vrijdag 13 december 2019

Klassiek of modern


Door Pieter Bleeker. Op persoonlijke titel.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En dat zoiets heel goed kan in onze klassieke 12voetsjol, bewijst bovenstaande foto :-). Genomen tijdens Boot Holland in Leeuwarden.
Volgens Max Blom, voorzitter van de Kaag maar nu ook van het platform wedstrijdzeilen is het vijf voor twaalf. Als we niet oppassen gaat de zeilsport in Nederland ter ziele. De regenboog, 16m2, 30m2, pampus en 12voetsjol vormen de ruggegraat van het Nederlandse zeilen. In Engeland is het een trend dat alleen in echt klassieke klassen nog muziek zit. Er zijn inmiddels zoveel klassen van modern plastic, dat het niet leuk meer is. En de populariteit dus snel afneemt.
Ik kon helaas niet bij de laatste technische vergadering aanwezig zijn, maar ook daar was weer discussie over moderne frivoliteiten als de losse broek, opklapbaar aluminium roer, elektrische pomp en de metalen wandspanner. De vraag is, wat willen we met zijn allen? Gaan we richting modern of blijven we zo dicht mogelijk bij het ontwerp van 1913. De international12 association heeft duidelijke keuzes gemaakt. Tijdens de Oostende Olympic Centennial van 11-12 juli 2020 wordt niet toegestaan dat plastic en moderne houten jollen meedoen. De Belgische Twaalfvoetsjollenclub olv Philippe Royaux steunt deze visie. De Nederlandse Twaalfvoetsjollenclub twijfelt nog over de koers, is mijn indruk. Vooral Patricia Surendonk is een groot pleitbezorger voor meer samenwerking met de Italianen, dus richting modern. Niets mis mee, maar de vraag is wel of het verstandig is en goed voor de eigenaren van een klassieke 12voetsjol. Het laatste staat zelfs omschreven in de statuten. Ik moet toegeven dat ik tijdens mijn voorzitterschap van 2006 tot 2011 aanvankelijk naief met deze materie ben omgegaan. Achteraf, met de wetenschap van nu, kortzichtig en onverstandig. Wijlen Hein Daniels (voorz TC en ex-voorzitter) had me nog zo gewaarschuwd: "Pieter, in de jaren 80 was er ook uitwisseling en toen zijn moeilijkheden ontstaan, omdat zij moderne principes hanteren en wij nu eenmaal klassieke. Dat is niet op 1 lijn te brengen, het mislukt, doe het niet. Houd afstand". Hein had achteraf groot gelijk. In het voorjaar gaat het huidige bestuur naar Italie voor een kennismaking met de AICD, Donald Schotel vertelde mij dit. Altijd gezellig, maar ga daarna niet enthousiast iets gezamenlijks proberen te organiseren, wat niet in het belang is van de Twaalfvoetsjollenclub. Veel beter is het duidelijke keuzes te maken. Of je gaat voor echt klassiek of je gaat voor heel modern. Een zwabberkoers, zoals nu, is onverstandig. En als dat toch wordt doorgezet, krijgt Max Blom zeker gelijk. De ALV in 2020 kan ik niet meemaken, maar zal in gedachten zeker aanwezig zijn. De geschiedenis herhaalt zich vaak. Bijgaand blog artikel uit 2012 wil ik daarom graag onder ieders aandacht brengen. Fred Udo en Reinhard Schroeder waren mede auteurs. Misschien kunnen zij een toelichting geven, zodat de strategische fouten die ik van 2006 tot 2011 heb gemaakt niet weer worden gemaakt.
Een grote meerderheid (> 90%) heeft o.l.v toenmalig voorzitter Henk van der Zande een duidelijk standpunt ingenomen: scenario 3. Het lijkt mij verstandig dat weer te gaan doen, maar in een democratie beslist nu eenmaal de meerderheid plus 1. Ik ben benieuwd.

dinsdag 3 december 2019

Training Zuidlaardermeer 28 maart 2020


*** laatste nieuws: vanwege de Corona crises gaat de training niet door ***
*** er wordt door de organisatie gekeken naar alternatieven ergens in Mei ***


De traditionele training op het Zuidlaardermeer vindt plaats zaterdag 28 maart 2020. Aanvang 10:00hr. Na het optuigen van de boten, volgt een instructie van de trainers: Pieter Bleeker, Wim Bleeker en Jeroen de Groot. De 3 trainers zijn ervaren (gezamenlijk 11 keer kampioen) en delen graag hun kennis.
ca. 12:00hr het water op, waarna we eerst de boothandling gaan oefenen zoals overstag gaan en gijpen. Vervolgens een paar korte trainingswedstrijden. Tenslotte een nabespreking in het gezellige clubhuis van ZZ.
Deelname is gratis. Graag wel opgave vooraf bij Pieter Bleeker (0612230316) of Jeanet Blokland, regiocommissaris Noord. zie twaalfvoetsjollenclub.nl
Ook nieuwkomers in de klasse zijn welkom. Meestal is er wel ruimte mee te zeilen met iemand. Zeilpak en zwemvest meenemen is verstandig.
Type in de routeplanner: Meerweg 58, Kropswolde voor het clubhuis van ZZ. Zie ook google maps.
Hier de foto's van de training uit voorgaande jaren: training 2017 en training 2015.Een instructiefilm gijpen, in 2014 gemaakt in Frankrijk op het Lac des Settons. Wim Bleeker toont de roll tack, een film gemaakt in 2018 tijdens de friendshipseries in Kopenhagen, Denemarken.
.
Het totaal gewicht van de 12voetsjol / international12 varieert tussen de 170 en 190kg, zeilklaar. Een belangrijk criterium voor een eerlijke wedstrijd. Bert Hamminga meet het zorgvuldig na. In 2020 komt hij met de 3D scanner naar het Zuidlaardermeer.

donderdag 21 november 2019

Oostende Olympic Centennial 2020


100 jaar na de Olympische spelen van 1920 zeilen er weer 12voetsjollen in Oostende, België. Van 11,12 juli wordt het Oostende Olympic Centennial 2020 georganiseerd door de klassenorganisatie "Twaalfvoetsjollenclub Belgie", voorzitter Philippe Royaux. België heeft een roemrucht verleden in de 12voetsjol. Klik op Olympische historie, auteur Bert Hamminga i.s.m. Dolph Blusse. 11,12 juli 2020 is het begin van de vakantie, dus erg druk in Oostende. Het is verstandig tijdig onderdak te regelen. zie voor tips de PDF lodging, samengesteld door Geja van Ommen. Op de website van de Twaalfvoetsjollenclub Belgie , is de laatste informatie te vinden. In 2019 heeft een test event plaats gevonden. Zie de foto's. De Noordzee is te gevaarlijk voor de 12voetsjol, daarom zullen de wedstrijden worden verzeild op de spuikom bij de zeilvereniging VVW Inside-Outside. zie google maps. Schietbaanstraat 100, 8400 Oostende, Belgium. De wedstrijden zijn open voor klassieke international 12's of 12voetsjollen, die voldoen aan de Copenhagen rules.
.
De Belgische voorzitter Philippe Royaux met de hoofdprijs: een jol in een fles.
klik hier voor olympic history . De engelse versie. Aan het document wordt nog gewerkt, een groei document. kijk dus regelmatig om de laatste versie te kunnen lezen.

zaterdag 9 november 2019

Bijeenkomst regio Noord


Durk Zandstra heeft de jaarprijs van de regio Noord gewonnen. Hero Nieveen wint de skreppersprijs, de grootste stijger in het klassement. Jeanet Blokland leidde weer zeer professioneel de meeting op 9 november 2019. Een grote opkomst en veel nieuwe gezichten. Er zijn afspraken gemaakt over Boot Holland, de voorjaarstraining op het Zuidlaardermeer, de toertocht en de buitenlandse wedstrijden, Het belangrijkste evenement in 2020 is het Nederlands Kampioenschap op Langweer, waarbij diverse vrijwilligers zich hebben aangemeld. Er kan nog wel een kink in de kabel komen, als het bestuur overdreven zwaar gaat inzetten op de handhaving van de regels. Tijdens de ALV zal de juriste Willeke Zandstra een standpunt verkondigen waar veel jolzeilers het mee eens zijn. Deelname aan de technische vergadering van certificaathouders op 30 november is afhankelijk van de agenda. Volgens Hero, werkt de TC daar nu aan.
Bert Hamminga kon door zijn gebroken been niet deelnemen, maar stuurde nog wel een muzikale groet. Ierse muziek, oefenen voor het Clinkerfest festival 30 mei - 1 juni 2020 in Ierland.
zie hier de foto's

Links regio voorzitter Jeanet Blokland, Rechts de wedstrijdsecretaris Hero Nieveen, zichtbaar blij met de Skrepperprijs.

zaterdag 2 november 2019

Technische vergadering van eigenaren



Door Pieter Bleeker, op persoonlijke titel.

Sjouke Dijkstra heeft mij een aardige mail gestuurd. Pieter, er worden alleen maar meningen en emoties geventileerd. Geen concrete voorstellen waar het bestuur straks de agenda mee kan vullen van de technische vergadering van eigenaren. Hij stelde voor dat ik voor 9 november (regio Noord bijeenkomst) met een concreet voorstel kom en dat ik me na afloop uiteindelijk ook bij de meerderheid van de komende vergadering ga neerleggen. Sjouke is onderwijzer geweest en herkent in mij waarschijnlijk een opstandig Noordelijk karakter. Nou vooruit, Sjouke heeft gelijk. Ik zou graag zien dat punt 1 van de agenda er als volgt gaat uitzien.
"De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe van soepele regels"
Van alle klassen heeft de 12voetsjol, de meeste regels. We hebben er zoveel, dat we nauwelijks meer tijd hebben voor datgene waar het echt om draait, het zeilen van gezellige wedstrijden. Ook keuren we steeds meer boten af, vooral de antieke. In de Optimist klasse speelde hetzelfde: hoosvat 4 ltr i.p.v de regel 5 ltr. Protest. Opzouten. Wat was de oplossing: het aantal regels werd gereduceerd tot alleen datgene wat echt bepalend is voor de snelheid. De rest zijn richtlijnen. Regels kennen straf. Richtlijnen zijn slechts aanbevelingen.
Onze klasse wordt ook wel liefkozend de Bejaarden Optimist genoemd en bij ons speelt precies hetzelfde. De spleetbreedte 1 mm te klein door vocht werking. Protest. Opzouten.
Soepele regels houden een redelijke mate van eerlijkheid in. Voor sommigen is dat niet genoeg. 100% eerlijkheid is de norm. In de laserklasse kan het ook, dus waarom niet in de jollenklasse? Nou heel simpel: alle lasers komen uit één fabriek en zijn van plastic gemaakt. Onze jollen zijn van hout en kennen zowel amateur- als professionele bouwers. Dan ontkom je niet aan ruime toleranties.
In de jollenklasse heerst nu dus nog het principe: hoe meer regels hoe beter. Duuk Dudok van Heel is er voorstander van en heeft zijn steentje bijgedragen. Dat heeft ook wel voordelen hoor. In Italië zijn ze helemaal van God los. Alles is toegestaan: plastic - en houten jollen, die de inrichting van een Flying Dutchman hebben. Het is echt niet leuk, tegen dit soort race machines te zeilen. Het snelheidsverschil is gewoon te groot en dan is het niet eerlijk meer. Ga met je klassieke jol naar Italië en je komt er heel snel achter. Zie ook een vorig blog artikel
Punt 2 van de agenda kan daarom luiden: De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe zo dicht mogelijk bij het ontwerp van 1913 te blijven.
In een eerdere ALV, in 2012, is dat al eens afgesproken, maar het kan nooit kwaad dat nog maar weer eens te bevestigen.
Punt 3 van de agenda: De eigenaren van geregistreerde 12voetsjollen hanteren het principe dat de Nederlandse (soepele) regels ook voor het buitenland gaan gelden. Onze tekeningen en klassenregels worden steeds meer een exportproduct en dat kan nooit kwaad. In welke Nederlandse klasse, kun je immers ook leuke wedstrijden zeilen in het buitenland. Maar dan is het wel verstandig wat verder te kijken dan alleen de grenzen van Nederland.
Als bovenstaande drie principes zijn aangenomen, staan alle neuzen weer in dezelfde richting en hebben we een fundering voor onderliggende regels. Het zal nog wel wat werk kosten, maar er loopt genoeg deskundigheid rond in het watersportverbond, twaalfvoetsjollenclub en International 12 association om er daarna iets bruikbaars van te maken.

donderdag 31 oktober 2019

12fots dinghy Noorwegen


Ik kreeg een Email bericht van de Noor Helge Stokstad met wat vragen over de 12voetsjol. Op zijn blog doet hij verslag van een onderzoek naar de "12fots dinghy". Leuk verhaal. Vertaal zijn blogartikel van Noors naar Engels en daarna is het goed te lezen. Hij twijfelt tussen een plastic ITA of een houten NED jol. En dat blijft altijd een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten. Niet alle feiten in zijn verhaal kloppen, maar het geeft wel een aardig beeld hoe men in het buitenland tegen onze museumboot aankijkt.

De Noorse zeiler Henrik Robert, zilveren medaille winnaar Olympische Spelen 1928, 12voetsjol.

woensdag 30 oktober 2019

LEH 2019 Belgie


De afsluiting van het seizoen is al 4 jaar eind oktober in Belgie. Het lac l'eau d'heure, een groot stuwmeer in de buurt van Cerfontaine. Een evenement samen met de Euro Moth en de OK jol.
Een kleine groep deze keer, maar dat heeft als voordeel dat je op elkaar aangewezen bent. En dat bevordert weer de gezelligheid.
De foto's en de film van LEH 2019 laten dat ook zien.
Bert Hamminga zou ook aanwezig zijn, maar probeerde op de vrijdag een zware trailer tegen te houden die op de slipway plotseling het water in dreigde te gaan. Dat had hij beter niet kunnen doen, het leverde hem 5 dagen ziekenhuis op in Charleroi.
Leen van Willegen was in topvorm en ging er met de hoofdprijs vandoor: een grote fles Belgisch Bier. twee en drie: zie de foto.

donderdag 24 oktober 2019

De hak van de kielbalk


Veel nieuwe jollen hebben tegenwoordig een rechte hak.


De tekening van de jol is altijd maatgevend


Een Schalk Jol met ronde hak. Zo heurt 't eigenlijk. En wees eerlijk, wel zo klassiek.


Door Pieter Bleeker: op persoonlijke titel

Michiel Woort van het Watersportverbond heeft een vooraankondiging gedaan voor een technische vergadering van meetbriefhouders in november 2019. Gaan we het weer hebben over de zwaardkast...zucht. En dat het heel belangrijk is dat de 30 jol eigenaren die nog geen bezoek hebben gebracht aan een botenbouwer toch echt de zwaardspleet van hun jol dienen te laten uitveilen a 200 euro per stuk. Of een geheel nieuwe zwaardkast a 2000 euro. Ongeveer 10 jol eigenaar hebben dat al laten doen, door persoonlijke druk van een overijverige klassencontroleur van de Twaalfvoetsjollenclub. Hoewel het niet over de uitrusting ging, maar de romp. Blijkbaar vond het watersportverbond dat allemaal geen probleem. Totale kosten ca. 5000 euro. Mij persoonlijk heeft het 800 euro gekost, omdat mijn zwaardspleet van de 824 door vochtwerking totaal niet aan de norm voldeed van 11mm (in droge en natte toestand!!). En of het nu 100% voldoet aan de norm, is ook nog maar de vraag. Afhankelijk welke meetpunten worden gehanteerd en ook daar is discussie over tussen watersportverbond en twaalfvoetsjollenclub.
De volgende technische clash, zal daarom niet lang op zich laten wachten. De hak van de jol. Veel jollen hebben tegenwoordig een rechte hak zie foto. Voor botenbouwers is dat aantrekkelijk, een kwart cirkel maken in de roestvrij stalen strip is lastig. Maar dit gemak is in feite een overtreding, want op de tekening staat duidelijk aangegeven dat een ronde hak is voorgeschreven. En de tekening is altijd maatgevend. Alle (nieuwe) jollen met een rechte (moderne) hak zijn nu kwetsbaar voor een technisch protest, bijv. tijdens het NK op Langweer in 2020. Een aanpassing van de hak kost ongeveer 200 euro.
Het gaat natuurlijk allemaal om niets, want heeft zowel de natuurlijke vernauwing van de zwaardspleet of een rechte hak merkbare invloed op de snelheid? Nee, natuurlijk niet. Hopelijk komt het gezonde verstand bij iedereen terug en gaan we het gewoon weer over gezellige wedstrijden hebben in onze museumboten. En als dat binnen de twaalfvoetsjollenclub niet meer lukt door een inquisitie houding van enkelen, is er gelukkig een alternatief: de international 12 association. De normen van de Copenhagen rules zijn op de traditie gestoeld uit 1913 en kennen, net als vroeger een ruime marge, zodat iedere houtliefhebber binnenboord blijft. Het is de bedoeling van de initiatiefnemer (admiraal Bert Hamminga) vanaf nu nationale klassen organisaties en individuele leden te werven. Internationale meetbrieven zullen t.zt. ook worden uitgereikt, hiervoor is inmiddels een ultra moderne 3D scanner aangeschaft. Het wordt in elk geval weer een spraakmakende winter, voordat het nieuwe seizoen 2020 begint. In de jollen community is altijd wat te doen.


Een Belgische Annemans jol uit 1928. De hak is vernieuwd, maar door van der Meer weer in originele staat gebracht. Zie het gelakte deel.







zaterdag 12 oktober 2019

Kaag steeds internationaler


Als een evenement het predicaat Friendshipseries krijgt van de International12 assocation is de komst van vele buitenlandse jolzeilers gegarandeerd.
In 2019 was de Kaag weer uitverkoren. En dus werd alles in het werk gesteld om Japanners, Turken, Engelsen, Fransen, Zwitsers en Duitsers aan de start te laten verschijnen. Dat er in het buitenland heel goed in klassieke jollen wordt gezeild bewees de Turk Anil Cetin (zie foto), de overall winnaar. Wim van 't Hogerhuis heeft een mooi artikel geschreven in het Kaag bulletin.
zie blad 1
zie blad 2
kaag2019 uitslagen
Of de Kaag in 2020 weer een friendship evenement gaat worden, is op dit moment onzeker. Ierland en Belgie zijn concurrenten.

woensdag 18 september 2019

Belgie 26-27 oktober 2019


Wanneer: 26-27 oktober 2019
Waar: Rue de Oupia 4 bte 1, 6440 Froidchapelle, Belgium. lac de l'Eau d'Heure.
Inschrijven: zeilclub sneh

kosten: inschrijfgeld 30 euro. diner 30 euro. Ter plekke kan cash betaald worden, aangeven op het formulier. Vrijdagavond is er voor 16 euro een zeilersmaaltijd te verkrijgen in het gezellige clubhuis van de sneh. Alleen de fantastische Belgische biertjes zijn al een bezoek waard.
Bij het clubhuis van de SNEH kan in de auto of camper worden overnacht. Huur je liever een huisje of hotel. Geja heeft adressen verzameld. zie logeeradressen. Tip: zoek elkaar op en huur gezamenlijk een huisje. wel zo goedkoop en gezellig. stuur een email naar Pieter voor bemiddeling.
Meer info. zie ook de aankondiging van LEH 2018 en het verslag 2018.

Bovenste foto: tijdens het diner is er altijd live muziek.
Onderste foto: uitzicht op het lac de l'Eau d'Heure

woensdag 11 september 2019

Boot Magazine België


Philippe Royaux, voorzitter van de Belgische klassenorganisatie stuurde een artikel van de journalist Leo Van Dorselaer, hoofdredacteur Boot Magazine België. Philippe is gastheer in 2020 van de Oostende Olympic centennial op 11,12 juli 2020. Een belangrijk Friendship event in 2020, waar al veel belangstelling voor is. Deze wedstrijden worden verzeild onder de Copenhagen rules.
Philippe berichtte ons, dat een zicht op Nederland vanuit het buitenland nooit slecht is. Lees en huiver. Het artikel is te lezen met de volgende 3 links.
blad 1
blad 2
blad 3
De website van de Belgische klassenorganisatie 12voetsjollenclub.be.
Het boot magazine artikel is hier ook te lezen.
Op de foto de aimabele Phillipe met de hoofdprijs van de Oostende Olympic Centennial 2020, een 12voetsjol in een fles. Wie wil deze prijs niet winnen?

dinsdag 10 september 2019

Moderne houten jollen


foto Alix Noël op de Thunersee 2024. Het zeil van een klassieke jol (588) en een moderne houten jol (Sui 13) is duidelijk verschillend.

Door Pieter Bleeker

Moderne houten jollen, plastic jollen en klassieke houten jollen. De laatste staan ook bekend als Nederlandse museumboten. De eerste 2 zijn populair in Italie. In Nederland zijn ook een paar liefhebbers van plastic en moderne houten jollen. Vaak is onbekend wat de consequenties zijn als klassieke jollen moeten worden omgebouwd naar modern hout. Vooral het gewichtsverschil is opvallend. In Italie worden boven bft 4 geen wedstrijden meer gezeild. Dat betekent dat een laag gewicht voordelen heeft en veel snelheidswinst. Nederlandse jollen zijn zwaar gebouwd gemiddeld all-in 175kg. Italiaanse jollen zijn tussen de 125 en 145kg. Heb je ambities je klassieke jol om te bouwen tot een Italiaanse racemachine dan zal je dat ongeveer 5000 euro gaan kosten. Onderstaand lijstje geeft een beeld van je todo lijstje.

nieuw Roer + helmstok. 2 kg ipv 5. Geen beslag op roer.
Beslag op spiegel ipv hak. Minder weerstand.
Kimkielen inkorten tot 50cm of helemaal verwijderen zoals bij plastic jollen.
Nieuwe holle mast. 4kg ipv 8kg.
Nieuwe gaffel met groef.
Nieuw modern zeil met losse broek. Moet elk jaar worden vernieuwd.
Nieuwe superlichte giek.
Mastvoet verstelbaar. Incl 2 curryklemmen.
Verstelbaar bovenlijk gaffel vanuit kuip
Verstelbaar achterlijk zeil, beslag op de giek, bediening vanuit de kuip.
Verstelbare neerhaler vanuit kuip. 2 kanten.
Nieuwe vloerdelen. Licht.
Algehele noodzakelijke gewichtbesparing. Zeker 25kg. (Vgl giorgio pizzarello)
Dolpotten verwijderen: overbodig
Gaten boren overal ivm gewichtsbesparing.
Halfrond op kiel verwijderen
Geen korvijnnagels meer, maar val verstelbaar vanuit kuip
Nieuw 5mm zwaard ipv 6mm. 5kg gewichtbesparing.
Rubber afdichting, onderkant zwaardkast
Metalen wandspanner ipv een touwtje
Electrische pomp met accu

Hoe kom ik aan deze kennis? Mijn helaas overleden goede vriend en jollenliefhebber Giorgio Pizzarello heeft bij van der Meer ooit de 860 laten bouwen. Terug in Italie kwam hij erachter dat deze jol met zowel een Italiaanse als Nederlandse meetbrief veel te langzaam was. Modernisatie was volgens hem de oplossing, ook om te kunnen concurreren met plastic jollen. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het een mission impossible was en heeft toen deze prachtige jol maar weer verkocht.
Wil je persé een Italiaanse moderne houten jol, kun je beter een Columbo jol kopen met een laag gewicht. Of als je echt voor snelheid gaat: een plastic Lilia jol.
wel een tip, ga niet met 2 man in bft 7 zeilen, want dat overleven deze jollen niet.
Gewoon plezier beleven aan je klassieke 12voetsjol (international 12) kan natuurlijk ook. Lijkt me een aanrader.
Voor Giorgio maar ook voor de AICD klassenorganisatie was het een gruwel als er in Italie 2 soorten jollen zouden rondvaren: echte houten klassieke en moderne plastic jollen. De situatie in Italie is de oorzaak van veel ellende bij het zoeken naar een compromis. En ook om te kiezen voor de echt klassieke jol, die bijna iedereen in de wereld kan waarderen als een fraai ontwerp, met veel historie.


Dat er een groot verschil in snelheid is, bewijst deze uitslag van het Thunersee evenement in Zwitserland met 5 Italiaanse moderne jollen (I-classic) en 6 klassieke Nederlandse jollen (Dutch). Het resultaat 1 t/m 5 Italiaanse moderne jollen. 6 t/m 11 Nederlandse klassieke jollen. Zolang dit snelheidsverschil wordt ontkend, heeft het geen zin gezamenlijk aan een wedstrijd te beginnen. Veel beter en gemakkelijker kunnen moderne houten jollen weer teruggezet worden in klassieke stijl. Erg kostbaar hoeft dat niet te zijn.


Tourtocht regio Noord 24-8-2019


14 jollen hebben meegedaan aan de tourtocht over de Oudegaaster Brekken in Friesland. Organisatie door Jeanet Blokland. Geja van Ommen heeft een verslag geschreven. zie ook de foto's.


de afgelegde route. met dank aan Fred Sleutel.

donderdag 15 augustus 2019

Sneekweek 2019


Prachtige foto's van Eize Hoekstra. Op de foto: Emiel Westerhof en Annette, winnaars van de Sneekweek 2019. In een spannende laatste wedstrijd eindigden zij net voor Durk Zandstra, die tweede werd.
De mooiste foto is van Rieks Reijers. Ook een eerbetoon aan zijn onlangs overleden vader Tom Reijers. Een jollen icoon, 8 keer Nederlands Kampioen. Een mooi artikel in het sneekweekbulletin

Durk Zandstra

Rieks Reijers


Een cadeau dat ik ooit van Tom Reijers heb gekregen. "Old sailors never die, they just get a little dinghy". Tijdens de uitvaart van Tom is de kist in zijn jol geplaatst en heeft de familie daarna het zeil gestreken. Het zeilen in de jol was een deel van Tom zijn leven. Zie ook het sneekweek artikel.

dinsdag 13 augustus 2019

Friendshipseries Rutland 2019


George Miller en het achtergrondkoor

Luister en bekijk de song I wanna be a 12footsailor op Youtube. Een idee van George Miller. Gezongen tijdens de friendshipseries wedstrijden in Rutland, Engeland 2019

Zie ook de foto's van Rutland

Een verslag geschreven door Geja van Ommen


Nicolette Arnoldus en Pieter Bleeker

12voetsjol historie Engeland



Colin Blewitt heeft zijn eigen 12voetsjol gebouwd en heeft onderzoek gedaan naar de rijke jollen historie in Engeland. Hij bericht het volgende:

Last week we were in Salcombe and during a visit to the Yacht Club, I noticed a picture on the wall of a regatta type event. In the middle is a Sunbeam keelboat (v16) and in the lower left are 3 International 12s one of which appears to carry the insignia C1. I have emailed the Yacht Club to see if there is any more information or if anybody remembers the 12s. I think the picture was taken between 1924 (when V16 was built) and 1934 (when V16 was renumbered).

On a separate note, I had a call yesterday from a friend who has recently retired and moved to west Wales. He has taken a voluntary job in a small maritime museum in Pembroke which has just received a donation of an International 12 which belonged to a Mr Gaydon who actually raced in the 1928 Olympics (not in this boat). The boat was donated by Mr Gaydon's grandson and is believed to be numbered K8. The boat has been extensively modified including side decks and two sail rig (mast moved back). The grandson thinks the original rig still exists complete with two sails, one K8 and one K21. The intention is to return the boat to the original design. Apparently, the hull planking and centreboard case are in good shape.
I have sent my drawings to enable them to study the work involved and hope to visit them soon when I shall take some pictures and get more information.




Colin Blewitt

zondag 7 juli 2019

Het meten van een 12voetsjol



Dit blogartikel is op persoonlijke titel geschreven door Erik van der Meer (jol 674)

Een 12voetsjol moet gebouwd worden volgens de klassenvoorschriften. Dit zorgt ervoor dat er eenheid binnen de klasse is. Om te kunnen wedstrijdzeilen moet de jol een geldige meetbrief hebben. Het verbond heeft meters aangesteld om te beoordelen of de jol (de romp) aan de klassenvoorschriften voldoet.  Wanneer dit het geval is dan krijgt de jol een meetbrief en mag het deelnemen aan zeilwedstrijden. KLasse-controleurs kunnen niet op de stoel gaan zitten van de verbondsmeters. De klasse-controleurs hebben niet de bevoegdheid om metingen aan de romp te verrichten. Die metingen zijn namelijk al verricht door de verbondsmeters en die verstrekken vervolgens een meetbrief. De meetbrief is het bewijs dat jouw jol in orde is en dat je deel mag nemen aan zeilwedstrijden. Wij adviseren mensen die wedstrijden willen zeilen, een jol te kopen met een geldige meetbrief. Deze mensen denken dan terecht dat ze zonder problemen deel kunnen nemen aan zeilwedstrijden. Een 12voetsjol is een houten bootje en door weersinvloeden kunnen soms enkele veranderingen aan de romp ontstaan. Daar kun je als eigenaar helemaal niets aan doen. Je hebt niet aan de jol lopen rommelen. Het zeilen in een 12voetsjol is voor mij en vele anderen een leuke hobby. Ik heb het vertrouwen dat jollenzeilers niet aan hun jol lopen prutsen. Alle metingen aan de romp zouden gedaan moeten worden door de verbondsmeters. De klassecontroleurs hebben geen bevoegdheid om metingen aan de romp te verrichten. Klassecontroleurs kunnen zich dan gaan richten op het controleren van de overige klassenvoorschriften. Hierbij kun je denk aan bijvoorbeeld de veiligheid. Wanneer je vermoedt dat er opzettelijk iets aan de romp is veranderd en de jol hierdoor niet meer aan de klassenvoorschriften voldoet, kun je hier tegen protesteren. Een meter van het verbond moet dan vaststellen of er opzettelijk iets aan de jol is veranderd. Dit kost geen enkele jollenzeiler geld. Zo houden we allemaal geld over voor een lekker hapje en drankje na afloop van de wedstrijd.

dinsdag 18 juni 2019

12voetsjollen in Belgie


Belgie heeft een roemrijk verleden in de 12voetsjol. Een aantal enthousiaste Belgen hebben nu een klasse organisatie opgericht. Dezelfde naam als de Nederlandse: 12voetsjollenclub.be
zie de website van de Belgische organisatie. Eric Sorel is de webmaster. Philipe Royaux de grote animator. Samen met de CWC zal 9-11 juli 2020 een groot evenement worden georganiseerd voor houten klassieke jollen, in het kader van 100 jaar na de Olympische spelen. Daarbij zullen de Copenhagen rules worden gehanteerd voor de international 12foot dinghy. Op de Noordzee varen, is een te groot risico voor de 12voetsjol. Daarom zal worden uitgeweken naar de Spuikom. ca. 1,5 km lengte, maar er kan heel goed een prima baan worden uitgezet voor de Oostende Olympic Centennial 2020
zie de foto's

donderdag 13 juni 2019

Kaag


De Friendshipseries op de Kaag trok 50 zeilers, waarvan 10 uit het buitenland kwamen: Frankrijk, Engeland, Turkije, Japan, Duitsland, Oeganda. Op de foto de 23 jarige Turkse zeiler en laserkampioen Anil Cetin, die alle prijzen mee naar huis mocht nemen.
de zaterdag woei het windkracht 8, zodat alles werd afgelast. Zondagmorgen de lange race en 's middag 3 selectie wedstrijden. Hierna kon een splitsing in Gold en Zilver worden gemaakt. Op pinkstermaandag zijn nog 2 wedstrijden verzeild, met een stevige wind bft. Ondanks zijn gewicht van maar 75 kg, lukte het Anil toch een eerste plaats eruit te persen. Heel knap.
zie uitslagen.
Alix Noel heeft veel foto's van de Kaag Friendshipseries 2019 gemaakt. Zie facebook

woensdag 15 mei 2019

Sebastien Godefroid




De Belgische Finnjol zeiler Sebastien Godefroid stapt in de 12voetsjol 25,26 Mei in Oostende. Tijdens de Olympische spelen van 1996 behaalde hij de zilveren medaille.
De Olympische spelen van 1920 hebben Oostende wereldwijd op de kaart gezet. De 12voetsjol is de enige nog actieve klasse uit die tijd en daarom mogen we voor een publiek van 200.000 bezoekers optreden in het kader van het maritieme evenement Oostende voor anker.

Meedoen 25,26 mei? schrijf je dan in voor 17 Mei.
Overnachten in de camper of auto kan vrijdag en zaterdag voor het clubgebouw van de zeilclub inside - outside.
zie google maps.
Voor informatie neem contact op met de CWC contactpersonen Bert Hamminga, Reinhard Schroeder of Pieter Bleeker.
Philippe Royaux is de Belgische organisator. Hij stuurde ons onderstaand programma.



PROGRAMMA:

Zaterdag 25 mei
12 u : Onthaal op het Sluizenplein (achter de vismijn) te Oostende en
Inschrijving in het clubhuis van Ostend Sailing “Phare East”
12 – 14 u : lunch in het clubhuis op eigen kosten volgens de menukaart (heel democratisch)
14 – 15 u : boten te water
15 - 16.30 u: admiraalzeilen in de haven van Oostende, in het teken van “Oostende voor Anker” onder begeleiding van de nodige veiligheidsboten,
Inside-Outside, Ostend Sailing, RYCO, RNSYC en MYC
16.30 - 17 u : vervoer van de boten en installeren mobile Homes aan de Spuikom ter hoogte van het clubhuis van Inside – Outside,
Schietbaanstraat 100, te Oostende
17.30 – 18 u transfer per shuttlebus naar de Mercator Marina
18 u : drink aan boord van het jacht “Hydrograaf” (beter bekend bij het Nederlands koningshuis en in het bijzonder
Koningin Wilhelmina) , die hier in Oostende ligt ter gelegenheid van Oostende voor Anker
19 u : diner in de Royal North Sea Yachtclub, kosten 45 € per persoon inclusief drank en koffie
21 u : retour per shuttlebus naar het clubhuis van Inside Outside

Zondag 26 mei
8 u : ontbijtbuffet in het clubhuis van Inside Outside : kosten 10 € per persoon
10 u : inschrijving wedstrijd : 10 € per boot
11 u : eerste start
Er worden 3 à 4 manches gevaren op de Spuikom, onderbroken door de lunch in het clubhuis van Inside Outside op
eigen kosten (heel democratisch)
17 u : prijsuitreiking en “Au Revoir” tot 11 en 12 juli 2020 : memorial 100 jaar Olympische Spelen zeilen
in eenheidsklasse aan boord van de 12 voetsjol !!!


INSCHRIJVING :

Naam :
Voornaam :
Adres:
e-mailadres :
telefoon :
naam van de boot :
zeilnummer :
neemt deel met ...… personen aan het Diner in de Royal North Sea Yacht Club op 25 mei
neemt deel met …... personen aan het ontbijtbuffet in het clubhuis van Inside – Outside op 26 mei


Gelieve uw inschrijving te willen sturen aan philippe@marinayachtingcenter.be voor 17 mei 2019. Dank u,

Voor eventuele informatie berteffende overnachtingsmogelijkheden en/of het evenement Oostende voor Anker, kunt u terecht bij Toerisme Oostende, info@visitoostende.be.

overnachten kan ook in de auto bij het clubhuis van inside-outside schietbaanstraat 100, Oostende.

lijst met deelnemers en aanvullende informatie uit de blog van Bert Hamminga.

de NOR voor de wedstrijden op de zondag.
Jollen, die voldoen aan de De Copenhagen rules kunnen meedoen.


dinsdag 7 mei 2019

Paul Koch

Paul Koch is een amateur bouwer, die in zijn garage een 12voetsjol heeft gebouwd met nummer 887. Hij heeft de jol rechtopstaand gebouwd. Zijn foto's geven een mooi voorbeeld hoe zoiets in zijn werk gaat. zie
bouw jol 887

woensdag 24 april 2019

Olympische spelen Oostende


100 jaar na de Olympische spelen zullen in 2020 weer 12voetsjol wedstrijden in Oostende worden georganiseerd. Onder leiding van de bekende Belg, Philippe Royaux, de voorzitters van de vier zeilclubs in Oostende en de wethouder van sport is een team gevormd om samen met de International 12 foot dinghy classic wood club (CWC) in 2020 het eeuwfeest te vieren van de Belgische Olympische Spelen van 1920.
Het eerste evenement in het kader daarvan is 25 en 26 Mei, 2019. Op die datum is er een groot jaarlijks evenement: Oostende voor Anker. De houten, klassieke 12voetsjol moet daarin de show gaan stelen. Een evenement dat tevens als test zal dienen voor het grote evenement in 2020 waar uitsluitend international 12 foot dinghies aan de start zullen verschijnen conform de Copenhagen rules.

Programma: Zaterdag 25 Mei 1019
12:00 Receptie op het Sluizenplein (achter de “vismijn”) en registratie in het clubhuis van de zeilclub “Phare East”
12:00-14:00 lunch menu in het club house (eigen kosten)
15:00-16:30 Admiraalzeilen in de haven onder het oog van het publiek van Oostende voor Anker.
18:00 Borrel aangeboden aan boord van de beroemde Hydrograaf uit 1910.
19:00 Diner op in het prachtige clubhuis van de North Sea Yacht Club, 45 euro pp., incl. Dranken

Programma: Zondag 26 Mei 2019
08:00: ontbijtbuffet in het clubhuis van Inside-Outside (10 euro pp.)
10:00: registratie (10 euro per boot)
11:00: eerste start
17:00: prijsuitrijking

Inschrijven
Stuur een email naar oostende@asb4.com.
Geef het volgende op:
1. Achternaam;
2. Voornaam;
3. Telefoon;
4. Bootnaam;
5. Zeilnummer;
Neemt 25 Mei deel aan het diner op de Royal North Sea Yacht Club (45 euro) met ... personen;
Neemt 26 Mei deel aan het ontbijtbuffet buffet in the Inside-Outside Club House met ... personen.
Nadere informatie is te verkrijgen bij de CWC organisatie. Zie de namen en contactgegevens op de website CWC
zie ook Oostende Friendsipseries
olympisch erfgoed 1920
geschiedenis oostende 1920
De Belgische 12voetsjolzeiler Leon Huijbrechts zeilde in de Karekiet. Deze is nu te zien in een Belgisch museum.




dinsdag 9 april 2019

Baldeneysee results



Op zaterdag 6 april liet de wind verstek gaan en kon er geen geldige wedstrijd worden gevare. Ondanks twee pogingen van het deskundige Duitse wedstrijdcomite. Op de zondag was er een windkracht 2 tot 4. Erik van der Meer was in topvorm en won overtuigend. Bert Bos mooi tweede. Hier de uitslagen

maandag 18 februari 2019

Baldeneysee 6-7 April 2019


De Duitse pers besteed aaandacht aan de international 12 foot dinghy. Zie foto, een krantenbericht uit 2018. Op 6 en 7 April zal de eerste van de 5 Friendshipseries worden verzeild op de Baldeneysee. Zie voor het complete programma de website van de CWC en international 12 foot dinghy.
Altijd al een keer in het buitenland willen zeilen, dan is dit evenement een aanrader. Inschrijven is nu mogelijk en kan via de Duitse zeilvereniging SKS. Kies daarna Ruhrpokal. De wedstrijden zijn open voor O-jollen en de 12 foot dinghies, waarbij de zogenaamde copenhagen rules gelden.
Bij de club, kun je gratis in je auto slapen. Adres: Hardenbergufer 268, 45239 Essen, Germany. zie SKS op google maps. In de buurt zijn verscheidene goede hotels, een aanrader is Gastgeb en Kamman. Meer informatie nodig? Neem contact op met Bert Hamminga, Reinhard Schroeder of Pieter Bleeker. Contactgegevens zie website CWC.
Niet vergeten: neem een zelfgebakken taart mee, dat is een traditie in de geest van "heel holland bakt". Gratis taart eten in het prachtige clubhuis van de SKS, met een Italiaanse uitbater. Zaterdagavond is er een diner. Met muzikale omlijsting door de musici Bert Hamminga en Wim BLeeker.

Het clubhuis van de SKS, nabij Essen. Hoewel vroeg in het voorjaar, is het bijna altijd mooi weer.

Alleen voor de taarten is een reis naar de Baldeneysee op 6-7 april al de moeite waard.
Het laatste stuk naar de SKS is lastig te vinden. Zie hier een kaartje met de aanrijd route naar het clubgebouw van de SKS.

donderdag 7 februari 2019

Zwaardkast perikelen


De Italiaanse oplossing van een brede zwaardkast spleet: rubber. Maar willen we dat?

Er is al 3 jaar ruzie over de breedte van de zwaardkast in de Twaalfvoetsjollenclub. Januari 2019 is daarom het complete bestuur afgetreden, eind april 2019 moet een nieuw bestuur aantreden. Op dit moment is nog niet duidelijk of dat gaat lukken. De oorspronkelijke breedte van de zwaardkast in 1913 was een halve inch. In mm is dat 12,7. De huidige minimale breedte in Nederland is nu 11 mm volgens de klassenvoorschriften. Sommigen hebben als remedie: rubber in de zwaardkast. Mijn voorstel: Als door werking van vocht een nauwe zwaardspleet ontstaat, niet druk om maken. Voor de snelheid maakt het allemaal niet uit: Een conclusie van de TC in 2018. Het blijkt ook wel uit het kampioenschap van de NED888. Deze jol heeft een zwaardspleet van 12 ipv 11 mm. De botenbouwer Jeroen de Groot wilde geen enkel risico lopen. Altijd goed om in de historie te duiken. In 1928 was er ook al discussie over deze kwestie. Zie het interessante artikel van die Yacht uit 1928 in het Duits. Bert Hamminga heeft een Engelse vertaling gemaakt. Als we dit 3 jaar geleden hadden geweten.....


De NED888 met haar zwaardspleet van 12mm is te zien op Boot Holland. van 8 t/m 13 febr. 2019.

woensdag 6 februari 2019

Italian dinghy 1555


Erio Tamburin probeert zijn prachtige klassieke Lilia jol met Italiaans nummer 1555 te verkopen. Deze jol heeft een Italiaanse meetbrief, maar zelfs voor een relatief laag bedrag is deze jol in Italie onverkoopbaar. De reden: nieuwe AICD houten jollen zijn ca. 25kg lichter. Plastic jollen zelfs nog meer. Touren met deze jol is uiteraard geen probleem, maar in AICD wedstrijden is deze jol kansloos. Net zoals alle originele houten jollen, waaronder de grote vloot Nederlandse klassieke 12voetsjollen. Een aantal Nederlandse deskundigen proberen een potentiele koper advies te geven of deze jol, kan worden voorzien van een Nederlandse meetbrief. Als dat lukt is het een goede koop. Als het niet lukt kan deze jol altijd nog meedoen aan de Friendshipseries. Ze voldoet immers aan de Copenhagen rules. Dat er voor deze jol in Italie geen belangstelling meer is, wordt verklaard in deze wetenschappelijke analyse van Bert Hamminga over de invloed van gewicht. Veel Nederlanders hebben wedstrijden gezeild in Italie. Uit de praktijk bleek al dat er vooral bij weinig wind grote snelheidsverschillen zijn. Bij harde wind was het verschil kleiner. Bert Hamminga heeft dat nu wetenschappelijk aangetoond.

maandag 28 januari 2019

Copenhagen rules


The rules for dinghies participating in the Friendship Series originate in the Notice of Race of the Copenhagen Vintage Yachting Games 2018. They are:

The International 12 will race with wooden clinker built according to the original design, and shaped, rigged and fitted accordingly. Vintage dinghies will generally be accepted, round wood should be solid, sails should be fixed to boom and lug such that no profitable in-race adjustment is possible. There should be no gear for profitable in-race adjustability of the mast foot. On individual cases the acting International 12 class authority shall decide with or without request.

FAQ's

Can Dutch original International 12 Foot Dinghies without a Dutch licence participate?
ANSWER: yes

Can wooden AICD dinghies participate.
ANSWER: no
AICD wooden dinghies are around 25 kilo lighter. Sailors of AICD dinghies are however very welcome and will be offered International 12 Foot Dinghies to hire.

Can plastic dinghies participate?
ANSWER: no
Sailors of plastic dinghies are however very welcome and will be gladly offered International 12 Foot Dinghies to hire.






woensdag 16 januari 2019

Grootzeilval


De grootzeilval maakte ik altijd met een paalsteek vast aan de onderste grommer. Tijdens het zeilen kwam er zoveel spanning op te staan, dat je de knoop bijna niet meer los kon krijgen. Dat probleem is nu voorbij: 6mm d-cup Kmix is een dyneema lijn met een stroeve mantel. Op de traditionele korvijnnagel zal hij goed vast te maken zijn. 12 meter is ruim voldoende. Aan de gaffel wordt een nieuwe truc toegepast, een soft-shackle, dezelfde functie als een metalen sluiting of karabijnhaak. Ze zijn te koop voor 9,50 euro bij de lijnenspecialist, maar zelf maken is ook een optie. Koop een meter kaal dyneema, 3mm dikte wordt aangeraden voor dinghies. 4mm kan eventueel ook, maar is wat overdone. Dyneema is immers net zo sterk als staaldraad. Het splitsen van het oog in de d-cup Kmix grootzeilval was een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt m.b.v. het nodige gereedschap. Zie foto. Met een soft shackle wordt de grootzeilval nu op de onderste grommer bevestigd. En kan op deze manier ook weer gemakkelijk worden los gemaakt. Gemak dient de mens. Vanaf nu.