The Dutch have chosen option 3
Modern plastic, modern wood and classic wood start not together is the rule, because the speed is not the same. It actually means a separation with Italy, because in this case we have hardly anything in common. The role of the International Organization 12 foot Class will become smaller. Perhaps we should establish an international classic dinghy class organization, together with the Germans, the French and other lovers of classic dinghies. The recently established International Friendship Series is a good way to promote classic wood.
De leden van de twaalfvoetsjollenclub hebben in meerderheid voor optie 3 gekozen. De voorzitter Henk van der Zande begon agendapunt 8 met een lange uiteenzetting van de voorgeschiedenis. Het mislukte Martini protocol, de geschiedenis van de jol ontwikkeling in Italiƫ en Nederland, de discussies intern de club over de drie soorten jollen en vervolgens een uiteenzetting welke keuzemogelijkheden er zijn. Uiteindelijk gaf hij aan dat het bestuur twijfelde tussen optie 3 en 4. Maar dat de leden het laatste woord hebben. In de discussie die volgde hebben veel mensen gebruik gemaakt van de microfoon. Bob van der Pol verkondigde het heel duidelijk: Koop een Italiaanse jol als je in Italiƫ wilt zeilen en koop een Nederlandse jol als je in Nederland wilt wedstrijdzeilen. Een setje modern of klassiek kan ook en kost ongeveer 3000 euro, daarmee kan iedereen zijn bestaande jol ombouwen tot klassiek of modern. Albert Brouwer, de importeur van Italiaanse plastic Nauticalodi jollen, verkondigde het Italiaanse standpunt en somde de voordelen van plastic en modern op. Hans Nieuwland was blij met de duidelijkheid die nu ontstaat, geen concessies aan de mooie klassieke jol, die al 100 jaar in Nederland vaart. Fred Udo las de brief voor van de Italiaanse AICD voorzitter Francesca Lodigiano en trok de conclusie dat een compromis onmogelijk is. Onderhandelingen hebben geen zin meer. In Nederland gaan ongeveer 20 jollen geregeld naar het buitenland, dus zo belangrijk is het buitenland ook weer niet. Jan de Vreede, voormalig voorzitter, gaf aan hoe de 505 klasse het doet. Zij kennen ook 3 verschillende uitvoeringen. Van te voren noteren ze altijd de uitslag, van een echte wedstrijd is nooit sprake. Als dat de 12voetsjol te wachten staat is dat een verkeerde ontwikkeling. Tom Erik van Strien, ook een voormalige voorzitter, vroeg of een handicap systeem is overwogen. Wel overwogen, maar het maakt geen kans: de Italianen willen dat niet, omdat de grondgedachte is dat alle drie soorten jollen gelijk zijn: modern plastic, modern hout en klassiek hout. Leen van Willegen: hoe nu verder wat betreft het buitenland, want het is altijd wel gezellig in Italie. Henk van der Zande zijn antwoord: Iedereen is vrij deel te nemen waaraan hij wil. De club zal dat niet gaan verbieden. Na een half uur discussie stelde Henk voor te gaan stemmen. Voor de opties 1 en 2 had niemand belangstelling. De meerderheid (ongeveer 90%) was voor optie 3, terwijl 10% voor optie 4 was. Albert Brouwer vond dat de twaalfvoetsjollenclub internationaal nu een te grote broek aantrekt met dit standpunt. Het bestuur zal echter met het mandaat van de leden verdere acties in gang gaan zetten.
more pictures
An English translation...later. You can also try the google translate button at the right side.