12footnews

International 12 foot dinghy

maandag 7 augustus 2023

Sneekweek dag 3


Door Victor van Solinge

Na 2 prachtige dagen varen met voor mij uitstekende resultaten vroeg Geja of ik het verslag voor Dag 3 (Maandag 7 augustus) zou willen maken.
Deze winter heb ik telkens meegedaan aan de jollen-webinars met het idee om mijn resultaten iets te verbeteren. We kregen zelfs instructie van een belangrijke bondstrainer die telkens benadrukte om eerst je doelstellingen duidelijk te hebben en daarna een goed plan te maken om vervolgens tot uitvoering over te gaan. 
Het was duidelijk dat Dag 3 een scherprechter zou worden. De voorspellingen voorzagen er niet best uit, type afzinkdag waarbij de helft van de vloot aankomt of nog minder. Het electronisch palaver van de wedstrijdleider was duidelijk, in de ochtend was het zeilbaar weer, vanaf 14:00 slecht weer en moet iedereen binnen zijn.
Mijn doelstellingen voor vandaag waren: -1- niet afzinken, boot recht houden en veilig thuis komen en -2- wedstrijd uitvaren -3- niet als laatste eindigen.
Vanochtend nog eenmaal de weersvoorspelling gecheckt en toch maar besloten om met vol tuig (en niet met gereefd zeil) te gaan varen. Een foute beslissing. Op weg naar het Heerenzyl zag het er nog prima uit, zonnetje, lekkere 4 Bft en fatsoenlijke golven. Jol netjes in de sleep achter de sleepboot.
De brugwachter ziet ons weer aankomen en draait weer op tijd zodat we zonder vertraging door kunnen varen. Het stroomt al 2 knopen in het bruggat, een voorbode voor de opstuwing door de harde wind.
Richting het Heerengat begint de eerste twijfel , de zon is weg, smerige vlagen, regen en de golven laten forse schuimkoppen zien.
Marco en zus Jolande varen langs, in plané met klapperend tuig en ook zij twijfelen. Meedoen of naar huis?
De startlijn lijkt een golfslagbad. Ik zie dat de klassementsvaarders allemaal bemanning (mag dit woord nog ?). Durk vaart met Willeke, Floris met ongetwijfeld een jonge dame uit Grou, Erik met Gerrit, Pieter met Arnold, Annabel met moeder Annette Westerhof. Anjo Klinkenberg met kleinzoon Alexander, Hans Nieuwland met dochter Pam. Klaas Koning met Robert (zie foto boven).  Jan Hak met dochter Jildou. Slechts 3 varen single, behalve ik, Jan Kuik en Jan Ros. 
Prima gestart, gelukkig geen herstart. Juist op dat moment trekt de wind nog verder aan. De tweemans jollen varen vlot weg en ik constateer dat ik teveel tuig heb.
Kortom , we gaan over op de survival modus. Niet te veel water maken , gang houden en boot proberen recht te houden. Vanaf hier raak ik het overzicht langzamerhand kwijt. Jan Kuik gaat als een speer maar heeft nog even moeite om de bovenboei te halen, daarna gaat de 876 in plané naar de benedenton. Ik kom denk ik als laatste bij de bovenboei. Ik krijg mijn jol niet goed meer voor de wind en besluit ruime wind SB in plane te varen. Veel gekraak maar het gaat. Na een stormrondje  over BB naar de beneden ton. Voor de wind lukt aardig. Bij de beneden ton is er grote chaos , overal slaan de flitsjes om en ik zien ook nog 2 jollen vollopen. De KWS reddingsdienst is druk doende.
Doelstelling 1 was om niet af te zinken, Ik besluit te strijken en voor top en takel naar de Zoute poel te varen waar ik verwacht onze Sleepboot te zien. Eenmaal voor top en takel komt Francien langs varen en slepen we verder naar de Klok. We hopen daar de rest van de vloot tegen te komen. Helaas en gelukkig. De jollen zijn al na het tweede rak gefinished.
We varen naar huis en we horen gelukkig dat iedereen veilig is binnengekomen. Een aantal vollopers, paar omgeslagen maar toch alles veilig weer thuis.
Na vandaag het volgende besluit genomen: in geval van twijfel gewoon met gereefd zeil varen.
Complimenten voor de zeilers die wel en niet zijn gefinished en zeker ook voor het KWS reddings team.