De giek en de gaffel beschadigen de mast. In het verleden werd dat opgelost door leer om de mast te bevestigen en met touwtjes aan te snoeren. Nog steeds een prima oplossing. Epoxy plus glasvezel op de kwetsbare plekken aanbrengen, gebeurt ook. Dat lijkt een goede oplossing, maar is het niet. Mijn broer Wim zag opeens zijn mast knikken. Oorzaak: vocht onder de epoxy zorgde voor houtrot. Nog vroeger werd ook wel een koperen bescherming aangebracht. Met kleine spijkers werd dat dan bevestigd. In de jollenklasse zag je het niet veel, maar wel in de 16m2 klasse. Tegenwoordig is plastic regenpijp van 7 cm doorsnee erg populair in de kleuren grijs, wit of bruin. Normaal gesproken hebben we een hekel aan plastic maar in dit geval is de verleiding wel erg groot, want het is een goedkope oplossing. En daarnaast heel effectief om beschadigingen aan de houten mast te voorkomen. Het zagen van een stuk regenpijp kan je het beste met een kapzaag doen. Vervolgens in de lengte richting doorzagen. Bijvoorbeeld ook met de kapzaag. Daarna wordt het wat lastiger, want om de 3 stukken regenpijp er netjes om te krijgen moet aan de voorkant overal een gleuf overblijven van ca. 1 cm. Eerst de pijp om de mast doen op de juiste plaats en dan netjes aftekenen. Vervolgens kun je met een multitool er een strookje afhalen. Daarvoor gebruik ik het oude stuk mast van mijn broer Wim. Gaatjes boren in de hoeken en met kleine schroeven de regenpijp vast maken. Spijkertjes zou ik niet doen. Als je de mast een keer gaat lakken (heel verstandig) kun je de pijpen er ook weer gemakkelijk afhalen.
Denk wel aan regel 2.5.6: maximale lengte van de bescherming is 115cm. Wil je de giek en de gaffel ook beschermen dan ten hoogste over 50cm. Dat laatste doe ik niet, maar het mag dus wel.
Met een multitool er een scheef stukje afhalen, zodat overal een spleet te zien is van ca. 1cm.
Het uiteindelijke resultaat: drie stukken pijp van ongeveer 25-30cmm lengte. Dus ruim binnen de norm van de NL klassenvoorschriften. Zeker in deze gepolariseerde tijden is het verstandig met elk detail rekening te houden, helemaal als je aan het NK 2025 op de Loosdrechtse plassen wilt meedoen.