12footnews

International 12 foot dinghy

zondag 28 april 2024

Frisia openingswedstrijden 2024

Een mooie opkomst bij de openingswedstrijden van Frisia op Grou met 14 inschrijvers. Ook Hero Breuning aan de start, voor de eerste keer sinds een heup operatie. Nieuwkomer Oscar Grooten (zie foto) werd in de 2e wedstrijd gelijk eerste met de gerestaureerde 31 Cederlicht. Marco Piket deed voor het eerst op Grou mee in de 824 Oranjetipje en kwam tot de conclusie dat Grou een andere boothandling vraagt dan het open water van het Sneekermeer: werk aan de winkel dus. Drie spannende wedstrijden zijn er verzeild: twee op de zaterdag met een mooi lopend windje. Op de zondag was storm voorspeld, maar de ochtendwedstrijd kon nog verzeild worden. Halverwege de wedstrijd ging het af en toe echt hard waaien met uitschieters naar BFT 7.
Wim Bleeker lag in de derde wedstrijd in winnende positie na op de zaterdag twee keer te hebben verloren van zijn oudere broer. Maar de harde wind had wel zijn tol gevraagd en hij rondde dan ook vrij uitgeput de laatste boei naar de finish. Nadenken ging niet zo goed meer en hij voer daardoor naar de verkeerde kant van het starteiland, omdat daar toevallig ook een blauwe ton lag. Foute boel dus, en toen hij dat doorhad was het te laat. Een vierde plek in de derde wedstrijd in plaats van een eerste. Dat leverde totaal een 2e totaal plek op, maar genereus als Wim is, gunde hij zijn broer wel de overwinning. Maar uitsluitend voor deze keer dan. Zie hier de Frisia uitslagen. In de middag ging het nog harder waaien, waardoor alles werd afgelast. De prijsuitreiking kon dan ook aanvangen om 13:00hr in het zeilcentrum. Voor de 12voetsjollen, GWS schouwen, Flitsen en Hansa klasse ter afsluiting van een mooi zeilweekend. Helemaal omdat Frank Havik als regiocomissaris a.i. nog een gezellig diner heeft georganiseerd in restaurant Kota Radja.
van links naar rechts de winnaars: Durk Zandstra (3), Pieter Bleeker (1), Wim Bleeker (2)
Regio Noord zeilers in restaurant Kota Radja.
zie ook verslag Wim Bleeker.

vrijdag 26 april 2024

Openingswedstrijden KWS 2024

Zaterdag 20 en zondag 21 april openingswedstrijden op het Sneekermeer. Best veel inschrijvingen: 11. Maar door de harde wind en de snijdende kou, haakten veel zeilers af. Op zaterdag kwamen vier "zware jongens" van rond de 100kg aan de start. Op de foto Victor van Solinge. Samen met Marco Piket en Durk Zandstra de echte bikkels. Leen van Willegen was wel gestart, maar vond het al snel welletjes. Op de zondag deden Bert Bos, Pieter Bleeker en Gerrit Klugkist met Leen als bemanning ook mee. Opvallend was de spannende strijd en het geringe verschil in snelheid. Uiteindelijk was Durk de beste.
Zie hier de uitslagen op de site van de KWS
Zie ook het gedetailleerde verslag van Victor op de site van de Twaalvoetsjollenclub
Marco Piket voor het eerst in zijn nieuwe jol 824 Oranjetipje.

maandag 8 april 2024

Verslag Baldeneysee 2024

De Duitse zeilvereniging SKS (Segler Kameradschaft Scheppen) is bijzonder trots dat er twee klassen op de Baldeneysee aan de start verschenen met een Olympische geschiedenis: de 12voetsjol in 1920 en 1928, de O-jol in 1936. In totaal 8 inschrijvers bij de 12voetsjol en 25 bij de O-jollen. Vijf wedstrijden zijn onder zomerse temperaturen tot 25 graden verzeild, drie op de zaterdag 6 april en 2 op de zondag 7 april. Prachtig zeilweer met BFT 4, maar wel met flinke uitschieters, waardoor je moest oppassen niet om te slaan. Wim Bleeker was weer bijzonder goed in vorm, van de 5 wedstrijden was hij 4 keer de winnaar, dus dat belooft nog wat dit seizoen. Zie hier de uitslagen
Vrijdagavond met z'n allen pizza eten in het gezellige clubhuis. En op de zaterdag avond een drie gangen diner voor 25 euro pp. Het inschrijfgeld is defacto maar 10 euro en waar vind je nog zoiets. Daarnaast had iedereen, zoals gebruikelijk weer een zelfgebakken taart meegenomen. De SKS is een zeilvereniging met veel vrijwiligers en deskundigheid. De banen lagen er dan ook perfect in. In het foto album een compilatie van de mooiste foto's en video's. Tijdens de prijsuitreiking heeft Bert Bos de organisatie bedankt en reikte Reinhard Schroeder nog een extra prijs uit voor de oudste boot, Ook de oudste en jongste stuurman mochten naar voren komen.
Wim Bleeker met de Friendship wissel beker. Een Italiaanse prijs ooit gewonnen door Leen de Goederen en ter beschikking gesteld aan de 12footcwc.

zondag 31 maart 2024

Verslag training ZZ 2024

Kantjeboord en de training was niet doorgegaan. Het weerbericht ging alle kanten op wat betreft de wind. Op donderdag 28 maart, leek het de goede kant op te gaan en hebben we besloten dat het maar moest doorgaan. Dertien jollen hadden zich aangemeld, maar door opstartproblemen (rugproblemen, roer vergeten, lekkende zelflozer) kwamen er uiteindelijk elf het water op. Maar uiteraard pas nadat er koffie met gemberkoek was genuttigd in het gezeillige clubgebouw van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ). Wim en Pieter Bleeker hebben daarna het theorie onderdeel aangestipt. De samenvatting: er zijn hoofdzaken en bijzaken. Over bijzaken kan in het cafe of gedurende een TVE vergadering urenlang worden gepraat. Maar jolzeilen gaat in essentie maar om drie hoofdzaken:
1 Stand van de mast. Voorover of achterover. Het zeil- en lateraalpunt moet in evenwicht zijn, wat je aan de druk op het roer kunt aflezen.
2 De grootzeilschoot. Twee merkjes op de schoot geven precies aan hoe strak of los de schoot moet worden aangetrokken. Het heeft met de invalshoek van de wind in het zeil te maken en steekt heel nauw.
3 De neerhaler. Deze beïnvloedt de twist in het zeil. Bij meer wind: beetje aantrekken. Bij minder wind: beetje losser. Het heeft ook met de invalshoek van de wind te maken. Het verschil met de grootzeilschoot: de invalshoek boven in het zeil t.o.v. onderin het zeil kan en moet soms verschillend zijn.
Een gezonde geest in een gezond lichaam: Dus tijd voor een fysieke warming up. Diverse oefeningen werden gedaan om het lichaam weer fit en in model te krijgen voor het serieuze werk dit seizoen.
Nadat Reinhard Schroeder iedereen had voorzien van een Duitse chocolade paashaas (zie foto boven met Jildau en Wim) werd het tijd om het water op te gaan. De wind was perfect, bft 3. Piet Goos van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer deed geweldig werk door voor de boeien te zorgen en standby te blijven in het geval iemand de neiging had te gaan zwemmen. In eerste instantie werd op een korte heen en weer baan de boothandling geoefend. Daarna zijn korte wedstrijden gevaren. Victor van Solinge had mbv een app laten uittekenen wat hij gevaren had. Ook dit indrukwekkende plaatje is in het foto album te zien. Jildou Huitema-Hak heeft fanatiek getraind en gaat uiteraard proberen Rina de Nooijer van de troon te stoten als Nederlands Kampioen. Toch mooi dat in onze klasse mannen en vrouwen gelijke kansen hebben en gewoon tegen elkaar kunnen zeilen. LHBTIQ+ is bij ons ook geen probleem. In de dartsport doen ze daar heel kinderachtig over, maar gelukkig kennen we dat soort kinnesinne niet in onze klasse.
De nieuwe jolzeiler Oscar Grooten is overgestapt van de Valkenklasse naar de 12voetsjol en dat zouden meer mensen moeten doen. Hij heeft de H31 Cederlicht gerestaureerd en deze ziet er weer prachtig uit.
Na afloop nog een hapje en een drankje in het clubhuis en daarna weer naar huis. Het zeilseizoen 2024 kan beginnen.
Jildou met jol 858

zondag 25 februari 2024

Zeildoek

door Pieter Bleeker

In 1913 beschreef de BRA (Brittish Racing Association) eisen voor het zeildoek: "union Silk" of van Turksch rood doek. Blijkbaar was dat toen gangbaar en gemakkelijk te verkrijgen. In 1963 zeilde ik nog in de Flits met zeilen van katoen en dat doek staat me nog goed bij. Vooral het drogen als het nat was geworden. In 1966 werd dacron toegestaan en zeilde je opeens met hagelwitte zeilen. Maar ook in dacron zijn er veel smaken en als je een nieuw 12voetsjol zeil bestelt is het zaak dat je een beetje gesprekspartner kunt zijn voor je zeilmaker. Daarom hier wat tips. Belangrijk is de dikte van het doek, het wordt aangegeven in Oz (ounce) per square yard. In onze contreien wordt ook wel gram per vierkante meter gehanteerd. Molenaar is mijn favoriete zeilmaker en zij hebben een voorkeur voor het zeildoek van Contender RSQ 3.75 Oz Fibercon Polykote. Dat is prima doek, ook veel Olympische zeilers kiezen daarvoor. Een groot probleem voor zeilmakers is echter het achterlijk van de jol. Door gebrek aan goede regelgeving van de TC is in de loop der tijd een "uitbouw" van ca. 17cm ontstaan. Dus geen recht achterlijk meer, maar een kromme uitbouw. Vooral voor de wind geeft dat een beetje voordeel. Het nadeel: je kunt je zeil gemakkelijk naar de filistijnen varen. Vooral als je de schoot te strak aantrekt bij harde wind. Het gevolg: een flapperend achterlijk en daarna gaan klagen bij je zeilmaker. Daar zitten Molenaar, de Vries en Hagoort niet op te wachten, vandaar dat zij altijd dik doek met een harde finish adviseren.
Als je je bewust bent van de risico's, kun je echter ook kiezen voor iets dunner doek: 3,05 Oz ipv 3,75 Oz. Behalve de dikte van het doek is echter ook de finish, zeg maar de laklaag over het doek, een aandachtpunt. Het is vooral belangrijk om de flap van het achterlijk in model te houden: Polykote RSQ 3,75 Oz is dan verstandig omdat het een harde finish bevat. Bij het opbergen van de jol moet je echter uiterst voorzichtig zijn: het zeil losmaken van de gaffel en altijd om de giek winden. Als je dat niet heel voorzichtig doet, ontstaan gemakkelijk scheurtjes in de finish en dat is een lelijk gezicht. Een alternatief is daarom heel licht doek: RS 2,5 Oz met een andere finish: Tempered polykote ipv polykote. Deze finish is zachter met als voordeel dat het zeil uiteindelijk langer meegaat. En ook gemakkelijker te hanteren is bij het aftuigen. Maar bij harde wind is het juist weer kwetsbaar. Zie deze documentatie voor alle details. Ik heb in elk geval gekozen voor RS 2,5 Oz tempered polykote. De eerste resultaten waren heel goed in 2023.
Als bij de volgende TVE die flap van het achterlijk helemaal wordt verboden en we weer kiezen voor de regelgeving van 1913, krijgen zeilmakers het een stuk gemakkelijker en kunnen ze weer lichter doek adviseren met een zachtere finish. Ook goed voor de portemonnee, je zeil kan dan gemakkelijker 10 tot 15 jaar mee. Wellicht iets om over na te denken, lijkt me. In elk geval weer genoeg gespreksstof voor het nieuwe seizoen.

zaterdag 10 februari 2024

Training Zuidlaardermeer 30 maart 2024


*** Laatste nieuws: De training gaat door!!! De wind leek een spelbreker te gaan worden, maar het wordt ca. BFT 3 en 15 graden: ideaal zeilweer dus. Het hek bij ZZ gaat om 9:00hr open. Denk om de Zuidelijke ringweg bij Groningen. Deze is dicht. De noordelijke ringweg is een goed alternatief. Adres clubgebouw ZZ: Meerweg 58, 9606 PP Kropswolde. Tot zaterdag. Pieter en Wim ***

De training van de Twaalfvoetsjollenclub regio Noord en de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ) vindt plaats zaterdag 30 maart 2024. Het hek bij ZZ is vanaf  9:00hr open en ben je welkom. Trainers zijn Wim Bleeker, Pieter Bleeker en Jeroen de Groot.
Na het optuigen van de boten eerst een korte warming-up om de spieren weer soepel te krijgen, ca. 10:30hr  Daarna theorie over het trimmen van de jol (zie foto), ca. 12:00hr het water op, waarna we de boothandling gaan oefenen zoals overstag gaan en gijpen. Vervolgens een paar korte trainingswedstrijden met een nabespreking en een drankje tot slot in het clubhuis van ZZ.
Voor met name benzinekosten van de volgboot, vraagt Jeroen de Groot als voorzitter van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ) een vergoeding van 5 euro per 12voetsjol.
Opgave via de secretaris van de twaalfvoetsjollenclub, de whatsapp groep Friendship Nordics, 12footcwc.org of een mail naar de trainers. Ook als je nog geen jol hebt, maar wel belangstelling, ben je welkom. Gewoon langskomen, vaak zijn er mogelijkheden mee te varen.
De Zeilvereniging Zuidlaardermeer kun je vinden door in de routeplanner Meerweg 58, Kropswolde in te voeren. Zie ook google maps Zeilvereniging Zuidlaardermeer aan de Meerweg, richting paviljoen de Rietzoom.
Voor een indruk, hier de foto's van de:
training 2017, training 2020, training 2022. training 2023

vrijdag 5 januari 2024

Baldeneysee 6-7 april 2024

Weer opgenomen in de Friendship Series kalender: Duitsland, Essen, Baldeneysee 6-7 april 2024, voor O-jollen en 12voetsjollen die in principe aan de Nederlandse klassenvoorschriften versie 2024 voldoen. De zeilvereniging Segler Kameradschaft Essen (SKS) organiseert het evenement onder de naam Ruhrpokal. Inschrijven kan hier. Er staan 5 wedstrijden op het programma, de eerste start is zaterdag 11:00hr. Donderdag is het clubterrein geopend en ben je al welkom. Vrijdagavond is er pizza in het clubhuis. En zaterdag een diner. Inschrijfgeld is 35 euro waar 1 diner bij is inbegrepen van 25 euro. Aanhang kan ook meegenieten, maar betaalt apart 25 euro.
Adres van het clubhuis mbv google maps.
Voor een indruk en informatie zie de foto's van voorgaande jaren. Let op: Het is traditie dat iedere deelnemer een zelfgebakken taart meeneemt, het gehele evenement kan er dan gratis van genoten worden. Er is beperkt plaats voor campers. Aanbevolen hotels in de buurt: Gastgeb.
Zie kaartje voor aanbevolen route naar de SKS. Nadere informatie bij Bert Bos, Reinhard Schroeder of Pieter Bleeker. Contact via de website 12footcwc.org. Thomas Leitl is de wedstrijdleider van de SKS en hij stuurde deze mail naar ons:

Liebe 12-Fuß-Dinghy-Segler,

Auf Manage2Sail kann nun für den Ruhrpokal 2024 gemeldet werden: .Ruhrpokal 2024 manage2sail.
Würdet Ihr diese Information bitte an Eure Mitglieder weitergeben? Mich würde es wahnsinnig freuen, wenn in diesem Jahr beide ehemalige olympische Bootsklassen beim Ruhrpokal dabei sein könnten. Die Anreise ist ab Donnerstag möglich. Freitagabend in Pizzaabend und am Samstag gibt es das bekannt leckere italienische Menü von Pina und Alfio (im Meldegeld enthalten).

Herzliche Grüße, Thomas

woensdag 27 december 2023

TVE evaluatie

De Technische Vergadering van Eigenaren (TVE) is prima verlopen, de mensen van het Watersportverbond hebben het professioneel voorbereid en ook strak in goede banen geleid. Dat viel uiteraard niet mee met 79 eigenwijze jolzeilers in de zaal, die allemaal hun eigen ideeën hebben.
Over de zwaardkast zullen we het hier maar niet hebben: er is een compromis besluit genomen en oud-voorzitter van de Twaalfvoetsjollenclub Jan de Vreede zei het na afloop verstandig: de komende 5 jaar moeten we het er maar niet meer over hebben.
Twee voorstellen zijn goedgekeurd: het grondblok mag nu wat hoger geplaatst worden tegen de zwaardkast. Diverse jol zeilers hadden er problemen mee, dat de grootzeilschoot telkens over de hangbanden schuurt. Dat klopt wel als je de hangbanden "verkeerd" monteert. Op de foto mijn jol 888. De hangbanden zijn in een V-vorm onder het middelste bankje bevestigd. Een idee van Jeroen de Groot. Je kunt hierdoor verder buitenboord hangen en het grote voordeel: je grootzeilschoot is nu vrij van de hangbanden. Hoe simpel kan het jollenleven zijn. Mijn grondblok blijft dus gewoon op de originele plaats staan.
Ook een voorstel dat het heeft gehaald zijn keerblokken voor de neerhaler. Twee curryklemmen voor de neerhaler was al eens goedgekeurd op een vorige TVE. Nu mogen daar ook nog keerblokken bij. En zo gaan we steeds meer op een moderne Italiaanse jol lijken, wat enkele mensen helaas van harte toejuichen. Maar afgezien daarvan, is het ook verstandig allemaal extra neerhaler touwtjes en twee curryklemmen te monteren als je wat sneller wilt gaan met je jol. Ik denk het niet. Het idee achter het Italiaanse systeem is, dat je continu de spanning op de neerhaler verandert aan de wind. De spanning op de neerhaler beinvloedt de twist in het zeil. De neerhaler strak, minder twist. De neerhaler los, meer twist. Aerodynamisch gezien is het veel effectiever om continue met de schoot te "spelen", zodat je de invalshoek van de wind telkens corrigeert om meer lift uit je zeil te persen, anders gezegd meer PK's in de motor. Dat steekt heel nauw. Vandaar ook twee plakbandjes op mijn schoot voor een duidelijke markering.
Moet je dan nooit de neerhaler spanning veranderen? Zeker wel: als het zachter gaat waaien een beetje losser, zodat er iets meer twist in het zeil komt. Bij meer wind juist een beetje strakker, voor minder twist in het grootzeil. Maar dat kan heel goed met één curry klem onder het bankje. Keep it simple, zodat je al je concentratie aan de hoofdzaken kunt besteden: de juiste invalshoek van de wind. En uiteraard die éné goede klap in het kruisrak.
De marllijn rond de giek blijft verplicht als je conform de Nederlandse klassenvoorschriften vaart: Ook bij Internationale wedstrijden!
Geja vond dat in 1980 trouwens ook al een goed idee.
Een originele Italiaanse jol met zeilnummer I1448. Uit een tijd dat de Italianen nog op het echte klassieke spoor zaten en nog niet besmet waren met plastic en innovatie perikelen. In dit blogartikel nog iets meer informatie over de geschiedenis van deze 12voetsjol.

woensdag 22 november 2023

Regio Noord verslag 20231111

Net als in 2022, mocht Pieter Bleeker ook in 2023 weer de jaarprijs Noord mee naar huis nemen. Zie foto boven. Nipt voor Erik van der Meer en Durk Zandstra. Durk was tweede op het NK 2023 en had met een nieuw de Vries zeil de snelheid er goed in. Maar kwam voor de jaarprijs Noord dus iets te kort.
De skrepperspriis, de prijs voor de grootste stijger in het klassement ging uiteindelijk naar nieuwkomer Frank Havik. Aanvankelijk werd Bart Brijder als winnaar uitgeroepen, maar Bert Bos erkende later ruiterlijk dat hij een rekenfoutje had gemaakt. Mocht je zijn rekenwerk ook nog even willen nakijken, zie de PDF jaarprijs noord van Bert. Tip: zoom in op een groot scherm, vanwege de hoge cijferdichtheid.
Louis van Ameijden Zandstra was een uitstekende dagvoorzitter en Erik de Vries is secretaris van het regio bestuur. Zoals het hoort hebben zij beide getekend voor een verslag regio Noord najaarsbijeenkomst 11 nov 2023.
Plaatjes zeggen meer dan tekst. Zie hier de foto's
De najaarsbijeenkomst van de regio Noord in kegelcentrum "de laatste Stuiver" op 11 november 2023.

maandag 20 november 2023

TVE verslag 18 november 2023

Op 18 november was de technische vergadering van eigenaren (TVE). We waren te gast op het kantoor van het Watersportverbond in Utrecht. Altijd spannend deze vergaderingen omdat de klassenregels worden aangepast en daar heeft iedereen vaak eigen ideeën over. Door alle conflicten over de zwaardkast van de afgelopen jaren was de opkomst erg groot: in totaal waren 79 eigenaren van jollen vertegenwoordigd. Het verslag en de definitieve klassenregels zullen hier nog gepubliceerd worden. Alleen de foto onder geeft een indruk hoe de zwaardkast discussie is geeindigd en hoe er gestemd is. In het algemeen kan gesteld worden dat de jol klassiek blijft. We gaan niet de kant op, zoals de foto boven suggereert. Overigens een fotoshop plaatje gemaakt door onze overleden "admiraal" Bert Hamminga. Voorstellen die de jol de moderne kant op willen duwen, zijn bijna allemaal afgestemd: zoals de electrische pomp en strippen op het zwaard of onder de zwaardkast. Ook de losse broek heeft het niet gehaald. Wel mag het grootzeilblok nu iets hoger op de zwaardkast worden gemonteerd, zodat het vrij blijft van de hangbanden. Keerblokken voor de neerhaler (voorstel Frank Havik) heeft het wel gehaald.