12footnews

International 12 foot dinghy

donderdag 24 oktober 2019

De hak van de kielbalk


Veel nieuwe jollen hebben tegenwoordig een rechte hak.


De tekening van de jol is altijd maatgevend


Een Schalk Jol met ronde hak. Zo heurt 't eigenlijk. En wees eerlijk, wel zo klassiek.


Door Pieter Bleeker: op persoonlijke titel

Michiel Woort van het Watersportverbond heeft een vooraankondiging gedaan voor een technische vergadering van meetbriefhouders in november 2019. Gaan we het weer hebben over de zwaardkast...zucht. En dat het heel belangrijk is dat de 30 jol eigenaren die nog geen bezoek hebben gebracht aan een botenbouwer toch echt de zwaardspleet van hun jol dienen te laten uitveilen a 200 euro per stuk. Of een geheel nieuwe zwaardkast a 2000 euro. Ongeveer 10 jol eigenaar hebben dat al laten doen, door persoonlijke druk van een overijverige klassencontroleur van de Twaalfvoetsjollenclub. Hoewel het niet over de uitrusting ging, maar de romp. Blijkbaar vond het watersportverbond dat allemaal geen probleem. Totale kosten ca. 5000 euro. Mij persoonlijk heeft het 800 euro gekost, omdat mijn zwaardspleet van de 824 door vochtwerking totaal niet aan de norm voldeed van 11mm (in droge en natte toestand!!). En of het nu 100% voldoet aan de norm, is ook nog maar de vraag. Afhankelijk welke meetpunten worden gehanteerd en ook daar is discussie over tussen watersportverbond en twaalfvoetsjollenclub.
De volgende technische clash, zal daarom niet lang op zich laten wachten. De hak van de jol. Veel jollen hebben tegenwoordig een rechte hak zie foto. Voor botenbouwers is dat aantrekkelijk, een kwart cirkel maken in de roestvrij stalen strip is lastig. Maar dit gemak is in feite een overtreding, want op de tekening staat duidelijk aangegeven dat een ronde hak is voorgeschreven. En de tekening is altijd maatgevend. Alle (nieuwe) jollen met een rechte (moderne) hak zijn nu kwetsbaar voor een technisch protest, bijv. tijdens het NK op Langweer in 2020. Een aanpassing van de hak kost ongeveer 200 euro.
Het gaat natuurlijk allemaal om niets, want heeft zowel de natuurlijke vernauwing van de zwaardspleet of een rechte hak merkbare invloed op de snelheid? Nee, natuurlijk niet. Hopelijk komt het gezonde verstand bij iedereen terug en gaan we het gewoon weer over gezellige wedstrijden hebben in onze museumboten. En als dat binnen de twaalfvoetsjollenclub niet meer lukt door een inquisitie houding van enkelen, is er gelukkig een alternatief: de international 12 association. De normen van de Copenhagen rules zijn op de traditie gestoeld uit 1913 en kennen, net als vroeger een ruime marge, zodat iedere houtliefhebber binnenboord blijft. Het is de bedoeling van de initiatiefnemer (admiraal Bert Hamminga) vanaf nu nationale klassen organisaties en individuele leden te werven. Internationale meetbrieven zullen t.zt. ook worden uitgereikt, hiervoor is inmiddels een ultra moderne 3D scanner aangeschaft. Het wordt in elk geval weer een spraakmakende winter, voordat het nieuwe seizoen 2020 begint. In de jollen community is altijd wat te doen.


Een Belgische Annemans jol uit 1928. De hak is vernieuwd, maar door van der Meer weer in originele staat gebracht. Zie het gelakte deel.







zaterdag 12 oktober 2019

Kaag steeds internationaler


Als een evenement het predicaat Friendshipseries krijgt van de International12 assocation is de komst van vele buitenlandse jolzeilers gegarandeerd.
In 2019 was de Kaag weer uitverkoren. En dus werd alles in het werk gesteld om Japanners, Turken, Engelsen, Fransen, Zwitsers en Duitsers aan de start te laten verschijnen. Dat er in het buitenland heel goed in klassieke jollen wordt gezeild bewees de Turk Anil Cetin (zie foto), de overall winnaar. Wim van 't Hogerhuis heeft een mooi artikel geschreven in het Kaag bulletin.
zie blad 1
zie blad 2
kaag2019 uitslagen
Of de Kaag in 2020 weer een friendship evenement gaat worden, is op dit moment onzeker. Ierland en Belgie zijn concurrenten.

woensdag 18 september 2019

Belgie 26-27 oktober 2019


Wanneer: 26-27 oktober 2019
Waar: Rue de Oupia 4 bte 1, 6440 Froidchapelle, Belgium. lac de l'Eau d'Heure.
Inschrijven: zeilclub sneh

kosten: inschrijfgeld 30 euro. diner 30 euro. Ter plekke kan cash betaald worden, aangeven op het formulier. Vrijdagavond is er voor 16 euro een zeilersmaaltijd te verkrijgen in het gezellige clubhuis van de sneh. Alleen de fantastische Belgische biertjes zijn al een bezoek waard.
Bij het clubhuis van de SNEH kan in de auto of camper worden overnacht. Huur je liever een huisje of hotel. Geja heeft adressen verzameld. zie logeeradressen. Tip: zoek elkaar op en huur gezamenlijk een huisje. wel zo goedkoop en gezellig. stuur een email naar Pieter voor bemiddeling.
Meer info. zie ook de aankondiging van LEH 2018 en het verslag 2018.

Bovenste foto: tijdens het diner is er altijd live muziek.
Onderste foto: uitzicht op het lac de l'Eau d'Heure

woensdag 11 september 2019

Boot Magazine België


Philippe Royaux, voorzitter van de Belgische klassenorganisatie stuurde een artikel van de journalist Leo Van Dorselaer, hoofdredacteur Boot Magazine België. Philippe is gastheer in 2020 van de Oostende Olympic centennial op 11,12 juli 2020. Een belangrijk Friendship event in 2020, waar al veel belangstelling voor is. Deze wedstrijden worden verzeild onder de Copenhagen rules.
Philippe berichtte ons, dat een zicht op Nederland vanuit het buitenland nooit slecht is. Lees en huiver. Het artikel is te lezen met de volgende 3 links.
blad 1
blad 2
blad 3
De website van de Belgische klassenorganisatie 12voetsjollenclub.be.
Het boot magazine artikel is hier ook te lezen.
Op de foto de aimabele Phillipe met de hoofdprijs van de Oostende Olympic Centennial 2020, een 12voetsjol in een fles. Wie wil deze prijs niet winnen?

dinsdag 10 september 2019

Moderne houten jollen


foto Alix Noël op de Thunersee 2024. Het zeil van een klassieke jol (588) en een moderne houten jol (Sui 13) is duidelijk verschillend.

Door Pieter Bleeker

Moderne houten jollen, plastic jollen en klassieke houten jollen. De laatste staan ook bekend als Nederlandse museumboten. De eerste 2 zijn populair in Italie. In Nederland zijn ook een paar liefhebbers van plastic en moderne houten jollen. Vaak is onbekend wat de consequenties zijn als klassieke jollen moeten worden omgebouwd naar modern hout. Vooral het gewichtsverschil is opvallend. In Italie worden boven bft 4 geen wedstrijden meer gezeild. Dat betekent dat een laag gewicht voordelen heeft en veel snelheidswinst. Nederlandse jollen zijn zwaar gebouwd gemiddeld all-in 175kg. Italiaanse jollen zijn tussen de 125 en 145kg. Heb je ambities je klassieke jol om te bouwen tot een Italiaanse racemachine dan zal je dat ongeveer 5000 euro gaan kosten. Onderstaand lijstje geeft een beeld van je todo lijstje.

nieuw Roer + helmstok. 2 kg ipv 5. Geen beslag op roer.
Beslag op spiegel ipv hak. Minder weerstand.
Kimkielen inkorten tot 50cm of helemaal verwijderen zoals bij plastic jollen.
Nieuwe holle mast. 4kg ipv 8kg.
Nieuwe gaffel met groef.
Nieuw modern zeil met losse broek. Moet elk jaar worden vernieuwd.
Nieuwe superlichte giek.
Mastvoet verstelbaar. Incl 2 curryklemmen.
Verstelbaar bovenlijk gaffel vanuit kuip
Verstelbaar achterlijk zeil, beslag op de giek, bediening vanuit de kuip.
Verstelbare neerhaler vanuit kuip. 2 kanten.
Nieuwe vloerdelen. Licht.
Algehele noodzakelijke gewichtbesparing. Zeker 25kg. (Vgl giorgio pizzarello)
Dolpotten verwijderen: overbodig
Gaten boren overal ivm gewichtsbesparing.
Halfrond op kiel verwijderen
Geen korvijnnagels meer, maar val verstelbaar vanuit kuip
Nieuw 5mm zwaard ipv 6mm. 5kg gewichtbesparing.
Rubber afdichting, onderkant zwaardkast
Metalen wandspanner ipv een touwtje
Electrische pomp met accu

Hoe kom ik aan deze kennis? Mijn helaas overleden goede vriend en jollenliefhebber Giorgio Pizzarello heeft bij van der Meer ooit de 860 laten bouwen. Terug in Italie kwam hij erachter dat deze jol met zowel een Italiaanse als Nederlandse meetbrief veel te langzaam was. Modernisatie was volgens hem de oplossing, ook om te kunnen concurreren met plastic jollen. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het een mission impossible was en heeft toen deze prachtige jol maar weer verkocht.
Wil je persé een Italiaanse moderne houten jol, kun je beter een Columbo jol kopen met een laag gewicht. Of als je echt voor snelheid gaat: een plastic Lilia jol.
wel een tip, ga niet met 2 man in bft 7 zeilen, want dat overleven deze jollen niet.
Gewoon plezier beleven aan je klassieke 12voetsjol (international 12) kan natuurlijk ook. Lijkt me een aanrader.
Voor Giorgio maar ook voor de AICD klassenorganisatie was het een gruwel als er in Italie 2 soorten jollen zouden rondvaren: echte houten klassieke en moderne plastic jollen. De situatie in Italie is de oorzaak van veel ellende bij het zoeken naar een compromis. En ook om te kiezen voor de echt klassieke jol, die bijna iedereen in de wereld kan waarderen als een fraai ontwerp, met veel historie.


Dat er een groot verschil in snelheid is, bewijst deze uitslag van het Thunersee evenement in Zwitserland met 5 Italiaanse moderne jollen (I-classic) en 6 klassieke Nederlandse jollen (Dutch). Het resultaat 1 t/m 5 Italiaanse moderne jollen. 6 t/m 11 Nederlandse klassieke jollen. Zolang dit snelheidsverschil wordt ontkend, heeft het geen zin gezamenlijk aan een wedstrijd te beginnen. Veel beter en gemakkelijker kunnen moderne houten jollen weer teruggezet worden in klassieke stijl. Erg kostbaar hoeft dat niet te zijn.


Tourtocht regio Noord 24-8-2019


14 jollen hebben meegedaan aan de tourtocht over de Oudegaaster Brekken in Friesland. Organisatie door Jeanet Blokland. Geja van Ommen heeft een verslag geschreven. zie ook de foto's.


de afgelegde route. met dank aan Fred Sleutel.

donderdag 15 augustus 2019

Sneekweek 2019


Prachtige foto's van Eize Hoekstra. Op de foto: Emiel Westerhof en Annette, winnaars van de Sneekweek 2019. In een spannende laatste wedstrijd eindigden zij net voor Durk Zandstra, die tweede werd.
De mooiste foto is van Rieks Reijers. Ook een eerbetoon aan zijn onlangs overleden vader Tom Reijers. Een jollen icoon, 8 keer Nederlands Kampioen. Een mooi artikel in het sneekweekbulletin

Durk Zandstra

Rieks Reijers


Een cadeau dat ik ooit van Tom Reijers heb gekregen. "Old sailors never die, they just get a little dinghy". Tijdens de uitvaart van Tom is de kist in zijn jol geplaatst en heeft de familie daarna het zeil gestreken. Het zeilen in de jol was een deel van Tom zijn leven. Zie ook het sneekweek artikel.

dinsdag 13 augustus 2019

Friendshipseries Rutland 2019


George Miller en het achtergrondkoor

Luister en bekijk de song I wanna be a 12footsailor op Youtube. Een idee van George Miller. Gezongen tijdens de friendshipseries wedstrijden in Rutland, Engeland 2019

Zie ook de foto's van Rutland

Een verslag geschreven door Geja van Ommen


Nicolette Arnoldus en Pieter Bleeker

12voetsjol historie Engeland



Colin Blewitt heeft zijn eigen 12voetsjol gebouwd en heeft onderzoek gedaan naar de rijke jollen historie in Engeland. Hij bericht het volgende:

Last week we were in Salcombe and during a visit to the Yacht Club, I noticed a picture on the wall of a regatta type event. In the middle is a Sunbeam keelboat (v16) and in the lower left are 3 International 12s one of which appears to carry the insignia C1. I have emailed the Yacht Club to see if there is any more information or if anybody remembers the 12s. I think the picture was taken between 1924 (when V16 was built) and 1934 (when V16 was renumbered).

On a separate note, I had a call yesterday from a friend who has recently retired and moved to west Wales. He has taken a voluntary job in a small maritime museum in Pembroke which has just received a donation of an International 12 which belonged to a Mr Gaydon who actually raced in the 1928 Olympics (not in this boat). The boat was donated by Mr Gaydon's grandson and is believed to be numbered K8. The boat has been extensively modified including side decks and two sail rig (mast moved back). The grandson thinks the original rig still exists complete with two sails, one K8 and one K21. The intention is to return the boat to the original design. Apparently, the hull planking and centreboard case are in good shape.
I have sent my drawings to enable them to study the work involved and hope to visit them soon when I shall take some pictures and get more information.




Colin Blewitt

zondag 7 juli 2019

Het meten van een 12voetsjol



Dit blogartikel is op persoonlijke titel geschreven door Erik van der Meer (jol 674)

Een 12voetsjol moet gebouwd worden volgens de klassenvoorschriften. Dit zorgt ervoor dat er eenheid binnen de klasse is. Om te kunnen wedstrijdzeilen moet de jol een geldige meetbrief hebben. Het verbond heeft meters aangesteld om te beoordelen of de jol (de romp) aan de klassenvoorschriften voldoet.  Wanneer dit het geval is dan krijgt de jol een meetbrief en mag het deelnemen aan zeilwedstrijden. KLasse-controleurs kunnen niet op de stoel gaan zitten van de verbondsmeters. De klasse-controleurs hebben niet de bevoegdheid om metingen aan de romp te verrichten. Die metingen zijn namelijk al verricht door de verbondsmeters en die verstrekken vervolgens een meetbrief. De meetbrief is het bewijs dat jouw jol in orde is en dat je deel mag nemen aan zeilwedstrijden. Wij adviseren mensen die wedstrijden willen zeilen, een jol te kopen met een geldige meetbrief. Deze mensen denken dan terecht dat ze zonder problemen deel kunnen nemen aan zeilwedstrijden. Een 12voetsjol is een houten bootje en door weersinvloeden kunnen soms enkele veranderingen aan de romp ontstaan. Daar kun je als eigenaar helemaal niets aan doen. Je hebt niet aan de jol lopen rommelen. Het zeilen in een 12voetsjol is voor mij en vele anderen een leuke hobby. Ik heb het vertrouwen dat jollenzeilers niet aan hun jol lopen prutsen. Alle metingen aan de romp zouden gedaan moeten worden door de verbondsmeters. De klassecontroleurs hebben geen bevoegdheid om metingen aan de romp te verrichten. Klassecontroleurs kunnen zich dan gaan richten op het controleren van de overige klassenvoorschriften. Hierbij kun je denk aan bijvoorbeeld de veiligheid. Wanneer je vermoedt dat er opzettelijk iets aan de romp is veranderd en de jol hierdoor niet meer aan de klassenvoorschriften voldoet, kun je hier tegen protesteren. Een meter van het verbond moet dan vaststellen of er opzettelijk iets aan de jol is veranderd. Dit kost geen enkele jollenzeiler geld. Zo houden we allemaal geld over voor een lekker hapje en drankje na afloop van de wedstrijd.