12footnews

International 12 foot dinghy

vrijdag 3 november 2023

Nieuw dekzeil

Een goed dekzeil maken voor een 12voetsjol vereist veel ervaring. Dat is Rob van Zeilen wel toevertrouwd. Zie foto boven. Mijn jol bracht ik bij zijn werkplaats in Groningen en daar meette hij eerst alles op. Elke jol is weer anders omdat de lazy bones vaak andere afmetingen hebben. Deze had ik in mijn eigen werkplaats 10cm hoger gemaakt. De voorste staat nu op 15 cm. boven het dek, de achterste 21cm boven de spiegel. Bij mijn oude dekzeil bleef er vaak water op de tent staan en dat is uiteraard niet de bedoeling. Op deze foto's krijg je een indruk hoe ik de lazy bones heb gemaakt. Dat zijn de twee draagsteunen voor mast, giek en gaffel. Daarna was het de beurt aan Rob er een goed passende dekttent omheen te maken. Alle details van de dektent zijn op de foto's goed te zien. Belangrijk is dat de dektent de volledige romp overlapt, zodat zonlicht en dus UV straling geen kans krijgt. De zeilnummers op de dektent maken het allemaal wat persoonlijker. De website van Van Zeilen Sails geeft aanvullende informatie. Aanrader als je behoefte hebt aan een mooi en goed dekzeil voor een 12voetsjol.