12footnews

International 12 foot dinghy

maandag 15 februari 2016

Technische regels tot 2020


De vergadering van meetbriefhouders: In totaal 70 stemgerechtigden in het clubhuis van WSV Bovenwater in Lelystad. Rood is tegen. Groen is voor.
In totaal is over 38 voorstellen gestemd. Het eindresultaat: de 12voetsjol is nog meer een echte eenheidsklasse geworden met strakke regels. Daarnaast is een klein beetje modernisering ingevoerd. Na 102 jaar hebben de superconservatieven het verloren van de iets meer verlichte 12voetsjol geesten. De highlights:
1 Bij het NK is 1 bemanning verplicht. Daarbuiten mag gewisseld worden (Je schoonmoeder van 80 kg of je kleinzoon van 25kg)
2 Een peddel is verplicht. Twee roeiriemen mag ook, maar is niet verplicht. De echte puriteinen varen natuurlijk altijd met roeiriemen (zoals uw redacteur).
3 Leidsels mogen op spanning worden gehouden met shockkoord. incl 2 geleideblokjes
4 Een sleeplijn van 8 meter dik 10mm moet vastgemaakt worden aan de voorsteven. Wel zo veilig als je omslaat en wordt weggesleept.
5 Het roer (exlc helmstok) minimaal 5 kg. Sommigen zullen lood in het roer moeten aanbrengen.
6 Afstand roerkop en spiegel max 40mm. Is (nog) geen probleem, maar in de toekomst misschien wel.
7 Onderlijk zeil mag nu verstelbaar worden gemaakt met vertraging en klem ter hoogte van schootblok. Een revolutionaire ontwikkeling in de geschiedenis van de jol.
8 Wil je het zeil reven. Dat kan nu, met een extra touwtje rond de mast. Logisch eigenlijk. Maar wie gaat reven tijdens een wedstrijd?
9 De gaffel mag nu met een lijntje worden geborgd: het touwtje van Leen. 4 jaar geleden afgewezen. Nu toegewezen.
10 Een roestvrijstalen masttopbeslag is nu toegestaan. De wanten sneden te veel in de mast en raakten soms beschadigd.
11 Grondblok met kleminrichting is nu toegestaan. Twee ratelblokken kan ook, maar vooral vrouwen stelden deze constructie met (gevaarlijke?) klem op prijs. een revolutionaire ontwikkeling.
12 opblaasbaar drijfvermogen in de jol blijft verplicht . Piepschuim of i.d. mag niet.
13 De zeilmaker en het verbond zijn verantwoordelijk voor het zeil. Een derde zwarte band is daarom afgewezen. Ingewikkeld verhaal rond de pershuls boven en snijlijn zwarte band.
14 Er komt een max. maat bij voor het zeil: 5050mm om te voorkomen dat men met een grote losse broek gaat zeilen
15 De marllijn is verplicht en mag niet heel los worden gevaren. max 50 cm. slack.
16 Veel discussie over de houtsoorten. dit voorstel wordt voorlopig aangehouden. verdient nadere studie i.v.m. soortelijk gewicht en "fout hout". Over 1 jaar een besluit
17 Planken moeten van gelijke dikte zijn om te voorkomen dat veel gewicht "onderin het schip" komt. In golvend water een voordeel.
18 Okselhoeken moeten een radius hebben van max 2 mm. het volgieten is een ongewenste ontwikkeling. De jol moet klassiek blijven en iedereen dezelfde snelheid.
19 Een mastpoor van 61 bij 41 is toegestaan en mag met houten blokjes worden opgevuld. Een revolutionaire ontwikkeling.
20 Over de overloop ook veel discussie. max 34 cm uitslag gaat de norm worden.
21 Een zwaardsleuf van 18mm? pech gehad: opvullen met rubber mag niet. 11 mm blijft de norm en nu nog strenger ook als het hout gaat werken. Over 4 jaar een nieuwe discussie?

Achter de tafel Jacob Miedema en Michiel Woort namens het verbond en Duuk Dudok van Heel en Adriaan van Liempt namens de TC van de twaalfveotsjollenclub. Een compliment voor het verbond en de TC. Een lange maar uitstekende vergadering. Voor de komende 4 jaar liggen de regels weer vast. Er kan weer gezeild worden. foto Gertjan van der Meer.