12footnews

International 12 foot dinghy

zondag 4 april 2021

Gebroken spant

 


Vervelend: Een gebroken spant, maar het is te repareren. Altijd al een keer voor tandarts willen spelen, dan is hier je kans. Met een dremel boortje (zie foto) wordt het gat in het spant eerst uitgeslepen en vergroot. Daarna het gat met impregneer epoxy fixeren. Vervolgens gebruik je een dikke thixotrope epoxy en meng dat met zaagsel in dezelfde eiken kleur. Ik heb hiervoor altijd een potje zaagsel achter de hand. zie foto.

Daarna met een spatel of plamuurmes de kleur epoxy zo netjes mogelijk in het gat drukken. Laten drogen en de overtollige restjes epoxy afkrabben en schuren. 

Beetje lak eroverheen en het probleem is opgelost. Jollen tandarts..een mooi vak :-).
De oorzaak dat spanten weleens willen breken? Het tijdens de bouw lamineren van spanten is beter, maar ook veel werk. Maar de oorzaak is vooral de grote krachten op een jol, die altijd voor vervorming zorgen. Zeker bij windkracht 6 of meer en helemaal als je met twee zware personen gaat zeilen in een 12voetsjol. Daarom is het goed te overwegen het achterlijk van het zeil wat kleiner te maken volgens het 1913 origineel. En met 2 man zeilen alleen toe te staan als je de hele serie op deze manier gaat varen. Net als in ItaliĆ«. En ook wel zo leuk voor je bemanning. 

Na afloop kreeg ik deze reactie van Martin Royle uit Engeland. Hij pakt de renovatie nog veel grondiger aan. De tekst en de foto spreken voor zich.

Hi Pieter,

Just read the latest post on your blog & very unusually I have to take exception to your solution, in the politest way possible. I feel your repair method offers no additional strength to an already compromised rib section.
I have had many broken ribs to fix over the years, not just on Fubbs but 19 out of 24 on my latest National 12 restoration has been a bit of a mission! So I have some experience. My first action with any break is to find out what was the cause & to make sure it can’t happen again. So I would always cut a 1:12 scarph joint to each side of any break as a bare minimum, over more fastenings if possible? I use an angle grinder to carefully grind back the roves off any nails that need removing, then hammer the nail out. If the break is on a bend (they usually are), I usually laminate an over long repair rib section from thinner strips of Oak, laminated on the inside of the hull next to the broken rib section to ensure the correct shape. Then I cut the scarphs to both rib & repair & drill for new nails, ensuring at least one nail passes through the new scarph joint which I glue with epoxy. This repair technique thus spreads any loading on the rib in the future. Photo below shows a few of these rib repairs at dry fitting stage.

Best regards,

Martin