Het is weer tijd voor het lakken van de jol. En uiteraard alle onderdelen. Zie de foto. Het lakken van de jol steekt nauw. Lopers en veel stof in de lak zijn de grootste gevaren. Wit schuurpapier korrel 180 bevalt me het beste. Maar voor die tijd eerst schoonmaken. Het vetvrij maken is misschien nog wel belangrijker als schuren. Vroeger gebruikte ik allesreiniger en daarna ammonia. In de verfhandel is beter spul te krijgen. Ongeveer 3,5 euro en een combinatie van zeep en een natuurlijk afbreekbaar ontvettingsmiddel. Zelfs naspoelen is niet meer nodig. Goed spul. Een aanrader. Tijdens het lakken was het vrij koud: ongeveer 6 graden. Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn. De vader van Geja is Karel van Ommen (inmiddels 95 jaar en dus veel ervaring) en hij zei altijd: dan kun je de lak er dik opzetten. Daar heeft hij gelijk in. Het glimt erover. Epifanes bootlak is prima. Het is te koop in verfbussen van een liter. Een ovale kwast is het beste (Van de botenbouwer Sies Nijdam geleerd). Eerst verdelen, daarna twee keer uitstrijken zodat de lak goed verdeeld is: het voorkomt lopers. Wat betreft het stof: botenbouwers hebben een aparte lakruimte. Die luxe heb ik niet, maar wat ook goed werkt: bovenhands lakken. Stof gaat altijd van boven naar beneden. Niet van onderen naar boven. Deze truc heb ik vroeger geleerd van onze buurman en schilder Anco Medema. Het is lastig werken, maar je krijgt een perfect lak resultaat, zonder stof in de lak.
12footnews
International 12 foot dinghy
woensdag 6 november 2013
Lakken 12voetsjol
Het is weer tijd voor het lakken van de jol. En uiteraard alle onderdelen. Zie de foto. Het lakken van de jol steekt nauw. Lopers en veel stof in de lak zijn de grootste gevaren. Wit schuurpapier korrel 180 bevalt me het beste. Maar voor die tijd eerst schoonmaken. Het vetvrij maken is misschien nog wel belangrijker als schuren. Vroeger gebruikte ik allesreiniger en daarna ammonia. In de verfhandel is beter spul te krijgen. Ongeveer 3,5 euro en een combinatie van zeep en een natuurlijk afbreekbaar ontvettingsmiddel. Zelfs naspoelen is niet meer nodig. Goed spul. Een aanrader. Tijdens het lakken was het vrij koud: ongeveer 6 graden. Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn. De vader van Geja is Karel van Ommen (inmiddels 95 jaar en dus veel ervaring) en hij zei altijd: dan kun je de lak er dik opzetten. Daar heeft hij gelijk in. Het glimt erover. Epifanes bootlak is prima. Het is te koop in verfbussen van een liter. Een ovale kwast is het beste (Van de botenbouwer Sies Nijdam geleerd). Eerst verdelen, daarna twee keer uitstrijken zodat de lak goed verdeeld is: het voorkomt lopers. Wat betreft het stof: botenbouwers hebben een aparte lakruimte. Die luxe heb ik niet, maar wat ook goed werkt: bovenhands lakken. Stof gaat altijd van boven naar beneden. Niet van onderen naar boven. Deze truc heb ik vroeger geleerd van onze buurman en schilder Anco Medema. Het is lastig werken, maar je krijgt een perfect lak resultaat, zonder stof in de lak.
Labels:
Technics