12footnews
12footnews
International 12 foot dinghy
maandag 7 april 2025
Baldeneysee verslag 2025
Eigenlijk had Leen van Willigen het eerste Friendship evenement op de Baldeneysee moeten winnen i.p.v. Wim Bleeker. Leen is niet van het verfijnde tactische zeilen. Meer van lange slagen, korte klappen. Bij bft 3-4 kan hij echter verrassend goed uit de voeten, ook door zijn gewicht en atletische gestalte. In Italië werd hij daarom altijd Jerommeke genoemd, een bekende figuur in de Suske en Wiske strips. In de eerste twee wedstrijden was hij twee keer derde, achter de Bleeker broers. In de derde wedstrijd was hij niet bij te houden. souverein eerste, maar bij de finish maakte hij een fout in de veronderstelling dat er nog een derde ronde gezeild moest worden met als gevolg een DNF. Totaal gedesillusioneerd kwam hij in de vierde wedstrijd daarom niet meer aan de start. In de vijfde wedstrijd op zondag zeilde Leen weer in de kopgroep en had nu beter opgelet. Er moesten twee ronden gezeild worden en alleen Leen had dat gezien, de rest niet. Daarom nu een echte 1. Der feindlichen Bleeker Bruder, zoals het bij de prijsuitreiking werd genoemd, ging er nu met de hoofdprijs (Wim) en de tweede plaats vandoor (Pieter). Met precies een gelijk aantal punten, maar omdat Wim twee eentjes had, was hij de winnaar. Derde werd Hero Breuning en vierde Bert Bos. Leen op de vijfde plaats.
Van de 11 deelnemers kwamen er twee uit Duitsland, Lubeck: Eckhard Scheufler in de 825, en Onno Peeters in de 209. Rianne van den Boomen bleef met de schoot achter een bolder van de steiger haken en sloeg om. Met acht graden is het best koud, ze had geen rubber- of droogpak aan, maar was toch niet verkleumd, zei ze. Daarom zondag gewoon weer aan de start: Respect!
De Italiaanse uitbater van het clubhuis, zorgde op de vrijdagavond voor een heerlijke pizza en op de zaterdagavond voor een 3 gangen zeilersdiner. De 24 deelnemende O-jol zeilers en de 11 twaalfvoetsjol zeilers hadden dan ook weer een top avond. Ook mooi is het samengaan van Duitse en Nederlandse zeilers. Niet voor niets heet de zeilvereniging: Segler Kameradschaft Scheppen (SKS). Ze hebben een eigen clubhuis plus terrein, waar plaats is voor een behoorlijk aantal campers. De Baldeneysee, ook wel Lago di Baldi genoemd, is een langwerpig stuwmeer, waar de wind nauwelijks te voorspellen is qua richting en kracht. Een moeilijk water dus, wat veel concentratie vergt. Het gezamenlijke evenement met de O jollen is altijd het eerste weekend van april, maar toch is het vaak prima zeilweer. Ook weer in 2025. We komen hier al 11 jaar en ook in 2026 zal het weer op de agenda staan. Een aanrader om een keer mee te doen. Zie ook de fotoś in dit foto album en de uitslagen van de Baldeneysee 2025.
Het fanatisme van jolzeilers kent geen grenzen. Tot 13:00hr ś nachts bezig de jol te trimmen
woensdag 2 april 2025
Vloerdelen vastzetten
Als je omslaat, ontstaat een enorme puinhoop. Vooral de vloerdelen gaan drijven en dat is bijzonder lastig als je de boot weer wilt leeg hozen. Op de bovenste foto, zie je een truc hoe dat te voorkomen. E,n stukje rvs staal van 2mm dikte. ongeveer 30mm lang en 7 mm breed. en daarna een schroef zodat je de vloerdelen op het spant vastzet.
En dan ontstaat gelijk de vraag: hoe haal je dan het water uit de boot? Antwoord: rond de zelflozers een klein stukje vloerdeel of buikdennning loszagen en dat met een touwtje aan het andere deel vastmaken. In dat geval kun je altijd het water er gemakkelijk uitsponzen. En waarschijnlijk met een handpomp ook nog wel tijdens de wedstrijd. Dat laatste is nog experimenteel. Nader nieuws hierover volgt.
En dan ontstaat gelijk de vraag: hoe haal je dan het water uit de boot? Antwoord: rond de zelflozers een klein stukje vloerdeel of buikdennning loszagen en dat met een touwtje aan het andere deel vastmaken. In dat geval kun je altijd het water er gemakkelijk uitsponzen. En waarschijnlijk met een handpomp ook nog wel tijdens de wedstrijd. Dat laatste is nog experimenteel. Nader nieuws hierover volgt.
zondag 9 maart 2025
Tips and hints
In de loop der jaren zijn in deze blog veel artikelen verschenen over techniek. Alleen zijn ze wat moeilijk te vinden tussen alle verslagen en andere belangrijke jol aangelegenheden. Daarom hier een overzicht. De titel is in het Engels weergegeven. de meeste artikelen zijn in het Nederlands, maar er is een vertaalknop aan de rechterkant. Let op: eerst internet (personal computer) versie weergeven onderaan op je smartphone. Op de foto boven: Jildou Huitema-Hak zet de juiste trim op haar 12voetsjol voorafgaand aan de training in het voorjaar
De mallen van de jol zijn nu op de mm nauwkeurig beschikbaar in zeildoek.
dinghy molds
De mast kan beschadigen door de gaffel en de giek. Regenpijp om de mast helpt.
protection mast
Zelflozers: anderson of supersuck? en hoe ze te monteren.
selfbailers
Hoe kun je de jol het beste recht houden. Wie niet zwaar is, moet slim zijn.
hanging
Welke doeksoorten zijn er voor het zeil en welke zijn verstandig.
sailcloth
Een verslag van de 2023 vergadering van certificaathouders in Nederland. Inclusief de invloed op de snelheid.
class rules
Een nieuw dekzeil kost algauw ca. 700 euro.
cover 12footdinghy
De zekering van de helmstok is verplicht. Er zijn diverse mogelijkheden.
the helm
De mastschijf boven in de mast zorgt ervoor dat je het zeil gemakkelijk kunt hijsen.
Mast disk
Een houten peddel kun je zelf maken.
paddle
Aan de gaffel zitten twee grommers om het zeil te hijsen.
grommer
De theorie over aerodynamica
aerodynamics
Hoe een gebroken spant te repareren. Martin Royle uit Engeland legt het uit.
broken spant
Hoe een nieuwe gang te plaatsen in de romp. Oscar Grooten deelt zijn ervaringen.
planks
Een nieuwe wegtrailer. Ervaringen van Pieter Bleeker: een programma van eisen
a new roadtrailer
Zonder luchtzakken zinkt een jol als je omslaat.
buyoncy bags
De echte 12voetsjol zeiler heeft altijd roeiriemen aan boord.
oars
Het zwaard, de hals en de neerhaler zijn via een vertraging te verstellen. Maar wat is de beste methode.
centerboard-cunningham-hole-downhauler
Zelf een goede giek maken
how-to-make-a-boom
De juiste plaats van de mastvoet is belangrijk voor de snelheid.
mastfoot
Op de site van de twaalfvoetsjollenclub is ook een rubriek Techniek en trim.
De mallen van de jol zijn nu op de mm nauwkeurig beschikbaar in zeildoek.
dinghy molds
De mast kan beschadigen door de gaffel en de giek. Regenpijp om de mast helpt.
protection mast
Zelflozers: anderson of supersuck? en hoe ze te monteren.
selfbailers
Hoe kun je de jol het beste recht houden. Wie niet zwaar is, moet slim zijn.
hanging
Welke doeksoorten zijn er voor het zeil en welke zijn verstandig.
sailcloth
Een verslag van de 2023 vergadering van certificaathouders in Nederland. Inclusief de invloed op de snelheid.
class rules
Een nieuw dekzeil kost algauw ca. 700 euro.
cover 12footdinghy
De zekering van de helmstok is verplicht. Er zijn diverse mogelijkheden.
the helm
De mastschijf boven in de mast zorgt ervoor dat je het zeil gemakkelijk kunt hijsen.
Mast disk
Een houten peddel kun je zelf maken.
paddle
Aan de gaffel zitten twee grommers om het zeil te hijsen.
grommer
De theorie over aerodynamica
aerodynamics
Hoe een gebroken spant te repareren. Martin Royle uit Engeland legt het uit.
broken spant
Hoe een nieuwe gang te plaatsen in de romp. Oscar Grooten deelt zijn ervaringen.
planks
Een nieuwe wegtrailer. Ervaringen van Pieter Bleeker: een programma van eisen
a new roadtrailer
Zonder luchtzakken zinkt een jol als je omslaat.
buyoncy bags
De echte 12voetsjol zeiler heeft altijd roeiriemen aan boord.
oars
Het zwaard, de hals en de neerhaler zijn via een vertraging te verstellen. Maar wat is de beste methode.
centerboard-cunningham-hole-downhauler
Zelf een goede giek maken
how-to-make-a-boom
De juiste plaats van de mastvoet is belangrijk voor de snelheid.
mastfoot
Op de site van de twaalfvoetsjollenclub is ook een rubriek Techniek en trim.
donderdag 20 februari 2025
Emmy Udo-Oudshoorn overleden
Door Pieter Bleeker
Emmy Udo-Oudshoorn is 11 februari 2025 februari overleden, ze is 86 jaar geworden. De laatste keer dat we haar hebben ontmoet was 2 jaar geleden tijdens een Friendship event: de Princenhoftocht in Grou. Ze liep toen al achter de rollator, maar ging wel mee in een begeleidende sloep, om haar man Fred Udo te fotograferen en aan te moedigen. Maar bijpraten met iedereen was ook een doel, want ze hield van het randgebeuren en de gezelligheid rond de wedstrijden. Altijd met een uitnodigende glimlach op haar gezicht. Ze heeft ook nog lang in het bestuur van de twaalfvoetsjollenclub gezeten als secretaris. En daar ken ik haar ook van, toen Jan de Vreede mij ooit vroeg de voorzittershamer van hem over te nemen. Als jonkie van 53 kwam ik toen in het bestuur met een ca. 15 jaar oudere garde zoals Adriaan van Liempt, Jan Pieter Sandbergen, Emmy Udo en Jan Sonnenberg. Prima herinneringen: in Monnickendam bij Fred en Emmy was een eerste bijeenkomst met BBQ georganiseerd om elkaar een beetje beter te leren kennen. En dat verliep in een hele goede sfeer. Emmy vond de kwaliteit van de prijzen en de diners erg belangrijk. We hebben nog gegraveerde wijnglazen van het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) in de kast staan en bij het eten worden die vaak tevoorschijn gehaald. En dan moet ik altijd weer aan Emmy denken. Als nieuwbakken voorzitter was het natuurlijk logisch de Noordelijke grens over te steken en ook mee te doen aan wedstrijden in het Westen, zoals het Pinksterevenement op de Kaag. Emmy organiseerde daar het diner, maar vond de soep veel te koud toen die al op tafel stond. Zij vond dat zoiets ook een onderdeel van mijn takenpakket was en dat meende ze met een boos gezicht echt. "Wat denk jij daaraan te gaan doen? Fred kende Emmy natuurlijk al veel langer en heeft een potentieel conflict toen diplomatiek opgelost. Daarna kwamen we elkaar nog vaak tegen in het buitenland: Turkije, Italie, Duitsland, Zwitserland. En uiteraard in Nederland, waar op hun motorboot de fles korenwijn altijd binnen handbereik stond. Aan gastvrijheid geen gebrek. En dat gold andersom ook, ze konden van onze logeerkamer gebruik maken toen de regiocup in Groningen werd georganiseerd op het Paterswoldsemeer. Van alle activiteiten zaten in ons foto archief nog veel beelden van Emmy. In dit foto album hebben Geja en ik de mooiste foto's van haar verzameld.
Fred en Emmy waren altijd een twee-eenheid. We wensen Fred en familie dan ook veel sterkte toe bij het dragen van dit verlies. Emmy blijven we herinneren als een buitengewoon hartelijke persoonlijkheid. Lees hier de rouwkaart van Emmy.
zondag 19 januari 2025
Renovatie jol H31
Oscar Grooten is eigenaar van de beroemde Baaij jol H31, gebouwd in 1928. In 2024 heeft hij een heel goed seizoen gehad met prima resultaten. Soms kun je voor weinig geld een 2e hands standaard Molenaar zeil kopen en dan ben je helemaal spekkoper. Jacqueline Francois had geen vertrouwen in dit zeil en heeft het daarom verkocht aan Oscar.
Maar behalve een goed zeil is ook de boot belangrijk. En daarnaast het allerbelangrijkste: de ervaring van de stuurman. De H31 heeft nu 3 keer een Nederlands kampioenschap behaald: in 1930, 1931 en 1970. Maar zoals met alle houten schepen van 97 jaar oud, komt er een moment van groot onderhoud. In het geval van de H31, het vervangen van 3 gangen, een ingrijpende renovatie die Oscar zelf heeft uitgevoerd. Hij heeft nauwkeurig beschreven wat je te wachten staat als je aan een dergelijke klus wilt beginnen. Lees HIER zijn belevenissen, voorzien van vele foto's. In bovenstaande foto zijn de gangen verwijderd en kan het opbouwwerk weer beginnen. Oscar Grooten in de H31 op weg naar een 2e plaats tijdens de Sneekweek
Maar behalve een goed zeil is ook de boot belangrijk. En daarnaast het allerbelangrijkste: de ervaring van de stuurman. De H31 heeft nu 3 keer een Nederlands kampioenschap behaald: in 1930, 1931 en 1970. Maar zoals met alle houten schepen van 97 jaar oud, komt er een moment van groot onderhoud. In het geval van de H31, het vervangen van 3 gangen, een ingrijpende renovatie die Oscar zelf heeft uitgevoerd. Hij heeft nauwkeurig beschreven wat je te wachten staat als je aan een dergelijke klus wilt beginnen. Lees HIER zijn belevenissen, voorzien van vele foto's. In bovenstaande foto zijn de gangen verwijderd en kan het opbouwwerk weer beginnen. Oscar Grooten in de H31 op weg naar een 2e plaats tijdens de Sneekweek
vrijdag 17 januari 2025
Dinghy molds
International 12 foot dinghies van de jachtbouw Baaij hadden omstreeks 1930 de naam erg snel te zijn. Toen er een loods afbrandde met diverse Baaij dinghies kon de concurrentie zijn geluk niet op. Eindelijk weer een kans op een overwinning. Toen de jachtwerf Baaij ermee ophield zijn alle mallen door de eigenaar bewust vernietigd. Gelukkig doet Jachtbouw de Groot niet zo krampachtig. Ondanks het feit dat deze dinghies ook de naam hebben snel te zijn vanwege negen keer een Nederlands kampioenschap. Jeroen de Groot heeft aangeboden zijn mallen te vergelijken met de originele mallen uit 1913 van George Cockshott.
Vasileios Koutsouvoulos is een Griekse CAD ontwerper, die samen met Bert Hamminga de oorspronkelijke tekeningen van Cockshott heeft gedigitaliseerd in de tool SolidWorks. Eenmaal ingescand kan van elk onderdeel een mal op ware grootte worden gemaakt. Zie foto boven. De bouwmallen zijn in dxf formaat uit SolidWorks gehaald. En zeilmakerij Molenaar was daarna in staat de bouwmallen op ware grootte in zeildoek te snijden m.b.v een CNC. Allard, CNC operator van zeilmakerij Molenaar met daarnaast de mallen van het Cockshott ontwerp uit 1913 in zeildoek. Zie ook de foto's Molenaar hoe een CNC werkt.
Vervolgens hebben we deze zeildoek mallen over de mallen van jachtbouw de Groot gelegd. In 1991 heeft het Nederlandse Watersportverbond het ontwerp van de dinghy veranderd. Alle maten gingen van inches naar cm en het moest allemaal in de "computer passen van die tijd". Het verhaal ging ook rond, dat deze dinghies niet meer te vergelijken waren met het originele Cockshott ontwerp. Maar iedereen kan gerust zijn: Er is geen of nauwelijks verschil. Controleer het zelf in dit foto album over de mallen. Alleen de voorste mal 2 is aan elke kant 2,5mm breder. Totaal 5mm. Bij een Nederlandse certificering wordt daar rekening mee gehouden. Bij nieuwgebouwde dinghies wordt op 420mm vanaf de voorkant een breedtemaat aangehouden van 573-588mm (15mm tolerantie). Bij 1913 dinghies is dat iets meer: 577-603mm. Het verschil is dus precies 5mm. En dat hebben wij dus ook proefondervindelijk vastgesteld. Waarmee is aangetoond dat het digitale model van Vasileios-Bert buitengewoon nauwkeurig is. Zeer opvallend: geen verschil bij de andere mallen.
Het verhaal ging altijd dat oude dinghies, iets boller in de kop waren. En dat klopt dus ook wel een beetje. Maar ook met het digitale model kan dus zonder problemen een Nederlandse licentie worden verkregen. Zowel volgens de nieuwe als de oude meetregels. Hoe nu verder: iedereen die van plan is een international 12 foot dinghy te bouwen, kan gebruik maken van de zeildoek mallen. Stuur een mail naar 12footcwc[at]gmail.com voor meer informatie. Een nieuwe dinghy in aanbouw bij jachtbouw de Groot. Let op de mallen.
De originele Cockshott tekeningen uit 1913 zijn gratis te downloaden op 12footcwc.org tab technical.
Vasileios Koutsouvoulos is een Griekse CAD ontwerper, die samen met Bert Hamminga de oorspronkelijke tekeningen van Cockshott heeft gedigitaliseerd in de tool SolidWorks. Eenmaal ingescand kan van elk onderdeel een mal op ware grootte worden gemaakt. Zie foto boven. De bouwmallen zijn in dxf formaat uit SolidWorks gehaald. En zeilmakerij Molenaar was daarna in staat de bouwmallen op ware grootte in zeildoek te snijden m.b.v een CNC. Allard, CNC operator van zeilmakerij Molenaar met daarnaast de mallen van het Cockshott ontwerp uit 1913 in zeildoek. Zie ook de foto's Molenaar hoe een CNC werkt.
Vervolgens hebben we deze zeildoek mallen over de mallen van jachtbouw de Groot gelegd. In 1991 heeft het Nederlandse Watersportverbond het ontwerp van de dinghy veranderd. Alle maten gingen van inches naar cm en het moest allemaal in de "computer passen van die tijd". Het verhaal ging ook rond, dat deze dinghies niet meer te vergelijken waren met het originele Cockshott ontwerp. Maar iedereen kan gerust zijn: Er is geen of nauwelijks verschil. Controleer het zelf in dit foto album over de mallen. Alleen de voorste mal 2 is aan elke kant 2,5mm breder. Totaal 5mm. Bij een Nederlandse certificering wordt daar rekening mee gehouden. Bij nieuwgebouwde dinghies wordt op 420mm vanaf de voorkant een breedtemaat aangehouden van 573-588mm (15mm tolerantie). Bij 1913 dinghies is dat iets meer: 577-603mm. Het verschil is dus precies 5mm. En dat hebben wij dus ook proefondervindelijk vastgesteld. Waarmee is aangetoond dat het digitale model van Vasileios-Bert buitengewoon nauwkeurig is. Zeer opvallend: geen verschil bij de andere mallen.
Het verhaal ging altijd dat oude dinghies, iets boller in de kop waren. En dat klopt dus ook wel een beetje. Maar ook met het digitale model kan dus zonder problemen een Nederlandse licentie worden verkregen. Zowel volgens de nieuwe als de oude meetregels. Hoe nu verder: iedereen die van plan is een international 12 foot dinghy te bouwen, kan gebruik maken van de zeildoek mallen. Stuur een mail naar 12footcwc[at]gmail.com voor meer informatie. Een nieuwe dinghy in aanbouw bij jachtbouw de Groot. Let op de mallen.
De originele Cockshott tekeningen uit 1913 zijn gratis te downloaden op 12footcwc.org tab technical.
vrijdag 27 december 2024
Candidate Friendship Series
Friendship Series 2025 (Dutch classrules)
There are six candidate events for the Friendship series 2025, of which four will be selected. Most votes count. Everyone can now decide which four international regattas will eventually be on the calendar. These are the candidates for the Friendship series 2025.
1 Baldeneysee. Germany. April 5-6
An event near Essen for two ex-Olympic classes: O-jolle and international 12 foot dinghies. Organized by the German sailing club SKS.
2 De Kaag. Netherlands. June 7-9
For many years the class event of the Twaalfvoetsjollenclub with a large participation.
3 Princenhoftocht. Netherlands. July 5-6
On Saturday the Princenhoftocht, a combination of a tour- and a regatta event. On Sunday 2 regattas at Grou. Organization by the Royal sailing club Oostergo. Participating classes: 30m2, Lark and 12 foot dinghies. It doesn't get more classic than this.
4 De Bocht. Belgium. July 12-13
A small lake near Mechelen. Organisation: Belgian Twaalfvoetsjollenclub. The Belgian dinghy club is growing through the enthusiast people. On behalve of Luc Kerremans you are welcome. There is a small clubhous and room for campers. You won't regret to visit this event.
5 Schwerin. Germany. September 6-7
A large lake between Hamburg and Berlin. A fun event for all kinds of classic wooden ships. The German class organisation Flotte Nord would like a large participation. Can be perfectly combined with a holiday.
6 Lac de l’Eau d’Heure. Belgium. October 25-26
The closing of the season on a Belgian lake near Cerfontaine. Organisation by the French-speaking sailing club SNEH. Participants are OK dinghies, Europe and 12 foot dinghies
You give your most favorite event 6 points. The next 5 points, 4 points, 3 points, 2 points and your least favorite 1 point.
for example
De Bocht 6 points (you are very enthusiastic about the Bocht in Belgium)
Lac de l'Eau l'Heure 1 point (you really don't need this event)
Reply to this email with your choices, preferably before January 21, 2025.
E:12footcwc@gmail.com
Filling in does not mean that you are obliged to register. We would just like to know what is going on among the lovers of classic wooden dinghies in Europe.
www.12footcwc.org
Bert Bos
Reinhard Schroeder
Pieter Bleeker
woensdag 25 december 2024
Training 29 maart 2025
Zie hier de foto's en video's van de training bij ZZ.
Zaterdag 29 maart, een stralende dag met een lopend windje, bft 3. Al om 9:00hr stonden de eerste jol liefhebbers voor het hek van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ). Uiteindelijk zouden er 12 jollen meedoen. Eerst de boten optuigen en uiteraard bijpraten na zo’n lange winter. En vervolgens koffie drinken in het gezellige clubhuis. Het programma werd aan de stamtafel uit de doeken gedaan door de trainers: Theorie, conditie training en daarna het water op. De gehele training wordt gedaan door vrijwilligers: voor en en door jollenzeilers. Jeroen de Groot is voorzitter van ZZ en vraagt alleen een kleine bijdrage (5 euro) voor de benzine van de volgboot. Wim Bleeker verzorgt de theorie en vraagt iedereen een plekje te zoeken rond zijn jol 869. Veiligheid is het eerste thema. Zijn boodschap, minimaal 220ltr drijfvermogen goed vastmaken. Met band van 5cm of nog beter dunne touwtjes. De vlonders vastmaken d.m.v. een dun RVS plaatje met een schroef op het spant, zodat ze niet gaan drijven als je omslaat. In dat geval direct het zeil laten zakken plus het zwaard omhoog, zodat er geen water meer naar binnen komt. Als er een volgboot is, kan het meeste water er soms uitgesleept worden. Daarna hozen met een opvouwbare emmer van 10ltr. Het is veel werk, maar je kunt daarna de wedstrijd voortzetten.
Wat betreft de snelheid maakt Wim veel gebruik van twee wollen draadjes in het want. Vooral voor de wind is er dan veel winst te behalen, door keurig binnen de wind te varen. De draadjes geven dan een goede indicatie. De wanten hoeven niet heel strak, vooral voor de wind is dat niet bevorderlijk. Mocht je geen snelheid hebben aan de wind: kijk goed naar de stand van de mast (zeilpunt-lateraalpunt) en maak eventueel een mastspoor van 6cm. Je hebt dan 2cm speelruimte. Vaar de boot rechtop en zet met de neerhaler het zeil in de goede stand wat betreft de twist van het achterlijk. Er was ook een vraag: hoe strak moet je het zeil op de giek en de gaffel zetten. Antwoord: een matige spanning. En probeer niet tijdens de wedstrijd dat te veranderen, het leidt alleen maar af en zo belangrijk is het ook weer niet.
Vervolgens was het tijd voor de conditietraining met als trainer Pieter Bleeker. Het filmpje gemaakt door Caroline Vogelzang geeft een indruk. Zie ook de foto boven. Nadat de spieren goed warm waren, was het tijd het water op te gaan. In een op-en-neer baantje kon iedereen de boathandling weer op 2025 niveau brengen. Overstag gaan, gijpen en tonnen ronden. De boot moet een verlengstuk van jezelf zijn, alles moet op de automatische piloot gaan, zodat je veel aandacht op de tactiek kan richten. Boathandling kun je heel goed alleen oefenen: een aanrader. Uren maken is dan het motto.
Het tweede gedeelte bestond uit een start (met een 2 minuten signaal) en drie op en neer rakken. Na 2 uur op het water te hebben geoefend was het tijd de boten weer op de trailers te zetten. We hebben na afloop veel positieve reacties gekregen: Christian Scheen was helemaal uit Den Haag gekomen met zijn 763 en gaf aan veel geleerd te hebben, maar ook dat er nog veel werk aan de winkel is om de jol helemaal onder de knie te krijgen. En dat klopt want het blijft tenslotte een moeilijke boot die veel training vergt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Aankondiging training 29 maart De training van de Twaalfvoetsjollenclub regio Noord en de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ) is gepland op zaterdag 29 maart 2025. Het hek bij ZZ is vanaf 9:00hr open en ben je welkom. Trainers zijn Wim Bleeker, Pieter Bleeker en Jeroen de Groot.
Na het optuigen van de boten eerst een korte warming-up om de spieren weer soepel te krijgen, ca. 10:30. Daarna theorie over het trimmen van de jol, ca. 12:00hr het water op, waarna we de boothandling gaan oefenen zoals overstag gaan en gijpen. Vervolgens een paar korte trainingswedstrijden met een nabespreking en een drankje tot slot in het clubhuis van ZZ.
Voor met name benzinekosten van de volgboot, vraagt Jeroen de Groot als voorzitter van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer (ZZ) een vergoeding van 5 euro per 12voetsjol.
Opgave via de secretaris van de twaalfvoetsjollenclub, de whatsapp groep Friendship Nordics, 12footcwc.org of een mail naar de trainers. Ook als je nog geen jol hebt, maar wel belangstelling, ben je welkom. Gewoon langskomen, vaak zijn er mogelijkheden mee te varen.
De Zeilvereniging Zuidlaardermeer kun je vinden door in de routeplanner Meerweg 58, Kropswolde in te voeren. Zie ook google maps Zeilvereniging Zuidlaardermeer aan de Meerweg, richting paviljoen de Rietzoom.
Voor een indruk, hier de foto's van de:
training 2017, training 2020, training 2022, training 2023, training 2024
vrijdag 22 november 2024
Bescherming mast
De giek en de gaffel beschadigen de mast. In het verleden werd dat opgelost door leer om de mast te bevestigen en met touwtjes aan te snoeren. Nog steeds een prima oplossing. Epoxy plus glasvezel op de kwetsbare plekken aanbrengen, gebeurt ook. Dat lijkt een goede oplossing, maar is het niet. Mijn broer Wim zag opeens zijn mast knikken. Oorzaak: vocht onder de epoxy zorgde voor houtrot. Nog vroeger werd ook wel een koperen bescherming aangebracht. Met kleine spijkers werd dat dan bevestigd. In de jollenklasse zag je het niet veel, maar wel in de 16m2 klasse. Tegenwoordig is plastic regenpijp van 7 cm doorsnee erg populair in de kleuren grijs, wit of bruin. Normaal gesproken hebben we een hekel aan plastic maar in dit geval is de verleiding wel erg groot, want het is een goedkope oplossing. En daarnaast heel effectief om beschadigingen aan de houten mast te voorkomen. Het zagen van een stuk regenpijp kan je het beste met een kapzaag doen. Vervolgens in de lengte richting doorzagen. Bijvoorbeeld ook met de kapzaag. Daarna wordt het wat lastiger, want om de 3 stukken regenpijp er netjes om te krijgen moet aan de voorkant overal een gleuf overblijven van ca. 1 cm. Eerst de pijp om de mast doen op de juiste plaats en dan netjes aftekenen. Vervolgens kun je met een multitool er een strookje afhalen. Daarvoor gebruik ik het oude stuk mast van mijn broer Wim. Gaatjes boren in de hoeken en met kleine schroeven de regenpijp vast maken. Spijkertjes zou ik niet doen. Als je de mast een keer gaat lakken (heel verstandig) kun je de pijpen er ook weer gemakkelijk afhalen.
Denk wel aan regel 2.5.6: maximale lengte van de bescherming is 115cm. Wil je de giek en de gaffel ook beschermen dan ten hoogste over 50cm. Dat laatste doe ik niet, maar het mag dus wel. Met een multitool er een scheef stukje afhalen, zodat overal een spleet te zien is van ca. 1cm. Het uiteindelijke resultaat: drie stukken pijp van ongeveer 25-30cmm lengte. Dus ruim binnen de norm van de NL klassenvoorschriften. Zeker in deze gepolariseerde tijden is het verstandig met elk detail rekening te houden, helemaal als je aan het NK 2025 op de Loosdrechtse plassen wilt meedoen.
Denk wel aan regel 2.5.6: maximale lengte van de bescherming is 115cm. Wil je de giek en de gaffel ook beschermen dan ten hoogste over 50cm. Dat laatste doe ik niet, maar het mag dus wel. Met een multitool er een scheef stukje afhalen, zodat overal een spleet te zien is van ca. 1cm. Het uiteindelijke resultaat: drie stukken pijp van ongeveer 25-30cmm lengte. Dus ruim binnen de norm van de NL klassenvoorschriften. Zeker in deze gepolariseerde tijden is het verstandig met elk detail rekening te houden, helemaal als je aan het NK 2025 op de Loosdrechtse plassen wilt meedoen.
maandag 11 november 2024
Supersuck of Andersen zelflozer?
door Pieter Bleeker
Op de foto een Supersuck zelflozer (bailer) in de kampioensjol 657 Chuchubi van mijn neef Marcel Bleeker. Een de Vlijt jol gebouwd in 1969, waarmee Jeroen de Groot twee keer kampioen van Nederland is geworden. De jol heeft dringend een renovatie nodig, de bailer lekt omdat het rubber is vergaan, daarnaast klemt ie, dus nauwelijks meer op een neer te krijgen. Ook de schroeven steken uit en zijn verroest.
De vraag is wat nu: een nieuw rubber bestellen en de bailer renoveren. Kosten van een rubber ongeveer 30 euro per stuk in Engeland bij Seasure. Of radicaal kiezen voor een andere oplossing: een Andersen super medium bailer bijvoorbeeld, kosten ongeveer 95 euro bij Kuipers .
Volgens de reklame loost een Supersuck ook bij lage snelheden beter, vanwege het venturi effect. Zie informatie van Seasure. Maar in de praktijk viel het mij tegen. Een jol vangt aan de wind, zoveel buiswater. Dat kan ook een Supersuck niet voldoende afvoeren. Met als effect veel water boven de vloerdelen en het risico dat je gemakkelijk kapzeist. Ook een nadeel: Supersucks hebben veel onderhoud nodig. Vaak insmeren met vaseline dus. Mocht je een keer vergeten de Supersuck dicht te doen, spuit het water naar binnen. Heel ongemakkelijk als je even niet in de buurt bent, je boot zit gelijk vol water. Het is dus een nieuwe Andersen bailer geworden voor de 657. Een super medium, met montage van binnenuit.
Een super mini Andersen bailer (77 euro) is ook een optie, wel gemakkelijk want deze heeft hetzelfde gat in de romp als de supersuck (40 bij 85 mm). Een supermidi bailer vraagt 43 bij 110 mm. Maar heeft als voordeel dat het meer water kan afvoeren, Een super medium bailer monteren is wel passen en meten. Het past allemaal maar net in een gang. Met behulp van thixothrope epoxy, dikker gemaakt met katoenvezels, kun je veel repareren. Als kit hebben we Sikaflex 291 gebruikt. De bijgeleverde rubbers hebben we niet gebruikt. Omdat een gang 7 mm dik is, kun je ze beter niet gebruiken om de bailers voldoende te laten afzinken. Voor het monteren, Sikaflex kit op de bailer smeren is het beste en daarna de moeren op de 6 bouten vanuit de binnenkant aandraaien. De bouten goed laten verzinken in het vlak.
Het foto album geeft een indruk van het gehele project zelflozer 657. Het uiteindelijke resultaat, de super medium Andersen bailer vanuit de binnenkant gezien Mijn broer Wim Bleeker bezig het gat in de romp op maat te maken voor de nieuwe Andersen bailer.
Zie ook dit voorgaande blog artikel over zelflozers.
Op de site van de Twaalfvoetsjollenclub tips over de supersuck Lees hier een blogartikel over zelflozers, dat eerder is gepubliceerd.