Mijn 12voetsjol heeft een totaalgewicht van 190kg en dat is ongeveer 25kg meer dan anderen. Daarom heb ik besloten drastisch aan gewichtbesparing te gaan doen en heb me daarbij laten inspireren door de Italianen. Zij varen ook zonder vloerdelen, dat scheelt al snel een paar kg. Italie doet het op de moderne manier en na de laatste meetbriefhoudersvergadering gaat Nederland ook die kant op. Deze winter heb ik de banken laten verwijderen door Jeroen de Groot. Naast gewichtbesparing was er nog een bijkomend voordeel: het zitten in de jol is een stuk comfortabeler. Je ligt nu als het ware in een eierschaal met je rug. Zeker als je wat op leeftijd bent, is dat een groot gemak. Nu zult u zeggen, maar dat mag helemaal niet volgens de regels. Ik heb het nagekeken, er staat nergens dat het niet mag. Dus mag het. Het is wat revolutionair, maar na een mislukt seizoen 2015 qua prestaties, moest er iets gebeuren. Ook om de achterstand op mijn broer Wim Bleeker te verkleinen. Op 2 april begint het nieuwe seizoen met een training. Mocht u voor die tijd willen reageren, dan is de Technische Commissie (zie website www.twaalfvoetsjollenclub.nl) uiteraard graag bereid kommentaar te leveren op deze nieuwe ontwikkeling. Het wordt weer een spraakmakend nieuw seizoen in de 12voetsjollenklasse. Pieter Bleeker. 12voetsjol Oranjetipje NED824
12footnews
International 12 foot dinghy
vrijdag 25 maart 2016
Geen banken meer in de jol
Mijn 12voetsjol heeft een totaalgewicht van 190kg en dat is ongeveer 25kg meer dan anderen. Daarom heb ik besloten drastisch aan gewichtbesparing te gaan doen en heb me daarbij laten inspireren door de Italianen. Zij varen ook zonder vloerdelen, dat scheelt al snel een paar kg. Italie doet het op de moderne manier en na de laatste meetbriefhoudersvergadering gaat Nederland ook die kant op. Deze winter heb ik de banken laten verwijderen door Jeroen de Groot. Naast gewichtbesparing was er nog een bijkomend voordeel: het zitten in de jol is een stuk comfortabeler. Je ligt nu als het ware in een eierschaal met je rug. Zeker als je wat op leeftijd bent, is dat een groot gemak. Nu zult u zeggen, maar dat mag helemaal niet volgens de regels. Ik heb het nagekeken, er staat nergens dat het niet mag. Dus mag het. Het is wat revolutionair, maar na een mislukt seizoen 2015 qua prestaties, moest er iets gebeuren. Ook om de achterstand op mijn broer Wim Bleeker te verkleinen. Op 2 april begint het nieuwe seizoen met een training. Mocht u voor die tijd willen reageren, dan is de Technische Commissie (zie website www.twaalfvoetsjollenclub.nl) uiteraard graag bereid kommentaar te leveren op deze nieuwe ontwikkeling. Het wordt weer een spraakmakend nieuw seizoen in de 12voetsjollenklasse. Pieter Bleeker. 12voetsjol Oranjetipje NED824
Labels:
News
vrijdag 26 februari 2016
Roeiriemen

Roeiriemen horen bij de 12voetsjol. Geen verplicht onderdeel meer tijdens de wedstrijd, maar de echte liefhebber kan natuurlijk niet zonder. Bovenstaande roeiriemen zijn wat groot voor een 12voetsjol. Ze zijn gemaakt voor de gigs van de KWVL door jachtbouw de Groot. Van Sitka spruce met versteviging van essen hout. In de steel zijn ze hol, waardoor ze verbazend licht aanvoelen.

Mijn roeiriemen zijn van gewoon vuren gemaakt. De lengte is 1,98m, waardoor ze goed op te bergen zijn in een jol. Inmiddels al weer 15 jaar in gebruik en dat is te zien. De betere roeiriemen zijn 2,30m lang. Het staat op het programma ze zelf te gaan maken in mijn garage.

Deze winter wel een paar peddels gemaakt, altijd een leuk cadeau voor de buitenlandse 12voetsjol vrienden.
Labels:
Technics
maandag 22 februari 2016
Friendship series Baldeneysee
Baldeneysee 9 en 10 april. Rolli Franzman, de Duitse O-jol zeiler heeft de volgende uitnodiging gestuurd.
Meldt je aan voor 3 april via wfg-baldeneysee. Het inschrijfgeld bedraagt 30 euro. Op de zaterdagmiddag kuchen mit Kaffee en op de zaterdag een zeilfeest met italiaans buffet.
Zie hier ook de persoonlijke uitnodiging van Reinhard. Inclusief reisafstand en foto's.
Het laatste stukje naar de SKS is weleens lastig. Je rijdt snel verkeerd. zie onderstaande kaart. Het staat ook op de website van de SKS


Zie ook google maps
Welkom op de Baldeneysee: de Duitse organisatie. Links Rolli Franzmann. In het Midden de Duitse 12voetsjol zeiler Reinhard Schroder
Labels:
News
maandag 15 februari 2016
Technische regels tot 2020

De vergadering van meetbriefhouders: In totaal 70 stemgerechtigden in het clubhuis van WSV Bovenwater in Lelystad. Rood is tegen. Groen is voor.
In totaal is over 38 voorstellen gestemd. Het eindresultaat: de 12voetsjol is nog meer een echte eenheidsklasse geworden met strakke regels. Daarnaast is een klein beetje modernisering ingevoerd. Na 102 jaar hebben de superconservatieven het verloren van de iets meer verlichte 12voetsjol geesten. De highlights:
1 Bij het NK is 1 bemanning verplicht. Daarbuiten mag gewisseld worden (Je schoonmoeder van 80 kg of je kleinzoon van 25kg)
2 Een peddel is verplicht. Twee roeiriemen mag ook, maar is niet verplicht. De echte puriteinen varen natuurlijk altijd met roeiriemen (zoals uw redacteur).
3 Leidsels mogen op spanning worden gehouden met shockkoord. incl 2 geleideblokjes
4 Een sleeplijn van 8 meter dik 10mm moet vastgemaakt worden aan de voorsteven. Wel zo veilig als je omslaat en wordt weggesleept.
5 Het roer (exlc helmstok) minimaal 5 kg. Sommigen zullen lood in het roer moeten aanbrengen.
6 Afstand roerkop en spiegel max 40mm. Is (nog) geen probleem, maar in de toekomst misschien wel.
7 Onderlijk zeil mag nu verstelbaar worden gemaakt met vertraging en klem ter hoogte van schootblok. Een revolutionaire ontwikkeling in de geschiedenis van de jol.
8 Wil je het zeil reven. Dat kan nu, met een extra touwtje rond de mast. Logisch eigenlijk. Maar wie gaat reven tijdens een wedstrijd?
9 De gaffel mag nu met een lijntje worden geborgd: het touwtje van Leen. 4 jaar geleden afgewezen. Nu toegewezen.
10 Een roestvrijstalen masttopbeslag is nu toegestaan. De wanten sneden te veel in de mast en raakten soms beschadigd.
11 Grondblok met kleminrichting is nu toegestaan. Twee ratelblokken kan ook, maar vooral vrouwen stelden deze constructie met (gevaarlijke?) klem op prijs. een revolutionaire ontwikkeling.
12 opblaasbaar drijfvermogen in de jol blijft verplicht . Piepschuim of i.d. mag niet.
13 De zeilmaker en het verbond zijn verantwoordelijk voor het zeil. Een derde zwarte band is daarom afgewezen. Ingewikkeld verhaal rond de pershuls boven en snijlijn zwarte band.
14 Er komt een max. maat bij voor het zeil: 5050mm om te voorkomen dat men met een grote losse broek gaat zeilen
15 De marllijn is verplicht en mag niet heel los worden gevaren. max 50 cm. slack.
16 Veel discussie over de houtsoorten. dit voorstel wordt voorlopig aangehouden. verdient nadere studie i.v.m. soortelijk gewicht en "fout hout". Over 1 jaar een besluit
17 Planken moeten van gelijke dikte zijn om te voorkomen dat veel gewicht "onderin het schip" komt. In golvend water een voordeel.
18 Okselhoeken moeten een radius hebben van max 2 mm. het volgieten is een ongewenste ontwikkeling. De jol moet klassiek blijven en iedereen dezelfde snelheid.
19 Een mastpoor van 61 bij 41 is toegestaan en mag met houten blokjes worden opgevuld. Een revolutionaire ontwikkeling.
20 Over de overloop ook veel discussie. max 34 cm uitslag gaat de norm worden.
21 Een zwaardsleuf van 18mm? pech gehad: opvullen met rubber mag niet. 11 mm blijft de norm en nu nog strenger ook als het hout gaat werken. Over 4 jaar een nieuwe discussie?
Achter de tafel Jacob Miedema en Michiel Woort namens het verbond en Duuk Dudok van Heel en Adriaan van Liempt namens de TC van de twaalfveotsjollenclub. Een compliment voor het verbond en de TC. Een lange maar uitstekende vergadering. Voor de komende 4 jaar liggen de regels weer vast. Er kan weer gezeild worden. foto Gertjan van der Meer.
Labels:
Technics
woensdag 3 februari 2016
Vergadering meetbriefhouders 14 febr
Het Waterportverbond heeft gewikt en gewogen. Een aantal voorstellen heeft niet de toets der kritiek kunnen doorstaan en staan daarom niet op de agenda van de komende meetbriefhoudersvergadering. Op 14 februari vindt een technische vergadering plaats, waarna veranderingen in de regels worden doorgevoerd. Alle leden van de twaalfvoetsjollenclub zijn door de TC uitgenodigd met voorstellen te komen. Bob van der Pol heeft dat ook gedaan, maar zag dat zijn voorstel niet op de agenda is geplaatst. Zonder opgave van redenen heeft het watersportverbond dit voorstel geschrapt. Inhoudelijk een gemiste kans: Jollen met een bredere zwaardsleuf dan 11 mm ondervinden nadeel. Door twee strookjes rubber is hier gemakkelijk iets aan te doen. Het voordeel: alle jollen dezelfde snelheid. Vroeger in de Vaurien klasse was dit heel gebruikelijk. Het verbond had daar toen geen bezwaar tegen. Nu blijkbaar wel, alleen ontbreekt de argumentatie. Zie hier de brief van Bob van der Pol, de reactie van het watersportverbond en de TC van de Twaalfvoetsjollenclub.
Op de site van het watersportverbond staat in de aanhef dat de belangen van de 440 aangesloten verenigingen worden behartigd. Over de 80 klassenorganisaties geen woord. De naam Twaalfvoetsjollenclub komt niet voor op de site. En dat is jammer want in andere landen hebben klassenorganisaties wel een stem. In Nederland echter niet en daarom hoeft het watersportverbond ook geen verantwoording af te leggen aan klassenorganisaties. In theorie zou het watersportverbond, zonder de twaalfvoetsjollenclub te raadplegen, zelfs kunnen besluiten plastic 12voetsjollen toe te laten. In 1990 zijn de tekeningen van de 12voetsjol, ook zonder de klassenorganisatie te betrekken, veranderd. Hierdoor zijn verschillen ontstaan tussen "oude" en "nieuwe" jollen. Gelukkig heeft dat uiteindelijk niet veel invloed gehad op de snelheid. Transparantie en democratie zijn verbeterpunten. Er zijn gelukkig ook lichtpuntjes: Jacob Miedema zal namens het watersportverbond de technische vergadering op 14 februari gaan voorzitten. Een goede zaak, dat het verbond hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.
agenda technische vergadering 14 februari.
discussie over hetmasttopbeslag
discussie over het mastblok
Mijn persoonlijke ontboezemingen en advies
Adriaan van Liempt heeft het mooi gezegd op de algemene ledenvergadering. De blog 12footnews is een persoonlijke mening. En dat klopt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Gelukkig niet. Wat zou de wereld anders saai zijn.
Labels:
Technics
zondag 24 januari 2016
Ledenvergadering twaalfvoetsjollenclub
Zaterdag 23 januari hebben ca. 70 leden de algemene vergadering van de Twaalfvoetsjollenclub bezocht in het clubhuis van de KWVL aan de Loosdrechtse plassen. Op de foto het bestuur met in het midden de voorzitter Bert Bos. Voor meer foto's klik hier.
zoals gebruikelijk werden alle commissies in het zonnetje gezet: de technische commissie, de (web)redactie, het jollenregister en vooral de regiocommissarissen. De twaalfvoetsjollenclub kent drie gelijkwaardige vloten: Regio Noord (Sjouke Dijkstra), Midden (Wim Broer) en Westen (Anjo Klinkenberg). Het Nederlands Kampioenschap is in 2016 aan de regio Midden toegewezen: Loosdrechtse plassen 29-31 juli zeilvereniging de Vrijbuiter. In 2017 is de regio Noord aan de beurt. Tourtochten zullen in 2016 meer aandacht krijgen, ook die in het buitenland. De jaarprijs 2016 is gewonnen door Karel de Boer, tevens aftredend bestuurslid. Het bestuur bestaat nu uit 4 personen: Bert Bos, Rieks Reijers, Patricia Scherpel en Coen Verhaegh. Het bestuur gaat in 2016 op zoek naar een 5e bestuurslid. Het Nederlandse wedstrijdprogramma en ook de buitenlandse kalender (de Friendship series) zullen binnenkort op de site van de Twaalfvoetsjollenclub bekend worden gemaakt. De website twaalfvoetsjollenclub en facebook zijn de officiele communicatie kanalen van het bestuur. Ook worden regelmatig email nieuwsbrieven verstuurd en 2 keer per jaar een papieren glossy. Een aantal personen probeert in Nederland reklame te maken voor plastic jollen. Het bestuur beschouwt plastic jollen als een andere klasse en wenst deze mensen veel succes.
Links Karel de Boer (aftredend bestuurslid) en rechts Coen Verhaegh (bestuurslid)

Karel met zijn bemanning en zoon Jort als winnaars van de jaarprijs 2015
uitslag jaarprijs
122 houten klassieke jollen doen in Nederland regelmatig aan wedstrijden mee. Zes nieuwe jollen worden deze winter afgebouwd en zullen in 2016 aan de start verschijnen
uitslag ladder prijs.
De grootste stijgers en dalers. Let op de 845 en de 824....
vrijdag 22 januari 2016
Friendshipseries Lowestoft 22-24 july

International12 Regatta Lowestoft 22nd 23rd and 24th July 2016.
Great Yarmouth Yacht Club in association with The Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club
Race-Officer- Dr Owen Delany
Beach Master- Mark Duffield and members of the Great Yarmouth Yacht Club
Chairman of the protest Committee- Malcolm Duffield (or such other person suitably qualified)
Commodore- Great Yarmouth Yacht Club-David Bullen
Commodore RNSYC- Ruth Davies
Liaison RNSYC – Paul Jenkins-Vice Commodore RNSYC
Club Manager- Simon Cadle
De Engelse Organisatie is er klaar voor. ca. 25 jollen hebben zich reeds opgegeven. Het is verstandig de veerpont Hoek van Holland - Harwich en een hotel spoedig te boeken.
Mark Duffield is onze gastheer. Hij heeft deze zeer uitgebreide informatie gestuurd
hotel informatie
clubhuis
wedstrijdprogramma
Italiaanse houten jollen kunnen ook meedoen, mits 3 verstelmogelijkheden niet worden gebruikt: mastvoet, giek en gaffel.
Het clubhuis van de Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club is een historisch monument. Ook daar is slaapgelegenheid. Voor campers zijn 4 plaatsen beschikbaar op het jachthaventerrein. Prijzen staan in het document. Bekijk de kaart en foto's op google maps
Er zal worden gevaren op de Noordzee. Bij hoge golven en een harde wind, zal worden uitgeweken naar de Oulton Broad. Een binnenmeer in de buurt van Lowestoft.
Wil je meedoen met je houten jol? Stuur een email naar de webmaster Pieter.
Een week na Lowestoft is het Nederlands Kampioenschap op de Loosdrechtse plassen. Het perfecte trainingskamp om in vorm te komen. De nummers 1 en 2 van het NK 2015 doen mee.
notice of race
inschrijfformulier
Labels:
News
maandag 18 januari 2016
mastblok regels 2
Er is veel gedoe over het mastblok. Er zijn 4 mogelijkheden:
1 De TC van de twaalfvoetsjollenclub wil alles conform tekening met een tolerantie van 2 mm. Het watersportverbond heeft aangegeven dat handhaving van deze rigide norm praktisch niet uitvoerbaar is en gaat daarom niet akkoord.
2 De TC van het watersportverbond heeft daarom aangegeven een norm van 5mm te willen invoeren. Het vaste mastgat mag max 41 bij 41 mm zijn.
3 Fred Knitel en Pieter Bleeker hebben een norm voorgesteld van 10mm. Dat geeft ruimte voor het maken van een kleine sleuf. Met behulp van blokjes kun je voor de wedstrijd de mast een beetje verstellen: iets naar voren of naar achteren. Dat heeft veel invloed op de snelheid van de jol door verschuiving van het zeilpunt t.o.v. het lateraalpunt. Dat is te merken aan de druk op het roer. Een jol is hier zeer gevoelig voor: langzame jollen kunnen op deze manier snel worden gemaakt en snelle jollen langzaam. Gaan we toch een beetje de moderne (Italiaanse) kant op. Het kost niets, doet geen afbreuk aan het klassieke karakter van de jol en het wedstrijdzeilen wordt er attractiever door.
4 Een rail i.p.v. een mastgat van 41 bij 41 mm is in italie de standaard. Met twee trektouwen kun je zelfs tijdens de wedstrijd de mastvoet nog verstellen. Jeroen de Groot is als echte wedstrijdzeiler hier een voorstander van. Patricia Surendonk komt vaak in Italie en heeft aangeven dat Nederland met zijn tijd mee moet gaan, als je jongeren wilt interesseren voor de jol. Zij hebben dit supermoderne voorstel niet ingediend, omdat ze weten dat het toch nooit door de ballotage commissie zou komen. Ze hebben daar gelijk in want zelfs voorstel 3 is afgewezen door de TC van de twaalfvoetsjollenclub en het watersportverbond.
Op de technische vergadering van 14 februari kan gestemd worden over optie 1, 2 of 3. Zie voorstel J.2.15. De meerderheid beslist.
Labels:
Technics
donderdag 14 januari 2016
Training 2 april Zuidlaardermeer
Wil je getraind het nieuwe zeilseizoen beginnen en de concurrentie met een glimlach achter je laten? Op 2 april wordt weer een training georganiseerd door de regio Noord van de Twaalfvoetsjollenclub. opgave bij Sjouke Dijkstra, regiocommissaris. Verzamelen 10:00hr bij het clubhuis van de Zeilvereniging Zuidlaardermeer. Met de routeplanner: Kropswolde, Meerweg 58 geeft nog het beste resultaat. Trainers zijn Jeroen de Groot en Pieter Bleeker. 12:00hr het water op.
Misschien geven twee instructiefilms inspiratie. Het gijpen in een jol.
en het overstag gaan. Stuur een mail als je mee wilt doen. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Heb je belangstelling voor een 12voetsjol. Kom dan ook. De organisatie zal proberen een leenjol te organiseren. Ook is het altijd mogelijk met iemand mee te varen. De ideale mogelijkheid kennis te maken met de 12voetsjol en een afgewogen beslissing te nemen voordat je tot aanschaf van een jol overgaat.
Labels:
Technics
maandag 11 januari 2016
12voetsjol regels 1
Bob van der Pol heeft een voorstel gedaan om de stagen niet meer met een strop om de mast te bevestigen maar via een stuk roestvrijstaal beslag. Zie foto onderaan. De bovenste foto is de huidige situatie.
zie de foto's
via dropbox kan ook dezelfde foto's
Zijn argument: met een stalen ring om de mast ontstaan ongelukken. Het staaldraad van de zijstagen wordt geknikt, waardoor het uiteindelijk breekt. De foto's laten dat zien. Een stalen ring is inderdaad een foute oplossing. Zonder een stalen ring, snijdt de staaldraad zich in het hout, maar is dat erg?
Mijn mast gaat al 15 jaar mee en nog nooit problemen gehad. De stalen ring uit de voorschriften halen is wel verstandig en de mast conform tekening maken is een alternatief, wat mijn voorkeur heeft.
Het bezwaar van deze op het oog fraaie constructie, zoals Bob het voorstelt, zijn de extra kosten, een beetje extra gewicht bovenin de mast en het feit dat ze het in 1914 op een klassieke manier hebben opgelost. Kwestie van principes.
Dat is het mooie van democratie: op 14 februari beslist de meerderheid.
Naschrift van Bob: Een niet onbelangrijk punt is dat het huidige ontwerp uit 1914 is gebaseerd op
Katoenen tuigen en uit mijn ervaring uit 1940 toen ook slappe stagen werden
toegepast. De enorm strakke stagen van vandaag zijn niet bevorderlijk voor de masttop.
Labels:
Technics