak een soort haak van 1mm dik roestvrij staal. De haak om de zwaardbout en het andere eind met een bout of i.d. vastmaken aan het zwaardoog. Op deze manier is het zwaard geborgd en kan het niet naar beneden vallen. Zie onderstaande tekening




Wat ook kan is het zwaard boven de zwaardkast borgen met 2 stevige stukken shockkoord / elastieken. 5-6mm moet afdoende zijn. Op deze manier blijft het zwaard door de elastieken hangen en valt het niet volledig uit de zwaardkast. De oplossing met de haak is echter beter.


zondag 25 oktober 2020

Beeldbellen


 Door Corona en de huidige lockdown zijn fysieke bijeenkomsten niet meer mogelijk. Geen nood, via beeldbellen kunnen we toch contact met elkaar hebben. En dat de sfeer er gelijk goed inzat, bewijst bovenstaande video. Met 12 personen hebben we voor de eerste keer van gedachten gewisseld over gereefd zeilen. Bert Bos heeft een Teams licentie en via deze software konden we het organiseren. Met  de email krijgt iedereen een link toegestuurd.  Leeftijd is geen probleem, Tjibbe van der Laan is 85 en deed goed mee, het inloggen is een fluitje van een cent. Bert kon vervolgens iedereen toegang geven tot een digitale ruimte en dan ontstaat bovenstaand beeld. Er is wel vergaderdiscipline nodig. Via het opsteken van  een digitaal handje kan iemand het woord vragen. We gaan deze sessies vaker organiseren is het idee. Zowel voor de Nederlandse jollenzeilers, maar ook voor de International 12 foot dinghy community in de Engelse taal. In deze sessies deden ook twee Duitsers mee, technisch werkt het allemaal. Nu de inhoud nog, we vragen iedereen met interessante onderwerpen te komen voor deze winter. Bert Bos en ik gaan daarna alles organiseren en faciliteren.

dinsdag 13 oktober 2020

Gereefd zeilen

Op de foto met jol nummer 463 Fred Sleutel. Hij is een tourzeiler en weegt 65 kg. Bij windkracht 3 doet hij daarom al een reef in zijn zeil. Wim Bleeker en Victor van Solingen zijn veel zwaarder en hebben tijdens de heropening wedstrijden op het Sneekermeer toch succesvol met een gereefd zeil gezeild. Het probleem is duidelijk als je zeilt met een te groot zeil: zie jol 798 op de foto, nauwelijks recht te houden en dat kost ook veel snelheid. En daarnaast ook pijnlijke spieren. In het verleden heeft Hans Nieuwland heel wat uitzoekwerk gedaan op dit gebied. zie gereefd zeil.

Ook door Corona is het beter als we zoveel mogelijk alleen gaan zeilen in 2021. Of het Italiaanse systeem overnemen: Met bemanning zeilen mag, maar dan ook gelijk de hele serie. 

Door het zeil kleiner te maken, ontstaan interessante mogelijkheden langer alleen te zeilen. Op 22-10-2020 hebben 12 zeilers hierover gediscussieerd via beeldbellen.
Bert Bos heeft een verslag van deze bijeenkomst gemaakt. 
Victor van Solinge heeft filmpjes gemaakt, waarin hij zijn ervaringen met reven deelt
Daarnaast heeft Victor een powerpoint presentatie gemaakt, die hij heeft gedeeld tijdens de video conferencing / beeldbellen sessie. Zowel in het Nederlands als Engels.

Eckhard Scheufler heeft na afloop zijn ervaringen in een PDF gezet.
Let op: nieuwe versie, nadat Eckhard overleg heeft gehad met Hans Nieuwland en voorzitter TC Fred Knitel.



Wim Bleeker met gereefd zeil



Victor van Solinge met gereefd zeil, tijdens de heropeningswedstrijden op het Sneekermeer.


dinsdag 22 september 2020

GWS 2020


Wim Bleeker wint de zilveren jol, de hoofdprijs van het Klassenevenement regio Noord. Erik van der Meer had nog een bedreiging voor Wim Bleeker kunnen vormen, maar had de pech in de tweede  wedstrijd om te slaan. Wim kreeg de prijs uitgereikt door de voorzitter van de Twaalfvoetsjollenclub Jaap Wientjes. In totaal hadden 25 jollen ingeschreven op 19 en 20 september. Zon en een matige wind zorgden voor perfect zeilweer, waar iedereen zichtbaar van genoot. De organiserende vereniging GWS organiseerden foutloze wedstrijden voor GWS schouwen en 12voetsjollen. In totaal zijn 4 wedstrijden verzeild, waarvan het slechtste resultaat mocht worden afgetrokken. Een video van het eerste kruisrak, gemaakt door Jacqueline Brijder

Foto's, video's en uitslagen staan in dit album

woensdag 9 september 2020

Obbe de Groot


Op de foto de amateur botenbouwer Obbe de Groot, in 2007 was hij 84 jaar oud. Totaal heeft hij 29 boten gebouwd in zijn leven, waaronder de jollen 745, 757 en 770. Respectievelijk kampioen met aan het stuur Kees Douze, Martijn/Bob van der Pol en Arjen Kort. Arjen is een kleinzoon van Obbe. In 2007 heb ik Obbe geinterviewd. Interessante visie van een zeer ervaren amateur botenbouwer. zie interview Obbe de Groot

Jol 770 is niet erg goed behandeld door een eigenaar. In zeer verwaarloosde staat heeft de familie van Obbe, zijn schoonzoon Harrie en kleinzoon Arjen de jol terug gekocht en weer opgeknapt. zie in dit fotoalbum jol 770 de staat van deze jol, voor de restauratie.


Arjen Kort en Hella in de 770. Kampioen 2020. foto Wietske van Soest.




 

maandag 24 augustus 2020

Heropening Sneek


Op 22,23 augustus Heropening Sneek. In deze Corona tijd een wonder dat we nog kunnen wedstrijdzeilen. In totaal 25 inschrijvers uit de Noordelijke vloot. Op de zaterdag te veel wind, alles werd afgelast. Op de zondag waaide het nog hard, maar toch kwamen 10 jollen aan de start. Erik en Floris van der Meer lieten er geen gras over groeien. Vanaf het begin op kop en finishten dan ook met een mooie voorsprong. Zie foto. Zowel 's morgen als 's middag. De uitslagen  op de site van de KWS. Ook de Leeuwarder Courant heeft aandacht besteed aan het evenement. Erik van der Meer werd geïnterviewd en gaf zijn visie op het evenement en de 12voetsjol in het algemeen. Zijn ongezouten mening kwam op de voorpagina van de LC terecht. Zie hier de foto's, video's, het LC artikel en  de uitslagen in het fotoalbum heropening Sneekermeer.

dinsdag 18 augustus 2020

Kleintje Schild


Op het Schildmeer hebben nog nooit 12voetsjollen gevaren. Op 15 -16 augustus was het zover, zeilwedstrijden met de naam Kleintje Schild en 12voetsjollen aan de start. Op initiatief van Tjibbe van der Laan (85)  een mooie vloot van 8 boten. Alles perfect georganiseerd door de zeilvereniging Schildmeer. Tijdens de koffie hebben we besloten er gelijk maar de OGRONK van te maken: de Open Groningse Kampioenschappen. In totaal 8 deelnemers, waarvan 4 "echte" Groningers. Een gezellig evenement, zoals het hoort. Wim Bleeker was de zaterdag oppermachtig met 3 eerste plaatsen. Op de zondag kreeg hij het toch nog moeilijk: in het laatste rak lag hij zesde, maar door goed zeilen wist hij er een derde plaats uit te persen. De 5e wedstrijd ging ook bijna mis, want op dat moment lag Wim 2e. Deze wedstrijd werd afgebroken vanwege te weinig wind. Gronings Kampioen 2020 Wim Bleeker. De hoofdprijs: een plak Groninger koek uitgereikt door Bert Hamminga in een korte toespraak met de nodige humor. De uitslagen, foto's en video staan allemaal in dit foto album Kleintje Schild

zondag 2 augustus 2020

Training-noord


Zeilplezier in het Noorden. Bert Bos, Erik van der Meer, Floris van der Meer en Pieter Bleeker in training voor de komende wedstrijden. We geven elkaar aanwijzingen en delen materiaal. Zo kan het ook.
foto's en video's training noord

maandag 20 juli 2020

Princenhoftocht 2020


Altijd gezellig een tourtocht. Op 19 juli 2020 hebben 12 Noordelijke jollen meegedaan aan de Princenhoftocht. Deze keer informeel georganiseerd door Luuk Ooms en Erik van der Meer. Vertrek vanuit het Zeilcentrum, Grou. Daarna via Pikmar en Kromme EE richting het dorp de Veenhoop. Een dorp van niets, maar wel elk jaar een hardrock festival, waar jong en oud 4 dagen lang helemaal uit hun dak gaan. In 2020 vanwege Corona afgelast, maar we voeren nog wel langs een bouwsel op het water inclusief geluidboxen, biertap, toiletvoorzieningen en provocerende teksten (zie foto onder). Floris van der Meer, onze jongste 12voetsjol zeiler, stelde nog voor het als startschip te gaan inzetten :-)
In de Veenhoop werd ook gepauzeerd in de plaatselijke jachthaven, uiteraard met in achtneming van de 1,5 meter regel. Een gespreks-onderwerp was daarbij taboe, discussie over de 11mm zwaardkast regel. Dat boek is nu wel gesloten in het Noorden. Daarna door de Hooidambrug (zie foto boven) en via het Nationale park de Princenhof weer terug. Prachtige natuur, zie de foto's

zondag 5 juli 2020

A perfect start


A perfect day van Loud Reed. Prachtig lied. Er zijn van die dagen dat alles goed gaat, vandaar deze titel. En dan is het door Arnold Salverda ook nog in vier foto's vastgelegd. Een zeer risicovolle start van de 888, maar het ging allemaal goed. Een beetje geluk hoort erbij. Eerst het voorspel: de 674 (Erik van der Meer) wil altijd bij de onderste ton starten. Erik komt dan over stuurboord aanvaren, gaat overstag en vaart daarna over bakboord naar de startton. Ik wist dat, vandaar dat ik achter hem aanvoer over stuurboord en vlak onder hem overstag ging. (zie foto). De kunst is het kleine gat tot de ton zo lang mogelijk in tact te houden. Loeven dus, de 674 moest dus ook omhoog. Pas 5 seconden voor de start gas geven.

gas geven..afvallen, vaart lopen en zorgen dat je de startton niet raakt. De 674 loopt nu achter de feiten aan.

Net langs de startton, zonder hem te raken.
na de startton gepasseerd te zijn, afvallen en vaart maken.
Deze start is bijzonder risicovol, het gaat ook vaak helemaal mis. Daarom is er ook veel voor te zeggen, wat meer in het midden te starten. Veel kampioenen zeilen vaak heel zuinig, nemen weinig risico's en wachten op de fouten van anderen.
Dat is het mooie van het spelletje: de taktische keuzes, die je kunt maken en het uiteindelijke resultaat. Plus, nog veel belangrijker, het naborrelen waarbij je uitgebreid kunt praten over dit soort situaties. Fun.


zaterdag 6 juni 2020

Overstag gaan en gijpen

Overstag gaan met een rolltack is een kunst in een 12voetsjol.
Net als het maken van een goede gijp.
Onderstaande video's geven een indruk

wim bleeker toont de roll tack

pieter bleeker de roll tack en de gijp


donderdag 4 juni 2020

Roeiriemen en roeidollen


roeiriem international 12 foot dinghy van 2 meter lengte plus een peddel van 1 meter

Amerikaanse roeidollen zijn rond en gesloten. Mijn favoriet. Koop wel een complete set: dat past altijd. Met 3 ringen om de roeidol breng je het geheel iets omhoog. Het voorkomt beschadigingen. Een stuk elektriciteitsdraad is handig als borg.

Danny Baker in Engeland heeft in 2020 een Nederlandse 12voetsjol gekocht. Bert Hamminga en Doug Branson hebben hierin bemiddeld. Vervolgens stelde Danny een vraag over de roeiriemen. Net als in de reklame: dat zouden meer mensen moeten doen. Tijdens een vergadering van certificaathouders in Nederland, had ik voorgesteld de roeiriemen weer tot verplichte inventaris te maken. De stemming: 1 voor, 60 tegen :-(. Maar ik blijf het steeds herhalen: Toch ben ik van mening dat de roeiriemen bij een 12voetsjol horen. Daarom doet het me deugd dat Danny dezelfde mening heeft.
Speciaal voor hem daarom dit blog artikel met wat tips en foto's
Roeiriemen van 2 meter zijn het minimum, goed is 2,20 meter en het beste 2,40. Het probleem bij deze laatste is het opbergen in de jol, maar het roeit fantastisch. Berg ze op met het blad naar voren, direct naast de mast. Het blad mag vlak zijn, maar ook gebogen. In de oorspronkelijke klassenvoorschriften uit 1913 (nu de Copenhagen rules genoemd) waren de roeiriemen verplicht, maar het blad mocht recht of gebogen zijn. Vroeger wisten ze nog hoe het moest. Leer om de roeiriem staat mooi en is ook functioneel. Je kunt het zelf aanbrengen.
Amerikaanse roeidollen vind ik de beste. Te koop bij toplicht. Bij deze firma zijn trouwens ook houten roeiriemen en peddels te bestellen.

dinsdag 2 juni 2020

Training Zuidlaren


Op 30 Mei is op het Zuidlaardermeer een training georganiseerd. In totaal deden 15 jolzeilers mee, vooral Noorderlingen. De training bestond uit 4 gedeeltes: theorie, fitness, boothandling en nog een paar wedstrijdjes. Het thema was dit jaar: hoe kun je zolang mogelijk alleen zeilen en de boot daarbij recht houden. Een dunne gaffel, het zeil lager zetten en eventueel een vlak zeil doen wonderen. Wat ook helpt is een goede conditie, zodat je zo lang mogelijk kunt hangen. Het fanatisme kende geen grenzen en iedereen was zeer gemotiveerd de fitness oefeningen in praktijk te brengen. Zie foto boven. Daarna het water op, waarbij 3 zelfgemaakte boeien aan een steen in het water werden gelaten. Een kort rak zorgde ervoor dat overstag gaan, gijpen en tonnen ronden werden geoefend. Daarna nog een aantal wedstrijden, waarbij Bert Hamminga plotseling moest uitwijken en daardoor omsloeg. Zijn drijfvermogen was niet goed vastgemaakt en daardoor duurde het lang voor hij de boot, met hulp, weer recht had. Na afloop zorgde Reinhard voor chocolade Paashazen en Victor voor Corona bier. Iedereen heeft een gezellige en nuttige dag gehad. Op Grou zullen ook nog een paar trainingen worden georganiseerd en er zijn ook plannen voor de OGRONK (Open Groninger Kampioenschappen) op het Leekster- of Zuidlaardermeer. In de app groep van de Friendship Nordics zal het worden aangekondigd. Stuur een mail naar Pieter en elke jolzeiler kan lid worden en op de hoogte blijven.

Het terrein van de zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ)

Jeroen de Groot, voorzitter van ZZ
zie foto's en filmpjes van deze geslaagde dag.
de voorafgaande fitness training gefilmd door Bert Hamminga en gepubliceerd op facebook.

dinsdag 26 mei 2020

Edwin Burggraaf


Edwin Burggraaf heeft in 2019 jol 17 gekocht. Een Abeking en Rasmussen jol met bouwjaar 1922: een echte klassieker c.q museumboot. Hij maakt zijn jol nu wedstrijdklaar en vond deze blog daarbij wel een handig hulpmiddel. Hij stuurde mij een ontwerp van de lazy bones, ofwel een steun voor de mast, giek en gaffel. Zeker handig tijdens het vervoer van een jol op de trailer. Zie hier.
Een beschermhoes voor het roer zorgt tijdens het transport niet voor beschadigingen. Best wel een duur ding, als je het koopt bij een zeilmaker. Wat ook kan, is er zelf één maken. Het ziet er zeer solide uit. zie foto boven: Edwin en zijn eigengemaakte hoes.




vrijdag 15 mei 2020

Neerhaler of grootschoot


Wat is beter aan de wind: de grootschoot vastzetten en vlagen opvangen met de neerhaler. Of de neerhaler vastzetten en continue de schoot losser of strakker zetten. De regio Loosdrecht heeft een professionele trainer ingehuurd, Mark Schuurmans, en hij propageert de eerste stelling. In de regio Noord wordt de tweede stelling gepropageerd. In dat geval kun je volstaan met 1 curry klem onder de bank voor de neerhaler. Je hoeft immers niet continue de neerhalerspanning aan te passen. Af en toe een beetje als de wind in sterkte verandert. In de regio Loosdrecht is veel animo voor 2 curryklemmen onder de bank (Het italiaanse systeem): handig als je continue de spanning van de neerhaler wilt aanpassen.
Een bekend gezegde luidt: "The proof of the pudding is in the eating". Met andere woorden: de winnaar heeft altijd gelijk. Als bij het komende NK, de eerste 5 uit de regio Loosdrecht komen, heeft methode 1 gewonnen. Als de eerste 5 uit de Regio Noord komen, methode 2. Persoonlijk denk ik dat Mark Schuurmans veel ervaring heeft bij "normale" boten met een torentuig. Maar een jol is een a-typische boot met een emmertuig, Daarom adviseer ik methode 2. We zullen het zien op het NK: Alleen het corona - of het zwaardkast virus kunnen nog roet in het eten gooien. In 2019 heeft geen enkele Noordelijke zeiler meegedaan aan het NK op de Loosdrechtse plassen, vanwege het zwaardkast virus. Op de foto Marcel Bleeker, de zoon van Wim Bleeker in zijn 12voetsjol NED657. Zowel de neerhaler als de grootzeilschoot zijn hier goed te zien.

donderdag 14 mei 2020

Grootzeilschoot klemmen


Edwin Burggraaf heeft net een zeer oude jol uit 1922 gekocht: de nummer 17, een Abeking en Rasmussen jol. Hij stelde mij een paar vragen over klemmen voor de grootzeilschoot en het achterlijk van het grootzeil. Hij komt uit de Vrijheid en net als in veel klassen struikel je dan bijna over alle trimtouwtjes. Zijn vraag: wat adviseer je voor een jol? Het antwoord is heel eenvoudig: Keep it Simple. Voor de grootzeilschoot zijn 2 ratelblokken een prima oplossing. 1 bij het voetblok en de ander aan de giek. Altijd de grootzeilschoot in de hand houden is het beste. Goed voor de snelheid en het voorkomt ook een nat pak. De echt goede jolzeilers, zijn altijd met de schoot bezig. Beetje aantrekken, beetje vieren. Je mag 2 curryklemmen op het gangboord plaatsen. Ook een voetblok met een curryklem is toegestaan. Sommige jolzeilers zijn daar blij mee, vooral als je heel weinig kracht in je armen hebt. Maar als het even kan, niet doen: gewoon 2 ratelblokken en een schoot van 6mm, 12 meter lang. Advies SSR light, te koop bij de lijnenspecialist.
Wat betreft verstelmogelijkheden op de giek. Advies: Niet doen. Een gat boren op het eind van de giek van 10mm en daardoor heen het achterlijktouwtje van het grootzeil met een knoop vastzetten. Tijdens de wedstrijd kun je het toch niet verstellen. Zet het achterlijk niet te strak (een vouw in het zeil), maar ook niet te los (plooien). Bij een goede stand hoef je er in principe daarna nooit meer aan te komen. Mooi toch: kun je al je aandacht aan de taktiek besteden m.a.w. hoe troef je je tegenstanders af in een wedstrijd. En dat is moeilijk genoeg. Veel efficienter dan gerommel met overbodige trimtouwtjes en klemmen. En veel goedkoper! Op de foto een nieuwe jol de 888 van de auteur. Let op het zwarte stukje tape op de grootzeilschoot: heel handig om precies te zien hoe strak of los je de schoot hebt staan. Belangrijk!!


woensdag 13 mei 2020

Giorgio Pizzarello


Giorgio Pizzarello is overleden. Ik heb vaak tegen hem gezeild en met hem samengewerkt om het zeilen in de 12voetsjol op een hoger plan te brengen. Een bijzonder mens, goede herinneringen. In het blog artikel van mijn Italiaanse mede blogger Stefano Tolotti (Flotta Romana) wordt hij uitgebreid beschreven. Alle familie leden veel sterkte gewenst en dan vooral Paola Martinelli. Op de bovenste foto Giorgio en Paola op het terras van de KWVL, nadat ik hem had overgehaald aan het Nederlands Kampioenschap mee te doen. De onderste foto is genomen in 2008, na een zeilwedstrijd in de baai van Napels. Op het water en in discussies over plastic of houten jollen ging het er fanatiek aan toe, maar daarna op de wal waren we weer vrienden.

zaterdag 2 mei 2020

Colin's choice


The English 12-foot dinghy sailor Colin Blewett (photo) wanted more control in high winds so decided to thin the gaff to make the top of the leach softer. So Colin reduced the section of his gaff by approximately 4mm. The weight saving was almost half a kilo lighter going from 3475gr to 3083gr. To test the change he measured the bend / deflection before and then after thinning. Clamping the gaff at a point 170cm from the bottom black band. (the place where the growl normally sits, through which the trap runs again) he hung an 18lb weight (8.56 kg) on the end of the gaff, the top. In its original condition the gaff was quite stiff: deflecting 30mm. After making the gaff thinner, the deflection increased to 78mm. Almost +50mm more. This +50mm allows more twist in the sail, will it answer Colin’s aim of straight lining in high winds? Time will tell as Colin tests his dinghy and himself in high winds. That's a problem for him now. I advised him fitness is an alternative! That doesn't seem like a good idea to him.


All test results plus photo are in this PDF Colin's Gaff


Hi Pieter,

I have just finished modifying my gaff and am quite surprised how much more flexible it is. Hopefully this will help to de-power the rig in strong winds, if not, I may have to change the helmsman.

Regards,

Colin


De Engelse 12voetsjolzeiler Colin Blewett (foto) heeft de top van zijn gaffel 4mm dunner gemaakt. De gewichtsbesparing ging van 3475gr naar 3083gr. Bijna een halve kilo lichter dus. Daarna heeft hij de gaffel ingeklemd, op een punt 170cm vanaf de onderste zwarte band. Dat is ook de plek, waar normaal de grommer zit, waar de val weer doorheen loopt. Daarna heeft hij een gewicht van 8,56kg aan de top gehangen. In de oorspronkelijke toestand was de gaffel behoorlijk stijf: een uitslag van 30mm. Na het dunner maken van de gaffel was de uitslag maar liefst 78mm. Dus bijna 5cm meer. Deze 5cm zorgt voor meer twist in het zeil. Het doel daarbij is, dat Colin de jol bij veel wind gemakkelijker kan recht houden. Dat is nu een probleem voor hem. Ik heb hem aangeraden als alternatief meer aan fitness te gaan doen. Dat lijkt hem geen goed idee. Hier zijn originele email, incl Engelse humor over het vervangen van de stuurman.


Alle testresultaten plus foto staan in deze PDF gaffel-van Colin.

zie hier het blogartikel, wat Colin heeft geinspireerd tot deze actie.

maandag 20 april 2020

Kees Douze


Kees Douze was een bekende zeiler van de regio Loosdrecht en in 2011 overleden op 71 jarige leeftijd. Deze week moest ik aan hem denken. In 1972 oefenden wij de hele winter door op het Zuidlaardermeer en na afloop was er theorie, gegeven door bekende zeilers. Kees was daar één van, omdat hij olympisch zeilde in de Finnjol. Hij kon boeiend vertellen hoe het op hoog niveau toeging bij de start. Mutje aan mutje lagen de boten te wachten op het startsigaal en dan was de verleiding groot iemand zijn boot te pakken en hard achteruit te duwen. Kees had daar iets op gevonden: een kleine peddel waarmee hij een enorme klap op iemands vingers gaf. Dan leerden ze het wel af. Later is hij in de 12voetsjol gaan zeilen en werd toen vier keer kampioen. Eigenlijk vijf keer maar één keer is hem het kampioenschap ontnomen door het Watersportverbond, vanwege een technisch protest en een conflict over de plaats van de kimlatten. De technische problemen op Alkmaar in 2018 staan niet op zichzelf. Op deze foto uit 2003 deed Kees ook mee aan het NK op de Loosdrechtse plassen. Hij had toen al veel last van de ziekte van Parkinson en kon nauwelijks meer een schoot aantrekken. Vandaar de schoot tussen zijn tanden en ook nog het roer loslaten tijdens de overstag. Toen het harder ging waaien, ging zijn neef mee. Kees hoefde dan alleen nog maar te sturen en dat kon hij als de beste. Totaal werd hij toen vijfde, meende ik. Deze winter heb ik ook een kleine peddel gemaakt. Omdat het volgens de klassenvoorschriften verplicht is, naast de roeiriemen. En daarnaast is een roeiriem ook minder geschikt voor de Kees Douze taktiek. Een peddel is dan handiger. Het komende kampioenschap 2020 zal weer spraakmakend gaan worden, Augustus 2020 op de Langweerder wielen.

Op deze foto uit 2003 lag Dirk Jaap Kooistra mijlenver voor, daarna de auteur in de 824, Hans Nieuwland op 3 en Kees op 4. Dirk Jaap kooistra werd uiteindelijk kampioen dat jaar.
Op wikipedia is Kees Douze ook beschreven.

Het technische protest waardoor Kees Douze het kampioenschap in 1994 werd ontnomen ging over de plaats van de kimkielen. Normaal volgen die het land tussen gang 4 en 5, dus gebogen. (zie klasseregel J.2.25). Maar als je de kimkielen van 1,85m evenwijdig en recht aan de kielbalk laat lopen, is er minder weerstand. En dus snelheidsvoordeel. Tijdens de keuring van de jol door de verbondsmeter is het blijkbaar niet opgemerkt. Over de schuldvraag is mij niets bekend, maar in de Valkenklasse hebben vergelijkbare problemen gespeeld. De kosten van herstel zijn in dat geval door het verbond opgehoest. Kees Douze heeft zijn jol in elk geval laten aanpassen aan de (vernieuwde?) klasseregels c.q de tekeningen. Dat het gepaard ging met enorme ruzies, achterklap en wrok laat zich raden
Een vergelijking met de zwaardkastproblematiek gaat in dit geval niet op. Hout zwelt nu eenmaal door vocht. Tijdens de keuring wordt de zwaardkast netjes gemeten maar daarna ontstaan verschillen. Qua snelheidsverschil gaat een vergelijking ook mank. Een rechte kimkiel van 1,85 en 2cm hoogte levert snelheidswinst op. Een kromme zwaardkast in alle redelijkheid niet. Het wordt een ander verhaal als de zwaardkast bewust kleiner wordt gemaakt door een strook rubber. Dat kan een zeiler worden verweten, omdat het een bewuste handeling is voor een modificatie van de romp na de keuring.
Maar nu we in Nederland steeds meer overgaan richting modern en Italie, is er ook voor de kimkielen nog een alternatief. Gewoon eraf schaven. Hebben de Italianen allang gedaan bij hun AICD jollen. Alles wat de snelheid in de weg zit, rucksichtlos verwijderen. De enige Italiaanse 12voetsjollen met kimkielen staan veilig opgeborgen in het museum: de I1 Pierino en de I2 Lodoletta.
Het zal Kees Douze niet meer uitmaken. Zijn wraak was sowieso zoet: na dit incident werd hij nog drie keer kampioen. Ook met de kimkielen op de juiste plaats.



donderdag 16 april 2020

Dikte gaffel


Colin Blewitt is een Engelse international 12 zeiler en heeft wat problemen zijn jol rechtop te houden met harde wind. Hij zeilt altijd alleen. Zijn er ook tuning mogelijkheden hier iets aan te doen, was zijn vraag. Zeker, je kunt het volgende proberen:
Het zeil via de val wat lager zetten, waardoor het zeilpunt naar beneden gaat. De boot is dan gemakkelijker rechtop te varen. Wel oppassen dat je gaffel niet te ver van de mast komt te staan. Via een extra touwtje om de mast kun je dat voorkomen. Dit heet "het touwtje van Leen" en is toegestaan volgens de Nederlandse regels.
Een ander mogelijkheid is een extra vlak zeil aan te schaffen. Mijn broer Wim heeft dat gedaan en hij kan het heel lang volhouden de boot rechtop te varen. Als de wind wegvalt heb je wel een probleem, vaak heb je dan zo weinig druk door het vlakke zeil dat je behoorlijk inboet op snelheid.
Maar lichamelijk fit zijn helpt ook. Ver buiten boord hangen, komt echter op je spieren aan en de sportschool is dan een uitkomst. Voor Colin is dat een probleem: sinds de lagere school is hij niet meer naar een sportschool geweest. In deze Corona tijd train ik nu elke morgen een half uur thuis. Deze oefeningen van youtube Lucy kreeg ik van Geja. Je wordt er reuze fit van en daarnaast ook veel strakker in het vel. Een aanrader. Zeker voor corpulente jolzeilers.
Wat ook kan is de gaffel dunner maken. Daardoor krijg je meer twist in het zeil, waardoor het zeilpunt ook naar beneden gaat. De theorie over twist is goed beschreven in dit blogartikel. Maar welke dikte voor je gaffel is dan het beste. Ik heb 3 gaffels naast elkaar gezet.
1 een hele dikke gaffel gemaakt door Linthorst,
2 een onderin dikke gaffel en bovenin dunne gaffel gemaakt door Jeroen de Groot. Met deze gaffel ben ik 4 keer kampioen geworden.
3 een superdunne gaffel gemaakt door mijzelf van goedkoop Gamma hout.
De maten van deze 3 gaffels staan beschreven in dit PDF document.
De foto's van dit meetproces staan hier
De maten van de gaffel van Jeroen de Groot(nummer 2) zou ik Colin willen aanraden.

Geja (strak in het vel) en Pieter (ook niet al te dik). Zo vier je in deze corona tijd tegenwoordig je 65e verjaardag...met een bloemetje van je familie op 1,5m afstand, buiten.


zondag 5 april 2020

Corona sailing


Helaas geen Baldeneysee friendshipseries door het Corona virus. Elk nadeel heb zijn voordeel (Johan Cruyff): meer tijd alle uitvindingen van de afgelopen winter nog even te testen. Zie ook de foto's:
Twee Amerikaanse roeidollen (helemaal rond) in twee bijpassende dolpotten (13mm) gekocht bij www.toplicht.de en gemonteerd.
De roeiriemen met het blad naar voren opbergen, dan zit het ook niet in de weg. Met een zeilbandje en een slipsteek even vastzetten. Altijd handig voor het geval je omslaat. Een kleine bijpassende peddel van 500 gram en 1m lengte voor het geval je in de haven snel iets nodig hebt. Allemaal NL proof, ik voldoe immers graag aan alle regels: zowel de Internationale Copenhagen rules als de uitgebreide Nederlandse klassenregels. Let op: het laden van de oorspronkelijke klassenregels (copenhagen rules) is een PDF en duurt nogal lang door alle tekeningen.
De wanten nu vastgemaakt met 3mm flyneema touw en 1,5m lengte. Het is van Dyneema, dus absoluut geen rek. te koop bij www.lijnenspecialist.nl.
De grommer bevestigingsoogjes voor de gaffel moeten vastgelegd worden op 170cm vanaf de onderste zwarte band met een tolerantie van 4cm. Dat biedt mogelijkheden: met een harde wind de gaffel op het bovenste oog bevestigen met een shackle (incl modern bolletje tegen het beschadigen). Met zachte wind de gaffel hoger zetten op het onderste oog. Met de shackle kun je die 8cm snel aanpassen. Met dank aan Bob van der Pol, de geestelijke vader van deze truc. Het scheelt altijd iets in snelheid.
Dit jaar gekozen voor een stijve giek, stijve mast en een gaffel die in het midden de maximale dikte heeft, maar naar boven toe snel dunner wordt. Het vangt de vlagen bovenin goed op, door een betere twist van het zeil. Ik heb hier veel vertrouwen in. Zie ook het prima artikel van Hero Breuning in het jollenbulletin.
Een shackle voor het bevestigen van het leidsel, zorgt ervoor dat je snel van gaffel kunt wisselen als dat nodig is. Shackles zijn te koop bij de lijnenspecialist, maar met wat oefening ook goed zelf te maken.

Een zelfgemaakte shackle van 3mm dyneema voor de onderste en bovenste grommer op de gaffel. Dat mag tegenwoordig: een lijn is toegestaan. In de Copenhagen rules is dit detail niet gespecificeerd, maar de roeiriemen gelukkig wel: je hebt de keuze uit een vlak of een gebogen blad :-)

Kleine peddel en roeiriemen met het blad naar voren.