12footnews

International 12 foot dinghy

maandag 28 januari 2019

Copenhagen rules


The rules for dinghies participating in the Friendship Series originate in the Notice of Race of the Copenhagen Vintage Yachting Games 2018. They are:

The International 12 will race with wooden clinker built according to the original design, and shaped, rigged and fitted accordingly. Vintage dinghies will generally be accepted, round wood should be solid, sails should be fixed to boom and lug such that no profitable in-race adjustment is possible. There should be no gear for profitable in-race adjustability of the mast foot. On individual cases the acting International 12 class authority shall decide with or without request.

FAQ's

Can Dutch original International 12 Foot Dinghies without a Dutch licence participate?
ANSWER: yes

Can wooden AICD dinghies participate.
ANSWER: no
AICD wooden dinghies are around 25 kilo lighter. Sailors of AICD dinghies are however very welcome and will be offered International 12 Foot Dinghies to hire.

Can plastic dinghies participate?
ANSWER: no
Sailors of plastic dinghies are however very welcome and will be gladly offered International 12 Foot Dinghies to hire.






woensdag 16 januari 2019

Grootzeilval


De grootzeilval maakte ik altijd met een paalsteek vast aan de onderste grommer. Tijdens het zeilen kwam er zoveel spanning op te staan, dat je de knoop bijna niet meer los kon krijgen. Dat probleem is nu voorbij: 6mm d-cup Kmix is een dyneema lijn met een stroeve mantel. Op de traditionele korvijnnagel zal hij goed vast te maken zijn. 12 meter is ruim voldoende. Aan de gaffel wordt een nieuwe truc toegepast, een soft-shackle, dezelfde functie als een metalen sluiting of karabijnhaak. Ze zijn te koop voor 9,50 euro bij de lijnenspecialist, maar zelf maken is ook een optie. Koop een meter kaal dyneema, 3mm dikte wordt aangeraden voor dinghies. 4mm kan eventueel ook, maar is wat overdone. Dyneema is immers net zo sterk als staaldraad. Het splitsen van het oog in de d-cup Kmix grootzeilval was een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt m.b.v. het nodige gereedschap. Zie foto. Met een soft shackle wordt de grootzeilval nu op de onderste grommer bevestigd. En kan op deze manier ook weer gemakkelijk worden los gemaakt. Gemak dient de mens. Vanaf nu.



dinsdag 8 januari 2019

NED888 Boot Holland


De bekende autocoureur Max Verstappen is overgestapt van een Renault naar een Honda motor. Succes is niet verzekerd, want een automotor bestaat uit ca. 7 componenten, die perfect moeten samenwerken. In de 12voetsjol is mijn favoriete motor een Molenaar zeil versie 2018, een alround zeil geschikt voor harde en zachte wind. Maar net als een automotor, wordt de snelheid van een jol bepaald door vele onderdelen, die perfect moeten samenwerken. De kampioensjol NED888 is te bekijken op Boot Holland van 8 - 13 februari in Leeuwarden. Inclusief de zelfgemaakte dikke mastdelen (heel belangrijk) en de inrichting. Hier is lang over nagedacht en uitgebreid getest. Ook te zien zijn de roeiriemen, iets meer gewicht, maar het zelfvertrouwen wordt daardoor een stuk groter. Het geeft een psychologisch voordeel, misschien bijgeloof, maar het is een talisman waar ik niet zonder kan.
Op de foto de NED888 Bruin Blauwtje direct na een moeizame gijp tijdens het Nederlands Kampioenschap op het Alkmaardermeer met 30 knopen wind.

woensdag 2 januari 2019

Training 30 maart 2019


De traditionele training op het Zuidlaardermeer wordt zaterdag 30 maart 2019 georganiseerd door de regio Noord. Trainers zijn Jeroen de Groot, Pieter en Wim Bleeker. Van 10:00hr tot 12:00hr de jollen optuigen, inclusief tips en trucs van de trainers. Daarna het water op.
De training is ook gericht op potentiele jollenliefhebbers. Je kunt alle informatie krijgen. Ook is het altijd mogelijk mee te zeilen met een ervaren jol zeiler. Zeilpakken en warme kleren meenemen is verstandig. Graag opgave bij Jeannet Blokland, regiovoorzitter Noord van de Twaalfvoetsjollenclub. Deelname is gratis.
Zeilvereniging Zuidlaardermeer: Kropswolde, Meerweg 58 geeft nog het beste resultaat. Op de foto: Patricia Surendonk maakt haar jol zeilklaar voor de training.
Bekijk hier de folder, zoals die is uitgedeeld op Boot-Holland

dinsdag 1 januari 2019

Boot Holland


De wereldberoemde watersport tentoonstelling Boot Holland zal plaats vinden van vrijdag 8 tot en met woensdag 13 februari in Leeuwarden. Zie website boot-holland voor alle details.
De twaalfvoetsjollenclub regio Noord is altijd present met een stand. Regiovoorzitter Jeannet Blokland heeft daarvoor de kampioensjol 888 uitgekozen. En durf dat maar eens te weigeren. Aan de slag dus om alles up to date te krijgen. Zie de foto. Let vooral op de trimlijnen voor hals, neerhaler en zwaard in verschillende kleuren, met de curryklemmen onder de bankjes. Ook het systeem van twee 2-meter hangbanden bevalt me erg goed. Ze zijn hier te koop. Onderstaande blog artikelen geven een indruk van alle trim "geheimen". Allemaal te zien op Boot Holland. Welkom op de stand van de twaalfvoetsjollenclub.

Dyneema grommer


Dyneema is net zo sterk als staaldraad, maar wel gemakkelijker te splitsen. Neem 4 mm kaal dyneema. Bij de lijnenspecialist is het voor 1,99 euro de meter te koop. Klik hier. Beschikbare kleuren: wit, antraciet-grijs, blauw, zilver.
Zie in deze Youtube film hoe een dyneema grommer te maken. Je hebt er sowieso 3 nodig: onderste grommer van de gaffel en 2 voor de giek voor het bevestigen van de blokken.

Kapzeisen


Het schrikbeeld van elke jolzeiler: kapzeizen of omslaan. "Houston, we have a problem". Het is verstandig hierop te anticiperen, het overkomt de beste zeilers weleens. De klasseregels:
2.10.4 Drijfvermogen
Minimaal 120 liter (effectief), opblaasbaar, drijfvermogen. Tenminste 2 maal 40 liter
respectievelijk aan BB en SB zijde voor de middendoft en 10 cm onder het mastdoftniveau. De drijflichamen dienen deugdelijk bevestigd te worden.


Met 120ltr voorkom je dat de jol zinkt, maar je hebt altijd hulp nodig om naar de haven te worden gesleept.
Beter is 230ltr. Hiermee kun je de jol zelfstandig weer leeghozen en verder varen.

Buyoncy bags van crewsaver hebben verschillende keuzemogelijkheden. De luchtzakken met de rode pijl, zijn geschikt voor de jol.
2 keer 45ltr. 122 x 20 cm
2 keer 68ltr. 127 x 25 cm


Maak ze vast met een luchtzak bevestigingsband. Allemaal on-line te koop bij www.Kuipersnautic.nl


gebruik een 10ltr opvouwbare emmer van Talamex. Hier te koop voor 8,95 euro.

zondag 30 december 2018

Grommer gaffel


De klasseregel 2.5.4
Stroppen:
De plaats van de stroppen op de gaffel: bovenste strop: 1700 mm van binnenkant onderste zwarte-band met een tolerantie van 40 mm in beide richtingen. De afstand van de buitenkant van de bovenste strop tot de gaffel is max. 85 mm. De plaats en de lengte van de onderste strop is vrij, behoudens dat de min. afstand van de toppen van stroppen langs de gaffel gemeten 200 mm is.


De gaffel heeft dus twee stroppen of grommers. De grootzeilval gaat door de bovenste grommer om daarna aan de onderste te worden vastgemaakt. Hierdoor kan het zeil worden gehesen. Het materiaal voor de grommers is vrij: een staaldraad met een splits, een dyneema touwtje met knopen, allemaal toegestaan. Maar deze systemen hebben nadelen: een staaldraad kan kapot gaan door slijtage, een touw met knopen kan rekken, zeker als je 40knopen wind voor de kiezen krijgt zoals bij het Nederlands Kampioenschap op het Alkmaardermeer en het opeens 4mm gaat rekken waarna er zo maar 4 strafpunten kunnen volgen (!!)

Misschien is een zeilband nog wel het beste systeem. Het voordeel is dat zeilband zo dun is, dat het niet kapot gaat door het schuren tegen de mast. En ook rek is te verwaarlozen. Een grommer omtrek van 33cm (2 keer 16,5cm), veroorzaakt een afstand van 85mm tot de gaffel. Deze 85mm is verstandig, omdat alle zeilen hierop ontworpen zijn. Op de foto zie je hoe de beide delen van een grommer, gemaakt van 2cm zeilband, met de hand aan elkaar kan worden genaaid.

woensdag 26 december 2018

Nieuwe schoot nodig?

Vroeger zeilden we met katoenen zeilen en katoenen schoten. Die tijd ligt achter ons. Zeilen zijn altijd van dacron, maar voor schoten is de keuze erg groot. De belangrijkste criteria
1 één schoot voor zowel harde als zachte wind.
2 weinig gewicht, zodat hij voor de wind bij zachte wind, niet door het water gaat slepen.
3 moet lekker in de hand liggen.
hieronder mijn favorieten

ssr-light. de kern bestaat uit PPM (polypropyleen Polyester mix). De mantel uit dyneema met een gripvezel. Ik gebruik 7mm dikte. in totaal 12m. Het voordeel van deze shoot is dat hij geen water opneemt. Het voelt wel wat hard aan, maar met handschoenen aan geen probleem. Ook niet met windkracht beaufort 7 zoals tijdens het NK op alkmaar. Op de weegschaal 29,5 gr. Op zich niet zo belangrijk, maar met bft 1 voor de wind is het wel aantrekkelijk als de schoot niet constant door het water sleept. Gewicht is dan wel belangrijk: het verschil tussen winnen en verliezen. Het voordeel van deze schoot is dat je er dus met harde en zachte wind mee kunt varen. Geen zenuwachtig gedoe meer, als je vlak voor de start van hardweer- naar zachtweerschoot wilt wisselen. Touwwerk koop ik tegenwoordig bij de lijnenspecialist. Deze schoot kost 3,87 euro per m. een 8mm uitvoering kan wellicht ook, maar is gelijk duurder: 4,75 euro per m. Ook in de Laser klasse wordt deze schoot veel gebruikt, waarbij sommigen zelfs voor de 6mm uitvoering kiezen.
Kopen? klik hier op ssr-light


Deze schoot heb ik van Remy Arnoud gekregen als dank voor het uitlenen van mijn jol 824 tijdens het NK op Alkmaar. 8mm dik en ook weer 12m lang. Zowel de kern als de mantel is van polyester gemaakt. Het gewicht is zelfs nog lager dan de SSR, 28,5gr. Maar in natte toestand aanzienlijk zwaarder. Het voelt wel zachter aan en is bovendien een stuk goedkoper 1,47 euro per m.
Kopen?. Klik hier op p-sheet

zondag 16 december 2018

Measure survey


In de Yachtsman van 12 juni 1913 zijn de oorspronkelijke ontwerpen en regels van de "A" class one design dinghy gepubliceerd. Zie hier.
In Japan is de oorspronkelijke naam "A class dinghy" nog steeds in gebruik. In Nederland is dat 12voetsjol geworden. In Engeland "International 12 foot dinghy" of kortweg "International 12".
Na 105 jaar is de 12voetsjol nog steeds springlevend. Wereldwijd is er veel belangstelling. Liefhebbers van klassiek varend erfgoed kunnen de jol waarderen en willen er ook vaak één bouwen.
De vraag die regelmatig gesteld wordt: waar kan ik de tekeningen kopen en wat zijn de klasse regels. Maar ook: moeten buitenlandse jollen persé een Dutch license aanvragen om aan internationale wedstrijden mee te doen. Als je de tekeningen en klasse regels wilt aanvragen: Zie tab Built op 12footcwc.org. Er is ook een Engelse vertaling. Duuk Dudok van Heel en Fred Udo hebben deze klus voor hun rekening genomen. Zie hier de Nederlandse klasse regels vertaald in Engels.
Ook interessant: Bert Hamminga en de Ierse jol historicus Vincent Delaney doen archeologisch onderzoek naar het oorspronkelijke ontwerp van de 12voetsjol en kijken ook naar de verschillen met de huidige ontwerpen en class rules. Zie hier de voorlopige resultaten van hun measure survey.