12footnews
International 12 foot dinghy
vrijdag 26 juni 2026
Hans van der Kooy overleden
Op 21 mei 2026 heeft Hans de zeilen definitief gestreken, na vele jaren in de 16m2, O jol en 12voetsjol te hebben gezeild. Ik kende Hans al sinds 1970, hij had toen de Schildweek gewonnen in de 16m2 en ik in de Flits.
Daarna volgde voor hem de Zuidlaardermeer week maar hij wist niet dat het meer ondiep was. Nu praatte hij plat Hagenees en bij ZZ spreken ze in zijn woorden een vet Gronings dialect. Nadat Hans diverse keren aan de grond liep en de anderen niet, werd hem toch duidelijk, ondanks de taal verschillen, dat hij met een kortere kiel moest varen. Die had hij niet, maar van Sies Nijdam kreeg hij een fonkelnieuwe kwadraat met korte kiel te leen en toen werd hij weer eerste. Want zeilen kon hij als de beste, evenals boten bouwen. Ook niet vreemd want hij was aannemer van beroep. Zijn eerste 16m2 bouwde hij zelf en daar dacht hij goed over na. Hij werd er Nederlands kampioen mee in de jaren zestig en later nog 2 keer o a. In 1974. Samen met Jetty, zijn vrouw, aan de fok. De 16m2 was toen een zeer competitieve klasse met grote velden, in totaal zijn er ca. 5000 gebouwd. Daarna stapte hij over naar de O jol. Ook in deze klasse zeilde hij meestal vooraan. Vooral aan de buitenlandse wedstrijden beleefden zij veel plezier. Hans was een houtliefhebber en kreeg na de O jol periode een kans de total loss verklaarde 12voetsjol 786 voor een prikkie te kopen. Hij was toen al verhuisd van Den Haag naar Akkrum ivm zijn pensioen en de lage huizenprijzen. Uiteindelijk is het gelukt deze jol weer te herstellen en er nog 10 jaar plezier van te hebben. De jol vaart nog steeds, nu met Victor van Solinge. Jetty paste zich in Friesland goed aan en ging gelijk op Friese les. Hans niet, met plat Hagenees kon hij zich ook wel redden. Zeker in de 12voetsjol, waar hij ook weer met de besten kon wedijveren. In die tijd heb ik hem en Jetty beter leren kennen, want ze deden overal aan mee, ook aan de toertochten. Het lukte Hans zelfs nog de jaarprijs te winnen in 2007. Rond zijn 80e kreeg hij diverse kwalen, ook de concentratie viel hem zwaar. Maar nog wel 3 keer in de week naar de sportschool, tot het laatst. Hij was in zijn jonge jaren een uitstekende zwemmer en zat zelfs in de kernploeg voor de Olympische Spelen. Ook deed hij veel aan vechtsporten. Een keer had hij een wond aan zijn hand. Ik vroeg hoe dat kwam. Hans: "Een vriend van mij had wat problemen met een buurman. Ik heb die man opgezocht en even duidelijk gemaakt hoe ik over hem dacht. Vandaar, maar niet tegen Jetty zeggen hoor. Ik heb gezegd dat ik me per ongeluk heb gestoten...". Een kort lontje was hem niet vreemd, ook in de wedstrijden niet. Zijn mening stak hij nooit onder stoelen of banken en zijn confronterende stijl viel daarom niet bij iedereen in goede aarde. Dat neemt niet weg, dat het voor velen een plezier was hem en Jetty mee te maken. Altijd reuring, gezelligheid en mooie verhalen over het zeilen, het was duidelijk zijn passie. Hans was 87 jaar en overleefde Jetty 2 jaar, ze laten twee dochters en een kleindochter achter. Het waren beide zeil iconen, we gaan ze missen.
Pieter Bleeker
