12footnews

International 12 foot dinghy

dinsdag 30 november 2021

Gebroken spant deel 2

Gebroken spanten in een jol komen veel voor. De oorzaak: schade door een te slappe trailer. Of bij windkracht 5 of meer een jol proberen recht te houden met twee zware personen. In het laatste geval ontstaan grote wringkrachten.
Er zijn drie manieren iets aan dit probleem te doen:
1 cosmetisch repareren. zie ook deel1.
2 Het complete spant eruit halen en weer opnieuw plaatsen
3 een gedeelte van het spant vervangen
oplossing 2 is een kostbare zaak en ook niet nodig. Oplossing 3 wordt veel gedaan door de professionals. Martin Royle uit Engeland heeft uitgebreid beschreven hoe je dit het beste kunt doen. Lees hier in een PDF zijn ervaring, ondersteund met foto's.

vrijdag 19 november 2021

Onderhoud jol

Het mooie van een klassieke houten jol: Er is altijd wat te doen. Arnold Salverda haalt zijn hele jol kaal om het daarna weer opnieuw in de lak te zetten. Zie foto boven. Ook alle gegalvaniseerde metalen onderdelen worden vervangen door roestvrij staal. Wim Bleeker zijn mast was gebroken en wat is er leuker dan zelf een nieuwe te maken. Zo zullen er meer winter projecten zijn. Daarom is het plan begin Januari 2022 weer een webinar te organiseren met als onderwerp "Onderhoud jol". Het doel is van elkaar te leren, onderhoud hangt immers van trucjes aan elkaar. Opgave via de app groep Friendship Nordics of rechtstreeks bij Bert Bos of Pieter Bleeker. Om alvast in de stemming te komen hier een foto album met leerzame foto's. Heb je zelf een onderhoudsklus, die je graag wilt delen, stuur een paar foto's. Ook graag bericht of je tijdens het webinar e.e.a wilt toelichten. Houd ook dit blogartikel in de gaten voor nadere berichten.
Wim Bleeker bezig met het lijmen van een nieuwe mast

zondag 14 november 2021

Friendship series 2022

The Friendship series 2022, four weekends to meet your friends with the same love for classic wooden dinghies in the 1913 style
1 Germany. 2-3 april. Baldeneysee. Contact Reinhard Schroeder. more info
2 Ireland. 4-5-6 June Clinckerfestival. Contact Vincent Delaney
3 Netherlands 2-3 july. Grou. Princenhoftocht. Contact Pieter Bleeker. more info
4 Belgium 22-23 October, Lac de l'Eau d'Heure. Contact Bert Bos

Besides these official Friendship series we are thinking to promote the next interesting regattas / touring events:
England 4,5 september (Bosham). Contact Doug Branson
Germany 4,5 september (Schwerin). Contact Reinhard Schroeder
Japan, 2-3 july Hayama regatta. Contact Yoichi Komori. See race report 2021
Turkey, ?? . contact Rifat Edin

Soon more information in this blog article. Or at the website 12footcwc. The picture is made in 2018, Friendship series Danmark. In front Yoichi Komori from Japan with the Japannese flag.

Rode kaart

Tonny Surendonk heeft de 688 voor het NK vier keer (!!) laten controleren. Geen risico. En toch bleek haar jol opeens een 1mm te nauwe  zwaardkast te hebben. En dus gelijk een rode kaart op het NK2021. Vochtwerking is de oorzaak, maar de echte  zwaardkast wappies ontkennen deze natuurwet. Nu was het NK met 30 jollen helemaal niet slecht bezocht maar met wijs beleid, was 60 ook mogelijk geweest. Het bestuur besloot echter voor het NK 2021, dat je eerst een contract moest ondertekenen. Alle honderden regels thuis eerst checken en daarna voor akkoord verklaren. Wantrouwen ten top. Een NK deelnemer met verstand van zaken (oud wereldkampioen Vaurien) zei het treffend, dat lukt niemand: Je tekent blind en maar op goed vertrouwen. Alleen de beste 5 van de goud en zilver groep werden vervolgens onderworpen aan een controle. Beetje raar natuurlijk en zelfs de verbondsmeter schijnt die mening te delen: je behoort iedereen vooraf te controleren en niet halverwege enkele kanshebbers op de titel. Net of dat de rasechte sjoemelaars zijn. Wat niemand had verwacht en zijzelf ook niet, overkwam Tonny. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen op Loosdrecht bleek haar zwaardkast opeens 1mm te nauw en dus moest wel uitsluiting volgen (..). Zij kon direct naar huis gaan, een rode kaart. Alle noordelijke kanshebbers hebben het wel gehad met dit millimetergeneuzel en hadden vooraf al hun conclusies getrokken: aan dit circus doen we niet mee. Een zwaardkast vernauwing van 1mm heeft geen effect op de snelheid, maar regels zijn regels en die moeten vooral naar de letter en niet naar de geest worden gehandhaafd, is het beleid. Tonny als  afschrikwekkend voorbeeld voor alle "zwaardkastovertreders", is daar nu het slachtoffer van geworden.  Haar onzelfzuchtige  reactie:"geen mening, ik sta erboven".  Geld speelt blijkbaar ook geen rol bij dit rigide beleid.  Een nieuwe zwaardkast of een bestaande  laten uitveilen kost tenslotte "maar"  een schijntje:  honderden of duizenden euros. Ook al heeft uitveilen  misschien maar één dag effect, daarna slaat het vochtmonster vaak weer toe. Het is natuurlijk wel goed voor de economie. Veel botenbouwers zijn voor dit beleid.  Logisch, brood op de plank. In 2022, als het NK op Loosdrecht wordt verzeild,  zal het controleren van de zwaardkast weer op de agenda staan. Er is  geen andere mogelijkheid meer, door de huidige polarisatie. Weg 85 euro inschrijfgeld als het hout van je zwaardkast toevallig wat water op wil nemen en gaat uitzetten. Zoals bij de oude jol 688 van Tonny het geval was en je direct mag vertrekken met een rode kaart. Dit onzinnige spierballen vertoon zal uiteraard een enorme stimulans zijn om met zijn allen naar Loosdrecht te gaan voor een gezellig NK samenkomen in 2022. Want wie houdt er niet van een gokje?  Het NK dan maar  afschaffen is ook een optie, want het zorgt alleen maar voor een hele vervelende verdeeldheid in de club. Een alternatief is er ook: parkeer dit probleem voor 10 jaar. In de tussentijd komt er vast wel een oplossing. Heeft de pampusklasse ook gedaan. Kwestie van wijs beleid. De foto is trouwens genomen in Veenhuizen, vroeger ook wel het pauperparadijs genoemd.

donderdag 4 november 2021

Nieuwe trailer

Deze winter is het plan een nieuwe trailer aan te schaffen. In Nederland maakt pega BV speciale trailers voor 12voetsjollen. Het is verstandig een weloverwogen keuze te maken over de inrichting, want een verkeerde trailer of de verkeerde bevestiging kunnen grote gevolgen hebben voor je 12voetsjol: gebroken spanten, gescheurde romp en zelfs een gebroken kielbalk komt voor. Een degelijke trailer, van Pega bijvoorbeeld, en de juiste manier van bevestigen kunnen veel ellende voorkomen. In dit blogartikel wat tips als je een nieuwe trailer wilt aanschaffen. En voor je bestaande trailer aanwijzingen hoe je schade kunt voorkomen. Ik ben door schade en schande (enigszins) wijs geworden. Een 12voetsjol kan het beste op slechts 2 punten (of rollen) steunen. Op de kielbalk, 110cm van de voorste boegsteun en de tweede op ca. 310cm. Een derde rol in het midden van de kielbalk is handig tijden het oplieren van de jol. Maar kan beter “vrij” zijn tijdens het vervoer. De jol kan daar eventueel gaan knikken. Met als gevolg een gebroken kielbalk. Een Franse zeiler is dat een keer overkomen en dan heb je echt een probleem. De jol mag daar dus niet op steunen tijdens het vervoer. Bij een stijve trailer is dit risico niet zo groot, maar wel bij een slappe trailer!! Spanbanden plaatsen op de plekken waar de voorste en achterste kielrol zitten, maar vooral niet te strak. Ook verstandig: het zwaard laten zakken op de middenrol, beter voor je zwaardbout en zwaardkast, er komt dan immers geen kracht op. De lierband niet te strak doorzetten tijdens het vervoer, de jol kan dan in de lengterichting mooi op en neer gaan “dansen”, zonder dat er spanning op de romp komt. Bij een slecht wegdek, met de nodige kuilen, worden de krachten in dat geval opgenomen door de trailer en niet door de jol. Zijsteunen, opdraaibaar zijn handig. Vooral met 2 rollen, maar de uitvoering met een plat geel kussen kan ook. Tijdens het vervoer helpen ze de jol enigszins te steunen en in evenwicht te houden. Bij het tewaterlaten de steunen iets naar beneden draaien. De 3 rubberen kielrollen en de rollen op deze opdraaibare steunen zorgen ervoor dat de jol soepel het water in glijdt. Ook een mahonie houten bootmal komt nog veel voor (zie foto boven). Maar de kimlatten willen dan nog wel eens beschadigen. Daarom probeer ik het nu met opdraaibare zijsteunen.
De extra kielrol in het centreersysteem is aan het frame bevestigd en zorgt ervoor dat de kielbalk niet gaat knikken. Zeker bij een slappe trailer heel belangrijk.
Het programma van eisen voor mijn nieuwe PEGA trailer
Lengte trailer 4,2 meter
een extra stijve trailer. 4 langsbalken. 2 is te weinig: een te slappe trailer
1 st. Lier 500kg model 501. SKU 169.25
1 st. Centreersysteem, rubberen kielrollen L650 en H650 SKU 200.10
2 st. Kimrolstel inc. opdraaibare steun (192.50) SKU 156.10
3 st. Kielrol met steunpijp SKU 161.00. Voor, midden, achter (in centreersysteem)
1 st. Boegsteun standaard
1 st. Overzetslot SKU 230.00
1 st. Neuswiel standaard
1 st. Afneembare verlichtingsbalk
1 st. Looprek aluminium
1 st. Reservewiel 10 inch met 45graden steun aan frame bevestigd voor
2 st. 10 inch wielen
De trailer is nog niet besteld, we zijn nog aan het praten en onderhandelen. Als de trailer is geleverd, zal ik hier een foto plaatsen.

Inmiddels is de nieuwe jol trailer geleverd: zie foto. Nu bezig met het nauwkeurig afstellen van de as, de rollen en steunen. De eerste indrukken zijn erg goed. De trailer met de jol 824 erop ligt als een huis achter de auto. De knobbeldruk is ongeveer 35kg en dat valt binnen de marge van min. 16kg en max. 50kg. Zie voor de details foto album nieuwe trailer.