12footnews

International 12 foot dinghy

zaterdag 5 augustus 2023

sneekweek dag 1

Door Bert Bos

De 86e Sneekweek, 5 augustus 2023, de eerste wedstrijddag, 

Het is even geleden dat ik deelnam aan de Sneekweek. Na mijn pensionering heb ik veel meer tijd gekregen om leuke dingen te doen. Daar hoort ook het deelnemen aan de Sneekweek bij. 
De motorboot hebben we vorige week alvast naar het starteiland gebracht en donderdag volgde de jol. 
Een deelnemersveld van 28 jollen staat ingeschreven. De “voorbeschouwingen” aan de wal beginnen zodra er minimaal 2 jollenzeilers met elkaar in gesprek gaan. De rode draad daarin is dat we allemaal hopen op leuke wedstrijden met zeilbaar weer voor een ieder. 
Zaterdagmorgen hebben we de boten wedstrijdklaar gemaakt en zijn we het water op gegaan. Pieter en Geja zorgden ervoor dat we deze eerste wedstrijd voeren met een zwarte rouwvaan in de gaffeltop. Dit i.v.m. het overlijden van Tjibbe van der Laan, Juul Ten Berg-Vinke en Ellie Weissenbach.

Voor de Sneekweek zijn nieuwe Sneekweekbanen ontwikkeld. Hierdoor is er ruimte vrijgespeeld bij de Gossepalen om zeilers met een verstandelijke beperking in de Valk-G en beginnende zeilers in de Optimist op veilig water, onder begeleiding, te laten genieten van het zeilen. Een bijzonder mooie ontwikkeling, vind ik. Mijn complimenten aan de vele begeleiders die dit mogelijk maken.

 De 1e wedstrijd, een windvoorspelling van 3-4 Bft die in werkelijkheid 5 Bft werd. Er waren 2-zitters en “single -handed” zeilers in de 12 Voetsjollen. Bij de start was ik niet erg oplettend. De andere 12 Voetsjollen waren al gestart toen ik nog met klapperende zeilen 100 mtr van het startschip af lag! Dus de schoot maar aangetrokken en de achtervolging ingezet. Er was een mooie baan gekozen met mooie kruisrakken en diverse mogelijkheden. Vanaf het begin zat Erik van der Meer/Gerrit Klugkist vooraan. Daarachter een prachtige strijd tussen o.a. nieuweling Frank Havik, Durk Zandstra, Floris van der Meer, Pieter Bleeker, Hans Nieuwland en Bart Brijder. Bart Brijder verving Jessica Brijder die later gaat deelnemen. Bart overleefde gelukkig een “bijna aanvaring” met een O-Jol die, voor de wind, even vergeten was dat een aan de wind varend bakboordschip voorrang heeft. Ook dat is de Sneekweek: Constant opletten! In de middenmoot vielen Jildou Huitema/en oudste zoon op, door een mooie strijd met o.a Victor van Solingen.
Zelf kwam ik in een fraai gevecht terecht met Anjo Klinkenberg/en kleinzoon, Erik de Vries, Jan Ros (nieuweling in de 709), Jan Kuik en Klaas Koning. Op de finish bleef alleen Jan Kuik nipt voor me maar de rest kon ik nog inhalen. Mooi gevecht en op een sportieve manier gezeild! 
De voorbeschouwingen kwamen uit! Alle eer naar Gerrit Klugkist, die het presteerde als eerste in de 12 Voetsjol de finish te passeren met op afstand van 50 cm gevolgd door stuurman Erik van de Meer. Hans Nieuwland is met de 2e plaats volop in de race om zijn kampioenschap van 2022 op de Sneekweek te prolongeren. We gaan het beleven. Nieuwkomer Frank Havik finishte als derde en bleef daarmee voor zijn vriend Durk Zandstra.
Vanwege de aankomende regenbuien vond de afgesproken steigerborrel, ter nagedachtenis aan de bovengenoemde overledenen, direct na de finish en het opruimen van de boten, plaats.
Een waardige afsluiting van deze eerste Sneekweekdag in het volle besef dat het op enig moment eindig is. Mooi dat we daar samen, met goede herinneringen, bij hebben stilgestaan. Ik ben blij dat ik deel uitmaak van deze groep jollenzeilers (en aanhang).

Bert  J. Bos
Uisce beatha
NED 859