Deze winter is het plan een nieuwe trailer aan te schaffen. In Nederland maakt pega BV speciale trailers voor 12voetsjollen. Het is verstandig een weloverwogen keuze te maken over de inrichting, want een verkeerde trailer of de verkeerde bevestiging kunnen grote gevolgen hebben voor je 12voetsjol: gebroken spanten, gescheurde romp en zelfs een gebroken kielbalk komt voor. Een degelijke trailer, van Pega bijvoorbeeld, en de juiste manier van bevestigen kunnen veel ellende voorkomen. In dit blogartikel wat tips als je een nieuwe trailer wilt aanschaffen. En voor je bestaande trailer aanwijzingen hoe je schade kunt voorkomen. Ik ben door schade en schande (enigszins) wijs geworden.
Een 12voetsjol kan het beste op slechts 2 punten (of rollen) steunen. Op de kielbalk, 110cm van de voorste boegsteun en de tweede op ca. 310cm. Een derde rol in het midden van de kielbalk is handig tijden het oplieren van de jol. Maar kan beter “vrij” zijn tijdens het vervoer. De jol kan daar eventueel gaan knikken. Met als gevolg een gebroken kielbalk. Een Franse zeiler is dat een keer overkomen en dan heb je echt een probleem. De jol mag daar dus niet op steunen tijdens het vervoer. Bij een stijve trailer is dit risico niet zo groot, maar wel bij een slappe trailer!! Spanbanden plaatsen op de plekken waar de voorste en achterste kielrol zitten, maar vooral niet te strak. Ook verstandig: het zwaard laten zakken op de middenrol, beter voor je zwaardbout en zwaardkast, er komt dan immers geen kracht op.
De lierband niet te strak doorzetten tijdens het vervoer, de jol kan dan in de lengterichting mooi op en neer gaan “dansen”, zonder dat er spanning op de romp komt. Bij een slecht wegdek, met de nodige kuilen, worden de krachten in dat geval opgenomen door de trailer en niet door de jol.
Zijsteunen, opdraaibaar zijn handig. Vooral met 2 rollen, maar de uitvoering met een plat geel kussen kan ook. Tijdens het vervoer helpen ze de jol enigszins te steunen en in evenwicht te houden. Bij het tewaterlaten de steunen iets naar beneden draaien. De 3 rubberen kielrollen en de rollen op deze opdraaibare steunen zorgen ervoor dat de jol soepel het water in glijdt.
Ook een mahonie houten bootmal komt nog veel voor (zie foto boven). Maar de kimlatten willen dan nog wel eens beschadigen. Daarom probeer ik het nu met opdraaibare zijsteunen.
De extra kielrol in het centreersysteem is aan het frame bevestigd en zorgt ervoor dat de kielbalk niet gaat knikken. Zeker bij een slappe trailer heel belangrijk.
Het programma van eisen voor mijn nieuwe PEGA trailer
Lengte trailer 4,2 meter
een extra stijve trailer. 4 langsbalken. 2 is te weinig: een te slappe trailer
1 st. Lier 500kg model 501. SKU 169.25
1 st. Centreersysteem, rubberen kielrollen L650 en H650 SKU 200.10
2 st. Kimrolstel inc. opdraaibare steun (192.50) SKU 156.10
3 st. Kielrol met steunpijp SKU 161.00. Voor, midden, achter (in centreersysteem)
1 st. Boegsteun standaard
1 st. Overzetslot SKU 230.00
1 st. Neuswiel standaard
1 st. Afneembare verlichtingsbalk
1 st. Looprek aluminium
1 st. Reservewiel 10 inch met 45graden steun aan frame bevestigd voor
2 st. 10 inch wielen
De trailer is nog niet besteld, we zijn nog aan het praten en onderhandelen. Als de trailer is geleverd, zal ik hier een foto plaatsen.
Inmiddels is de nieuwe jol trailer geleverd: zie foto. Nu bezig met het nauwkeurig afstellen van de as, de rollen en steunen. De eerste indrukken zijn erg goed. De trailer met de jol 824 erop ligt als een huis achter de auto. De knobbeldruk is ongeveer 35kg en dat valt binnen de marge van min. 16kg en max. 50kg. Zie voor de details foto album nieuwe trailer.